سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
مجله ویستا
خبرنگاران خودآموز در فضای سایبر

بدین ترتیب است که امروزه خبرنگاران یا کارشناسان ارتباطات فارغالتحصیل شده از دانشکدههای ۸گانه ارتباطات در ایران به محض ورود به بازار کار حرفهای به ناگاه خود را با فضایی مواجه میبینندکه در باره آن آموزشهای لازم را در دانشگاه ندیدهاند و تازه اول خودآموزی است. هر خبرنگار به فراخور استعداد خود و زمینههای تخصصی که با آن درگیر است به طور شخصی اقدام به جمعآوری آموزههای جدید و تجربیات تازه در فضای مجازی میکند. باعث تأسف است که دانشکدههای ارتباطات ما در ایران از فراهم کردن سادهترین امکانات دسترسی به اینترنت عاجزند و هیچ مرکز مطالعاتی آکادمیک برای تحقیق و پژوهش درباره سایبر ژورنالیسم وجود ندارد. بنابر این ادبیاتی تولید نمیشود که بخواهد مبنای فعالیتهای بعدی آموزشی و تحقیقاتی قرار گیرد.
اما دنیای واقعی رسانهنگاری و خبرنگاری و گزارشگری در ایران با محافل آکادمیک تفاوت اساسی دارد. در دنیای واقعی، خبرنگار باید از طریق اینترنت بامنابع خبری ارتباط برقرار نماید، ایمیل بزند، عکس مبادله کند، جستجوی اینترنتی انجام دهد، سوابق، بیوگرافیها و پروفایلها را از وبسایتها استخراج کند، در وبلاگش مطلب منتشر نماید، در گروههای اجتماعی مجازی سیر کند سوژه بیابد، چت کند، مولتی مدیا تولید کند و مطالبش را خودش تایپ و ارسال کند و حتی بخشی از فرآیند صفحهبندی و ویرایش و فرآیندهای پیش از چاپ راانجام دهد. این مهارتهای دیجیتالی از کجا کسب شده است؟ کدام ستاد، کدام رساله تحقیقی، کدام منبع آموزشی، کدام کتاب دانشگاهی و کدام مرکز رسمی این مهارتها را به او آموخته است؟ پاسخ این است: خودش!
دانشگاههای بزرگ دنیا مدتها است آموزشهای رسمی سایبر ژورنالیسم را در برنامههای خود گنجاندهاند و به رشتههای بین رشتهای تخصصیتری مانند فلش ژورنالیسم و وبژورنالیسم رسیدهاند، اما دانشگاههای ایران در مقابل هرگونه تغییر در روشها و متدهای سنتی در رشتههای ارتباطات مقاومت میکنند.
این یک واقعیت است که بدنه آموزشی ارتباطات ایران، پیر و مسن است. البته از یک نگاه این پیر بودن نشانه پختگی و فرهیختگی است اما از این زاویه که با آموزههای جدید دنیای ژورنالیسم بیگانه بوده و گاه مخالفتهای سرسختانه میکند، به عنوان مانعی در برابر توسعه رشتههای روزنامهنگاری سایبر در ایران عمل میکند. طبیعی است نسلی که آموزشهای خود را د ر دوره ماقبل اینترنت گذرانده است با مفاهیم و دگرگونیهای به وجود آمده در این حوزه بیگانه است و حتی از ایجاد یک ایمیل ساده برای برقراری ارتباط با دانشجویان خویش طفره رود.
اندک تلاشهای طیف جوانتر ارتباطی ایران برای تغییر و تحول در این حوزه با مقاومتهای سنگین و قدرتنمایی بدنه آموزشی باشکست مواجه میشود و نتیجه اینکه آموزشهای دیجیتالی رسانهای در حوزههای خارج از محیطهای دانشگاهی دنبال میشود. بر این اساس باعث تعجب نیست که به جای دانشگاهها، رسانهها اقدام به راهاندازی دورههای کوتاهمدت آموزش رسانههای چندرسانهای کنند تا این خلا پر شود.
به نظر میرسد تا راهاندازی دورههای رسمی وبرون داد فارغالتحصیلان تخصصی حوزه روزنامهنگاری سایبر، چاره در ادامه همین مسیری است که به طور طبیعی طی شده است: هر خبرنگار خود مهارتهای دیجیتالی خود را افزایش دهد
منبع : مدیا نیوز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست