چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
آینده خدمات تحویل مدرک:دگرگونی نقش دست اندرکاران سنتی در عصر نوین اطلاعات
یكی از مهمترین تحولات اخیر در كتابخانهها افزایش دسترسی به ویرایشهای الكترونیكی مجلات منتشره توسط ناشران بزرگ است. دستیابی پیوسته، سریع و به صورت مجازی به متن كامل مقالات، بازنگری اساسی در مورد چگونگی فراهمآوری اطلاعات و خدمات كتابخانهها برای استفادهكنندگان را ضروری میسازد. سؤالاتی از قبیل این كه آیا موجودیت فیزیكی كتابخانهها هنوز هم مورد نیاز است، آیا استفادهكنندگان نهایی به تنهایی قادرند امر جستجو و بازیابی اسناد و مدارك مورد نیاز خود را به انجام برسانند، چگونه میتوان خدمات سنتی و نوین را به صورت كارآیی با هم تلفیق و تركیب نمود، و غیرآن مطرح هستند. بههرحال، در مورد مسائل فنی، مدلهای تجاری و زیرساختهای تحویل و تبادل اطلاعات بین دست اندركاران سنتی سؤالاتی وجود دارد كه هنوز پاسخی به آنها داده نشده است و یك اصل اساسی كه كتابخانهها بتوانند براساس آن تصمیم مطمئنی درباره آینده خود بگیرند، وجود ندارد. با شناخت و بررسی جایگاه خدمات تهیه و تحویل مدرك در الگوی جدید، چنانچه تهیهكنندگان اطلاعات، قدر موقعیتها و فرصتهای جدید را بدانند، مطمئناً با توجه به دگرگونی اساسی و قابل توجهی كه در وظایف آنها به وجود آمده است، خواهند توانست نقش بهتر و مفیدتری ایفا نمایند.
در این نوشته میخواهیم ببینیم چگونه تحولات اخیر در امر خودكارسازی، بر بازار تحویل مدرك و امانت بینكتابخانهای تأثیر میگذارد. به ویژه تأثیر این امر بر كارگزاران اصلی چنین خدماتی مثل كتابخانه بریتانیا، چگونه خواهد بود. در آغاز بایستی گفته شود كه هر چند كتابخانه بریتانیا یك تهیه كننده تجاری نیست، با این حال بسیاری از تولیدات و خدمات آن تجاری هستند و منافعی را برای این كتابخانه در بردارند. سه سطح از خدمات در این كتابخانه وجود دارد. بودجه برخی از این خدمات از طرف دولت بریتانیا تأمین میشود. مثلاً، برای مطالعه در سالن قرائت كتابخانه در ساختمان جدید خیابان پانكراس، هزینه مطالبه نمیشود.
بخش دیگری از این خدمات به اعضای كتابخانه بریتانیا ارائه میگردد. در این بخش قیمتگذاری خدمات مبتنی بر بازیافت هزینه است و امانت بینكتابخانهای بریتانیا و خدمات تحویل مدرك را هم در برمیگیرد. قسمت سوم این خدمات در مقابل دریافت وجه و به منظور صرف مخارج كتابخانه ارائه میشود، كه شامل امانت بینكتابخانهای، خدمات فتوكپی و آن چیزی است كه ما در این مقاله بدان میپردازیم.تحولات اخیر، كتابخانه بریتانیا و بسیاری دیگر از عرضهكنندگان اطلاعات را كه در زنجیره تبادل اطلاعات فعالیت دارند، به سوی ارزیابی اساسی از كاری كه انجام میدهند و چگونگی انجام آن، سوق داده است. با این كه تمام سازمانهایی كه در این زمینه فعالیت مینمایند به طور معمول نیازمند ارزیابی مسیر پیش روی خود هستند، دگرگونیهای اخیر و آینده این تغییرات به حدی سریع و غیرقابل پیشبینی است كه معیار زمانبندی گسترش محصولات و برنامههای تجاری كنونی، ناچار بایستی به صورت هفتگی ارزیابی شوند. به همین جهت یك عنوان فرعی به عنوان اصلی مقاله افزوده شد.در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مسلماً آینده با آنچه قبلاً مرسوم بوده است، متفاوت خواهد بود. در بخش اول این نوشته درباره تحویل مدرك در جهان صنعتی و پیشرفته بحث خواهیم كرد. در قسمت دوم به ارزیابی تأثیر تحولات اخیر در كشورهای در حال توسعه میپردازیم و این كه آیا فاصله بین غنای اطلاعاتی و فقر اطلاعاتی در حال افزایش است یا در حال كاهش، و برای كاهش این فاصله، چه كاری میتوان انجام داد.
