دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا


کاهش هزینه با فناوری Carbon Cutting


کاهش هزینه با فناوری Carbon Cutting
امروزه همه ما ایالات طوفان زده نیوارلئان آمریکا را به خوبی می شناسیم. اما تا پیش از طوفان مهیب کاترینا، مردم آمریکا نیوارلئان را به دلیل دیگری می شناختند که آن قهوه PJ بود. دلیل شهرت این محصول، نوع بو دادن آن می باشد. شرکت PJ با وسواس خاصی دانه های خام قهوه را بو می دهد به طوری که نه دیگر اثری از خامی بر چهره و طعم دانه ها باقی می ماند و نه به اصطلاح می سوزند. کارشناسان بو دادن دانه ها قهوه معتقدند که این شغل، کاری است بسیار حساس چرا که در فرآیند بو دادن دو محدودیت وجود دارد. اولین حد زمانی است که اگر بیشتر از آن قهوه را در معرض حرارت قرار دهید، قهوه می سوزد و محدودیت دوم زمانی است که برای عمل آوری لازم است و نباید از آن کمتر شود.
واحد فرآوری PJ این کار را به صورت فله ای انجام نمی دهد بلکه به صورت پیمانه هایی را مشخص و فقط به همین میزان مشخص قهوه را برای بو دادن آماده می سازد تا به این ترتیب بتواند دانه ها را به شکل بهتری کنترل کند. PJ در این راه زمان بیشتری را صرف می کند ولی از کیفیت محصول به دست آمده مطمئن است. پس از بو دادن، نوبت به حفظ طعم می رسد. در اینجا بسته بندی نقشی اساسی ایفا می کند. PJ برای حفظ طعم محصولات ممتاز خود، از نوع بسته بندی Short-turnaround بهره می برد. در این روش، طعم اولیه و اصلی قهوه حداقل برای برای دو هفته، کاملا تازه باقی می ماند و البته در ثبت تاریخ انقضاء نیز، این مهم منظور می شود. شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که فعالان صنعت تولید قهوه نیز مانند دیگر صنایع غذایی و آشامیدنی، تحت فشار شدید فعالان محیط زیست برای به کار گیری اصول بازیافت در تولید محصولات خود می باشند.
البته یکی از عاملان فشار همیشگی صنعت غذایی در دو سال اخیر، یعنی افزایش قیمت ها، اینجا نیز بیکار ننشسته و تولید کنندگان و مصرف کنندگان را تحت فشار قرار داده است. شرکت PJ به منظور پاسخگویی به نگرانی های زیست محیطی، اقدام به عرضه محصولات خود همراه با یک فنجان سبز Green ware نموده است. البته فناوری این محصول را از sonoco خریداری نموده است. در تولید بسته بندی قهوه نیز PJ از sonoco کمک خواسته و ماشین آلاتی را خریداری نموده که در انجام عملیات شکل دهی، پر کردن و دوختن، کربنی کمتری از دستگاه آزاد می شود. نوع جنس این بسته ها نیز از انواع ۳ لایه بوده که به ترتیب یک لایه پلی استر، یک لایه فویل آلومینیومی و یک لایه پلی اتیلن می باشد. ماشین آلات sonoco در انجام وظایف خود، پرکردن، شکل دادن و دوختن، از ۱۰% مواد خام کمتر و ۱۵% انرژی کمتر استفاده می کنند. به علاوه این که میزان کربن آزاد شده نیز ۱۰% کمتر از دیگر انواع ماشین آلات می باشد. گفتنی است که انواع عادی بسته های قهوه، ۴ لایه می باشند. PJ به راحتی و به حق می تواند ادعا کند که با یک تیر دو نشان زده چرا که بسته های جدید آنان، دو برابر انواع قبلی در خود گنجایش دارند و این یعنی صرفه جویی در استفاده از انواع فیلم در تولید بسته ها و صرفه جویی در کارتن برای حمل و نقل بر فروشگاه ها و مراکز توزیع. هم اکنون PJ ماهانه ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ کارتن را به فروشگاه های سراسر ایالت ارسال می کند که با توجه به صرفه جویی های انجام شده، حدود ۷ سنت در هر کارتن صرفه جویی به عمل آمده است. این صرفه جویی ۷ سنتی شاید بسیار ناچیز به نظر برسد ولی با توجه به افزایش قیمت جهانی انواع غذا، این امر می تواند در ثابت نگه داشتن قیمت و یا حتی کاهش آن مفید فایده باشد. البته گفتنی است PJ طی ماه های اخیر اقوام به کاهش خفیف قیمت های خود نموده است.
طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ بیش از ۳۰% از فروشگاه های عرضه مستقیم محصولات PJ را ویران نمود ولی PJ نا امید نشد و دست از تلاش برنداشت. همین امر خود باعث اعتبار بیشتر PJ گردید. آنها در فعالیت های مختلف برای بازسازی شهر مشارکت فعال داشتند و خود بنیان گذار جنبشی بودند که در طی آن مردم با خرید بسته های کوچک قهوه، تمامی پول پرداختی را به صورت غیر مستقیم به بی سرپرستان طوفان هدیه می نمودند. دیگر برنامه طراحی شده PJ، kid drop نام داشت که برنامه ای بود برای جمع آوری تمامی مایحتاج زندگی کودکان اعم از خودکار، مداد، لباس، انواع غذاهای فاسد نشدنی و غیره. به دلیل بهم ریختگی ظاهر شهر و از بین رفتن ظاهر سنتی نیوارلئان، PJ اقدام به تغییر نوع بسته بندی محصولات خود نمود و بر روی بسته بندی جدید، از فرهنگ و تاریخچه نیوارلئان سود برد تا نوجوانان به این ترتیب تاریخ و فرهنگ شهر خود را فراموش نکنند. یکی از مدیران PJ در مصاحبه ای اذعان کرده بود که شرکت مطبوعش دوست دارد طعم محصولات خود را با فرهنگ نیوارلئان در هم بیامیزد.
PJ برای بو دادن دانه های قهوه از ماشین آلات opus lila و برای بسته بندی از ماشین آلات سری ۱۵۰۰ یونیورسال سود می برد که توانایی بسته بندی ۴۰ بسته در دقیقه را دارد. برای کارتن کردن بسته ها از سیستم دستی استفاده می شود و برای دوخت کارتن ها از ماشین آلات دوخت ۳M سری ۲۰۰A. از زمانی که شرکت اقدام به استفاده از بسته های جدید نموده است، به دلیل سهولت حرکت در دستگاه، مشکلات تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یافته اند و فرایند تولید بسیار آسان تر صورت می پذیرد. در نتیجه نه تنها تولید افزایش پیدا کرده بلکه تنوع نیز بسیار گسترش یافته، تا جایی که PJ از همان یک نوع بسته بندی برای تولید ۲۶ نوع قهوه استفاده می کند.
منبع : ماهنامه فناوری و توسعه صنعت بسته بندی