دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
چگونه قرآن تلاوت کنیم؟
![چگونه قرآن تلاوت کنیم؟](/mag/i/2/l127a.jpg)
الف) درحال طهارت و با وضو به تلاوت قرآن بپردازد.
ب) در حالی كه مسواك كرده است، قرآن را تلاوت كند.
ج) با صوت زیبا تلاوت كند.
د) به هنگام تلاوت قرآن، گریه كند، یا حالت گریه داشته باشد.
و) با جَهر متوسط بخواند؛ نه با صدای آهسته باشد و نه با صدای بسیار بلند.
هـ) در حال تلاوت، با اَدَب و با طمأنینه و رو به قبله باشد؛ چه نشسته و چه ایستاده و اگر نشسته میخواند، چهار زانو ننشیند و تكیه نكند.
ی) از روی «مصحف» تلاوت كند كه نگاه در «مصحف» و تلاوت از روی آن، حساب خاصی دارد و در روایات، روی این موضوع تأكید شده است.
▪ از رسول اكرم(ص) نقل گردید كه فرمود:
«لیس شیء أشدّ علی الشّیطان من القرائهٔ فی المصحف نظراً؛ چیزی برای شیطان سختتر و كوبندهتر از تلاوت قرآن از روی مصحف و با نگاه كردن در آن نیست».۱
در روایات نیز به بركات خاصه تلاوت از روی مصحف، اشارهها رفته است كه به لحاظ اختصار، از ذكر آنها صرفنظر میكنیم؛ طالبین میتوانند به بحار، ج۹۲، باب ۲۳ مراجعه كنند.
ح) قبل از شروع به تلاوت قرآن، استعاذه كند و سپس بسم اللّه الرحمن الرحیم بگوید و بعد به تلاوت بپردازد تا با عنایت خدای متعال، از دخالتهای شیطانی محفوظ بماند.
▪ در آیه ۹۸ سوره نحل آمده است:
«فاذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشّیطان الرّجیم ـ انّه لیس له سلطان علی الّذین آمنوا و علی ربهم یتوكّلون؛ وقتی قرآن را تلاوت میكنی، پناه ببر به خدای متعال از شیطان مطرود؛ البته شیطان را بر آنانی كه ایمان آورده، به پروردگارشان توكل میكنند، تسلط و سیطرهای نیست».
قبل از شروع بگوید: «أستعیذ بالله السّمیع العلیم من الشّیطان الرّجیم» یا بگوید: «أعوذ بالله السمیع العلیم من الشّیطان الرّجیم» و بعد بگوید: «بسم اللّه الرحمن الرحیم» و سپس تلاوت را شروع كند.
ط) ترتیل را مراعات نماید؛ ترتیل عبارت از این است كه حروف و كلمات را روشن ادا كند و وقفها را رعایت نماید. به بیان دیگر، آن چنان تند نخواند كه حروف و كلمات و وقوف و فواصل به خوبی ادا نشود و نیز فاصله زیاد و غیر صحیح، در میان حروف و كلمات ندهد؛ به نحوی كه حروف و كلمات، جدا از هم و غیر مرتبط باشند و در مجموع، باید حروف و كلمات را خوب، روشن و در عین حال متصل و مرتبط به هم ادا كند و وقوف و فواصل آیات را هم مراعات نماید و طوری بخواند كه قلوب را به حركت آورد و دلها را تكان دهد.
▪ در آیه سوم سوره مزّمّل، خطاب به رسول اكرم(ص) آمده است:
«و رتل القرآن ترتیلا؛ و قرآن را با ترتیل مناسب آن بخوان».
حضرت موسی بن جعفر از پدران بزرگوار خود ـ صلوات اللّه علیهم اجمعین ـ نقل میكند كه از رسول اكرم(ص) درباره آیه «ورتل القرآن ترتیلا» سوءال شد و آن حضرت در توضیح و تفسیر آیه فرمود:
«بیّنه تبیاناً و لا تنثره نثر الرّمل و لا تهذّه هذالشّعر، قفوا عند عجائبه و حرّكوا به القلوب و لا یكون همّ أحدكم آخر السّورهٔ۲؛ قرآن را روشن و واضح تلاوت كن و حروف و كلمات آن را جدا از هم و پراكنده مساز مانند پراكنده ساختن دانههای ریگ از یكدیگر و آن را سریع و تند تلاوت نكن؛ همانند تند خواندن شعر و وقتی به عجایب قرآن میرسید، توقف كنید و به تدّبر و تأمل بپردازید و با تلاوت آن، دلها را به حركت آورید و با شتاب و بیتأمل نخوانید؛ به نحوی كه بخواهید زود به آخر سوره برسید».
ر) به هنگام تلاوت قرآن، به چیز دیگری فكر نكند و متوجه آیات قرآن باشد.
ك) تدبر در آیات قرآن بكند كه در این صورت، از انوار و هدایتها و از حقایق و معارف و از دقایق و اسرار قرآن كریم، به اندازه خود بهرهمند خواهد شد. تلاوتی كه در آن تدبر نباشد، آن چنان كه باید، فایده نخواهد داشت.
این سخن بدان معنی نیست كه اگر كسی اهل تدبر نباشد ـ یعنی معانی آیات را حتی در حد ترجمه نداند تا بتواند در حد خود به تدبر در آیات بپردازد ـ از تلاوت قرآن نتیجهای نخواهد برد؛ بلكه چنین كسی هم با مراعات آن قسمت از آداب تلاوت كه در امكانش هست، بهره خودرا خواهد برد.
ل) حق آیات را مراعات نماید؛ به این معنی كه به هنگام تلاوت قرآن، وقتی به آیات رحمت و جنت میرسد، از خدای متعال مسئلت كند كه او را از اهل رحمت و جنت قرار دهد و از رحمت خود محروم و از جنت قرب خود دور نسازد و وقتی به آیات عذاب و آتش و آیات سخط و غضب میرسد، بترسد و به خدای متعال پناه ببرد كه از اهل عذاب و آتش نباشد و مشمول سخط و غضب نگردد و از او بخواهد كه وی را از نجات یافتگان قرار دهد و وقتی به آیات تكبیر، تعظیم، تسبیح و تحمید میرسد، به تكبیر، تعظیم، تسبیح و تحمید حق بپرازد و وقتی به آیات استغفار و طلب عفو و مغفرت میرسد، استغفار كند و طلب عفو و مغفرت نماید و آن جا كه به ذكر صالحان میرسد، از خدا بخواهد كه او را نیز از آنان و در جمع آنان قرار دهد و آن گاه كه به ذكر اهل ضلال و طغیان و ذكر اهل غفلت و استدراج میرسد، از خدا بخواهد كه او را از ورود به جمع آنان حفظ كند و در هر موردی به تناسب دعا كند.
▪ از امام صادق(ع) نقل شده كه فرمود:
«اذا مررت بآیهٔ فیها ذكر الجنهٔ فاسأل اللّه الجنهٔ و اذا مررت بأیهٔ فیها ذكر النار فتعوّذ بالله من النّار؛ به هنگام تلاوت قرآن، وقتی به آیهای رسیدی كه در آن ذكر بهشت به میان آمده است، از خدا بهشت را بخواه و وقتی به آیهای رسیدی كه در آن ذكر آتش به میان آمده است، به خدا پناه ببر از آتش».
اینها قسمتی از آداب تلاوت قرآن كریم بود كه با استفاده از آیات و روایات ذكر شد. در آخر به این آیه دقت كنیم كه میفرماید:
«ان الذین یتلون كتاب اللّه و أقاموا الصلوهٔ و أنفقوا ممّا رزقناهم سرّا و علانیهًٔ یرجون تجارهًٔ لن تبور؛ آنها كه كتاب خدا را تلاوت میكنند، نماز را بپا میدارند و از آن چه به آنان روزی كردهایم، پنهان و آشكار به نیازمندان انفاق مینمایند، امید تجارتی دارند كه دائم و زوالناپذیر است».
● تأكید و تذكر
به سالكان تأكید میشود كه هر چه میتوانند در تلاوت قرآن و در مراعات آداب تلاوت، كاملاً جدّیّت كنند و به آنان تذكر داده میشود كه این امر را مهم بشمارند و بدانند كه هر چه در تلاوت قرآن كوشا باشند و به هنگام تلاوت آن، با آن سیر نمایند و فانی در آن باشند و به تعبیری، با آن وحدت یابند، به همان اندازه به «حقیقت نوری قرآن» نزدیك شده، در نتیجه «حقیقت نوریِ خود» را خواهند یافت؛ زیرا «حقیقت نوریِ انسان» از «حقیقت نوریِ قرآن» است و مرتبهای از مراتب آن و این سرّی است كه برای اهل آن معلوم است و از نااهل محجوب.
حقیقت قرآن، تجلّیات حقّ است كه ورای این الفاظ ظاهر و مفاهیم ظاهری میباشد و در كتاب مكنون و نزد حضرت محبوب است؛ و انه لدینا لعلیّ حكیم و در عین حال، با همین الفاظ و مفاهیم، ظاهر و متجلی است.
«حقیقت نوری انسان»، اگر انسان به آن برسد، از جلوات و مراتب نازله «حقیقت قرآن» میباشد؛ نه چیزی دیگر و آن كه از «حقیقت قرآن» دور ماند، از «حقیقت خود» دور گشته است و از حضرت محبوب هم محجوب و او در جهنّمِ همین دوری و فقدان، چنان معذّب خواهد بود كه از وَهمها دور است و از فكرها مستور.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست