چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
چکیده و چکیدهنویسی
اگر فیزیكدانی بخواهد از تمام مقالههایی كه در هفته در زمینه كار مورد علاقهاش منتشر میشود اطلاع پیدا كند چه راهی به او پیشنها میكنید؟ آیا تمام مجلهها و نشریههایی كه احتمال یافتن مطلبی در زمینه كارش در آنها باشد خریداری كند؟ آیا عضو یك یا چند كتابخانه شود كه این نشریهها را خریداری میكنند؟ راه اول نه ممكن است و نه معقول.
خریدن همه مجلهها علاوه بر آنكه هزینه زیادی میخواهد كمتر مجله ایست كه تمام مقالههایش به یك زمینه محدود فیزیك اختصاص داشته باشد و از این رو چه بسا تعدادی از مجلهها در یك هفته یا مطلبی در زمینه كار او نداشته باشند و یا اگر هم داشته باشند برای او جالب و مفید نباشد عضو یك یا چند كتابخانه شدن هم البته به طور كلی ضروری و مفید است اما ورق زدن همه مجلهها و مقالههایی كه تا به دقت مندرجات آنها دیده نشود معلوم نمیشود چه اندازه به كار او میخورند “كاری وقتگیر و گاهی بیحاصلست“ تازه اگر فیزیكدان ما, تنها زبان انگلیسی بداند چگونه از مقالههایی كه به زبانهایی دیگر نوشته میشوند اطلاع پیدا كند؟ میبینید كه دشواریها كم نیست و نیاز محققان هم باید زود برآورده شود تا در كار تحققی آنان وقفهای حاصل نگردد و مهمتر از همه كاری محققی در شوروی به پایان رسانیده است كسی دیگر در آمریكا از اول آن را شروع نكند.
در اینجاست كه اهمیت اطلاعرسانی (Information Sciences) در دنیای امروز معلوم میشود.یكی از مهمترین و شاید كاملترین روشهایی كه برای رساندن اطلاع به محققان وجود دارد نشریههای چكیده (Abstract Bulletins) است.
▪ روش تهیه این نشریهها به طور خلاصه اینست:
۱) بیشتر مقالههای نشریههای علمی را كه به زبانهای مختلف (معمولاً انگلیسی, فرانسه, روسی, آلمانی) نوشته شدهاند بر حسب موضوع طبقهبندی میكنند.
۲) از مقالههای باارزش خلاصهای كه ما آن در این مقاله چكیده مینامیم تهیه میكنند. این چكیدهها به زبان واحدی نوشته میشوند.
۳) چكیدهها در نشریههای مختلف بر حسب موضوع در فاصلههای معین مرتباً منتشر میشود.
بنابراین اگر فیزیكدان ما محقق فیزیك هستهای باشد برای اطلاع یافتن از تمام مقالههایی كه مربوط به كار او میشود كافی است هر هفته یا هر ماه تنها به یكی از این نشریههای چكیده مثلاً (Nuclear Science Abstract) كه ۱۵ روز یكبار منتشر میشود مراجعه كند و تمام اطلاعات لازم را از همین یك نشریه دست آورد و مهمتر از همه این كه فتوكپی اصل مقالههایی هم كه مورد نیاز است از مؤسسهای كه این نشریه را منتشر میكند تهیه كند.
قصد ما در این مقاله تعریف چكیده و شناساندن انواع آن و روش نوشتن آن است.تعریف چكیده:چكیدهٔ یك نوشته خلاصهایست كه از آن نوشته تهیه میشود و شامل فشردهٔ تمام مطالب مهم آن یا فشرده قسمتهای ویژهای از آن یا فهرستی از محتوای آن نوشته و گاهی شامل فهرست اصطلاحها و لغتهای كلید آن میباشد. بنابراین تعریف, چكیده انواع مختلفی دارد كه در اینجا به معرفی آنها میپردازیم.
۱) چكیده تمام نما Informative Abstract
این نوع چكیده شامل تمام مطالب مهم و اساسی یك نوشته و نتایج كیفی و كمی مندرج در آن است كه به منظور بینیاز كردن خواننده از خواندن خود نوشته تهیه میشود و از اینرو كاملترین نوع چكیدهها و از نظر تهیه مشكلترین نوشته نوع آنهاست. جملههای این نوع چكیده جملههای خبری هستند و شامل ۱۵۰ تا ۲۵۰ كلمه است. هزینه تهیه این نوع چكیده خیلی بیشتر از انواع دیگر است اما اگر به دقت تهیه شود ارزش آن برای محققان هم از نظر صرفهجویی در وقت و هم از نظر سرعت دست یافتن به اطلاعات كامل بسیار زیاد است.
۲) چكیده راهنما Indicative Abstract
چكیدهٔ راهنما به مطالب مهم نوشته اشاره میكند بدون آن كه معترض دادههای كیفی و كمی آن شود و در واقع راهنمای محتوای یك نوشته است. جمله در این چكیدهها جملههای توصیفی هستند و به خواننده كمك میكنند تا ضرورت یا عدم مطالعهٔ تمام مقاله را دریابد. چكیده راهنما شامل ۷۵ تا ۱۵۰ كلمه است.
۳) چكیده ماشینی Auto-Abstract
این چكیدهها به كمك كامپیوتر و بر اساس روشهای آماری تهیه میشود. برای تهیهٔ چكیدهٔ ماشینی از یك نوشته, ابتدا كلمههایی را كه در آن نوشته بیشتر از كلمههای دیگر به كار رفتهاند و به اصطلاح بس آمد (Frequency) استعمال آنها زیادتر است انتخاب میكنند.
آنگاه جملههایی را كه در آن نوشته شامل این كلمهها هستند و محل استعمال این كلمهها را در آن جمله پیدا میكنند و بهر جمله بر حسب تعداد مواردی كه این كلمهها در آن به كار رفته و در محلی كه به كار رفته نمرهای میدهند و سرانجام از میان جملهها آنهایی را كه امتیاز بیشتری آوردهاند انتخاب میكنند و در نتیجه چكیدهٔ ماشینی مجموعهای از جملههای ویژهایست كه در یك نوشته عیناً وجود دارند. چكیدههایی كه چند كامپیوتر بر این اساس یعنی كلمههای با بس آمد زیاد (High Frequency-Words) از یك نوشته تهیه میكنند, تقریباً اختلافی با هم ندارند.
۴) چكیده تلگرافی Telegraphic-Style Abstract
در این نوع چكیده كلمههای دستوری مانند حروف اضافه, اسمهای اشاره و... را حذف میكنند. گاهی حتی فعلها را هم حذف میكنند.چكیده تلگرافی هم میتواند راهنما و كلی باشد و هم تمام نما و مفصل و از این رو كوتاهی و بلندی آن بستگی به نوع آن دارد. تعداد كلمههای این نوع چكیده بین ۷۵ تا ۱۲۵ كلمه است.
برای تهیه این نوع چكیده اول باید چكیدهای راهنما یا تمام نما نوشت و آنگاه كلمههای دستوری را در آن حذف كرد و بدین علت هزینهٔ تهیهٔ آن از چكیدههای نوع دیگر بیشتر است. منظور اصلی از تهیهٔ چكیدهٔ تلگرافی مناسب بودن آن برای كاربرد در كامپیوتر و دادن و گرفتن اطلاعات از آنهاست.از این گذشته چكیدههای تلگرافی برای تهیهٔ فهرست بسیار مناسبند زیرا كلمههای فهرست را براحتی میتوان از آنها بیرون آورد.
۵) چكیده سو گرفته Slanting Abstract
اگر چكیدهای كه از نوشتهای تهیه میشود شامل قسمتی از مطالب آن كه در زمینه ویژهای هستند, باشد چكیده سو گرفته نامیده میشود. و از اینرو اگر این چكیده با فهرست جامعه همراه نباشد, خواننده از تمام مطالب نوشته آگاهی نمییابد. اگرچه بسیاری از سازمانهای چكیدهنویسی ادعا میكنند كه چكیدههای آنها سو گرفته است اما معدودی از این سازمانها در این كار موفق هستند. البته در بعضی موارد نوشته چنان تخصصی است كه نیازی نیست كه چكیده سو گرفته باشد. چكیدهٔ سو گرفته ممكن است نما یا راهنما باشد.
۶) گفتهٔ راهنما Indicative Statement
این نوع چكیده در مجلههای چكیدهٔ خیلی فنی كه شامل چكیدههای تمام نمای مفصلی هستند, قبل از چكیدههای تمام نما میآید و در چند كلمه خواننده را با محتوای چكیدهٔ تمام نما آشنا میكند. و خواننده میتواند دریابد كه نیازی به خواندن چكیدهٔ تمام نما و به دست آوردن اطلاعات بیشتر دارد یا ندارد. برای نوشتن چكیده احتیاجی به خواندن اصل نوشته نیست و از روی چكیدهٔ تمام نما تهیه میشود و بدین جهت هزینهٔ تهیهٔ آن را از چكیدههای دیگر كمتر است.
۷) چكیده عنوانی Titular Abstract
این نوع چكیده همان عنوانی است كه نویسنده به نوشته خود میدهد. این عنوان بیشتر مبین موضوع نوشته است تا مطالب مندرج در آن و از این رو راهنمایی برای محتوای مقاله نیست. مثلاً عنوان “سنتزیك تركیب جدید“ اطلاع دقیقی به خواننده نمیدهد. در مواردی چكیده عنوانی سودمند است كه عنوان اصلی برای نشان دادن محتوای نوشته كافی باشد و نیز خود نوشته و نوع اطلاعی كه در آن آمده اقتضای چنین اجمالی را داشته باشد.
۸) عنوان محتوی نما Notation of Content Title
اگر عنوان نوشته به اندازه كافی نشان دهنده مطالب مندرج در نوشته نباشد, عنوان كاملتری برای آن مینویسد كه در ضمن شامل تمام یا اغلب لغتهای فهرست آن نوشته باشد و كار فهرستنویسان را هم آسان میكند. از عنوان محتوی نما هم به تنهایی و هم همراه با چكیدههای كاملتری استفاده میشود.
۹) چكیده گزارهایی
این نوع چكیده از چند كلمه یا یك جمله تشكیل میشود و در واقع كوتاهترین نوع چكیده است. و تفاوت چندانی با عنوان محتوی نما ندارد. بجز این كه نمیتوان آن را به جای عنوان نوشته به كار برد. در واقع از نظر سبك نگارش شبیه به چكیده راهنما ولی خیلی كوتاهتر از آنست.در سالهای اخیر آماری از كاربرد انواع چكیدهها گرفتهاند و درصد نسبی استفاده از آنها را معین كردهاند, نتیجه بدین شرح است.
چكیده تمام نما / ۲۰ درصد
چكیده راهنما / ۵۰ درصد
چكیده مركب از چكیده راهنما و تمام نما / ۲۵ درصد
انواع دیگر / ۵ درصد
مجموع / ۱۰۰ درصد
منابع مورد استفاده
۱. Charles L. Bernier, “Abstracts and Abstracting”, Encyclopedia of Library and Information Science. ۱۹۶۸, Vol, ۱۶-۳۸
۲. Gerald Brodsky, “Abstracting Control”, Technical
نوشته: ضیاء موحد
۱. Charles L. Bernier, “Abstracts and Abstracting”, Encyclopedia of Library and Information Science. ۱۹۶۸, Vol, ۱۶-۳۸
۲. Gerald Brodsky, “Abstracting Control”, Technical
نوشته: ضیاء موحد
منبع : فصلنامه علوم اطلاعرسانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست