پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

خودروی هیبریدی را بشناسیم


خودروی هیبریدی را بشناسیم
حتما برایتان پیشآمده که زمان زیادی را درپمپ بنزین بگذرانید.شاید به خاطر شلوغی و شاید هم بخاطر کند بودن پمپ،این مشکلات بدلیل بنزینی بودن خودروی شماست.البته نه فقط بنزین بلکه کلیه سوخت های فسیلی مشکلات مخصوص به خود را دارند. یکی از راههایی که خودروسازان به آن رو آورده اند(برای کم شدن مشکلات و آلودگی هوا) ساخت خودروی هیبریدی است.خودروی هیبریدی چیست و چرا این نام را بر ان نهاده اند؟خودروهای هیبریدی چگونه کار می کنند؟
چرا ۲۰ تا ۳۰ مایل در هر گالون نسبت به خودروهای بنزینی بیشتر می روند؟ و نیز چرا آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی دارند؟تمامی وسایل نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشین های هیبیریدی گوییم . بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی - الکتریکی هستند گرچه بعضی شرکتهای خودروسازی مانند پژو-سیتروئن خودروهای هیبریدی از نوع دیزل- الکتریکی نیز تولید کرده اند.در این گزارش به خودروهای بنزینی -الکتریکی می پردازیم. سیستم هیبریدی بنزینی - الکتریکی شامل موتور بنزینی، موتور الکتریکی، و باتری است.
● سیستم انتقال قدرت
دو سیستم پیشرانه در خودروهای هیبریدی را می توان با هم به رو شهای مختلفی ترکیب کرد از جمله : سری و موازی. در هیبرید موازی باک بنزین سوخت را به موتور بنزینی می رساند و باتری ها نیز الکتریسیته را به موتور الکتریکی می رساند و هر دو موتور بنزینی و الکتریکی هم زمان و تواما به سیستم انتقال قدرت متصل می شوند و این قدرت به چرخها می رسد. در مقابل هیبریدهای موازی , هیبریدهای سری قرار دارند. در این نوع هیبریدها موتور بنزینی ژنراتور را به حرکت در می اورد و ژنراتور می تواند باتری ها را شارژ کند یا به موتور الکتریکی قدرت بدهد که این موتور نیز به سیستم انتقال قدرت متصل است.بنابراین موتور بنزینی در هیبریدهای سری هرگز به طور مستقیم به سیستم انتقال قدرت نیرو نمی دهد.
● عملکرد خودروی هیبریدی:
موتور بنزینی در خودروی هیبریدی معمولا کوچکتر از یک خودروی معمولی است و از این رو بهره وری بیشتری دارد.بیشتر خودروها برای تولید نیروی کافی برای ایجاد شتاب سریع نیاز به یک موتور نسبتا بزرگ دارند.در موتورهای کوچک بهره وری و کارایی میتواند توسط کوچک کردن، سبک کردن قطعات ونیز با کاهش تعداد سیلندرها بهبود پیدا کند.چندین دلیل مبنی بر اینکه چرا موتورهای کوچکتر کارایی بالاتر و بهره وری بیشتری نسبت به موتورهای بزرگتر دارند وجود دارد.
● یک خودروی هیبریدی میتواند:
انرژی را بازیابی ودر باتری ذخیره نماید. هنگامیکه شما پدال ترمز را فشار می دهید, شما در حال تلف کردن انرژی در خودرو هستید.هر چه خودرو سریعتر رود انرژی جنبشی بیشتری دارد.ترمز کردن این انرژی را هدر می دهد و به شکل گرما در می آورد.در خودروهای هیبریدی می توان مقداری از این انرژی را بازگرداند و در باتری برای استفاده مجدد ذخیره کرد.این کار با سیستم" ترمز احیا» کننده" انجام می گیرد.در این حالت موتور الکتریکی به مانند یک ژنراتور رفتار می کند و ضمن کند شدن حرکت ماشین این انرژی جنبشی را صرف شارژ کردن باتری می کند. بعضی وقتها موتور بنزینی خاموش می شود: یک خودروی هیبریدی همیشه نیاز به روشن بودن موتور بنزینی ندارد. بعضی وقتها برای مثال پشت چراغ قرمز می توان موتور بنزینی خودروی هیبریدی را خاموش کرد. به کار بردن اصول ایرودینامیک برای کاهش نیروی فشاری هوا :راه مطمئن برای کاهش این نیرو, کاهش ناحیه جلوی اتومبیل وبه کار بردن اصول ایرودینامیک در آن است. کاهش اشیا» خارجی روی بدنه خودرو و نیز حذف بعضی از آنها می تواند در بهبود ایرودینامیک خودرو موثر باشد. به کار بردن لاستیک های خاص : خودروهای هیبریدی از یک تایر مخصوص استفاده می کنند که سفت تر و پربادتر و نیز فشار زیادتری نسبت به تایرهای معمولی دارد.نتیجه این کار باعث کاهش نیروی درگ به نصف نسبت به تایرهای معمولی می شود. به کار بردن مواد سبک وزن: کاهش وزن کل خودرو راه ساده افزایش کارایی خودرو است. مواد کامپوزیت مانند فیبر کربن یا فلزات سبک وزن مانند الومینیوم و منیزیم می توانند در کاهش وزن خودرو به کار روند.
● مزایای خودروی هیبرید
شما ممکن است تعجب کنید که چرا اشخاص به این سیستم پیچیده علاقه دارند علیرغم اینکه بیشتر مردم با خودروهای بنزینی خیلی راحت هستند.دلیل این علاقه دو چیز است اول، کاهش الایندگی و دوم ، بهبود بهره وری و کارایی .اجازه دهید مثالی از استانداردهای آلودگی کالیفرنیا بزنیم.که تعیین می کند چه مقدار از هر نوع الودگی در یک خودرو می تواند وجود داشته باشد.این مقدار معمولابر حسب گرم بر مایل (mi/g) بیان می شود.برای مثال این استاندارد بیان می کند که مقدار مونو اکسید کربن در هر مایل نباید از ۴.۳ گرم بیشتر باشد.
منبع : روزنامه ابتکار