چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


محیط زیست


محیط زیست
نمی دانم ازکجا شروع کنم . ولی چـیزی که هست ، بیان یک واقعـیت می باشد . بعضی وقتها که تلویزیونو روشـن می کنیم ، رادیـو رو بـاز می کنیم ، روزنامه ها رو ورق می زنیم و... می بینی که از محیط زیــست و آلودگی هوا و مصرف سوخت و تصادفات جاده ای و بهینه سازی مصرف سوخت و اینطور چیزها صحبت شده . ولی وقتی برمی گردی به جامعه ، می بینــی فاصله حرف و نوشته تا عمـل ، خیلی زیـاده . بدیهی اسـت این اختلاف فاصله در مدت زمانی اندک نیز می تواند به اقتصاد مالی کشور ، اعم از اقتصاد دولت و مردم ، زیان برساند.
در این مجال به ۲ موردی که خودم با آنها برخورد کردم اشاره می کنم . ذکر و بررسی تفصیلی بقیه مـوارد را بـر عهـده مسئـولین محتـرم کارشناسان ، متخصصین امر و خوانندگان گــرامی می گــذارم.
۱) اینجانب برای خودروی پژو۲۰۶ در کارخانه ایران خودرو ، ثبت نام کردم . برای تحویل آن ، خودروها را با بارکش های مخصوص به شهرمان (زنجان)می آورند . بسیار بسیار افراد دیگر هم هستند که ثبت نام نموده اند و خودروی خود را به همیـن شکـل در اقصــی نقاط کشور ، تحـویل می گیرند . ولی آیـا این درست است که بارکـش ها پـس از پیـاده نمودن خـودروها ، خالــی و بلااستفـاده ، از مسیـرهای دور بـه تهران باز گردند؟؟ با یک حساب سرانگشتی ، به سادگی می توان گفت در جریان تحویـــل اینهمه خودرو(که درخواست برای ثبت نام آن نیز روز به روز در حال افزایـش اسـت) ، در سراسر کشـور و بازگشت بلااستفاده این بارکش ها ، سالیانه چه مقدار سوخت به هدر می رود؟ و احتراق این مقـدار سوخت چه مقدار می تـواند باعث آلودگی هوا و محیط زیست گردد؟حال در کنار اضافه سوخت مصرفی ، مواردی همچون(استهلاک بارکش- خطرات جاده ای که خودروها و جان راننده را تهدید می کند- استهـلاک جـــــاده ها) را نیز در نظر بگیرید ، که چگونـه می تواند بر اقتصاد دولـت اعـم از (شرکــت ملـی پخش فـرآورده های نفتـی- سازمان بهینـه سازی مصـرف سوخت- سـازمان محیط زیســت - وزارت راه و ترابـری - سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور - پلیس راه کشور - شرکـتهای بیمه کننده حمل و نقل جاده ای و...) تأثیرگذار باشد.
به نظر می رسد یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه ، تحویل خودرو به مالکین ، در جلـوی درب کارخــانه باشد و یـک راهـکار دیگراینکه ، شرکتهای خـودرو سازی در بسیاری از نقاط مختلف کشور ، مشغول فعالیت شوند و با یکدیگر در زمینه حمل و نقل خودروهای مالکـین ، همکـاری و هماهنگـی کامل داشته باشند . بعنوان مثال:کارخانه ایـران خودرو در تهـران و کارخانه کیش خودرو در کیش است . اگر بارکش ، خودروهای تولیدی ایران خودرو را جهت تحویل به مالکیـن آن در کیش به آنجا می برد ، در هنگـام بازگشت ، خودروهـای تولیدی کیش خـودرو را جهـت تحویل به مالکیـن آن در تهــران ، بارگیری نماید.
۲) پمپ بنزین خودروهای انژکتوری که باعث پاشیدن بهینه بنزین به درون موتور خودرو می گردد ، فقط بـا بنزین سوپر بدون سرب با اکتان (بهسوزی)۹۵، سازگاری دارد[بـه توصیه مسئـولان محتـرم شرکتهـای خودروسازی] و این در حالیست که در صـورت استفاده از بنزین های معمولی با اکتان پائین تر ، پمـپ بنزین بشدت آسیب دیده و عمر مفید آن نیز کاهش می یابد . اصل ماجرا اینست که یکشنبه مورخـه ۰۹/۰۴/۸۷ ساعت ۱۱ شب ، هنگام بازگشت از مسافرت ، در گردنه طارم(استان زنجان) ، پمپ بنزین ِپژو۲۰۶ اینجانب از کار افتاد که علـت اصلی آن عـدم استفاده از بنزین سـوپر بود که نیازمند عرضه بنزین سوپر در جایگاههای سوخت کل کشور می باشد . گذشتـه از هزینه مالی(مبلـغ ۷۵ هزار تومان بابــت خرید پمپ بنزین - ۹ هزار تومان بابت صافی بنزین - ۲۵ هزار تومان اجرت کار - ۱۰۰ هزار تومان هزینه بکسل کردن خودرو تا زنجان) ، اتلاف وقت و تشریفات اداری و خطـراتی که می تواند در آنمـوقع شب ، جان و مال انسان را تهدید کند ، عدم آنتن دهی تلفن همراه (که بتوان از حضور بموقع نیروهای امـدادی ، بهره گرفت) را نیز به آن اضافه کنید.
ضمناً به گفته مسئولان محترم سازمان محیط زیست ، آلودگی ناشی از احتراق بنزین سوپر ، به مراتب کمتر از آلودگی احتـراق بنزین های معمولی است . ناگفته پیداست که با توجه به افزایش تولید خودرو و انژکتوری بودن سیستم سوخت رسانی آنها ، نبود بنزین سـوپـر در تمامی جایگاههای سوخت{ و یا لااقل ، عرضه بنزین سوپـر در تمام مراکز استانـها و توزیـع بموقـع آن } بار مالی سنگـینی را بر دوش دولت ، اعم از (شرکت ملی پخش فـرآورده هـای نفتی- سازمـان بهینه سازی مصرف سوخت کشور- سازمان محیط زیست کشور- وزارت صنایع - شرکتهای خودرو سازی کشور) و جیب مصرف کنندگان ، می گذارد ، که در نهایت در جریان خرید پمپ بنزین خودرو ، از کشـورهای خارجی نظیر فـرانسه ، باعث خروج ارز از کشور می گردد.
امید است بتوانیم ، با نگاهی روشن به افق آینده ، بر مشکلات کنونی فائق آییم.
شکیب سردار پروال


همچنین مشاهده کنید