سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

بانو در آب - LADY IN THE WATER


بانو در آب - LADY IN THE WATER
سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : سام مرسر و م. نایت شامالان
کارگردان : م. نایت شامالان
فیلمنامه‌نویس : م. نایت شامالان
فیلمبردار : کریستوفر دویل
آهنگساز(موسیقی متن) : جیمز نیوتن هوارد
هنرپیشگان : پل جیاماتی، برایس دالاس هوارد، جفری رایت، باب بالابان، ساریتا چودهوری، سیندی چئونگ، شامالان و فردی رودریگس
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۰ دقیقه


̎کلیولند هیپ̎ (جیاماتی) سرایدار/ تعمیرکار مجتمع آپارتمانیِ ̎کاو̎ است که مثل سایه می‌رود و می‌آید و کارهایش را بی‌سروصدا انجام می‌دهد. اما در شبی سرنوشت‌ساز، ̎کلیولند̎ به وجود یک نفر دیگر پی می‌برد که در آن مجتمع ساختمانیِ محقر پنهان شده: زن جوانِ مرموزی به نام ̎استوری̎ (هوارد) که در کانال‌های زیر استخر مجتمع زندگی می‌کرده است. ̎کلیولند̎ متوجه می‌شود که موجوداتی خبیث او را تعقیب می‌کنند و مصمم‌اند نگذارند به دنیای خودش برگردد. قابلیت‌های منحصر به فرد درک و پیش‌بینیِ ̎استوری̎، تقدیر ساکنان مجتمعِ کلیولند را فاش می‌کند ـ ساکنانی که سرنوشتشان به سرنوشت خود او پیوند خورده و آنان باید دست به‌دست هم دهند و یک سلسله رمز را رازگشائی کنند که در واقع مسیرش را به‌سوی آزادی به او نشان می‌دهد. اما دریچهٔ فرصتِ ̎استوری̎ برای برگشتن به دنیای خودش خیلی سریع بسته می‌شود و ساکنان برای کمک به او، زندگی خود را به خطر می‌اندازند. ̎کلیولند̎ باید با اهریمنی که او را تا آن مجتمع تعقیب کرده، رودررو شود و ساکنان دیگر نیز اگر امید دارند و می‌خواهند در تلاش جسورانه و خطرناکشان برای نجات دنیای او و ما موفق شوند، باید از قدرت‌های ویژه‌ای که ̎استوری̎ در وجود آنان دمیده است، استفاده کنند.
● حملهٔ بی‌سابقهٔ منتقدان به شامالان مهم‌ترین اتفاق دربارهٔ این فیلم‌ساز هندی‌الاصل است. این نخستین فیلم شامالان است که در صدر جدول فروش هفتگی آمریکا قرار نمی‌گیرد به واسطهٔ برخورد او با منتقدان مخالف فیلم قبلی‌اش جنجال به پا می‌کند. گذاشتن نام منتقدان مخالف روی شخصیت‌های منفی فیلم ـ درست همانند کاری که رولند امریک در گودزیلا (۱۹۹۸) انجام داد ـ بانو در آب را به کیسهٔ بوکس منتقدان تقسیم می‌کند. آنان موجودات مخوف فیلم را در حد کارهای اد وود می‌نامند، شامالان را یک خودشیفتهٔ احمق و هوارد را مقلد مسخرهٔ میا فارو. بانو در آب البته این‌قدرها هم فیلم بدی نیست. چرخش شامالان در تعریف یک قصهٔ جن و پری البته حاصل درخشانی ندارد ولی به هر حال پُر از مایه‌های آشنای سینمای او است که علاقه‌مندانش را خوش می‌آید. نکتهٔ مهم دربارهٔ این فیلم، چرخش مسیر سینمای فیلم‌ساز هندی‌الاصل از سینمای آلفرد هیچکاک، به سینمای استیون اسپیلبرگ است؛ دو کارگردانی که شامالان بارها خود را تحت تأثیر آنان دانسته است. بانو در آب تصویری غریب از تلاش شامالان برای رسیدن به یک سینمای تازه است؛ ظاهراً نوعی سیاه مشق که قرار است در کارهای بعدی به تکامل برسد.


همچنین مشاهده کنید