● تحویل مدرك در كشورهای پیشرفته
ده سال پیش امانت بین كتابخانهای و تحویل مدرك در یك گستره وسیع در سرویس سیندرلا برای اغلب كتابخانهها وجود داشته و وجود آن ضروری هم بودهاست. اما این روند، افزایش بیرویه و غیرماهرانهای نسبت به وظیفه اساسی فراهمآوری یك مجموعه جامع شامل كتابها، مجلات و مواد دیگر برای خدمت به استفادهكنندگان داشته است. گردآوری و دستیابی به مجموعهها از طریق فهرستهای كارآمد و ترجیحاً ماشینی و خدمات مرجع برای هدایت محققینی كه در جستجوی مواد مورد نیاز خود میباشند، از عملكردهای اصلی و معمول كتابخانههای تحقیقاتی و دانشگاهی بوده است. در طول دهه۹۰، شرایط به گونهای نگرانكننده تغییر یافت. كاهش بودجه همراه با رشد سریع انتشارات و بالارفتن قیمتها، بهتدریج اتكاء به مجموعه یك كتابخانه را به صورت یك كار غیرممكن در آورد و با روند رو به رشد مركز تهیه مدرك كتابخانه بریتانیا و اسلافش در طی دهههای ۶۰، ۷۰ و ۸۰، امانت بینكتابخانهای و خدمات تحویل مدرك برای دسترسی به مواد به خدمت گرفته شدند. هر میزبان تجاری جدید به منظور ارتقای خدمات خود مجبور بود برای اتصال به شبكههای كتابخانهای، نظیرEBSCOdoc ، K-R source one،ISI ، UMI، UNCover، و CISTI تلاش بیشتری به عمل آورد. به نظر میرسد در آینده دسترسی زمانی و به موقع، جایگزین دسترسی مكانی و موردی گردد و مجموعههای هسته، اطلاعات خود را به وسیله تحویل مدرك، به عنوان یك گزینه ضروری برای دستیابی به موضوعاتی كه استفادهكننده كمتری دارند، تكمیل نمایند. این رشد یكنواخت قطعی به نظر میرسید و سیندرلا به پرنسس تبدیل شده و به رقص در آمده بود.اما متأسفانه، ناقوسهای شبانه خیلی زود به صدا درآمدند.
پیشرفتهای نوین موقعیتهای مورد نظر را به صورت سریع و معنیداری تغییر داده است. این تحولات سریع در جنبههای زیر اتفاق افتاده است:
ـ ارتباطات دوربرد جهانی:
ارتباطات راه دور یكی از سریعترین صنایعی بود كه بیشترین رشد را در دنیا داشته است. پیشرفتهای اخیر باعث گردیده اطلاعات و دادههای مفید، خیلی سریع به صورت مطلوب و قابل اطمینان و نسبتاً ارزان انتقال یابد.
ـ روشهای نوین چاپ و نشر:
به طور فزایندهای همه انواع انتشارات در آینده به شكل الكترونیكی ایجاد میشوند، چرا كه، حتی اگر هدف نهایی ما كپی گرفتن از مقاله به منظور انتشار چاپی هم باشد، ناچار بایستی آن را به شكل الكترونیكی در رایانه تایپ نماییم.برخی منابع فقط به شكل الكترونیكی وجود دارند تا خواننده آنها را برای خواندن در یك زمان مناسب كپی نماید. دیگر انواع مواد هم به شكل الكترونیكی و هم چاپی در دسترس هستند. برای كتابخانهها مطلوبتر آن است كه در سرویسدهی به برخی نویسندگان كه در جستجوی راهی برای شناخته شدن نتایج تحقیقات خود هستند، از طریق الكترونیكی اقدام نماید تا از طریق انتشارات سنتی. آنها یا حق مؤلف را برای خود محفوظ مینمایند، یا این كه به مؤسساتی كه برای آنها كار میكنند، واگذار مینمایند. انتشارات تنالگانی یا حقوقی در وب به طور فزایندهای در حال رشد است. این نه تنها مفهوم روشنی برای ناشران سنتی دارد، بلكه فقدان كنترل كتابشناختی، كار كتابداران، تهیهكنندگان اسناد، و آنهایی را كه در جستجوی اطلاعات هستند، مشكلتر مینماید.
ـ ذخیرهسازی مناسب و ارزان مقالات:
تا وقتی كه كتابها و مدارك در قفسهها باشند و به صورت الكترونیكی ذخیره نشوند نه تنها استفاده از آنها آسان نیست، بلكه شكل فیزیكی هم از بین میرود. وساطت كتابدار و متخصص اطلاعات، كم اهمیت میشود و تهیه كننده مدرك تجاری هم مورد نیاز نیست.
ـ فناوری وب جهانگستر و اینترنت: همگام با پیشرفتهای ارتباطی بینالمللی، "اینترنت و شبكهٔ جهانی وب" تولید، ذخیره، دستیابی و تحویل اطلاعات را به صورت شگفتانگیزی دگرگون ساختهاست.
ـ توسعه شبكههای محلی و داخلی:
این شبكهها استفادهكنندگان را قادر میسازند تا به اشتراك منابع به صورت محلی و انتقال اطلاعات الكترونیكی از طریق پست الكترونیكی اقدام نمایند.ارتباطات جدید بین ناشران، كارگزاران و كتابخانهها: قبلاً این ارتباطات نسبتاً راحتتر بود. با افزایش متغیرها، كسی نمیداند كه بعد از این همه تغییر و تحول چه اتفاقاتی روی میدهد. به هر حال همه ما در تلاش هستیم تا نقش جدید خود را در زنجیره بین مؤلف و خواننده پیدا كنیم. دانشآموزان و استادان و محققان به استفاده از رایانههای شخصی معتقدند و بازار خرید و فروش آنها را گرم كردهاند. عمر رایانهها به قدمت حیوانات اسرارآمیز نیست. آنها چند سالی بیش نیست كه ظهور یافتهاند. هیچ كارشناس خبرهای این سطح از استفاده از رایانهها و خدمات و تولیدات آنها را كه به طور فزایندهای اطلاعات را به صورت كاربرپسندانه در اختیار استفادهكننده نهایی قرار دهند، پیشبینی نمیكرد.
ـ افزایش انتظارات یعنی آنچه باید از طریق صفحه نمایش رایانه در دسترس باشد:
با ظهور اینترنت، جایگاه بسیار خوبی برای پاسخگویی به نیاز اشخاص عادی و غیر متخصص و محققان حرفهای، ایجاد شده است. هنگامی كه هنوز بایستی برای اطلاعات با كیفیت بالا پول پرداخت نمائیم، انگیزه استفاده از یك فضای تركیبی رایانهای بسیار بیشتر از آن چیزی است كه در یك كتابخانه سنتی وجود دارد.
ـ پیدایش روش جدید قیمتگذاری برای اشتراك مجلات و دستیابی به اطلاعات:
از آنجا كه روشهای تجاری حالت ناپایداری داشتند، به ناچار ذخیره الكترونیكی اهمیت بیشتری یافت و برخی انواع روشهای مشاهده قبل از خرید به عنوان جایگزین این روش پدید آمد یا احتمالاً به وسیله اشتراك منابع تكمیل شد.عصر الكترونیكی تمامی جنبههای خدمات امانت بین كتابخانهای و تحویل مدرك را متحول ساختهاست. كتابداران، اعضای هیئت علمی، دانشآموزان و محققان به طور فزایندهای انتظار دارند كه نه تنها به فهرست اطلاعات موجود در وب دسترسی مستقیم داشته باشند، بلكه حتی قادر باشند اطلاعات مورد نیاز خود را به سرعت و از طریق رایانههای شخصی خود تحویل بگیرند. تعداد مقالاتی كه به صورت الكترونیكی در دسترسی هستند، نسبتاً محدود است و انتظارات كاربران بسیار بالاست. با این حال این دو به طور همزمان در حال افزایش هستند. به احتمال زیاد در یكی دو سال آینده تمامی مجلات علمی و پراهمیت همچون مجلات عمومی به صورت الكترونیكی منتشر میشوند و جایگزین شكل كاغذی آنها میگردند.
پایگاههای اطلاعاتی مقالات، نشریات، و مدارك افزایش مییابد و مؤلفان راههای جدید بیشتری برای اشاعه نتایج تحقیقات خود مییابند. در مقابل، انتشار مجلات سنتی و روش اشتراك سنتی به طور فزایندهای در معرض تهدید است.به دنبال روشهای پایداری كه در گذشته وجود داشت، تحویل مدرك و امانت بینكتابخانهای به عنوان یك سنت جدید، شیوه نوینی برای پاسخگویی به نیاز كاربران كتابخانههاست. تاكنون تعدادی از تهیهكنندگان تجاری از پای درآمدهاند. دیگر تهیهكنندگان مثل UMI ،EBSCOdoc، و K-R Sorce One به احتمال زیاد در معرض تهدید هستند و با تنوع بخشیدن به خدمات خود و ارائه انواع خدمات مبتنی بر وب در جهت دسترسی به ذخایر الكترونیكی، سعی در جلوگیری از شكست خود دارند. چگونه این تغییرات بر امانت بینكتابخانهای و خدمات تهیه مدرك تأثیر میگذارند؟ بدیهی است تقاضا برای خدمات سنتی برای همیشه باقی میماند، امانت كتابها و دیگر انتشارات و كپی گرفتن از مقالات و مدارك به شكل فیزیكی ادامه مییابد.
اما آنچه تغییر میكند، زیرساختی است كه این تغییر و تحول نیازمند آن است:
ـ هنگامی كه درخواستها روشن نیستند، مشتریان به طور فزایندهای دوست دارند از دریافت اقلامی كه سفارش دادهاند، مطمئن شوند. به همین جهت، تهیهكنندگان مدارك به نمایش محصولات و تولیدات خود به وسیله لیست موجودی خود یا اطلاعات فهرست مندرجات الكترونیكی۱ و ارتباط با پایگاههای اطلاعاتی دیگر، میپردازند.
ـسفارش از طریق وب روز به روز بیشتر میشود و این روش به عنوان یك گزینه مهم برای سفارش نیازمندیها درآمده است. هر چند روشهای دیگر مثل پست، فاكس و سفارش تلفنی، همچنان وجود دارند.
ـ با این كه تحویل پستی و پیام رسانی سالهاست كه به كار برده میشود، تحویل الكترونیكی گزینهای ارجح است كه انواع روشهای اختصاصی و امكان انتخابهای گوناگون را فراهم مینماید.
ـ صورتحسابهای پرداخت و سپردهگذاری بیشتر توسط مشتریان بزرگتر انجام میگیرد، اما مشتریان كوچكتر و استفادهكنندگان خاص، از كارت اعتباری یا دیگر روشهای پرداخت الكترونیكی و مبادله دادههای الكترونیكی به صورت مؤثری استفاده میكنند.
ـ مشتریان بزرگتر بر اطلاعات بهتر با استفاده از سفارشهای ویژه و اطلاعات مدیریتی موجز درباره روشهای كلی، اصرار دارند. اما آنچه موفقیت خدمات تهیه مدرك را تضمین میكند و به آن سرعت میبخشد، خدمات ارزش افزودهای است كه به خدمات پایه اضافه میگردد. این ابزار در عمل رقابت مدرنی با آنچه اغلب با عنوان « مغازه تك كالا۲ » خوانده میشود، دارد. به علاوه آنچه كه در بالا آمد، كارگزاران بایستی به این موارد نیز توجه كنند:
ـ دسترسی به ویرایشهای الكترونیكی مجلات منتشر شده به وسیله ناشران علمی و بزرگ.
ـ دستیابی به ویرایشهای الكترونیكی دیگر انتشارات عمده كه از طرف مشتریان مورد تقاضا قرار گرفته ـ.
ـ دسترسی به اسناد و مدارك با اهمیت كه در وب قابل دسترس هستند.
ـ دسترسی به اطلاعات تكمیلی و اطلاعات نگهداری شده به شكل رقومی و الكترونیكی مثل عكسها، تصاویر، كتابهای نایاب، نسخ خطی، كتابهای خارج از چاپ و غیره.
ـ جستجوی پیوسته، ارتباط متقابل همه این موارد با سفارش ساده و تكیه بر سازوكارهای استفاده از روش جستجوی یكدست و هماهنگ.خلاصه، یك كتابخانه رقومی آرمانی، آئینهای جادویی۳ برای تبدیل سیندرلا به یك پرنسس زیبا است.احتمال این كه یك سازمان قادر باشد همه نیازهای اطلاعاتی خود را برآورده سازد، در حال حاضر و حتی در آینده نزدیك بعید به نظر میرسد. در چنین مواردی مشاركت یك نقش اساسی ایفا میكند. چنین فكری به وسیله كتابخانه بریتانیا و از طریق برنامه رقومی كتابخانه تبلیغ میشود. در كل به نظر میرسد این ابتكار، ناهماهنگیهای مربوط به دستیابی به خدمات كتابشناختی و خدمات تهیه مدرك كتابخانه بریتانیا را كاهش دهد و مسیر واحدی برای دستیابی به كل گستره وسیع محصولات و خدمات كتابخانه بریتانیا یعنی دروازه وب جهانگستر، فراهم نماید.ارتباطات در گستره بزرگی از پایگاههای اطلاعاتی و منابع الكترونیكی اطلاعات، اعم از اطلاعات موجود در خود كتابخانه بریتانیا یا دیگر سازمانهای موجود در سراسر جهان، مكانیابی میشود. درخواستها ممكن است از مسیرهای مختلف به آنجا برسند و به وسیله سیستمهای خودكار مورد پردازش قرار گیرند. مدارك تهیه شده به صورتهای مورد درخواست مشتریان از قبیل پست، فاكس، Ariel، و دیگر روشها یا مستقیماً به صورت پیوسته به صفحه نمایش استفادهكننده نهایی ارسال میشوند.تكمیل نظام كتابخانه رقومی كاملاً پیچیده است و زمان زیادی نیاز است تا به این مهم دست پیدا كنیم.برای رسیدن به این موفقیت بایستی دو كار انجام دهیم:
۱) تلفیق و تركیب نمودن فناوریهای مجزا، طراحی پایگاه اطلاعاتی و ساختار آن، ایجاد ظرفیت جستجوی همزمان در پایگاهها، سیستمهای پاسخگویی و سفارش، انتقال تصاویر و دادههای خوانده شده از مخازن الكترونیكی بر روی اینترنت، اعتبار مشتری، سازوكار پرداخت مطمئن و غیره، استانداردهایی مثل Z۳۹.۵۰ به منظور جستجوی همزمان و پیوسته در پایگاههای اطلاعاتی، و پروتكل ایزو برای انتقال امانت بینكتابخانهای.
۲) موافقت با صاحبان حق مؤلف و تولیدكنندگان پایگاههای اطلاعاتی برای اطمینان از دسترسی به اطلاعات و مدارك آنها .اینها مواردی هستند كه كتابخانه بریتانیا و دیگر كارگزاران هر لحظه با آن دست و پنجه نرم میكنند. بنابراین، این سؤال پیش میآید كه به منظور فراهمآوری خدمات امانت بینكتابخانهای و تحویل مدرك برای كشورهای در حال توسعه به چه امكاناتی نیاز داریم. از نظر عملی عصر اطلاعات واقعاً قادر است تسهیلات این گونه خدمات را فراهم نماید. تعدادی از كتابخانهها و سازمانها از تجهیزات رایانهای و دستیابی اینترنتی، شبكه جهانی وب و پست الكترونیكی، با كیفیتهای مختلف برخوردارند. این امكانات به آنها اجازه میدهد تا نه تنها به پایگاههای اطلاعاتی كتابشناختی مبتنی بر وب دسترسی داشته باشند، بلكه به منظور ارسال درخواستها و دریافت كپی یا پاسخ به تقاضاها به صورت الكترونیكی اقدام نمایند. تأخیر در پاسخگویی و عدم امنیت تقاضاهای پستی و تحویل آنها با توسعه استانداردهای خدمات پیشنهادی برای استفادهكنندگان از بین میرود. متأسفانه، مسئله اصلی كه درگذشته و حال وجود داشته و دارد، مسئله مالی است.
● مسائل كشورهای در حال توسعه
حتی با ابزارها و تسهیلات كافی و ارتباطات اینترنتی، اشتراك پایگاههای اطلاعاتی، امانت بینكتابخانهای و نسخهبرداری از اسناد و مدارك باز هم نیاز به پرداخت وجه در قبال دریافت اطلاعات از بین نمیرود. به هرحال، با وجود ضمانتنامههای مالی ایفلا، كوپنهای یونسكو، كوپنهای جایگزین بینالمللی و غیره، مسائل عملی پرداخت صورتحسابها ممكن است همچنان غالب بماند و كتابخانهها نهایتاً مجبور باشند وجه نقد پرداخت نمایند و در غیر این صورت نتوانند خدمات و نیازمندیهای خود را پاسخ دهند. در كنفرانس ایلدز۴ كه دو سال پیش در دانمارك برگزار شد، مقالهای از كریستین كیزیدو از دانشگاه غنا kisiedu, ۱۹۹۹)) و اوگلا كنستانتین (Constantin, ۱۹۹۹) به تشریح مسائلی كه كشورهای در حال توسعه در رابطه با خدمات تحویل مدرك و امانت بین كتابخانهای با آن مواجهاند، پرداخت.تجربه نشان میدهد كه تقاضا برای خدمات تحویل مدرك و اطلاعات در كشورهای در حال توسعه در صورتی كه از نظر مالی وضعیت خوبی داشته باشند، بسیار بالا و زیاد است. شواهدی همچون ابتكارات اخیر اُسی السی۵ برای تسهیل امانت اقلام از كتابخانههای ایالت متحده آمریكا به روسیه، بودجههای INTAS برای بعضی سازمانهای اروپایی مثل كتابخانه بریتانیا در جهت تهیه مدارك برای كتابخانههای ایالات استقلال یافته اتحاد شوروی سابق، و طرح ایفلا در غنا از این موارد به شمار میروند. متأسفانه هنگامی كه بودجهها كاهش مییابند یا طرحهای سفارشات به پایان میرسند، كتابداران و محققان در این كشورها، برای شركت در فعالیتهایی كه در دیگر كشورها برای آنها كمك هزینه میگیرند، احساس درماندگی میكنند. به نظر میرسد شكاف بین غنای اطلاعاتی و فقر اطلاعاتی به سرعت در حال افزایش است. پس چه باید كرد؟روشن است سازمانهای تجاری خدمات خود را به صورت مجانی و بدون دریافت وجه ارائه نمینمایند و حتی تعهدی در قبال ارائه یارانه در خدمات خود ندارند. همان طور كه قبلاً گفتیم، حتی كتابخانه بریتانیا با كمكهای دولتی و خدمات بینالمللی، وضعیت و رابطه تجاری خود را حفظ مینماید. به هرحال، چیزی كه ممكن است، ناشران، تولیدكنندگان پایگاههای اطلاعاتی و تهیهكنندگان مدارك را نسبت به برخی صرفهجوییها متقاعد سازد، استفاده از فناوریهای نوین برای ارائه مختصر خدمات پایه در یك فاصله زمانی معین و با قیمت مناسب به منظور كمك به كتابخانهها در كشورهای در حال توسعهای است كه زیرساخت تكنولوژیكی مناسبی برای سود بردن از آنها وجود دارد. برای مثال، آنجا كه ویرایشهای الكترونیكی مجلات چاپ نمیشوند یا هزینه پستی ندارند، یا هنگامی كه سفارش الكترونیكی و تحویل مدارك خواسته شده یا نسخههای الكترونیكی در محیط اینترنت موجود باشد، هزینه درخواستهای امانت بین كتابخانهای كاهش مییابد. ناشران میتوانند از هزینههای حق مؤلف در این كشورها چشمپوشی نمایند. البته كتابداران و محققان نبایستی اجازه دهند كه از این امتیازات سوء استفاده شود و بدون تردید این صرفهجوییها بایستی از محل هزینههای توسعه و تولید فناوریهای نوین جبران گردد. این هنگامی درست به نظر می رسد كه آزادی عمل در ارائه خدمات در سطوح مختلف وجود داشته باشد، و به اینكه سرانجام هزینهها پرداخت میشود، امیدوار باشیم. یعنی امنیت اقتصادی این كشورها رشد یابد و كتابخانهها برای پرداخت قیمت بازار قدرت مالی داشته باشند. اما، از آنجا كه این یك ریسك است، امكان شركت درآن زیاد نیست.ترغیب به استفاده از خدمات امانت بینكتابخانهای و تحویل اطلاعات بایستی بر رشد اقتصادی تأثیر بگذارد و به جریان بودجه استفاده از خدمات تحویل مدرك و اطلاعات كمك نماید. احتمال توسعه این ایده در كشورهای در حال رشد بسیاركم است، با این حال شاید این فرصتی برای ایفلا باشد تا آنچه را كه ممكن است در یك مدل قابل اطمینان و تست شده حتی در یك مقیاس كوچك رشد نماید، ارزیابی نموده و منجر به ابتكاراتی گردد.در نتیجه، در طی چندین سال آینده خدمات تحویل مدرك و امانت بین كتابخانهای رشد بالا و نسبتاً پیچیدهای خواهد داشت. به هر حال، امیدواریم كه عصر رقومی و الكترونیكی جدید، چالشها و فرصتهایی برای همه كتابخانهها در سراسر جهان به همراه داشته باشد و آنها را قادر سازد در منابع همدیگر شریك شوند و از آن منتفع گردند. اما همه ما در صنعت اطلاعات مجبور خواهیم بود با هم كار كنیم، به همدیگر كمك كنیم، با هم رقابت نمائیم و از هم پیشی بگیریم. با توجه به به كاربردن استعاره ذكرشده در این مقاله، این سؤال پیش میآید كه آیا سیندرلا به پرنسس زیبایی تبدیل خواهد شد، یا دو خواهر بدسیرت و زشت ـ ناشران و حق مؤلف- او را به تمسخر گرفتهاند. تنها آینده به این سؤال پاسخ میدهد و آینده چیزی نیست كه الآن وجود دارد.
* Malcolm, Smith and Mick, Osborne, (۲۰۰۰). “The changing role of the traditional players in the new information age: the future of document delivery services.” Interlending & Document Supply. vol ۲۸. no. ۲: pp. ۸۶-۹۰.
پینوشتها
۱. Electronic Table Of Contents (ETOC)
۲. one stop shope
۳. glass slipper
۴. ILDS
۵. OCLC
منابع
Constantin, O. (۱۹۹۹). ;International interlibrary lending activity in Romania and co-operation with other countries, Interlending & Document Supply, vol. ۲۶ no. ۳, pp. ۱۱۵-۱۸.
Kisiedu, C. O. (۱۹۹۹). ;Barriers to using new information technology in document delivery in the Third World: prospects for the IFLA project in Ghana;, Interlending & Document Supply, vol. ۲۷ no. ۱, pp. ۱۰۸-۱۵.
نوشته: مالكوم اسمیت و مایك اسبورن*
ترجمه: غلام حیدری
كارشناس ارشد علوم كتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه رازی
پینوشتها
۱. Electronic Table Of Contents (ETOC)
۲. one stop shope
۳. glass slipper
۴. ILDS
۵. OCLC
منابع
Constantin, O. (۱۹۹۹). ;International interlibrary lending activity in Romania and co-operation with other countries, Interlending & Document Supply, vol. ۲۶ no. ۳, pp. ۱۱۵-۱۸.
Kisiedu, C. O. (۱۹۹۹). ;Barriers to using new information technology in document delivery in the Third World: prospects for the IFLA project in Ghana;, Interlending & Document Supply, vol. ۲۷ no. ۱, pp. ۱۰۸-۱۵.
نوشته: مالكوم اسمیت و مایك اسبورن*
ترجمه: غلام حیدری
كارشناس ارشد علوم كتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه رازی
منبع : فصلنامه علوم اطلاع رسانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست