یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

لایلو و استیچ - LILO & STITCH


لایلو و استیچ - LILO & STITCH
سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : والت دیزنی
کارگردان : دین دبلوئیس و کریس سندرز
فیلمنامه‌نویس : دین دبلوئیس و کریس سندرز، برمبنای طرحی نوشتهٔ دبلوئیس
آهنگساز(موسیقی متن) : آلن سیلوستری
نوع فیلم : رنگی، ۸۵ دقیقه. نقاشی متحرک
صدا : دیوی چیس، سندرز، تیا کارر، دیوید آگدن استیرز، کوین مک‌دانلد، وینگ رامس، زو کالدول، جیسن ا سکات لی و کوین مایکل ریچاردسن


در سیارهٔ تورو، دانشمند خل و چلی به نام ̎جومبا جوکیبا̎ ( استیرز)، ̎تجربهٔ ۶۲۶̎ (سندرز) را آفریده است ـ یک هیولای کوچولوی بالقوه خطرناک، که تنها کارکردش، نابودی هر چیزی است که سر راه می‌بیند. ̎خانم مشاور بزرگ̎ (کالدول)، ̎کاپیتان گانتو̎ (ریچاردسن) و سایر مقامات عالی‌رتبهٔ فدراسیونِ میان‌کهکشانی، چنان از دیدن این موجود وحشت می‌کنند که فرمان تبعیدش را به سیاره‌ای دیگر صادر می‌کنند. اما از بختِ بدِ آنها، موجود آب زیر کاه و زرنگ موفق می‌شود از سفینه‌ای که باید او را به تبعید ببرد فرار کند، سفینهٔ دیگری را برباید و با سرعت تعقیب‌کنندگانش را پشت سر بگذارد. پس از آن ̎۶۲۶̎ اتفاقی به طرف کرهٔ زمین می‌رود و در هاوائی فرود می‌آید. از این‌رو، ̎خانم مشاور بزرگ̎ به دستیارش، ̎پلیکلی̎ (مک‌دانلد) ـ که اطلاعاتش دربارهٔ کرهٔ زمین به این محدود می‌شود که محیط زیست پشه‌هاست و به آدم‌هایش نباید لطمه‌ای زد چون جزو زنجیرهٔ غذائی آنها هستند ـ دستور می‌دهد تا به ̎جومبا̎ در گیر انداختن و برگرداندن ̎۶۲۶̎ کمک کند. در همین حال روی کرهٔ زمین، یک وروجک دیگر آشوبی به‌پا کرده: این یکی ̎لایلو̎ (چیس) است، بچه‌ای که پس از مرگ نابهنگام پدر و مادرش، با خواهر بزرگ‌ترش، ̎نانی̎ (کارر) زندگی می‌کند. ̎نانی̎ باید به ̎کبرا بابلز̎ (رامس) ـ مددکار اجتماعی ـ ثابت کند که از پس نگه‌داری ̎لایلو̎ به خوبی برمی‌آید، ولی دخترک شیطان مدام شرایط را برای خواهرش دشوار می‌کند. ̎۶۲۶̎ پس از ̎اصابت̎ سفینه‌اش به زمین و پیاده شدن در جزیره، به دام مأموران ̎کنترل حیوانات̎ می‌افتد و او را به محل نگه‌داری از حیوانات گم‌شده می‌برند. ̎۶۲۶̎ شکل و شمایلش را تغییر می‌دهد تا کم‌تر تهدیدآمیز به‌نظر برسد و در نتیجه، ̎لایلو̎ که دنبال حیوان خانگی می‌گردد، او را انتخاب می‌کند و اسمش را ̎استیچ̎ می‌گذارد. با آن‌که ̎استیچ̎ سعی دارد ماهیت واقعی خود را لو ندهد تا ̎پلیکلی̎ و ̎جومبا̎ او را شناسائی نکنند، ولی به هر حال موفق می‌شود با ̎دیوید̎ (لی)، دوست ̎نانی̎ این‌ور و آن‌ور برود و آشوب‌های خاصِ خودش را به راه بیندازد. همهٔ این‌ها سرانجام تلاش‌های ̎نانی̎ را برای نگه داشتن ̎لایلو̎ نزد خودش، به خطر می‌اندازد. از آن به بعد و در حالی که ̎کاپیتان گانتو̎ به زمین فرستاده شده تا در به دام انداختن ̎استیچ̎، کمک کند، ̎استیچ̎ برای نخستین بار حس می‌کند که انگار خانواده‌ای برای خودش پیدا کرده و همه کار می‌کند تا این خانواده را نگه دارد.
● یک انیمیشن واقعاً الهام‌بخش و یکی از بهترین نقاشی متحرک‌های سال ۲۰۰۲. فیلمی بانمک، جالب و اریژینال هم‌راه با شش ترانه از الویس پرزلی، که تازه در پایان، احساساتی هم نمی‌شود و به همان اندازه که برای بچه‌ها جذاب است، بزرگ‌سال‌ها را نیز مجذوب می‌کند. پیش‌زمینهٔ داستانش نیز پر از ارجاعات فرهنگ عامه، از جمله صحنه‌هائی است که در آن مردان سیاه‌پوش (بری ساننفلد، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲)، آرواره‌ها (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۷۵) یا گودزیلا (رولند امریک، ۱۹۹۸) را هجو می‌کند. فیلم هم‌زمان با اسکوبی دو (راجا گاسنل) به نمایش درآمد که منتقدان متفق‌القول بودند فیلم بدی است؛ با این حال در همان هفتهٔ اول ۵۴ میلیون دلار فروش کرد. لایلو و استیچ سرش بی‌کلاه ماند و در نهایت فروش زیادی نکرد. راجر ابرت تعریف می‌کند: ̎روزی فردی در آسانسور از من سئوال کرد که دربارهٔ اسکوبی دو چه نظر دارم. به او گفتم فیلم بدی است. گفت ولی بچه‌هایم می‌خواهند آن را ببینند. گفتم بله، چون در تمامی هفته مدام درباره‌اش شنیده‌اند. و بعد اضافه کردم: در عوض فیلم خوبی هست به نام لایلو و استیچ؛ بچه‌هایتان را به دیدن آن ببرید و مطمئن باشید بهتر از اسکوبی دو است و تازه خودتان هم لذت می‌برید. اما می‌توانستم توی چشم‌های مرد ببینم که توصیه مرا قبول ندارد. وقتی ۵۴ میلیون دلار علیه من رأی می‌دهند، چه‌طور حق می‌تواند با من باشد؟̎


همچنین مشاهده کنید