یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
فلسفه اعیاد اسلامی

بازگشت ازاین نظر که آیا رابطه ما با فطرت پاک انسانی به طورصحیح برقراراست یا نه؟ آیا آن اعماق روح و فطرت پاکی که خداوند به ما داده و براثرحجابهای جهل، انحراف و گناه، زنگار بر رویش نشسته، درکلاس ماه رمضان زنگارها زدوده شدهاند یا نه؟ که اگر چنین است باید ابتدای نجات وآغاز پیروزی برطاغوت نفس را در نماز عید فطراعلام بدارند و جشن بگیرند. به عنوان این که: آن چه را در ماه رمضان آموختهاند و در راه خودسازی و بهسازی به کار بردهاند ابراز بدارند، با کلمات و حرکات، بلکه درقلب و درون، با تمام وجود و احساس، و با شعارآمیخته با شعوروفریاد برون و درون که: «الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر ولله الحمد والحمدلله علی ما هدانا وله الشکرعلی ما اولانا؛ خدا بزرگتراز آن است که توصیف گردد. آری چنین است، معبودی جزخدای یکتا و بیهمتا نیست، وخدا بزرگترازآن است که وصف شود، حمد و سپاس اختصاص به ذات پاک خدا دارد به خاطرآن که ما را درراستای پاکسازی و بهسازی هدایت کرده، و شکراو را که جمعیت ما وامت ما را برترین جمعیت وامت قرار داده است.
رمضان پایان میپذیرد و به انتهای خود میرسد، مسلمانان درمکتب رمضان، در پرتو آیات قرآن و نیایشها و تقویت صبر و اراده، پس از فراگیری به خودسازی پرداختهاند؛ اینک جشن میگیرند که در جهاد اکبر، با گامهای استوار عبور کردهاند و به مقصود رسیدهاند.
● فلسفه اعیاد اسلامی
چها رعید دراسلام به طوررسمی وجود دارد که عبارتاند از: عید قربان، عید غدیر، عید جمعه و عید فطر. عید قربان جشن ایثار و فداکاری است، و مسلمان دراین رابطه به خویشتن بازمیگردد که آیا به باطن و ماهیت چنین عیدی رسیده است یا نه. آن گونه که ابراهیم خلیل(ع) قهرمان توحید رسید، و حسین بنعلیعلیهماالسلام آن را درکربلا تکمیل کرد. عید غدیر جشن ولایت و امامت است و انسان مسلمان با ژرفاندیشی به خویشتن مینگرد که آیا انتخاب او در مسئله بسیارمهم رهبری، صحیح بوده است یا نه؟ که دربینش اسلام ناب، مسئله بسیارعمیقی است، و از ارکان زیربنایی نظام اسلام است، که اگراو نباشد هیچ یک ازمفاهیم اسلام، ارزش واصالت خود را نمیتوانند نشان دهند. عید جمعه بازگشت به خویشتن است که نقش اساسی درپیشبرد اهداف، و وصول به مقصود دارد، و به راستی که برقراری اتحاد و یک رنگی وهمدلی مسلمانان، وسیعترین و ژرف ترین برکات را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.
ولی آیا میدانید که اگرعید فطرت و خودسازی نباشد، عیدهای دیگرتکمیل نخواهد شد. اگرچنین عیدی درزندگی انسان تحقق یابد همه روز، روزعید است؛ چنان که امیرمومنان علی(ع) فرمود: «انما هوعید لمن قبل الله صیامه و شکر قیامه، وکل یوم لا یعصی الله فیه فهو عید؛(۱)امروزتنها عید کسانی است که روزه آنها درپیشگاه خدا پذیرفته شود، و عبادتهای شبانه آنها مورد پذیرش خداوند شده باشد، و هر روزی که گناه نکنی روزعید تو است.» حضرت علی(ع) این سخن را ازسرچشمه وحی گرفته بود، چرا که وقتی خطبه رسول خدا(ص) را درمسجد پیرامون فضایل ماه رمضان شنید، ازآن حضرت پرسید: «بهترین کاردرماه رمضان چیست؟» پیامبر(ص) پاسخ داد: «الورع عن محارم الله عزوجل؛ (۲)ورع و پرهیزکاری ازآن چه خداوند حرام نموده است میباشد؛ یعنی همان خودسازی و بازگشت به فطرت پاک توحیدی.»
● مسئله عید و فطرت در قرآن
در قرآن مجید کلمه عید یک بار آمده، که در رابطه با حضرت عیسی علیه السلام و شاگردان مخصوص اوست، شاگردان برای تکمیل ایمان خود گفتند: «آیا پروردگار تو میتواند غذایی ازآسمان (مائده) برای ما بفرستد؟» حضرت از این تقاضا که بوی شک و تردید میداد، نگران شد و به آنها فرمود:
«از خدا بترسید اگرایمان دارید.» ولی به زودی دریافت که مقصود آنها مشاهده معجزه بزرگ از عیسی است، تا در پرتو دیدار آن، قلبشان پاک و سرشار از یقین گردد، از این رو به خدا عرض کرد:
«اللهم ربنا انزلعلینا مائده من السماء تکون لنا عیدا لاولنا وآخرنا وآیه منک؛ خداوندا مائدهای ازآسمان برما بفرست تا عیدی برای اول و آخرما باشد و نشانهای ازتو.» (۳)
از آن جا که روز نزول مائده روز بازگشت به پیروزی و پاکی و ایمان به خدا بوده است، حضرت مسیح (ع) آن را «عید» نامیده است، نتیجه این که درقرآن کلمه «عید» به عنوان تکمیل مطرح شده است.
