دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
محیط زیست
نمی دانم ازکجا شروع کنم . ولی چـیزی که هست ، بیان یک واقعـیت می باشد . بعضی وقتها که تلویزیونو روشـن می کنیم ، رادیـو رو بـاز می کنیم ، روزنامه ها رو ورق می زنیم و... می بینی که از محیط زیــست و آلودگی هوا و مصرف سوخت و تصادفات جاده ای و بهینه سازی مصرف سوخت و اینطور چیزها صحبت شده . ولی وقتی برمی گردی به جامعه ، می بینــی فاصله حرف و نوشته تا عمـل ، خیلی زیـاده . بدیهی اسـت این اختلاف فاصله در مدت زمانی اندک نیز می تواند به اقتصاد مالی کشور ، اعم از اقتصاد دولت و مردم ، زیان برساند.
در این مجال به ۲ موردی که خودم با آنها برخورد کردم اشاره می کنم . ذکر و بررسی تفصیلی بقیه مـوارد را بـر عهـده مسئـولین محتـرم کارشناسان ، متخصصین امر و خوانندگان گــرامی می گــذارم.
۱) اینجانب برای خودروی پژو۲۰۶ در کارخانه ایران خودرو ، ثبت نام کردم . برای تحویل آن ، خودروها را با بارکش های مخصوص به شهرمان (زنجان)می آورند . بسیار بسیار افراد دیگر هم هستند که ثبت نام نموده اند و خودروی خود را به همیـن شکـل در اقصــی نقاط کشور ، تحـویل می گیرند . ولی آیـا این درست است که بارکـش ها پـس از پیـاده نمودن خـودروها ، خالــی و بلااستفـاده ، از مسیـرهای دور بـه تهران باز گردند؟؟ با یک حساب سرانگشتی ، به سادگی می توان گفت در جریان تحویـــل اینهمه خودرو(که درخواست برای ثبت نام آن نیز روز به روز در حال افزایـش اسـت) ، در سراسر کشـور و بازگشت بلااستفاده این بارکش ها ، سالیانه چه مقدار سوخت به هدر می رود؟ و احتراق این مقـدار سوخت چه مقدار می تـواند باعث آلودگی هوا و محیط زیست گردد؟حال در کنار اضافه سوخت مصرفی ، مواردی همچون(استهلاک بارکش- خطرات جاده ای که خودروها و جان راننده را تهدید می کند- استهـلاک جـــــاده ها) را نیز در نظر بگیرید ، که چگونـه می تواند بر اقتصاد دولـت اعـم از (شرکــت ملـی پخش فـرآورده های نفتـی- سازمان بهینـه سازی مصـرف سوخت- سـازمان محیط زیســت - وزارت راه و ترابـری - سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور - پلیس راه کشور - شرکـتهای بیمه کننده حمل و نقل جاده ای و...) تأثیرگذار باشد.
به نظر می رسد یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه ، تحویل خودرو به مالکین ، در جلـوی درب کارخــانه باشد و یـک راهـکار دیگراینکه ، شرکتهای خـودرو سازی در بسیاری از نقاط مختلف کشور ، مشغول فعالیت شوند و با یکدیگر در زمینه حمل و نقل خودروهای مالکـین ، همکـاری و هماهنگـی کامل داشته باشند . بعنوان مثال:کارخانه ایـران خودرو در تهـران و کارخانه کیش خودرو در کیش است . اگر بارکش ، خودروهای تولیدی ایران خودرو را جهت تحویل به مالکیـن آن در کیش به آنجا می برد ، در هنگـام بازگشت ، خودروهـای تولیدی کیش خـودرو را جهـت تحویل به مالکیـن آن در تهــران ، بارگیری نماید.
۲) پمپ بنزین خودروهای انژکتوری که باعث پاشیدن بهینه بنزین به درون موتور خودرو می گردد ، فقط بـا بنزین سوپر بدون سرب با اکتان (بهسوزی)۹۵، سازگاری دارد[بـه توصیه مسئـولان محتـرم شرکتهـای خودروسازی] و این در حالیست که در صـورت استفاده از بنزین های معمولی با اکتان پائین تر ، پمـپ بنزین بشدت آسیب دیده و عمر مفید آن نیز کاهش می یابد . اصل ماجرا اینست که یکشنبه مورخـه ۰۹/۰۴/۸۷ ساعت ۱۱ شب ، هنگام بازگشت از مسافرت ، در گردنه طارم(استان زنجان) ، پمپ بنزین ِپژو۲۰۶ اینجانب از کار افتاد که علـت اصلی آن عـدم استفاده از بنزین سـوپر بود که نیازمند عرضه بنزین سوپر در جایگاههای سوخت کل کشور می باشد . گذشتـه از هزینه مالی(مبلـغ ۷۵ هزار تومان بابــت خرید پمپ بنزین - ۹ هزار تومان بابت صافی بنزین - ۲۵ هزار تومان اجرت کار - ۱۰۰ هزار تومان هزینه بکسل کردن خودرو تا زنجان) ، اتلاف وقت و تشریفات اداری و خطـراتی که می تواند در آنمـوقع شب ، جان و مال انسان را تهدید کند ، عدم آنتن دهی تلفن همراه (که بتوان از حضور بموقع نیروهای امـدادی ، بهره گرفت) را نیز به آن اضافه کنید.
ضمناً به گفته مسئولان محترم سازمان محیط زیست ، آلودگی ناشی از احتراق بنزین سوپر ، به مراتب کمتر از آلودگی احتـراق بنزین های معمولی است . ناگفته پیداست که با توجه به افزایش تولید خودرو و انژکتوری بودن سیستم سوخت رسانی آنها ، نبود بنزین سـوپـر در تمامی جایگاههای سوخت{ و یا لااقل ، عرضه بنزین سوپـر در تمام مراکز استانـها و توزیـع بموقـع آن } بار مالی سنگـینی را بر دوش دولت ، اعم از (شرکت ملی پخش فـرآورده هـای نفتی- سازمـان بهینه سازی مصرف سوخت کشور- سازمان محیط زیست کشور- وزارت صنایع - شرکتهای خودرو سازی کشور) و جیب مصرف کنندگان ، می گذارد ، که در نهایت در جریان خرید پمپ بنزین خودرو ، از کشـورهای خارجی نظیر فـرانسه ، باعث خروج ارز از کشور می گردد.
امید است بتوانیم ، با نگاهی روشن به افق آینده ، بر مشکلات کنونی فائق آییم.
شکیب سردار پروال
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست