جمعه, ۲۸ دی, ۱۴۰۳ / 17 January, 2025
مجله ویستا
امام خمینی و جریان آزادی و آزادیخواهی
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان سالهای استقرار نظام جمهور اسلامی همواره عدهای در کشور بودند که علیرغم استفاده از انواع آزادیها اعم از آزادی بیان و قلم و مطبوعات و اجتماعات و حتی گاهی از تریبون مجلس همواره شعار میدادند که آزادی نیست و ما نمیتوانیم حرفهای خودمان را به مردم بزنیم و با مناسبتهای مختلفی که پیش میآمد و بنحوی در ارتباط با آزادی بود و جریانهای فکری موجود در کشور از مسئولین و دستاندرکاران گرفته تا اندیشمندان و متفکرین و عموم مردم و قشرهای گوناگون آن هریک به سهم خود نظرات و اندیشههایی را مطرح میکردند و حضرت امام تشخیص میدادند که در این رابطه توصیهها و رهنمودهایی داشته باشند، محورهایی را مطرح میکردند که مرور آنها در صحیفهنور روشنگر بسیاری از مسائل و ابهامات است و بر پیروان و ارادتمندان اوست که عطش تشنگی خود را در میان غوغای محیط بر ذهنیت امروز جامعه از چشمهسار زلال دیدگاههای امام خود را سیراب و شریعه شریعت انقلاب اسلامی را از آن دریای خروشان، پر آب سازند جرعهای از آن زلال رهایی بخش که نصیب "بضاعة مزجاة" ما گشته این است که امام خمینی .
۱) آزادی و استقلال را در گروه اسلام میدانستند
امام معتقد بودند که اسلام تمام آزادیها و استقلالها را بیمه میکند و اگر فرزندان اسلام تربیت اسلامی شوند و اسلامی بار بیایند . استقلال و آزادی مملکتبیمه شده است (۹ ص ۱۴۷) همچنین اسلام را دین مستند به برهان و متکی به منطق میدانستند که از آزادی بیان و قلم نمیهراسد و از طرح مطلبهای دیگر باکی ندارد موافق آزادی و منطق است (۹ ص ۱۸۶) و نه با آزادی بیان، نه با آزادی قلم، نه با آزادی گفتار، نه با روشنگری و نه با صنعت مخالف استبلکه با بیبند و باری و اینکه هرکس هرکاری بکند، مخالف است (۹ ص ۱۴۷) امام همه چیز را برای اسلام میخواستند و اسلام را دارای همه چیز و اگر مطلبی عنوان میشد که احساس میکرد که از لوازم و اقتضائات آن مطالب این است که اسلام فاقد آن استحتی در رابطه با الفاظ چون دریا به تلاطم و خروش میآمدند که ما خودمان لفظ داریم چه داعی داریم که از غرب اخذ کنیم اسلام بهترش را دارد و همه چیز در آن هست و آنی که ما میخواهیم در آن هست (۹ص ۱۵۹) و اسلام را مترقیترین مکتب میدانستند که باید آن را شناخت و در عمل تجربه کرد قانون اسلام را مسبب آزادیها و دموکراسی حقیقی میدانستند که استقلال کشور را نیز تضمین میکند .
امام آزادی را شجره طیبه میدانند و معتقدند از بالاترین نعمتهایی که در عالم هست آزادی انسان است . انسان حاضر است همه چیزش را فدای آزادی خودش بکند (۱۰ ص۱۲۱) اما در دنیای امروز تفسیر و تاویل آزادی و استفاده از آن در اختیار کسانی است که با اساس آزادی مقدس مخالفند (۲۱ص۱۰۹)
قلمی آزاد است که توطئهگر نباشد، قلمی آزاد است، روزنامهای آزاد است که نخواهد این ملت را به عقب و تباهی بکشد (۱۰ ص۵۱)
امام قلمهایی که توطئهگر و تباهی آفرین و تخریب کارند را سرنیزههای سابق و حتی بدتر از آن میدانستند و میگفتند این قلمها همان سرنیزه سابق است که میخواهند ملت را به تباهی بکشند ... قلمهای فاسد آزاد نباید باشند .
امام در رابطه با قلمهایی که در مواقع مختلف که از امور مخرب جلوگیری میشد و آنها مینوشتند که آزادی نیست و اختناق وجود دارد میفرمودند:
ـ "اینهایی که آزادی طلب هستند وقتی میبینند یک چیزی که برای مملکت ما تباهی داشته است و جلویش را گرفتهاند آنها فریادشان درآمده است که اختناق است، اختناق این است که قلمهایی که بخواهند به نفع کشوری، به نفع کشور شما، به نفع اسم شما، به نفع ملتشما بکار برود جلویش را بگیرد اگر چنانچه یک چیزی که به ضرر جامعه ما هست، به ضرر نهضت ما هست، به ضرر کشور ما هست، توطئه در کار باشد جلویش را بگیرند ین اسمش اختناق نیست این اسمش جلوگیری از فساد است این دو تا را باید، این دو مرز را باید از هم جدا کرد، جلوگیری از فساد آزاد قرار ندادن جوانها را به اینکه د راین مراکز فحشا وارد بشوند، هروئینی بشوند، تریاکی بشوند، به فحشا وارد بشوند، قمار باز بشوند و امثال ذلک، جلوگیری از اینها اسمش جلوگیری از آزادی نیست و اسمش اختناق نیست، امش عمل کردن به نفع خود جوانهاست . (۱۰ص۵۶)
حالا سر نیزه تبدیل شده استبه منطق و تبدیل شده استبه قلم (۱۰ ص۳۵)
قلمها درصدد هستند، قدمها درصدد هستند، زبانها درصدد هستند، اغفال میخواهند بکنند مردم را، ملت را، بیدار باشید و گول اینها را نخورید . (۱۰ص۳۰)
اقلیتی نشستهاند و با قلم میخواهند بر اکثریتحکومت کنند، رضاخان با سرنیزه حکومت میکرد و اینها با قلم، (۱۰/۲۸)
ما باید آن اشخاصی که و گروههایی که در مسیر اسلام نیستند، در مسیر نهضت اسلامی نیستند، در مسیر ملت نیستند، آنها را از مقالاتشان، از گفتارشان، از کردارشان بشناسیم اینها با تشکل و قلمهای زهرآگین و صحبتهای انحرافی مشغول شدهاند آنها سابق با سرنیزه اهل علم را میکوبیدند ... اینها با قلم، قلم همان سرنیزه سابق است (۱۰ص۲۷)
۲) به طرح مطالب و آزادی قلم و بیان، تاکید و انتقاد سالم را مفید میدانستند
امام خمینی عقیده داشتند که آزادیی که در جمهوری اسلامی وجود دارد آزادیی است که برای کشور، برای اسلام، برای مسلمین مفید است و افراد میتوانند با استفاده از آن در اجتماعات داخل شوند و خدمتبکنند به مملکتخودشان و نیز آزادند که در رابطه با مصالح مملکتحرف بزنند و اشکال بکنند به دولت و مقامات دولتی و غیر دولتی آزادند در مسائل اجتماعی و مسائلی که مربوط به مصلحت کشور خودشان استحرف بزنند و هیچ قید و بندی در کار نیست . آزادند انتقاد بکنند از دولت و انتقاد بکنند از هرکسی که پایش را کج میگذارد . (۹/۲۳۲) امام نسبتبه مطبوعات میفرمودند روزنامهها باید مسائلی که پیش میآید را در نظر کنند یک وقت انتقاد استیعنی انتقاد سالم است، این مفید است، انتقاد خوب است و انتقاد صحیح از دولت مانع ندارد . ولی انتقام و تضعیف نباید باشد . (۱۹ص ۲۱۶) آزادند در اجتماعات داخل بشوند، آزادند که خدمت کنند به مملکت، آزادند که در مصالح مملکتحرف بزنند، اشکال بکنند، به دولت اشکال بکنند به مقامات دولتی و غیر دولتی، آزادند در این مسائل اجتماعی، در این مسائل اساسی که مربوط به مصلحت کشور خودتان و ملتخودتان است هیچ قید و بندی در کار نیست . (۹ ص ۲۳۲)
آزادی در کلیه اموری که این امور به نفع خود شما هست، شما آزادید بروید بیرون مطالب خودتان را بگوئید، انتقاد از دولتبکنید، انتقاد از هرکس که پایش را کج گذاشتبکنید، هیچکس نیست که به شما بگوید چرا، (۹ ص ۲۳۳) امام اشکال و حتی تخطئه را یک هدیه الهی میدانند برای رشد انسانها . (۲۰/۱۷۲)
رشد فکری هر قومی این است که بشناسد مقام را و بفهمد چه وقتباید چه کرد بسیاری از انحرافات که برای انسان پیدا میشود این است که موقعشناس نباشد و یک مطالبی که حالا باید طرح بشود آنرا طرح نکند یک مطالبی که حالا وقتش نیست طرح بکند ... همه باید در فکر حال باشید که این قدمی که الان میخواهید بردارید صحیح بردارید و قدمهای بعد در موقع خودش ... موقعشناسی یکی از اموری است که در ریشه هر جامعهای دخالت زیاد دارد . (۹ ص۱۰۰)
ما باید در سنجشهایمان روی هم مطلب را بریزیم و حساب کنیم یک نقطه را اگر بخواهیم نظر کنیم ممکن است این نقطه ما را به خطا بکشاند . یک نقطه دیگر را نگاه کنیم باز همین طور ما باید عملکرد دولت را روی هم رفته حساب کنیم .
من به همه اشخاصی که قلم دستشان است زبان گویا دارند میخواهم سفارش کنم که متوجه باشند که قلم آنها، زبان آنها در حضور خداست، فردا مواخذه دارد صحبتسر دولت و ریاست جمهور و اینها نیست صحبتسر نظام است، نظام اسلام است، ... مطرح نظام جمهوری اسلامی است ما مکلفیم به حفظ او . هم نویسندهها مکلفند به حفظ نظام، ... وقتی که انسان فرض کنید از یک کسی گله دارد یا میبیند نقیصهای در کار هست . این نصیحت میتواند بکند و باید بکند اما لسان نصیحت غیر لسان لجن کردن و ضایع کردن است، قلمها قلمهای نصیحت نیست مطرح دولت نیست مطرح جمهوری اسلامی است ... وقتی قلم دستمان آمد ... دیگر فکر این نباشیم که قلمم کجا میرود هر جا رفتبنویسم هر چه شد بکنم ... آقایان توجه بکنند که قلم آنها یک وقت کنید ای دانشمندان ما، ای دانشجویان ما، ای فرهنگیان ما، ای دانشگاهیان ما، اجتماعات خودتان را برای راه این مستضعفین تقویت کنید ... قلمها را در راه خدمتبه این خلق به کار بیندازید . گفتار را در راه خدمتبه مستضعفین و اعمال را در خدمتبه مستضعفین . (۱۰ص۱۲۸)
۳) با بیبند و باری مخالف بودند
حضرت امام آزادی را به دو جنبه مفید و مضر تقسیم میکردند در آزادی مفید تمام چیزهایی را که در رشد انسان دخالت داشت را آزاد میدانستند (ج۹ ص۲۳۲) چراکه اسلام رشد و تعالی انسان را میخواهد و آنچه را که اسلام منع نموده است را آزاد نمیدانستند چون به رشد و تعالی انسان کمک نمیکرد و او را به تباهی میکشید و کسانی را که به دنبال آزادی در این بعد بودند را یا اجیر بیگانگان میدانستند و یا اینکه ناآگاه و بیتوجه به مسائل . امام میفرمودند: این روشنفکرها و نویسندهها و آزادیخواهها (نه همه شان، بسیارشان) یا توجه به این ندارند که این برنامهها و آزاد گذاشتن این جوانها ... برای اینکه هرکاری دلشان میخواهد بکنند، این چه به سر این مملکت میآورد یا توجه ندارند یا میدانند و اجیر هستند، دنبال همان هستند، فریاد میزنند ای آزادی از بین رفت، ا ی آزادی، خوب آزادی از بین رفت چه شد؟ اینها آزادی را همان آزادی میدانند که از غرب دیکته شده برای ما، نه پیش خودشان، پیش خودشان اگر اینطور بود این ترقیات مادی را نمیکردند، این آزادیها، آزادیهای وارداتی است . این بیانصافهای طرفدار حقوق بشر ... نویسنده ... آزادیخواه ... این نحو آزادی را برای ما تبلیغ میکنند و تاکید میکنند . این آزادی که این آقایان میخواهند آزادی است که نیروی انسانی را به تباهی میکشد .
آنی که اسلام جلویش را گرفته آن چیزهایی است که جوانهای ما را به تباهی میکشد . اسلام رزمند میخواهد، جنگجو میخواهد درمقابل کفار ... اسلام مجاهد میخواهد درست کند نمیخواهد یک نفر آدم عیاش درست کند . (۹ ص۷۳) این اشخاصی که قلم دستشان است و بر ضد اسلام و بر ضد روحانیت چیز نمینویسند همین آزادی را میخواهند آزادی که دیکته شده از غرب برای به فساد کشیدن جوانهای ما، زن و مردشان را اینها میخواهند که آزاد باشند . زنها برای اینکه در مجالس آنطوری که تشکیل میدادند و داشتند بروند آنجا و با آن وضع در حضور قلمی نباشد که جمهوری اسلامی را تضعیف بکند و من میبینم در بعضی قلمها این جوری است ... دستهاتان را یک قدری نگهدارید قلمهاتان را یک قدر نگه دارید توجه بکنید وبه این که هر چیزی نباید نوشته بشود و هرچیزی نباید منتشر بشود ... در انقلابات نمیگذارند که هرج و مرج باشد هر که هرکاری دلش میخواهد بکند هرکه هر حرفی میخواهد بزند حالا این ضرر به نظام دارد یا ندارد، نه بگذار حریفمان از بین برود ولو اسلام هم رفت جهنم . در بعضی اشخاص انسان این جور میبیند و باید تجدیدنظر بکنند در کارهایشان ... تحت تاثیر نفس اماره واقع نشوید . این جور نباشد که همهاش هی عیب بگوئید .
اگر یک وقتی اقتضا بکند مصلحت اسلام یک وقت انسان ببیند که میخواهد یک کسی اسلام را تضعیف کند ولو نمیفهمد خودش یا خدای نخواسته از روی فهم ... آن وقتیک وضع دیگری پیش میآید توجه بکنند که یک وقتی خدای نخواسته یک ورق دیگر پیش نیاید وقتی انسان تکلیف بفهمد دیگر نمیتواند که بگوید این دوست من است، این رفیق من است، این برادر من است . (۲۰ص۳۵)
اگر خدای نخواسته یک وقت ما ببینیم که میخواهد یک همچو چیزی واقع بشود تکلیف شرعیمان این است که با هر ترتیبی که میشود جلویش را بگیریم ولو به افشا کردن . ولو به این که یک نفری را قربانی کنیم برای یک ملتیک دستهای را قربانی کنیم برای یک ملت . (۲۰ص۷۲)
گاهی نویسندهها چون خوب مینویسند فکر این نیستند که چه چیز مینویسند . نویسندهاند خوب چیز مینویسند لکن چیز خوب نمینویسند یک مساله مضر به مملکت را خیلی قشنگ و آب و تاب دار و طوری که پسند مثلا بعضی جوانها باشد مینویسند، لکن محتوایش مضر به مملکت . (۱۰ص۶۶)
بیدار بشوند ملت و بیدار بشوند جوانهای ما توجه داشته باشند به این که آمریکا با سرنیزه نمیآید به میدان شما با قلم میآید به میدان شما . (۱۰ص۱۵۶)
برادرهای عزیز من، برادرهای روشنفکر، برادران نویسنده و صاحب قلم، برادران دانشگاهی، دانشجویان محترم، روحانیون معظم، بازاریان محترم، کارگران عزیز، کارمندان محترم بیایید به هم بپیوندید، بیایید تمام قلمها و تمام قدمها و تمام گفتار ما بر منافع این قشر مستضعف باشد ... ای قشرهای روشنفکر و ای قشرهای نویسنده قلمها و گفتار خودتان را در راه این مستضعفین صرف چشمهای ناپاک مردها آن وضع را درست کنند . این نحو آزادی میخواهند که همه خواهرهای ما را به فساد و تباهی بکشند و همه جوانهای ما مردهای ما را به تباهی بکشند اینها میخواهند که همه فحشا آزاد باشد . (۹ص۲۳۱)
تمام چیزهایی که در رشد انسان در رشد خواهرها و برادرها و این کودکهای عزیز دخالت دارد اینها همه آزاد هستند آنی که اسلام جلویش را گرفته آزاد نیست . (۹ ص۲۳۲)
اینها سعی کرده بودند که همه چیزی که از غرب وارد میشود یک نوع خاصی باشد فرهنگ استعماری وارد کنند به ایران و آن را با تبلیغات دامنهداری که همه شما میدانید عاشق آن بکنند . به اسم حقیقت و دموکراسی خاص به ممالک استعماری و نیمه استعماری وارد کنند و به اسم دموکراسی غربی به خورد ما بدهند همه چیزهایی که اینها به اسم ترقی و تعالی و آزادی و دموکراسی و فرهنگ وارد کردهاند همه چیز اینها به طرز خاصی وارد شده است ... آزادی که برای ایران و برای ممالک شرقی آنها تحویل آنها دادند عبارت از آزادی در اموری است که موجب تباهی ملت ما و جوانهای ما شده است ... آزادی که وارد کردند دموکراسی که وارد میکنند نه آن است که واقعیتی داشته باشد که واقعا اینها بخواهند مملکت ما آزاد باشد و بخواهد یک نفر حکومت کند، حکومت مردم بر مردم باشد اصل این مسائل پیش آنها مطرح نیست . مع الاسف نویسندههای ما بعضی از روشنفکرهای ما بعضی از نویسندههای ما بعضی از اشخاص که تحصیل کرده هستند اینها هم یا این است که واقعا از حرفها و تبلیغاتی که در ظرف پنجاه سال اخیر یاد شده است گول خوردهاند و غفلت دارند از مطلب و یا بعضی از آنها با علم و اطلاع به اینکه مساله اینطوری است دامن به آن میزنند یعنی اجیر آنها هستند ...
اینطور نیست که یک چیزی که در غرب است از مسائل از علوم از اینها عینش هم در اینجاست، اینها دانشگاه را میخواهند تا یک حدود معینی جلو ببرند آن هم محتوای اخلاقی در آن درست نباشد و محتوای دینی در آن نباشد، محتوایش علمی هم ، علمی به آن معنایی که پیش خودشان هست نباشد . (۹ ص۲۵۵)
۴) سلب آزادی مردم را در هیچ زمینهای قبول نداشتند
امام جمهوری اسلامی را ره آورد پشتیبانی و فداکاری مردم میدانستند و بقا آنرا نیز مرهون خدمات آنان و معتقد بودند که مسئولین نظام باید کوشش کنند تا نظر مردم را جلب نمایند و از رفتارهای غیراسلامی و غیر انسانی احتراز نمایند . درباره مشارکت مردم در رابطه با امور مختلف از آنجا که معتقد بودند مردم اسلام را میخواهند میگفتند آزادی مردم نباید سلب بشود و جلوی مردم را نباید گرفت و مردم را باید آزاد گذاشت و دولتباید نظارت کند که مبادا انحراف پیدا بشود .
اعتقاد امام به آزادی مردم در نقطه اوج مردمگرایی قرار دارد که در هیچ نظریه و مکتبی بخصوص مکاتب و نظریات امروزی نظیر ندارد و بیانگر دیدگاه بلند او نسبتبه اسلام و حقوق مردم و مشارکت آنان در سرنوشتخود است . امام درباره آزادی مردم در انتخابات میفرمایند باید مردم را برای انتخابات آزاد بگذاریم نباید کاری کنیم که فردی به مردم تحمیل بشود . هیچ فرد و گروهی و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعی نمیتواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید و برای غیر حوزه خود ، فرد یا افرادی را کاندید نمود، و از آن تبلیغ نماید . (۱۰/۴/۶۶)
میفرمودند بحمدالله مردم ما دارای رشد دینی - سیاسی مطلوب میباشند و خود افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینی - سیاسی و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد . (۱۹ص۱۰۱) و توصیه میکردند که مردم با علما و اشخاص مورد اعتمادشان مشورت کنند بعد به هرکس که خواستند رای دهند مردم نباید کنار بروند اگر مردم کنار بروند همه شکست میخوریم . خود مردم نگذارند قلدرها دخالت کنند . افراد نالایق دخالت کنند . اگر عدهای جمع شدند و افراد نالایق را انتخاب کردند مردم به آنها رای ندهند و اگر مردم هم متوجه نشدند مجلس آنها را قبل نکند ... اگر کسی مورد شک بود و یا اگر کسانی منحرف خودشان را معرفی کردند به آنها رای ندهند . (۱۸ ص۱۸۰)
و در رهنمودی دیگر میفرمایند مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد و یا گروه و دستهای حق تحمیل فرد یا افرادی را به مردم ندارند . جامعه اسلامی ایران که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفتهاند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار ماندهاند مسلم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند . البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت مینمایند و افراد و گروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزه خود میتوانند کاندیدا معرفی نمایند ولی هیچکس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهارنظر و اظهار وجود نکنند .
در هر حال مردم با بصیرت و درایت و تحقیق کاندیداهایی را شناسایی کرده و به سوابق و روحیات و خصوصیات دینی - سیاسی نامزدهای انتخاباتی توجه نمایند . مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمتبه آنان احساس مسئولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمینی، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزهجو، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه مدافع اسلام ناب محمدی (ص) باشند . و کسانی که طرفدار اسلام سرمایهداری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بیدرد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصتطلبان و در یک کلمه اسلام آمریکایی هستند طرد نموده و به مردم معرفی نمایند و از آنجا که مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است در شرایط کنونی نباید کسی انتظار داشته باشد که حتما نمایندگان باید از گروه و صنف خاصی باشند . (۲۰ ص۱۹۴)
۵) در برخورد با افکار و جریانهای مخالف درگیری و خشونت را قبول نداشتند
امام در مقابل جریانهای مختلف سیاسی و فکری در جامعه معتقد بودند تا زمانی که احساس توطئه از قبل آنها نشده باید برخورد فرهنگی و ارشادی بشود و در صورت توطئه نحوه برخورد را حکومتباید تعیین نماید، میفرمودند در مقابل حرفهایشان حرف بزنید، در مقابل مقالههایشان مقاله بنویسید، در مقابل سخنرانیهایشان سخنرانی کنید و نقایصی که دارند را که گاهی از قصور است و گاهی از شیطنتبه رخشان بکشید . (۹ ص۱۸۲) افرادی را که میبینید یا به اسم آزادی میخواهند یک آزادی خاص در کار باشد، دلخواهی در کار باشد نه آزادی مطلق، یا به اسم دموکراسی و امثال ذلک، الفاظ جالبی که در هیچ جای دنیا معنایش پیدا نشده تا حالا ... با کمال توجه و بدون هیچ درگیری، درگیری صحیح نیست . نباید ما به آنها یک صورت حق به جانبی بدهیم، وقتی درگیری شد و اکثریت را شما دارید و فرض کنید که آنها را کتک زدید و چه کردید .
این به نظر شاید اشخاص بیاید به اینکه اینها حجتی نداشتند کتک زدند متوسل به زور شدند ... بدون اینکه با آنها نزاع داشته باشید با آنها به این نحو مقابله کنید آنها اگر اجتماع صد نفری، هزار نفری میکنند شما ده، بیست هزار نفری را اجتماع کنید مسائل خودتان را بگویید دعوا هم نکنید، اما اگر ما یک وقتی توطئه فهمیدیم که نه اینها میخواهند توطئه کنند یک تکلیف دیگری ممکن است داشته باشیم (۹ص۱۸۳) خود با آنان به بحث و گفتگو برخیزید و از دانشمندان اسلامی دعوت کنید تا با آنان در بحثبنشینند تا تهی بودن دست آنان ثابتشود و اگر آنان با جنجال و هیاهو با شما مواجه شدند از آنان اعراض کنید و با خونسردی بگذرید که یکی از نقشههای آنها آن است که شما را به درگیری بکشند و از آن استفادههای غیر مشروع کنند . ما با آزادی و منطق موافق ولی اگر توطئه و خرابکاری باشد تکلیف دیگری داریم . (۹ ص۱۸۶)
۶) آزادی مردم و مشارکت آنان در همه امور
امام آزادی و مشارکت مردم را در همه امور لازم میدانستند و معتقد بودند که همه چیز انقلاب از مردم است و مشکلات آن نیز فقط با مشارکت آنان قابل حل است و دولتبه تنهایی قادر به رفع آنها نیست و نظارت و انتقاد به کار همدیگر را نیز لازم و ضروری میدانستند مشروط بر اینکه در این نظارت و انتقاد هدف تضعیف نباشد امام میفرمودند مردم را در همه امور شرکتبدهید با شرکت اینها میتوانید کشور را اداره کنید مردم را در تجارت شرکتبدهید، مردم را در فرهنگ شرکتبدهید، مدارسی که مردم میخواهند درست کنند کارشکنی نکنید . حتی میفرمایند در دانشگاهها باید مردم دخالت داشته باشند و خودشان به طور آزاد باید دانشگاه داشته باشند در عین حال نظارت و انتقاد هم باید باشد هم از طرف دولت و هم از طرف مردم، اشکال اگر هستباید گفت لکن تضعیف نباید کرد دولت را، نباید تضعیف کرد قوه مقننه را، قوه قضاییه را، روحانیت را، اینها جرم است، اینها گناه نابخشودنی است . (۳۰ ص۵)
آزادی مردم نباید سلب بشود . دولتباید نظارت کند ... جلوی مردم را نگیرید فقط یک نظارتی بکنید که مبادا انحراف پیدا بشود . (۱۹ ص۳۵)
امام در رابطه با آزادی جوانان صاحب اندیشه در اظهار نظریات خود و نحوه برخورد با آنها معتقدند باید احساسات معنوی و عواطف آنان مورد توجه قرار گیرد و خطاب به علما میفرمایند امروز بسیاری از جوانان و اندیشمندان در فضای آزاد کشور اسلامیمان احساس میکنند که میتوانند اندیشههای خود را در موضوعات و مسائل مختلف اسلامی بیان دارند با روی گشاده و آغوش باز حرفهای آنان را بشنوید و اگر بیراهه میروند با بیانی آکنده از محبت و دوستی راه راست اسلامی را نشان آنها دهید و باید به این نکته توجه کنید که نمیشود عواطف و احساسات معنوی و عرفانی آنان را نادیده گرفت و فورا انگ التقاط و انحراف بر نوشتههاشان زد و همه را یکباره به وادی تردید و شک انداخت .
اینها که امروز اینگونه مسائل را عنوان میکنند مسلما دلشان برای اسلام و هدایت مسلمانان میطپد والا داعی ندارند که خود را با طرح این مسائل به دردسر بیندازند . اینها معتقدند که مواضع اسلام در موارد گوناگون همان گونهای است که خود فکر میکنند به جای پرخاش و کنار زدن آنها با پدری والفتبا آنها برخورد کنید . اگر قبول هم نکردند مایوس نشوید در غیر اینصورت خدای نکرده به دام لیبرالها و ملیگراها و یا چپ و منافقین میافتند و گناه این کمتر از التقاط نیست . وقتی ما میتوانیم به آینده کشور و آیندهسازان امیدوار شویم که به آنان در مسائل گوناگون بها دهیم و از اشتباهات و خطاهای کوچک آنان بگذریم و به همه شیوهها و اصولی که منتهی به تعلیم و تربیت صحیح آنان میشود احاطه داشته باشیم، فرهنگ دانشگاهها و مراکز غیر حوزهای به صورتی است که با تجربه و لمس واقعیتها بیشتر عادت کرده است تا فرهنگ نظری و فلسفی . باید با تلفیق این دو فرهنگ و کم کردن فاصلهها حوزه و دانشگاه درهم ذوب شوند تا میدان برای گسترش و بسط معارف اسلام وسیعتر گردد . (۲۰ ص۲۴۳)
ناصر شفیعی
منبع : مجله حضور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست