چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

متشکرم زندگی - MERCI LA VIE


متشکرم زندگی - MERCI LA VIE
سال تولید : ۱۹۹۱
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : برنار مارسکو
کارگردان : برتران بلیه
فیلمنامه‌نویس : برتران بلیه
فیلمبردار : فیلیپ روسه‌لو
هنرپیشگان : شارلوت گنسبورگ، آنوک گرنبرگ، ژرار دوپاردیو، میشل بلان، ژان کارمه، کاترین ژاکوب، تیری فرمون، فرانسوا پرو، دیدیه بنورو، ژان لوئی ترنتینیان و یورگن ماش
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۸ دقیقه


ـ ̎ژوئل̎ (گرنبرگ)، زن جوانی است که کتک خورده و روی جاده افتاده است. زنی دیگر به نام ̎کامی̎ (گنسبورک) به او کمک می‌کند و آن دو با هم دوست می‌شوند و به اغوای مردی می‌پردازند. خیلی زود معلوم می‌شود که آنان سر صحنهٔ یک فیلم هستند و از این پس داستان، میان فیلم در فیلم‌های مختلف نوسان می‌کند که در آنها، حادثه‌های عجیب و مختلفی روی می‌دهد: ̎ژوئل̎ عامل شیوع یک بیماری در شهری کوچک شناخته می‌شود؛ در رجعت به گذشته ̎کامی̎ پدرش را ترغیب به مهرورزی با مادرش می‌کند؛ ̎ژوئل̎ همراه گروهی دیگر به دستور نازی‌ها سوار قطار شده و بعداً تیرباران می‌شوند؛ سرانجام ̎ژوئل̎ خود را همراه خانواده‌اش سوار اتوموبیل در حال عزیمت برای گردش می‌یابد.
ـ بلیه در متشکرم زندگی با این پرسش قدیمی روبه‌رو است که چطور می‌توان تماشاگر را تکان داد و غافلگیر کرد، بدون این‌که قابلیت منحصر به فرد سینما برای برانگیختن احساسات بشری فدا شود. او با وجود تهمیدات خود آگاهانه‌اش برای آمیختن انواع سبک‌ها و ژانرها، قطعات سازندهٔ داستانش هیچ‌گاه ساختار منسجمی نمی‌یابند، طوری که نمی‌‌توان گفت هر صحنه به کدام فیلم در فیلم تعلق دارد، در چه دوره‌ای اتفاق می‌افتد و آیا ̎واقعی̎ است یا صرفاً یک صحنه‌سازی سینمائی، و آرام آرام تماشاگر دیگر اهمیتی هم به این مسائل نمی‌دهد. بلیه برای جبران فاصلهٔ حسی تماشاگر با فیلم (ناشی از جابه‌جائی‌های زمان، داستان و فضا) صحنه‌هائی از فرط سادگی حیرت‌آور می‌سازد که تماشاگر را به خود می‌آورند. با این حال بلیه همچنان نمی‌تواند بر شکاف میان کنایه‌پردازی ̎گداری̎ و گرمای ̎تروفویی̎ پل بزند.


همچنین مشاهده کنید