دوشنبه, ۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 27 May, 2024
مجله ویستا
محمد عابد الجابری؛ «ساختار شکن مراکشی»
محمدعابد الجابری در ۲۷ دسامبر ۱۹۳۸ درفجیج مغرب به دنیا آمد تحصیلات اولیه او در رشته فلسفه علم و اپیستمولوژی بود، در سال ۱۹۶۷ از دانشگاه عمر پنجم (رباط) دیپلم مطالعات عالی در فلسفه گرفت و در سال ۱۹۷۰موفق به اخذ درجه دکتری فلسفه در همان داشگاه شد،جابری از متفکران برجسته معاصر جهان عرب محسوب میشود و مباحثی چون معرفت در اسلام، معنای عقلانیت عربی، تکامل تاریخی جامعه اسلامی، نقش طبقه روشنفکر، اجرای شریعت و آیندهنگری و جهت گیری آینده کشورهای عربی از مسائلی هستند که در ذهن این فیلسوف از اهمیت بالایی برخوردار است. زیربنای کنکاش فلسفی او مسئله دانش در فلسفه اسلامی و عربی است و دغدغه اصلی او ایجاد پلی بین سنت عقلانی عربی- اسلامی و سنت عقلانی معاصر غرب است. او هم اکنون استاد دانشگاه سوربن فرانسه است و به دو زبان فرانسه و عربی مینویسد. همچنین تاکنون جوایز زیادی من جمله:
۱) جایزه ویزه فرهنگ عربی بغداد (از سوی یونسکو ۱۹۸۸)،
۲) جایزه فرهنگی مغرب (۱۹۹۹)،
۳) جایزه MBT ویژه مطالعات فکری عرب را به خود اختصاص داده است.
عنوان بعضی از کتابهای به شرح زیر است.
۱) عقل سیاسی در اسلام
۲) عصبیت و دولت: تاملات ابن خلدونی در تاریخ
۳) تکوین عقل عربی
۴) ساختار عقل عربی
۵) رنسانس عربی
۶) دموکراسی و حقوق بشر
۷) دین و دولت و کاربرد شریعت و... با توجه به گستردگی و کثیرالجوانب بودن اندیشه جابری که امکان تشریح همه جوانب آن نیست ما به صورت خلاصه قسمتی از مبانی اندیشه او را میآوریم.
۱) گرایشهای متقابل سنت و تجدد: جابری در کتاب <ماوسنتما> به ۳ گرایش متقابل بین سنت و تجدد اشاره میکند.
▪ اول: گرایش سلفی: که قرائتی ایدئولوژیک است ودر این قرائت تاکید بر هویت خویش و نفی چپ دیگری (غرب) نقش عمده دارد
▪ دوم: گرایش لیبرالیستی: که سنت را از منظر غرب مینگرد پس قرائتی غرب محور است
▪ سوم: گرایش چپ گرا: که میتوان آن را سلفی گرایی مارکسیستی نامید. از این منظر تاریخ عربی اسلامی چیزی نیست جز نمود طبقاتی و جدال دائمی ماتریالیسم و ایده آلیسم
۲) اعتقاد به عقلهای گوناگون و تاثیرپذیری از مکاتب ساختارگر: از نظر او عقل شبکه یا نظامی از اصول کسب معرفت و یا بازتولید آنست که در چارچوب فرهنگی معین شکل میگیرد و به همین اعتبار از عقلهای گوناگون سخن میگوید.
۳) روش او در نقد عقل عربی: این نقد در سه مرحله صورت میگیرد.
۱) ضرورت گشت از تفسیر و درک سنتی از میراث
۲) تفکیک ذهن به عنوان فاعل شناسی از موضوع قابل شناخت
۳) کشف عناصر و رویههای ایدئولوژیک نهان وآشکار در میراث و پیوست مجدد با سنت
۴) جابری در کتاب <عقل سیاسی در اسلام> با ارائه قرائتی جدید از سنت اسلامی و با تکیه بر مفهوم عقل سیاسی با استفاده از متون و رخدادهای تاریخی به بررسی عقل سیاسی میپردازد
۵) از نظر جابری اپیستمولوژی هرگز از ایدئولوژی خالی نبوده است و با این نظرف اهمیت هژمونی را در فرهنگ عربی توصیف میکند وی با یکی انگاشتن هژمونی و اپیستمولوژی میکوشد آنچه را که در فرآیند تعامل بین عقلانیت و ایدئولوژی در سراسر تاریخ عرب نامفهوم مینماید، توضیح دهد
۶) از نظر او پارلمان در کشورهای عربی جهان باز تولید ساختار همیشگی است.
فرزاد نادری
منبع : روزنامه سیاست روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخابات مجلس سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی شهدای خدمت رئیسی رهبر انقلاب
تهران هواشناسی قتل فضای مجازی پلیس شهرداری تهران سازمان هواشناسی وزارت بهداشت بیمارستان مشهد کنکور بارش باران
دولت سیزدهم خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت طلا مسکن قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو بورس تورم حقوق بازنشستگان
تلویزیون سینما هنرمندان موسیقی سریال تئاتر سینمای ایران جشنواره کن کتاب قرآن کریم بازیگر دفاع مقدس
اینترنت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه روسیه آمریکا حماس ترکیه رفح نوار غزه اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال مهدی طارمی جواد نکونام تیم ملی والیبال ایران لیگ برتر لیگ برتر ایران والیبال استقلال خوزستان باشگاه پرسپولیس بازی
هوش مصنوعی سامسونگ کودکان اپل ایلان ماسک اینستاگرام تسلا ماهواره اسنپ گوگل واتساپ مایکروسافت
چاقی کودک نمک لاغری تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو کاهش وزن استرس آلزایمر افسردگی