عید فطر وقتی برای ما عید واقعی است که درمسیرخودسازی، پیروزشده باشیم، و تحول عمیقی درما پدیدارشده باشد.
قرآن با صراحت، خداشناسی و دین را مسئلهای فطری میشمرد.ازجمله درآیه ۳۰ روم میخوانیم:
«فاقم وجهک للدین حنیفا فطرة الله التی فطرالناس علیها لاتبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم؛ ای پیامبر! روی خود را متوجه آیین خالص پروردگارکن، این فطرتی است که خداوند انسانها را برآن آفریده، دگرگونی درآفرینش خدا نیست.» این آیه بیان کننده آن است که دین اسلام بر اساس فطرت و سرشت انسان میباشد و دستورهای آن هماهنگ با درون ذات وجود انسان است و اگر فطرت از دستبرد جهل، خرافات، تبلیغات غلط و تربیتهای ناسالم، محفوظ باشد، همان را میخواهد که آیین ناب اسلام آن را میخواهد و خداوند آئینش را براساس نیازهای فطری بشر تدوین نموده است و اگرانسان دارای فطرت نخستین، به دور از حجابها و زنگارها باشد، بدون هیچگونه تردید، راه توحید و دستورهای صحیح الهی را میپسندد و برمیگزیند،
● انواع فطرت
فطرت بر دوگونه است: فطرت عقل و فطرت دل.
فطرت عقل یعنی استدلال روشن عقلی، که انسان بعد ازرسیدن به کمال عقل با مشاهده نظام جهان و دقت در اسرار هستی، به این حقیقت منتقل میشود که محال است این نظام معلول مبدئی فاقد عقل و شعور باشد و این«عقل فطری» بدون نیاز به معلم به مقصود میرسد، ولی فطرت مفهوم دیگری نیز دارد که ازآن تعبیر به «فطرت دل» میشود، که تفسیر فطری بودن دین با این تعبیر، صحیحتر و مناسبتر به نظر میرسد و منظور از آن این است که انسان وقتی به اعماق جانش مینگرد، نور حق را میبیند و ندایی را با گوش دل میشنود، ندایی کهاو را به سوی مبدا علم و قدرت بینظیر هستی دعوت میکند، که گاهی ازآن تعبیر به «درک وجدانی» میشود، مانند آن که وقتی انسان یک گل زیبا را میبیند، بدون استدلال به زیبایی آن پی میبرد و از آن لذت میبرد. «عید فطر» به معنای بازگشت به فطرت است، یعنی مساله خودسازی درماه رمضان، انسان را به مقامی میرساند که پردههای جهل، هواپرستی و هرگونه موانع ضد فطرت، از سر راه فطرت برداشته میشود و انسان مسلمان در این هنگام به فطرت ناب خود که ازدرون ذات وجودش میجوشد بازمیگردد، همان فطرتی که آیینه صاف خدانما و حق نماست؛ همان پیامبر باطن که اگر ازاسارت زنجیرهای جهل و هواپرستی آزاد گردد، راهنمای کامل و دقیق انسان به سوی کمالات است.
هرگاه انسان در پرتو برکات ماه رمضان به این درجه رسید، به حقیقت مفهوم عید فطر رسیده است و آغاز ماه رمضان در واقع برای او عید است.
شواهد متعددی وجود دارد که نشان دهنده فطری بودن ایمان به حق است؛ مانند واقعیتهای تاریخی که نشان میدهد در میان هر ملتی در هر دورهای اعتقاد به خداشناسی و مذهب وجود داشته است، چنانکه شواهد باستان شناسی و آثار به جا مانده از دورههای قبل از تاریخ بیان کننده این واقعیت است.
مطالعات روانی و اکتشافات روانکاوی درابعاد روح انسان نیز شاهد دیگری بر فطری بودن اعتقادات دینی است، روانشناسان چهار تمایل عالی و اصیل را به عنوان ابعاد چهارگانه روح معرفی میکنند که عبارتند ازحس دانایی، حس زیبایی، حسنیکی، و حس مذهبی. که این خود نیز دریچه دیگری برفطری بودن دین است. (۴)
رضا ساعی شاهی
حجةالاسلام والمسلمین محمد محمدی اشتهاردی
پینوشتها:
۱- سید رضی، نهج البلاغه، حکمت۴۲۸.
۲- شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا، ج۱، ص۲۹۵.
۳- مائده / آیه ۱۱۴.
۴- برای اطلاع بیشتربه کتاب «حس مذهبی یا بعد چهارم روح انسانی» ترجمه مهندس بیانی رجوع نمایید.
حجةالاسلام والمسلمین محمد محمدی اشتهاردی
پینوشتها:
۱- سید رضی، نهج البلاغه، حکمت۴۲۸.
۲- شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا، ج۱، ص۲۹۵.
۳- مائده / آیه ۱۱۴.
۴- برای اطلاع بیشتربه کتاب «حس مذهبی یا بعد چهارم روح انسانی» ترجمه مهندس بیانی رجوع نمایید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست