دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
مدیریت زنانه
● آنچه زنان شاغل باید بدانند
۱. قالب كلیشهیی ذهنیت جنسی را بشكنید. زیرا در آنچه به عنوان تفاوتهای مدیریتی بین زنان و مردان قرار دارد، بیش از تفاوتهای جنسیتی، ذهنیت شكل گرفته طی روند جامعه پذیری فرد نسبت به جنس مخالف است. بنا بر یافته دانشمندان جنسیت افراد كمتر از ذهنیت ساخته شده در برخوردها نقش دارد.
۲. شما فكر میكنید یك مدیر موفق یعنی مدیری كه صفات مردانه دارد؟ شاید به ظن بسیاری آنچه مدیران موفق زن و مرد به عنوان خصوصیات اصلی موفقیت می پذیرند، یك صفات مردانه باشد. ولی طی بررسیهای جداگانه در بین زنان موفق مدیر،بهترین عوامل مرتبط به ارتقای آنان، خصوصیاتی كاملاً مرتبط با دنیای زنانه بود. هرچند داشتن ویژگیهای تركیبی زنانه مردانه در موقعیتهای متفاوت نقش بیشتری بازی میكند. این نكته بیشتر نشان دهنده این موضوع میباشد كه زنان در ردههای بالای مشاغل خصوصیات و مهارتهای غیرمردانه داشتهاند و در واقع خودشان بودند.
۳. در جلسات، زنان به دنبال گرفتن نظر افراد ساكت هستند، اما مردان فكر میكنند باید كنترل را در دست گرفته و برتری خود را نشان دهند پس ساكت نمینشینند تا نوبت آنها شود، بلكه دست به عمل میزنند اگر شما صاحب نظری هستید باید قبل از اینكه دیگری مورد تحسین مدیر قرار گیرد؛ ابراز كنید.
۴. زنان به دنبال منصف و با ثبات بودن هستند و مردان به دنبال سرشناس و محبوب بودن.
۵. زنان مسائل حرفهیی خود را شخصی و خصوصی تلقی میكنند به همین دلیل وقتی مردی نسبت به آنها انتقاد میكند برای مدتها ذهن آنها مشغول موضوع پیش پا افتادهیی میشود كه از نظر مردان تنها یك شوخی میباشد. میتوانید امتحان كنید انتقادی كه یك همكار مرد از شما و عملكردتان داشته است را طی هفته آینده برای او دوباره ذكر كنید و با لبخند او و جملاتی نظیر «احساساتی»، «شوخی كردم»، «اینكه مهم نیست» روبرو شوید.
۶. مردان در جلسات مصاحبهیی به تعهدات خود با اعتماد كاملی اشاره میكنند و با واژه «من» پیروزیهای كاری را به خود نسبت میدهند ولی زنان به وجود خود در موفقیتهای كسب شده اشاره نمیكنند. در واقع زنان كار گروهی و مردان تجارب مستقیم و شخصی خود را در نظر میآورند. زمان آن رسیده كه استعدادها و مهارت خاصی را كه از آن شماست؛ به خود نسبت دهید.
۷. مردان قبل از مذاكره و بحث پیش فرضهایی میسازند تا مانند یك میدان بازی حرف اول را بزنند و در واقع زنان «برد برد» و مردان از «برد باخت» حمایت میكنند، اما در شرایط كاری متغیر همان اندازه كه موقعیتهای تبعیض گرایانه باخت قهری اجتماعی، عرفی و قانونی را به همراه دارد، باید از بقیه موفقیتها در جهت برد استفاده كرد.
۸. اگر در یك محیط كاملاً مردانه كار میكنید گاهی جریان صحبت خود را به زمینههای مورد علاقه اطرافیان بكشید. مانند اظهار نظر درباره ورزش، سیاست، وقایع جاری و كاری كه در حیطه دنیای زنانه مردانه و تخصصی شماست.
۹. یك كارمند مرد دوست دارد كه رییس با صراحت درباره نقا كار او و چگونگی برطرف كردن آن صحبت كند. زیرا خود مردان بدون تشریفات خاص به انتقاد میپردازند و واكنش طرف مقابل برای آنان زیاد مهم نیست. اگر شما یك مدیر زن هستید گاهی دنده عوض كنید و انتقادات صریح داشته باشید.
۱۰. زنان شنوندگان بهتری نسبت به مردان هستند. بنابراین قادرند با جمعآوری اطلاعات، توسعه روابط و شبكههای ارتباطی خود و مهارتهای لازم برای تصمیمگیری دقیق را بیاموزند. خود را برای یك تصمیم بزرگ و تخصصی در محیط كاری آماده كنید.
۱۱. زنان باید بیاموزند كه خودشان باشند. تصویر ذهنی مردان و زنان طی فرآیند جامعهپذیری خصوصیات خاصی را میطلبد اما افرادی كه تمایلات زنانه دارند و در موقعیتهای خاص زنانه مردانه رفتار میكنند مورد اقبال بیشتری قرار میگیرند.
۱۲. در حالیكه مدیران ارشد، كارمندان بقیه سازمان و افراد شاخا خارج سازمانی ارتباط برقرار میكنند، زنان با همتایان و همكاران خود در ارتباطند. این امر عامل مهمی در ارتقای شغلی مردان از طریق عرضه كردن خود به مدیران ارشد است. مردان در جریان عمودی و زنان در جریان افقی قرار میگیرند. حالا باید دوباره دنده عوض كنید.
۱۳. زنان در جلسات رسمی منتظر میمانند تا نوبتشان شود و بعد شروع به صحبت میكنند كه البته ممكن است چنین مجالی اصلاً ایجاد نشود. در حالیكه در جلسات رسمی مردان تمایل بیشتری در صحبت كردن با اشاره كامل به كارها، وسایل و تخصص مربوط به آن دارند. در نتیجه مردان كاریتر به نظر میرسند.
۱۴. زنان وقت زیادی را در اختیار همكاران و زیردستان میگذارند. هرچند سیاست درهای باز ارتباطات بیشتری به همراه دارد ولی باعث تلف شدن وقت، متوقف شدن حین یك كار مهم توسط یك امر غیرمهم... میشود. بهترین كار برگزاری همایشهای ماهانه برای طرح مشكل و سوال و نیمه بازگذاشتن در ورودی اتاق شماست.
۱۵. حالا نوبت آن است كه بدون اینكه از شما بخواهند دكمههای اطرافتان را فشار بدهید. زیرا زنان حتی اگر متخصا در رشتهیی باشند قبل از اینكه به آنها توصیه شود وارد سیستم و كار مورد نظر نمیشوند. جسارت لازم را از خود نشان دهید حتی اگر اشتباه كنید.
۱۶. شاید بسیاری از مردان از حضور یك همكار زن احساس رضایت نكنند، شما صبر كنید تا روابط عادی شود.
۱۷. هنگام تصمیمگیری فكر كنید كه اگر همكاران مرد میخواستند تصمیم بگیرند، چگونه عمل میكردند؟ با تجربه و تحلیل تصمیمات احتمالی میتوانید بهترین تصمیم خلاق را بگیرید.
۱۸. زنان بیشتر رابطهگرا هستند تا هدفگرا. این امر وقتی در سازمان مشاوره برای آموزشهای تخصصی به زنان شاغل پیشنهاد میشود مشهود است. زنان رابطه خود راحفظ میكنند حتی وقتی كارها تمام شده باشد. در حالیكه مردان پس از رسیدن به هدف مربیان و مشاوران خود را ترك میكنند.
۱۹. نه تنها مردانه كار كردن توسط زنان باعث عدم رضایت از خود و كاهش بازده میشود، بلكه مردان نیز از ایجاد ارتباط با اینگونه افراد منصرف میشوند.
۲۰. در محیط كاری با تبعیض شدید بین زن و مرد، بهترین روش كنترل خود، بالاترین مهارتها، آگاهیهای شغلی و تخصصی شخصی میباشد. اگر بیشتر بدانید تحسین همه را برخواهید انگیخت حتی اگر این امر آشكارا صورت نگیرد.
۲۱. به مسائل داغ روز توجه كنید. مسائل حرفهیی، مطبوعات، فناوری بخصوص اخبار مربوط به شغل خودتان. بدین ترتیب با استفاده از لغات تخصصی و معلومات خاص در حین مذاكره و جلسات، مردان را متعجب خواهید كرد.
۲۲. اگر شوخی مناسب نیست با یك گوشه، كنایه یا لبخند حرف را برگردانید. تا این نوع شوخی تكرار نشود ولی به یاد داشته باشید شوخی كردن و تعریف داستانهای فكاهی از خصوصیات بارز مردان است.
۲۳. از مدیران رده بالا تقاضا كنید شما را در جلسات خود بپذیرند در نتیجه: ۱. مهارتها و شناخت شغلی خود را افزایش دهید ۲. با افراد بیشتر و با مدیران بالا آشنا شوید ۳. شگردهای ارتباطی، كلامی و غیركلامی بیاموزید.
۲۴. فهرستی از تغییراتی كه در لباس، لحن، نوع كلمات، حتی خونسرد بودن، رفتار منصفانه و شوخ طبعی تهیه كنید. به نحوی كه ظاهر شما نشان دهنده رده شغلی و شخصیت شما باشد. یك كارمند و مدیر موفق زن، لباس مناسب میپوشد. نوع آرایش، جواهرات، رنگ و... را منطبق با سن و رده شغلی خود میكند. در تهیه این فهرست از افرادی كه در سازمان مورد تحسین همگان هستند الگوبرداری كنید.
۲۵. مقدمات رفتن خود را به جلسات مهم و رده بالای سازمان آماده كنید؛۱. مهارتهای لازم را برای بحث تخصصی یاد بگیرید ۲. برخود مسلط باشید ۳. یكی از اعضای شناخته شده و شاخص در بین اعضا را به جبهه خود نزدیك كنید تا پشتیبان شما باشد.
۲۶. چشم و گوش خود را باز كنید و ببینید چه كسی ترقی میكند. مهارتهای او را بیاموزید و دریابید كه او چه سوابق و تجربهیی داشته است. در هر صورت بدانید كه باید درست رفتار كنید.
۲۷. بخاطر داشته باشید كه در كنار هم ابرقدرتی شكست ناپذیر میشود. با همكاران زن خود در محیط كار برای انجام كارهای تجاری، اقتصادی و اجتماعی ائتلاف كنید. حتی اگر برای كمك رسانی عام المنفعه باشد.
۲۸. زنان باید شدیدتر، بهتر و كاملتر كار كنند تا جایی برای انتقاد نماند.
۲۹. زنان باید بدانند كه مردان معمولی به همه جا میرسند ولی زنان مستعد راه به جایی ندارند.
۳۰. هنر یك زن موفق در این است كه بداند كجا دنده عوض كند. در هر صورت خودتان باشید. این مهمترین عامل موفقیت شماست. مهمترین عامل رشد و ارتقای شما به كار بردن رفتار زنانه مردانه در محیط پیرامونی است.
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست