سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


بانوی طراح خودرو


بانوی طراح خودرو
آکینو تسوچیا از جمله زنان منحصربفردی است که در رشته طراحی خودرو که غالباً رشته‌ای مردانه است، فعالیت می‌کند. اما این جنسیت نیست که او را از دیگران متمایز می‌کند. تسوچیا، مدیریت طراحی خودروهای سواری و کامیون‌ها مطابق با سلیقه نسل حاضر را برعهده دارد.
خودروی Razor نمونه‌ای است از جدیدترین وسواس صنعت خودرو؛ مشتریان بسیار جوان. در ۱۰ سال آینده، حدود ۶۳ میلیون نوجوان به سن رانندگی می‌رسند و صنعت خودروسازی از اینکه این‌گونه مشتریان کلید موفقیت مالی آینده آن خواهند بود، اطمینان کامل دارد. شرکت‌های خودروساز برای هماهنگی طرح‌ها و محصولات خود با بازار، به‌طور پیوسته به طراحانی جوان و خلاق روی می‌آورند؛ افرادی چون آکینو تسوچیا.
تسوچیا که ۳۷ سال دارد و اهل توکیوست، از این چالش‌ها استقبال می‌کند و می‌گوید: «جوانان مایلند خودرویی بخرند که آنها را از جایی یه جای دیگر ببرد، آنها گاهی از رانندگی لذت نمی‌برند و این امر، برای ما طراحان بسیار شرم‌آور است».
● امرار معاش از راه هنر
خانم تسوچیا، با داشتن پدری معمار[۱] و مادری نگارگر نقش گل‌ها بر سرامیک در فضایی سرشار از ساخت چیزهایی متنوع رشد ‌کرده است. او کارت‌های تولدش را خودش درست می‌کرد و به جای بازی با عروسک‌ها،‌ یک پارک سرگرمی با کاغذ برای حیوانات اسباب‌بازی‌اش ساخته بود.
او در دانشگاه Rikkyo که یکی از مؤسسات برتر ژاپن است، در رشته علوم‌اجتماعی تحصیل کرد،‌ گویا دقیقاً نمی‌دانست که در زندگی‌ می‌خواهد چه‌کاره شود. آکینو در کنار تحصیل، با حضور در کلاس‌های هنر و طراحی، کارهای خلاق خود را دنبال می‌کرد.
روزی یکی از کارهای پیکره‌تراشی خود را که در یکی از کلاس‌هایش خلق کرده بود، با موفقیت به فروش رساند. آن زمان بود که به‌طور جدی به امرارمعاش از راه هنر فکر کرد. در ۲۴سالگی، پس از فارغ‌التحصیلی در رشته علوم‌اجتماعی، در دانشکده طراحی (مرکز هنر)پاسادنا ایالت کالیفرنیا ثبت‌نام کرد و سرانجام طراحی خودرو را به‌دلیل طبیعت کاری و فرصت‌های شغلی موجود که برای او به‌عنوان عضوی از اقلیت وجود داشت، برگزید.
خانم تسوچیا مدرسه طراحی را در سال ۱۹۹۷ به پایان رسانید و بلافاصله به تیم طراحی کرایسلر در شهر Auburn Hills میشیگان پیوست. آنجا، او یکی از هشت زن فعال در گروه ۸۰ نفری کارکنان شرکت بود. او می‌گوید: ‌«از اینکه یکی از طراحان انگشت‌شمار زن در یک گروه بودم، در ابتدا واهمه داشتم».اما با طرح‌هایش، خود را از طرح‌هایی به‌نام «خودروهای دخترانه» متمایز کرد. او می‌گوید: «معمولاً خودرویی را دخترانه می‌دانند که طرح آن عالی نبوده و چنگی به دل نزند. اما مردم با دیدن طرح‌های من گمان می‌کنند که حاصل کار یک مرد است. شنیدن این موضوع برایم بسیار خوشایند است».
● دیـد زنانـه
تسوچیا از ارائه نکات و ریزه‌کاری‌های زنانه در طرح‌هایش باکی ندارد. او می‌گوید: «امیدوارم آن چیزی که حاکی از زن‌بودن من است به‌طور طبیعی در کارم پدیدار شود. اگر شما به عنوان یک فرد چیز بی‌نظیری داشته باشید، آن چیز باید در طراحی‌تان منعکس شود. مثلاً، او تنظیم‌کننده‌های صندلی را در خودروهایش به‌گونه‌ای طراحی می‌کند که بند کیف خانم‌ها به آنها گیر نکند. او می‌گوید: «اگر شما دید زنانه نداشته باشید، هرگز به این چیزها توجه نمی‌کنید. اینها جزئیاتی است که من در کارم درنظر می‌گیرم».
خانم تسوچیا می‌گوید در طراحی Razor از طراحی زیبای خودروهای اسپورت کلاسیک اروپایی الگوبرداری کرده‌ام. او قسمت بیرونی این خودرو را تمیز و ساده، بدون هیچ‌گونه المان‌های تزئینی، طراحی کرده است. قسمت درونی خودرو حتی از این هم ساده‌تر است زیرا فاقد رادیو،‌ صندلی‌های برقی و قفل درهاست. تسوچیا و گروه کرایسلر می‌دانند که جوانان دوست دارند تجهیز خودروهای خود را، خودشان برعهده گرفته و سیستم‌های استریوی بزرگتری از آنچه که به طور آماده در خودرو نصب شده است، در آن قرار دهند. این نوع طراحی، موجب می‌‌شود که قیمت پیشنهادی خودرو ۱۴۵۰۰ دلار باشد تا خریداران جوان، توان خرید آن را داشته باشند. با این همه، خانم تسوچیا اعتراف می‌کند که این طراحی ساده، مانند قماری است که احتمال برد و باخت در آن وجود دارد. او می‌گوید: «براستی این روزها شناسایی سلیقه‌های مشتریان، کاری دشوار است. افراد عقیده خود را بیان می‌کنند و برای ما جالب است که بدانیم آیا آنها این‌گونه طراحی خودرو را می‌پسندند یا طرح آن را بیش از حد ساده می‌دانند؟»
● گفت و گو با بانوی طراح خودرو
▪ چرا رشته طراحی را انتخاب کردید؟
ـ نمی‌خواستم برای همیشه یک طراح باشم. وقتی بزرگ شدم، توسط خانواده‌ام در معرض هنر و موسیقی قرار گرفتم. پدرم،‌ پدربزرگم و عمویم، مهندس معمار هستند. مادرم، مدرس پیانو بود و خواهر بزرگم که بعدها یک پیانیست شد،‌ مدام خانه را از موسیقی کلاسیک سرشار می‌کرد. تمام اینها باعث می‌شد تا در محیطی هنری رشد کنم. همیشه ساخت چیزها را دوست داشتم. از آن بچه‌هایی بودم که به جای بازی کردن با خانه عروسکی، یک شهربازی با مقوا درست می‌کنند... وقتی متوجه عشق و علاقه‌ام به طراحی شدم، به‌طور تفریحی به کلاس‌های هنری ‌رفتم.
▪ چه چیزهایی برشما تأثیرگذار بوده است؟
ـ خوشبختانه سراسر زندگی‌ام توسط کسانی که بسیار حامی من بوده‌اند، ‌احاطه شده است. والدینم به رویای من اعتقاد داشتند و این باعث می‌شد تا مرا حمایت و پشتیبانی کنند، اساتید بسیاری داشتم که مشوقم بودند تا بتوانم عشق خود را به طراحی جست‌وجو کنم... من خوشحالم که با طراحانی بسیار خلاق و مستعد کار می‌کنم.
▪ سرگرمی‌ها؟
ـ کوهنوردی و اسکی روی آب را خیلی دوست دارم. می‌خواهم فلوت زدن را هم دوباره از سربگیرم.
▪ چرا تصمیم گرفتید به گروه کرایسلر بپیوندید؟
ـ به درخواست کرایسلر. این شرکت ریسک‌کردن در ساخت خودروهای «کانسپت‌» نظیر وایپر[۲]‌ و پراولر[۳] و دیگر خودروهای تولیدی را در دستور کار دارد. به‌همین دلیل به گروه طراحان کرایسلر پیوستم. کرایسلر به تنوع‌طلبی ارج می‌نهد و با آغوش باز از من استقبال کرد.
▪ اگر شغلتان این نبود، دوست داشتید چه کاره می‌شدید؟
ـ خیلی دوست داشتم جواهرفروش باشم و طراح مبلمان یا طراح بسته‌های محصول.
▪ چه توصیه‌هایی برای طراحان جوان و یا کسانی که طراحی را به عنوان یک شغل انتخاب می‌کنند دارید؟
ـ طراحی و ساخت خودرو نیز مانند دیگر زمینه‌های طراحی،‌ کاری رقابتی است. ممکن است با موانع دشوار و دلسردکننده مواجه شوید،‌ اما به اعتقاد من اگر عشق داشته و آینده‌نگر باشید رویاهایتان محقق می‌شوند. سختکوش باشید، اما استراحت را فراموش نکرده و گل‌ها را ببویید. قوه ابتکار خود را یافته و روی آن کار کنید.
▪ چه استیلی در طراحی صنعت خودرو موجب نگرانی شما می‌شود؟
ـ طراحی‌های فاقد اصالت، ابتکار و هویت.
▪ مشخصه‌های یک طراحی خوب چیست؟
● طراحی خوب:
▪ مانند فیلمی بی‌انتهاست که موضوعی بسیارمهم، قوی و شفاف دارد.
▪ نشان‌دهنده هویت و اصالت طراح و تحت‌تأثیر یگانگی شخصی اوست.
▪ در گذر زمان دستخوش تغییرات نمی‌شود و تحت‌تأثیر سبک‌های جدید کوتاه‌مدت قرار نمی‌گیرد.
▪ هدف خود را براحتی تبادل می‌کند، مشکلات را حل کرده و بهبود را با بکارگیری تکنولوژی و بسته‌بندی جدید، نشان می‌دهد.
▪ با یک نگاه، در یادها و خاطرات می‌ماند.
▪ نگرشی به آینده دارد.
● سوابق تحصیلی خانم تسوچیا
▪ Art Center College of Design, Pasadena, Calif. USA, BS Transportation Design
ـ ۱۹۹۶
▪ Art Center (Europe) La-Tour-de-Peliz, Switzerland
ـ ۱۹۹۵
▪ Rikkyo University, Tokyo, Japan, BA Sciology
ـ ۱۹۹۳
▪ ۱۹۹۲ Washington and Lee University, Lexington, VA-USA
ـ ۱۹۹۰
نویسنده : فاطمه سپهری‌کیان
منبع:
www.wsjclassroomedition.com/archive/۰۲feb/CARE_autodesign
www.cgcomm.daimlerchrysler.com/biographies
[۱] .Architect
[۲].Viper
[۳].Prowler
منبع : ماهنامه صنعت خودرو