دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
افزودنی نانوامولسیون سوخت
![افزودنی نانوامولسیون سوخت](/mag/i/2/l0zp7.jpg)
ناگفته پیداست كه اگرسوخت درمحفظه احتراق به صورت ذرات كوچكتری درآید، در بازده موتورتاثیری جدی خواهد گذاشت. عمده فعالیت، برنازلهای پاشنده سوخت متمركز شده و از این فناوری در موتورهای آینده استفاده خواهد شد. فناوری دیگری كه بدون تغییرموتور، منجر به ایجاد ذرات كوچكتر سوخت درمحفظه احتراق میشود، نوعی افزودنی است كه در سوخت به صورت نانوامولسیون (ذرات با اندازه ۱۰۰ نانومتر) درمیآید. پس ازپاشش سوخت، درهر یك ازقطرات سوخت، تعدادی قطره كوچك نانوامولسیون قراردارد كه درشرایط محفظه احتراق منفجرشده واندازه قطرات سوخت را كوچكتر میكند. علاوه براین، فرایند انفجار ذرات نانوامولسیون، به مخلوط شدن بهتر سوخت و هوا كمك كرده و با افزایش بازده مصرف سوخت، آلایندههای حاصل ازاحتراق را كاهش میدهد.
با توجه به دانش فنی شكل گرفته، ساخت چندین دسته از این نوع افزودنی در مقیاس آزمایشگاهی با موفقیت انجام شده و تلاش برای بهبود محصول و تولید در مقیاس بزرگتر در جریان است. در حال حاضر با نمونههای تولیدی، امكان كاهش ۵ تا ۱۲ درصدی در مصرف سوخت میسرشده است.
● وضعیت جهانی فناوری و مقایسه
تنها یك شركت امریكایی، این محصول را تولید میكند. محصول ما مراحل اولیه را پشت سر گذاشته و در تمامی موتورهای درونسوزقابل استفاده است و آثاری جانبی بر محیط زیست و موتور ندارد. محصول تولیدی، از لحاظ قیمت تمام شده و نزدیكی به بازارهدف، برتری قابل ملاحظهای درمقایسه با محصول امریكایی دارد.
● محصولات مشابه
درایران، محصولی مشابه با همه كاراییهای نانوامولسیون، وجود ندارد. طی چند سال اخیر واردات افزودنیهای مختلف و متنوعی آغازشده كه تعدادی ازآنها، برخی خواص نانوامولسیون را دارند. مثلا، برخی مكملهای سوختی، عدد اكتان را بالا میبرند، برخی انواع برای تمیز كردن كاربراتور یا انژكتور كاربرد دارند. مكملهایی كه بركم كردن مصرف سوخت تاثیر دارند، با نسبت افزودن بسیار بالاتر وهزینه بسیاربیشتر، تاثیركمی دارند.
شركتهای ایرانی تولید كننده مكمل بنزین بیشتر برخواص تمیزكنندگی كاربراتور و انژكتور و بالا بردن عدد اكتان تمركز دارند. هیچ شركتی، محصولی كه به طور مستقیم مصرف سوخت را كاهش دهد، تولید نمیكند. از سوی دیگر، بازار مصرف مكملهای ایرانی، دارای ریسك بالایی است، زیرا مشتریان آنها مردم هستند نه شركتهای دولتی.
● استانداردهای زیست محیطی
در ساخت افزودنی نانوامولسیون ازعناصرفلزی استفاده نشده وهمه اجزای آن در محفظه احتراق، به مواد بیضرر برای محیط زیست تبدیل میشود. محصول تولیدی درامریكا، موفق به اخذ مجوزهای زیست محیطی EPA شده است. میزان اندك این افزودنی در سوخت و مواد آن به نحوی است كه آثار جانبی آن بر روی موتور و محیط زیست دورازانتظار بوده و آزمونهای طولانی برروی نمونههای امریكایی، مؤید این مسئله است. اخذ مجوز ازسازمان محیط زیست برای محصول تولیدی درایران امكان پذیر است.
● بازار ایران
الف) وضعیت كنونی:
پیشبینی میشود در نیمه دوم سال ۸۵، روزانه ۶۲ تا ۶۶ میلیون لیتر بنزین مصرف شود. از این میزان، ۳۹ تا ۴۰ میلیون لیتر در داخل كشور تولید میشود و ۲۳ تا ۲۶ میلیون لیتر (بیش از ۳۵درصد) از طریق واردات تامین خواهد شد. هزینه سالانه، با در نظر گرفتن میانگین قیمت عمده فروش بنزین در خلیج فارس (لیتری۲۲۰۰ ریال/ هرتن ۲۳۰-۱۸۰ دلار) بالغ بر ۵ میلیارد دلار خواهد بود. با این وجود، به دلایل داخلی و آثار تورمی افزایش قیمت سوخت، امكان فروش هر لیتر بنزین بیش از ۱۰۰۰ ریال وجود ندارد و به این ترتیب بدون لحاظ هزینههای حمل و پخش، سالانه هزینه بدون بازگشتی بیش از ۵/۲ میلیارد دلار به بودجه دولت تحمیل میشود. این وضعیت منجر به ۲میلیارد دلار واردات بنزین و نیز كاهش امكان صادرات نفت خام به عنوان اصلیترین منبع درامد ارزی دولت شده است. مصرف گازوئیل نیز وضعیت مشابهی دارد، اما هزینه كل آن در كشور ۳/۱ هزینه مصرف بنزین بوده و واردات كمتری دارد.
ب) دورنمای پنج ساله:
با توجه به عرضه خودرو در بازار داخلی، رشدی ۱۰ درصدی یا بیشتر برای مصرف سوخت خودرو پیشبینی میشود. وزارت نفت برای مقابله با این بحران، رویكردهای ذیل را دنبال میكند:
۱) راه اندازی مجتمعهای تولید بنزین درداخل كشوربه نحوی كه با تولید روزانه ۹۰ میلیون لیتر واردات بنزین در سال ۸۹ متوقف شود.
۲) جایگزینی سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) با سوخت مایع، به عنوان اصلیترین سیاست كاهش مصرف سوخت. از این طریق، هزینه سوخت مصرفی كاهش قابل توجهی مییابد، اما نیازمند هزینه اولیه قابل توجه، همكاری و تمایل صاحبان خودرو و تكمیل شبكه توزیع گاز فشرده است. پیشبینی میشود ادامه روند كنونی گسترش این روش، منجر به كاهش مصرف ۱۵ میلیون لیتر بنزین در سال ۸۹ شود.
۳) افزودن محصولاتی مانند نفت سفید به سوخت كه نیاز به واردات ندارند. هنوز برای اضافه كردن نفت سفید به بنزین نیاز فعالیت پژوهشی است. البته این نوع نفت به گازوئیل اضافه میشود. در كل، این مورد تاثیر قابل توجهی برمصرف بنزین دركوتاه مدت ندارد.
● كاهش هزینه مصرف سوخت
با توجه به عواملی همچون قاچاق بنزین (براورد رسمی روزانه ۳میلیون لیتر، پیشبینیهای غیررسمی بسیاربالاتر است) الگوی ترافیكی با سرعت پایین و توقفهای زیاد در سطح شهرها، میانگین كاهش ۵ درصدی پیشبینی میشود. این میزان معادل سالانه ۲۵۰ میلیون دلار صرفهجویی درهزینه سوخت است كه ۱۶۰ میلیون دلار آن به نفع دولت خواهد بود.
صرفه جویی كاهش مصرف گازوئیل دراین تخمین لحاظ نشده است.
● بازار جهانی
در بازارجهانی، هزینه سوخت خودرو توسط استفاده كننده خودرو پرداخت میشود و تاكنون مصرف كنندگان محصول امریكایی، صاحبان خودرو و یا شركتهای حمل و نقل بودند و بازارهدف، متشكل ازمصرف كنندگان خرد است. به این ترتیب، بازاری محدود از لحاظ جلب نظرمصرف كنندگان با هزینه بالا برای تبلیغ و توزیع وجود دارد. هزینههایی كه دولتها در این زمینه صرف میكنند، عمدتا با اهداف زیست محیطی و كاهش وابستگی به منابع فسیلی است كه در حوزههایی دیگرمانند پیل سوختی متمركزشده است. در مقام مقایسه، بازارایران بازاری اقتصادیتر و سهل الوصولتر به نظر میرسد.
نویسنده : محمد مهدی احدیان - فرزاد قدس
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست