دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
تجربه راهاندازی سرویس اطلاع رسانی حقالزحمهای در یک کتابخانهی دانشگاهی
● چكیده
در پاسخ به نیاز محلی، كتابخانهی دانشگاه كالگری یك سرویس اطلاعرسانی حقالزحمهای را برای كابران غیر دانشگاهی راهاندازی نمود كه برای آن منافع مادی و معنوی زیادی دربرداشت. این مقاله به بررسی فرایند طراحی و اجرای آن پرداخته و افقهای آینده آنرا به تصویر میكشد.
● مقدمه
انگیزهی ایجاد یك سرویس اطلاع رسانی حق الزحمهای آنهم در یك كتابخانهی دانشگاهی میتواند دلایلی چون در دسترس قرار دادن خدمات اطلاعرسانی برای گروههای استفاده كننده و ارتقاء سطح روابط عمومی دانشگاه با جامعه باشد؛ ولی از آنجایی كه سود آوری، بیش از ارزشهای معنوی آن مورد نظر است منافع آن بهمراتب بیش از هزینههای آن است و به این ترتیب مخارج آن تامین میشود. كتابخانه بواسطهی یك سیستم اطلاع رسانی حقالزحمهای میتواند دید جامعه را نسبت به كتابخانه تغییر دهد، با جوامع صنفی اشتراكاتی بدست آورد و با جذب هدایا مجموعهی خود را ارتقاء دهد. هزینههای اجرایی مانند تاسیس این سرویس، استخدام نیروی انسانی و خدمات تحویل مكتب در صورت سود دهی سیستم تامین میشود. اینها همه مقدماتی بود كه كتابخانه دانشگاه كالگری[۴] را بر آن داشت كه سرویس اطلاعرسانی حقالزحمهای خود را راهاندازی نماید.
● اهداف ایجاد یك سرویس اطلاعرسانی حق الزحمهای
چهار سال پیش گروه تحقیقاتی مشترك كتابخانهی دانشگاه كالگری بهمنظوركاهش اتكاء به حمایتهای مالی و افزایش تقاضای كاربران غیر عضو، كتابخانهی دانشكدهی ژئولوژی و ژئوفیزیك گالگر را كه یكی از شعبههای كتابخانهی مركزی دانشگاه كالگری است، برای اجرای طرح انتخاب كرد. كتابخانه مركزی تا قبل از سال ۱۹۹۹ برای پشتیبانی از فعالیتهای كتابخانه گالگر كمكهایی از دانشكدهی ژئولوژی و ژئوفیزیك دریافت میكرد. در اثر ركود اقتصادی سازمان، این حمایتها به پایان رسید و در نتیجه فعالیتهای فوق برنامهی كتابخانه و نیز ساعات كاری كتابخانه كاهش یافت. از سوی دیگر تعداد شركتهای نفتی ایالت كالگری كاهش یافت و در نتیجه كتابخانههایشان نیز تعطیل شد و كارشناسان برای رفع نیازهای تحقیقاتی خود به سوی دانشگاه سرازیر شدند و كتابخانه به یكباره با حجم فزایندهی تقاضاهای كاربران غیر عضو مواجه شد كه از طریق تلفن و پست الكترونیك از كتابخانه تقاضای كمك میكردند. جوابگویی به اینهمه مراجعه كنندهی غیر دانشگاهی، از عهدهی نیروی انسانی كتابخانه خارج بود و موجب شد كه اعضای اصلی كتابخانه مانند دانشجویان، هیت علمی و كارمندان دانشگاه با محدودیت مواجه شوند.[ و اینجا بود كه عزمی جزم میطلبید.]
كتابخانهی دانشكدهی گالگر از جمله كتابخانه هایی است كه دارای مجموعهای پایه در زمینهی زمینشناسی نفت در غرب كانادا است. از نكات قوت مجموعهی این كتابخانه تاكید بر زمین شناسی منطقهای، زمین شناسی ساختاری، زمین شناسی نفت، ژئوفیزیك، ژئو شیمی، رسوب شناسی و دیرینهشناسی با تاكید بر حوضههای رسوبی غرب كانادا است. این كتابخانه همچنین دارای یكی از نادر مجموعهها در زمینهی نفت است كه برای استفادهی همگان آزاد است.
كتابخانه دارای سه مجموعهی دیگری است كه در بخشهای دولتی و ایالتی و یا فدرال فعال بوده و دسترسی به آن محدود است. به هر حال نیازی كه به اینگونه اطلاعات وجود داشت و مجموعهی بی نظیر كتابخانه گالگر به همراه چند مولفهی دیگر هر یك به سهم خود عامل راهاندازی سیستم اطلاع رسانی حق الزحمهای بودند.
هر چند كه دانشگاه پیش از این هم سرویس اطلاعرسانی پولی محدودی را راهاندازی كرده بود، ولی از آنجایی كه این خدمات بطور پراكنده و غیر متمركز اداره میشد، نمیتوانست نیازهای متنوع كاربران غیر دانشگاهی را برآورده سازد. در این سرویس فقط امكان جستجوی پیوستهی شبكهای وجود داشت و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی هم از طریق مجموعه خود دانشگاه انجام میگرفت. در این سرویس ارائهی خدمات جستجو فقط در صورتی امكانپذیر بود كه كتابداران وقت و تجربه كافی داشته باشند اما امكان دسترسی به منابع محدود بود. لذا برای حل این مسئله راهحل دیگری لازم بود. در ارزیابیهای اولیه واضح بود كه استفاده از كتابخانهی گالگر و نیروی انسانی آن برای راهاندازی سرویس جستجوی مشترك برای كابران دارای مزایای متعددی است و كاركنان كتابخانه نیز با استفاده از تجربیات یكدیگر كه در زمینهی صنعت نفت بدست آوردنده بودند، كمكم بر دلهرهی شروع كار فائق آمدند. منابع وسیع كتابخانه در زمینه صنعت نفت برای تهیه لیست اولیه و تجربیات مدیر كتابخانه در راهاندازی و ادارهی سرویسهای پولی در سایر موسسات، دست به دست هم دادند تا كتابخانه گالگر سرویس اطلاعرسانی حق الزحمهای خود را راهاندازی نماید.
● تهیه طرح سرویس اطلاعرسانی حق الزحمهای
همین كه احساس شد ارائهی یك سرویس غیر رایگان میتواند برای بسیاری از كاربران غیر دانشگاهی مفید و ضروری باشد. برای منظور طرحی آماده شده و به مدیریت كتابخانه ارائه گردید كه عمده تاكید آن بر سازگاری با نیازهای صنعت نفت بود و میخواست موقعیتی را فراهم كند تا تجربیات و اطلاعات مورد نیاز كاربران در اختیار آنها قرار گیرد. هرچند این كار باعث میشد كه میزان خدمات كتابخانه از سطح مندرج در خط مشی كتابخانه فراتر رود، ولی بهترین راه برای جذب حمایتهای مالی افراد علاقمند بود.
در این طرح ضمن بررسی محیط فعلی، وضعیت موجود را نیز به تصویر كشید. برای تعیین نوع خدمات مورد نیاز، ساختار مالی و همچنین مدیریت و راهبری سرویس، تعدادی از سرویسهای پولی مشابه در سطح محلی و بین المللی مورد بررسی قرار گرفت. این سرویسها عبارتند بودند از: سرویس اطلاع رسانی اشتغال كتابخانهی عمومی شهر[۵]، موسسهی اطلاعات علمی و فنی كانادا[۶]، چكیدهی صنعت نفت[۷]، كتابخانهی علوم و تكنولوژی لینداهال[۸]، كتابخانههای دانشگاه بوردو[۹]، سرویس اطلاع رسانی صنعتی و خدمات جانبی دانشگاه كالیفرنیای سانتیاگو[۱۰]. سعی شد طراحی این سرویس تكراری نبوده و با فعالیت سرویسهای مشابه محلی و كارگزاران منطقهای رقابت نكند و با سازمانی قانونمند، شرح خدمات و مدلهای اقتصادی اجرا شود.
با توجه به نیاز كاربران كه از تجربیات گذشته بدست آمده بود، فعالیتهای سرویس، به دو نوع خدمات جستجو[۱۱] و خدمات تحویل مدرك[۱۲] تفكیك گردید. منظور از خدمات جستجو، استفادهی غیر مستقیم از پایگاههای اطلاعاتی تجاری پیوسته[۱۳]، اینترنت و هر گونه تحقیقات و منابع اطلاعاتی است كه برای پاسخگویی به نیازهای خاصی از قبل توسط پرسنل كتابخانه گردآوری شده است.
خدمات تحویل مدرك نیز شامل ارسال مقالات، كتابها، گزارشات، پایاننامهها یا منابع عمومی محلی است. در زمان شروع بكار سرویس، برای محاسبه قیمتها، با مقایسه اطلاعات بدست آمده از سرویسهای اطلاعرسانی مشابه، قیمتهای فعلی، بهای جستجوی حرفهای، امانت بین كتابخانه و كپی سند محلی و غیر محلی؛ یك مدل اقتصادی راه اندازی شد. قیمتهای بدست آمده با قیمت سایر سرویسهای منطقه مقایسه شده و گزارشی مستند از هزینههای واقعی خدمات تهیه گردید. در این قیمتگذاری، مؤلفههایی چون حق تألیف، حق كپیبرداری[۱۴]، مالیاتها، عوارض دولتی، وقت كاركنان و نیز محدودیتهای كتابخانه برای اشتراك پایگاههای محلی، مورد توجه قرار گرفت. كتابخانهی دانشگاه كالگری مانند هر موسسهی دانشگاهی بزرگ، تعداد زیادی از پایگاههای اطلاعاتی را اشتراك دارد و از اینرو در بحث هزینههای طرح، فصلی برای اشتراك پایگاه تجاری چكیدهی صنعت نفت از طریق دیالوگ[۱۵] و دریافت مدرك از كارگزاران آن گنجانده شد. در پایان بعد از بررسی تعدادی از نرمافزارهای مدیریت اطلاعات، نرمافزار Microsoft Office Access برای تهیهی یك سیستم جستجوگر اختصاصی انتخاب شد؛ چرا كه بسیاری از نرمافزرهای كتابخانهای تجاری بودند و برای پوشش نیازهای متنوع طرح به راحتی قابلیت تغییر و تعدیل را نداشتند.
از آنجایی كه در كانادا برای همهی كالاها و خدمات، مالیات (GST) وضع شده است و چون كتابخانهها نیز از این امر مستثنی نیستند، لذا هزینههای مالیاتی در بحث مخارج طرح، مورد محاسبه قرار گرفت و برای اینكه فعالیتهای قبلی دانشگاه شامل مالیات نشود گزارشهای قبل از اجرای طرح از زمان اجرای طرح جدا گردید. هزینه كپی اسناد نیز در قالب حق كپی برداری محاسبه شده و در نهایت همهی این هزینهها كه شامل حق الزحمهی جستجو و تعهدات هم میشد توسط كمیتهی اقتصادی جمعآوری شده و به دفتر حقوقی ارسال گردید.
سرویس بهگونهای طراحی شده بود كه با كاركنان فعلی كتابخانه و با همكاری دستیاران دانشجو[۱۶] قابل اداره باشد. این دستیاران دانشجو در قالب كار دانشجویی فعالیتهایی چون بررسی اسناد، تهیهی كپی، تنظیم گزارشات و ورود اطلاعات را انجام میدادند. بسیاری از فعالیتهایی كه در این سرویس مورد نیاز بود، كارهای عادی هستند كه با كمی آموزش توسط هر فردی انجام پذیر است. استفاده از دستیاران دانشجو باعث میشود تا كارمندان وقت بیشتری را جهت پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی پیچیده داشته باشند و نیز بتوانند به اعضا اصلی كتابخانه بیشتر رسیدگی كنند. در این طرح پیش بینی شد كه از منابع مالی خود سرویس جهت غنی سازی اوقات فراغت یا پرداخت دستمزد همكار دانشجویان هزینه شود. بدین ترتیب كتابخانه میتواند به سطح خدمات قبل از سالهای ركود اقتصادی باز گردد. این دستیاران همچنین میتوانند كمیتهی اقتصادی و واحد خدمات Access را در تفكیك و تنظیم لیست پرداختهای كارگزاران كمك كنند. همهی این موارد قبل از اینكه طرح به تصویب نهایی برسد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در پایان برای اطمینان از پایداری طرح، قرار شد كه طرح را یكسال در بررسی و كنترل قرار دهند. بعد از اتمام تمامی مراحل طراحی و تدوین، رئیس كتابخانه كه مدیر اجرای طرح نیز بود، اجرای سیستم اطلاعرسانی حقالزحمهای را تصویب كردند.
● آغاز فعالیت سرویس حقالزحمهای دانشگاه كالگری
همین كه طرح به تصویب رسید، مقدمات اجرایی كردن آن آغاز گردید. در ابتدا شمهای از طرح در قالب یك طرح اشتراك سه مرحلهای تشریح شد و سطوح ارائهی خدمات برای هركدام مشخص گردید و تاكید آن این بود كه سرویس حاضر برای طیف وسیعی از كاربران باید قابل استفاده باشد. سطح اول خدمات برای شركتهای نفت و گازی طراحی شده بود كه فاقد كتابخانه به معنای واقعی بودند. این نوع شركتها كه بیش از ۱۵۰ عضو را شامل میشوند، حق عضویت سالانهشان ۱۰۰۰۰ دلار كانادا است كه برای جستجو تخصصی، امانت بین كتابخانهای و یكهزار مقاله مورد نیاز هیچ گونه وجهی دریافت نمیگردید و به مشتركین این سطح خدمات، مجوز استفاده از منابع ۱۵ كتابخانه اعطا میشد.
سطح دوم خدمات برای سازمانهای كوچكی طراحی شده است كه با پرداخت حق اشتراك محدود سالانه میتوانند از خدمات باكیفیتی استفاده كنند. این اعضا برای خدمات امانت بین كتابخانهای و جستجوی تخصصی، هزینههای كمی پرداخت میكنند ولی هزینه سایر خدمات بر اساس نرخ جاری محاسبه میگردد. سطح سوم خدمات كه پایین ترین سطح ارائه خدمات است، برای شركتهای كوچك و موسسات مشاورهای مستقل در نظر گرفته شدهاست. حق اشتراك سالانه این سطح خدمات ۲۰۰ دلار بوده كه شامل هزینه خدمات اداری نیز میشود و كاربران باید برای كلیه خدمات دیگر بر اساس نرخ جاری، هزینه پرداخت نمایند.
همهی كاربران غیر دانشگاهی كه از گذشته با كتابخانه در ارتباط بودند، از عضویت در این سرویس استقبال كردند. از آنجایی كه فقط چهار شركت نفت و گاز در كالگری فعال بود، لذا كاركنان كتابخانه تلاش كردند كه مشتریان بیشتری را جذب نمایند كه باعث شد شركتهای زیادی برای اطلاع از كم و كیف سرویس با كتابخانه تماس بگیرند. كارمندان بخشهای دیگر كتابخانه نیز در معرفی سرویس به سایر مراجعه كنندگان مشاركت داشتند. در كل اعضا با اتفاق آرا راهاندازی چنین سرویسی را تأیید كردند.علاوه بر مواردی كه در بالا ذكر شد مسائل ریز و درشت دیگری وجود دارد كه در نحوهی ادارهی این سرویس تاثیر گذار است. كتابخانه به تمامی گروههای علاقمند یك نسخه از قرار داد ارائهی خدمات را ارسال كرد و برای تبلیغ و اطلاع رسانی با سندیكاههای مختلف تماس گرفته و در همین راستا یك صفحه اینترنتی مستقل نیز راهاندازی كرد[۱۷].
در آغازین روزهای راهاندازی سرویس انبوه تقاضاها بود كه بسوی كتابخانه سرازیر شد و به همین میزان نیز با كارگزاران خارجی قراردهایی انعقاد گردید و پایگاههای جستجوی پیوسته نیز تهیه شد. بازخورد استفادهی دانشجویان از این سرویس در مدت تابستان جمعآوری شده و دریك پایگاه اطلاعاتی Access مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتیجهی آن در قالب گزارشات و صورتحسابهایی تنظیم شده و به كمیته اقتصادی كتابخانه ارسال گردید.
بعد از گذشت سه سال از راهاندازی طرح كه تعداد اعضا به ۵۵ عضو رسیده بود در بررسیهایی كه انجام گرفت، مشخص گردید كه دخل و خرج سرویس با هم برابر است. تا به امروز از ۳۰۰۰ مورد تقاضای مورد بررسی۸۹ درصد در زمینهی تحویل مدرك و امانت بین كتابخانهای و۱۲درصد در زمینهی جستجوی تخصصی پیوسته بود و كمتر از ۱۰درصد نیز به علت عدم امكان كپی یا امانت بی نتیجه مانده بود. هرچند كه این آمار با تغییرات در شركتهای نفت وگاز تغییر میكرد ولی دركل، سیستم اطلاع رسانی آهسته و پیوسته به فعالیت خود ادامه داد و در بسیاری از زمینهها نیز به نتایج مورد انتظار دست یافت؛ بین درآمدها و پرداخت دستمزدها و رشد مجموعه تعادل بوجود آورد؛ جایگاه كتابخانه گالگر و اعتبار دانشگاه كالگری را در بین شركتهای تجاری افزایش داد و توانست با سازماندهی منابع اهدائی دانشمندان و شركتهای كوچك شده و كمك افراد مجرب، افقی روشن از یك مجموعه كامل را ترسیم كند.
● هزینههای ادارهی سرویس
در چهار سال گذشته با وجود درخواستهای مكرر باز هم در بودجهی سالانهی ادارهی سرویس جستجوی مشترك كتابخانه دانشگاه كالگری تغییرات چندانی رخ نداده است. بطور میانگین بالاترین هزینهی عضویت ۲۰۰۰۰ دلار است و بطور متوسط برای هر سرویس ۱۵۰۰۰ دلار پرداخت میشود. بخش عمدهای از این درآمد صرف كارگزاران خارجی، پرداخت تعرفههای حق كپی برداری، هزینههای پرسنلی و دستیاران دانشجو گردید. هزینههای مازاد دیگری نیز وجود دارند: مانند هزینهی استفادهی تجهیزات آموزشی و تداركات و منابعی كه از محل بودجهی جاری كتابخانه گالگر تامین شدهاست.
بعد از گذشت مدتی، كتابخانه با ادغام و كنار گذاشتن برخی از فعالیتهای خود، مأموریت سرویس را در دو بخش دائمی جمع و جور كرد: یك كتابدار و یك متخصص نیمه حرفهای. در بررسی روند اجرایی مشخص گردید كه تقریباً۱۰درصد از وقت متخصصان نیمه حرفهای صرف نظارت بر حسن اجرای سرویس میشد كه مواردی چون بودجه بندی سالانه، گزارش كار، بهبود وضعیت استفادهكنندگان، انجام جستجوهای تخصصی پیوسته و بازرسیها را شامل میشود. ۲۰درصد از وقت متخصصان نیمهحرفهای صرف بازدیدهای روزانه، تنظیم گزارشهای ماهانه و فصلی، شرح وظایف دستیاران دانشجو، بررسی بستههای اطلاعاتی قبل از ارسال به پست و شمارهگذاری و آمادهسازی آنها برای نقل و انتقال میشود. سیستم با طراحی مناسب توانست به اهداف اولیهی خود دست یابد و كمبود بودجهی كتابخانه را نیز تامین كند و با ارتباطی كه با خیرین و اتحادیههای اصناف[۱۸] داشت، تمامی هزینهی خدمات از محل درآمد سیستم تامین شود.
● نتیجه گیری
سال اول بیشتر صرف راهاندازی مراحل مختلف و جا افتادن سرویس شد. و بعد از گذشت مدتی تغییراتی در آن بوجود آمد. با توجه به اینكه قیمت خدمات در طول چهار سال تغییری نكرده بود، در برخی از خدمات از جمله سرویس جستجوی تخصصی، قیمت فعلی پایینتر از عرف بازار است و احساس میشود كه ساختار قیمتگذاری نیازمند ارزیابی دوباره است. از سوی دیگر بنظر میرسد كه میتوان ارائهی خدمات را در بین سایر صنایع نیز گسترش داد و حتی پیش بینی میشود كه با ارتقا سطح خدمات میتوان علاوه بر كتابخانهگالگر، كتابخانهی مركزی را نیز زیر این طرح برد و چنین جهشی نیازمند یك طرح تجاری جدید همراه با استراتژی صحیح است. علاوه بر این لازم است كه كتابخانه چارت سازمانی و زیر ساختهای خود را مورد بازبینی قراردهد تا بتواند این طرح را برای یك مدت طولانی ادامه دهد.
اجرای این طرح با مشكلات بسیاری همراه بود. برخی از آموزشهایی كه ارائه شد، خیلی كلی بودند در حالیكه هم كاركنان و هم استفادهكنندگان تأكید داشتندكه این آموزشها باید ساده بوده و با نیازهای سرویس تطابق داشته باشد. در وضعیت فعلی، سرویس جستجوی مشترك بجای اینكه به وظایف منطقی طرح بپردازد، فقط خدمات پیشین را گسترش داده و به كاربران غیر عضو تعمیم میدهد. خط مشی و اصول كلی باید مورد قبول كلیهی بخشها بوده و بتواند فاصلهی بین سطح استاندارد و تعهدات را همپوشانی كند چرا كه در اینگونه موارد تقاضا تعیین كنندهترین عامل است.
هر چند كه ممكن است توقع كاربران زیاد باشد ولی تا وقتیكه طرح كاملاً در قید و بند میتوانمها و نمیتوانمها باشد، مراجعان نیز درخواستهای عجیب و غریبی از كاركنان خواهند كرد. بعنوان مثال، بعضی از مراجعان نمیدانند كه دسترسی به برخی از پایگاههای داده در قرار داد ذكر نشدهاست و آنها امكان دسترسی به آنها را ندارند. در موارد دیگر اگر یك درخواست، پیچیده و مبهم باشد یا امكان دسترسی به منابع آن نباشد، تحویل مدرك امكان پذیر نخواهد بود. تا زمانی كه سیستم در تنگنای پارامترهای محدودِ قرارداد باشد، رویارویی با توقعات مراجعهكنندگان در كش و قوس خواهد بود. هر چند كه بسیاری از كاربران با این مسئله معقولانه برخورد میكنند و وضعیت موجود را درك میكنند، ولی باز كاركنان لازم است كه هم در اجرای طرح و هم در رفع نیاز اطلاعاتی آنها به نحو احسن رفتار كنند.
شاید برخی كاربران اینگونه احساس كنند كه چون سرویس در یك واحد دانشگاهی اجرا میشود و امكانات اولیه فراهم است، پس باید تمامی درآمدهای صرف خرید منابع شود و آنها نمیپذیرند و نمیتوانند درك كنند كه این یك سرویس دانشگاهی است كه خارج از شبكهی كتابخانه اداره میشود و بسیاری از مسائل بازار به روند تغییر رفتار آن تاثیر گذار است.
اجرای اینچنین طرحی همیشه با مسائل جدیدی روبروست. با اینكه در ابتدا هیچ آمادگی و تدارك قبلی برای این نوآوری وجود نداشت ولی روش اجرای سرویس جستجوی مشترك از زمان راهاندازی دو دوره تجدید شده است. یكی در ژانویه و نوبت بعد در ژوئن. هر استفاده كنندهای میتواند در هر زمان از سال به عضویت طرح درآید ولی روش محاسبهی حق عضویت وی با توجه به این كه در ژانویه بوده یا ژوئن باشد محاسبه میگردد. برای مشخص كردن وضعیت حق عضویتهای جدید دستورالعملهایی تهیه شدهاست. بعضی از استفاده كنندگان از اولین تاریخ عضویت خود بطور سالانه عضو میشوند و برخی دیگر برای نود روز حق عضویت خود را پرداخت میكنند كه میتوانند دو ماه مانده به تاریخ عضویت جدید خود در مورد نحوهی پرداخت خود تصمیم بگیرند. هنوز هم كار بر روی این موضوع ادامه دارد و كاركنان بطور مدام این اطلاعات را روزآمد میكنند تا در تاریخ جدید در دسترس همگان قرار گیرد.
سرانجام اتفاقات پیش بینی نشدهای رخ داد و بعد از راهاندازی این سرویس، منابع اطلاعاتی و چارت سازمانی كتابخانه اشباع شد بطوری كه اگر كتابخانه منابع سفارش داده شده را دریافت كند، باید چارت سازمانی كتابخانه دوباره تغییركند.
كتابخانهی دانشگاه كالگری وقتی كه سرویس جستجوی مشترك خود را راه اندازی كرد، در منطقه فرصت مغتنی بدست آورد كه برای كتابخانه منافع متعددی داشت. با درآمدهایی كه از كتابخانهی شعبه گالگر بدست آمده بود، ساعت كاری كتابخانه دوباره به حالت عادی خود برگشت و چهرهی زیبایی از كتابخانه را در بین جامعه و اعضای غیر دانشگاهی به نمایش گذاشت و به كاربران غیر عضو فرصتی داد تا به مجموعههای پژوهشی بسیار غنی محلی دست بیابند.
تالیف: كلادیت كلادیر[۲]
ترجمه: سید بلال سید علوی[۳]
E-mail: balal_alavi@yahoo.com
منابع و مأخذ
۱. S.M. Ward, Starting and Managing Fee-Based Information Services in Academic Libraries, JAI Press Inc., Greenwich (۱۹۹۷), p. ۲۲۴.
۲. L. Caren and A. Somerville, “Issues facing private academic libraries considering fee- based programs”, Reference Librarian ۲۲ (۱۹۸۸), pp. ۳۷–۴۹.
یادداشتها
[۱] این مقاله ترجمهای است از :
Setting Up a Fee-Based Information Service in an Academic Library (The Journal of Academic Librarianship. Volume ۳۱, Issue ۴ , July ۲۰۰۵, Pages ۳۳۲-۳۳۸)
[۲] Claudette Cloutier (مدیر كتابخانهی گالگرِ دانشكدهی ژئو لوژی و ژئوفیزك دانشگاه كالگری و طرح سرویس جستجوی مشترك)
[۳] دانشجوی كارشناسی ارشد رشته علوم كتابداری و اطلاعرسانی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی.
[۴] دانشگاه كالگری از دانشگاههای غرب كانادا است كه ۳۹ سال پیش در شهر كالگری تاسیس شد. http://www.ucalgary.ca
[۵] Local public library۰۳۹;s Business Information Service
[۶]CISTI
[۷] Petroleum Abstracts
[۸] Linda Hall Library of Science, Engineering and Technology
[۹] Purdue University Libraries۰۳۹;
[۱۰] Technical Information Service, and the University of California at San Diego۰۳۹;s Plus service
[۱۱] Research services
[۱۲] Document delivery services
[۱۳] Online commercial databases
[۱۴] Copyright
[۱۵] Dialog
[۱۶] Student assistants
[۱۷] http://library.ucalgary.ca/branches/gallagherlibrary/corporateresearchservice.php
[۱۸] Business community
ترجمه: سید بلال سید علوی[۳]
E-mail: balal_alavi@yahoo.com
منابع و مأخذ
۱. S.M. Ward, Starting and Managing Fee-Based Information Services in Academic Libraries, JAI Press Inc., Greenwich (۱۹۹۷), p. ۲۲۴.
۲. L. Caren and A. Somerville, “Issues facing private academic libraries considering fee- based programs”, Reference Librarian ۲۲ (۱۹۸۸), pp. ۳۷–۴۹.
یادداشتها
[۱] این مقاله ترجمهای است از :
Setting Up a Fee-Based Information Service in an Academic Library (The Journal of Academic Librarianship. Volume ۳۱, Issue ۴ , July ۲۰۰۵, Pages ۳۳۲-۳۳۸)
[۲] Claudette Cloutier (مدیر كتابخانهی گالگرِ دانشكدهی ژئو لوژی و ژئوفیزك دانشگاه كالگری و طرح سرویس جستجوی مشترك)
[۳] دانشجوی كارشناسی ارشد رشته علوم كتابداری و اطلاعرسانی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی.
[۴] دانشگاه كالگری از دانشگاههای غرب كانادا است كه ۳۹ سال پیش در شهر كالگری تاسیس شد. http://www.ucalgary.ca
[۵] Local public library۰۳۹;s Business Information Service
[۶]CISTI
[۷] Petroleum Abstracts
[۸] Linda Hall Library of Science, Engineering and Technology
[۹] Purdue University Libraries۰۳۹;
[۱۰] Technical Information Service, and the University of California at San Diego۰۳۹;s Plus service
[۱۱] Research services
[۱۲] Document delivery services
[۱۳] Online commercial databases
[۱۴] Copyright
[۱۵] Dialog
[۱۶] Student assistants
[۱۷] http://library.ucalgary.ca/branches/gallagherlibrary/corporateresearchservice.php
[۱۸] Business community
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست