پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
۲۰۶، در حال پیوستن به تاریخ
خودروهایی چون هیوندای ورنا ، فولکس گل ، مزدا ۳۲۳ ، نیسان ماکسیما ، دوو ماتیز ، دوو سییلو و حتی پژو ۴۰۵ برای مدتی هر چند کوتاه در حالی در ایران مونتاژ می شدند که در کشور مبدا نیز در حال تولید بودند و ما به نوعی خودروهایی با تکنولوژی روز دنیا در اختیار داشتیم ، هرچند زمان به روز بودن برخی از آنها به چند ماه نیز نکشید و در کل دنیا بجز ایران تولیدشان متوقف شد ( از جمله ورنا و گل که طی چند ماه اخیر در کشور مبدا تغییر شکل یافته اند ) ، خودروهایی نیز گاها تا ۱۱ سال از خارج شدنشان از تولید می گذرد ( پژو ۴۰۵ و پراید ) و کماکان در کشورمان تولید می شوند . اما در این میان پژو ۲۰۶ یکی از معدود خودروهای مونتاژ داخل ( خودروهای با تولید زیر ۵۰۰ دستگاه در سال در این بررسی گنجانده نشده است ) محسوب می شود که کماکان در کشور مبدا و چند کشور دیگر در حال تولید است ، آن هم بعد از گذشت نزدیک به ۵ سال از تولید آن در ایران ( لازم بذکر است ؛ هیوندای آوانته مونتاژ ایران نیز همانند ۲۰۶ خودرویی به روز محسوب می گردد ).
۲۰۶ در حالی کماکان خودرویی به روز به نظر میرسد که بیش از ۸ سال ( ۱۹۹۸ ) از آغاز تولید آن می گذرد . خودرویی که نسل دوم سری .۲۰ پژو بعد از ۲۰۵ محسوب می شود و اینک پس از گذشت ۸ سال و فروش بیش از ۵/۵ میلیون از آن ( پرفروشترین خودروی پژو تاکنون ) و در حالیکه هنوز خودرویی است جذاب ، امروزی ، با تکنولوژی بالا و قیمتی مناسب ، می رود تا نه به یکباره بلکه به آرامی و طی مدتی نسبتا طولانی جای خود را به نسل بعدی خود یعنی ۲۰۷ دهد.
●تنوع مدلها و زمان آغاز تولید :
۲۰۷ در ابتدا در دو نوع ۳ و ۵ درب هاچ بک و در ۴ مدل Urban ، Trendy ، Classic و Sport به بازار عرضه خواهد شد که انواع Classic و Sport خود شامل چند زیر مجموعه با نامهای Premium و Premium Pack برای نوع Classic و انواع Sport ، Sport Pack و GT برای مدل Sport می باشند . همچنین ، تا زمانی که انواع استیشن ( SW ) ، کروکی ( CC ) و سدان این خودرو وارد صحنه نگردند ؛ این مدلهای ۲۰۶ کماکان تولید خواهند شد ، اما انواع ۳ و ۵ درب هاچ بک ۲۰۶ پس از مدتی تولید همزمان با ۲۰۷ به تدریج حذف خواهند شد . البته مطمئنا این قاعده شامل کشور ما نخواهد شد . تولید ۲۰۷ از اواسط سال ۲۰۰۶ یعنی تا ۳ ماه دیگر در انگلستان آغاز خواهد شد و کارخانه استرالیا و دیگر کارخانجات پژو نیز تولید آنرا از ابتدای سال ۲۰۰۷ آغاز خواهند نمود .
●ابعاد و شکل ظاهری :
پژو ۲۰۷ از همه جهات کامل شده و بهبود یافته ۲۰۶ محسوب می گردد . از نظر ابعاد ۲۰۷ در طول ، ۲۰ سانتیمتر ، در عرض ، ۷ سانتیمتر و در ارتفاع ۴ سانتی متر افزایش یافته است . همچنین فاصله محورها نیز به میزان ۸ سانتیمتر نسبت به نسل قبلی افزایش یافته که همه این موارد باعث افزایش فضای سرنشینان و قسمت بار ( افزایش ۲۵ دسیمتر مکعبی صندوق بار ) و راحتی بیشتر در این خودرو می گردد ، حتی قسمت داشبورد این خودرو نیز دچار افزایش حجم گردیده ؛ به شکلی که یک نوشابه ۱.۵ لیتری به راحتی درون آن جا گرفته و با سیستم ایرکاندیشن و پوسته عایق داشبورد قابلیت خنک نمودن آن نیز ، ایجاد می گردد .
از نظر شکل ظاهری این خودرو در قسمت جلو شباهت بسیاری به نوع ۳۰۷ دارد که البته خود ۳۰۷ هم بسیار شبیه به ۴۰۷ می باشد . در قسمت جلو چراغهای بزرگ ۳ گوش ، قسمت U شکل وسط جلو پنجره با آرم پژو وسط آن ، قسمت ورودی هوای یک تکه زیر سپر و در قسمت عقب نیز اشکال ۳ وجهی موجود همه و همه حکایت از وجود DNA و ژن پژو در این خودرو دارند . از نظر شکل داخلی نیز این خودرو نسبت به ۲۰۶ کاملا متحول گردیده و هیچ شباهتی به داخل ۲۰۶ ندارد ،البته در برخی قسمتها ردپایی از الگوبرداری از ۳۰۷ در آن دیده می شود .
●موتورها :
موتورهای در نظر گرفته شده برای این خودرو در ابتدا ۶ موتور شامل ۳ موتور بنزینی و ۳ موتور دیزلی خواهد بود که در آینده نزدیک ۲ موتور جدید ۱۶۰۰ سی سی که حاصل همکاری PSA با BMW می باشد و قرار است بجز ۲۰۷ بر روی مینی کوپر جدید نیز نصب گردند به این موتورها اضافه یا جایگزین برخی از آنها میگردند . موتورهای دیزلی HDI این خودرو شامل موتورهای ۱.۴ لیتر با ۷۰ اسب قدرت ، ۱.۶ لیتر با ۹۰ اسب و ۱.۶ لیتر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت می باشند و موتورهای بنزینی ۱.۴ لیتر با ۷۵ اسب بخار ( مشابه همان موتور ۲۰۶ تیپهای ۲و ۳ موجود در کشورمان می باشد که با تغییر سیستم ترموستات و استفاده از یک متناوب ساز کنترل شده توانسته استاندارد یورو ۴ را پاس نماید ) ، موتور ۱.۴ لیتر ، ۱۶ سوپاپ با قدرت ۹۰ اسب و موتور ۱.۶ لیتر ۱۱۰ اسبی مشابه آنچه بر روی تیپهای ۵ و۶ ، ۲۰۶ در ایران موجود است ، که البته همانگونه که ذکر شد ۲ موتور با طراحی مشترک پژو - سیتروئن و BMW نیز در آینده نزدیک به این موتورها اضافه خواهند شد .
●تجهیزات :
از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی ۲۰۷ خودروی کاملی به نظر می رسد ، تجهیزاتی چون سیستم تهویه ۲ قسمتی اتوماتیک ( هر سرنشین جلو قابلیت تنظیم جداگانه سیستم را برای خود داراست ) ، آینه وسط با قابلیت تنظیم اتوماتیک برای روز و شب ، چراغهای با قابلیت چرخش برای روشن کردن پیچ در هنگام چرخش خودرو ، سنسور دنده عقب ، سنسور باد لاستیک ، فرمان هیدرولیک با کنترل الکترونیکی ، سیستم صوتی JBL به همراه کنترل کنار فرمان و سیستم Bluetooth برای موبایل ، ترمز ABS مجهز به EBA و EBFD ( همچنین سیستمهای تعادل ESP ، CDS و ASR نیز به صورت Option قابل انتخاب می باشند ) ، ۶ عدد ایربگ ، سیستم هشدار دهنده سرعت قابل تنظیم و کروز کنترل ؛ از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو محسوب می شوند که البته برخی از آنها در همه انواع آن موجود نیست و فقط مختص برخی مدلهاست .
از نظر تست های ایمنی در برخوردها نیز این خودرو توانسته به اعداد و ارقامی بهتر از ۲۰۶ دست یابد .
●مدل RCup :
همچنین متخصصین پژو در ادامه راه ۲۰۵ مدل Turbo۱۶ و ۲۰۶ WRC ( خودروهای سری .۲۰ پژو در مسابقات رالی ) خودروی Concept ۲۰۷ با کد RCup را نیز در نمایشگاه ژنو به نمایش گذاردند که آن خودرو نیز با موتور ۲۰۰۰ سی سی ۲۸۰ اسبی توانایی هایی باورنکردنی و چهره ای کاملا اسپرت و متفاوت را به علاقمندان به مسابقات رالی عرضه خواهد نمود ، در زیر عکسهایی از این مدل را می بینید .
●درسهایی برای ما :
اما آنچه از جانشین شدن ۲۰۷ بجای ۲۰۶ می توان آموخت همانا کنار رفتن در اوج است ، که در کشورمان بدلیل مسائل مالی ، امکان ضرر خوردن قطعه ساز و .... که همگی ناشی از اقتصاد و صنعت بیمار کشور است ، تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد و احتمالا ما تا رسیدن تولید داخل ۲۰۶ به ۹۵ یا ۱۰۰ درصد که احتمالا تا ۵ سال آینده محقق خواهد شد ، باید این خودرو را تحمل نماییم ( تنها مورد تغییر یکباره خط تولید ، مربوط به تغییر مزدا ۳۲۳ از نوع F به GLX بود ، که آن هم بدلیل آنکه تولید داخل این خودرو تقریبا در حد صفر بود ، ضرری را متوجه سازنده ننمود ) ؛ اما در مواردی که مشکلات و مسائل این چنینی هم در میان نباشد باز هم چنین کاری در ایران خودرو انجام نمیشود ، نمونه آن هم ۴۰۵ و پارس است ؛ چرا پس از تولید پارس ، تولید ۴۰۵ متوقف نشد ؛ مگر نه اینکه این دو خودرو از هر نظر یکسانند و تنها در قسمتهای عقب و جلو ، پارس به نوعی Facelift شده . اگر در همان زمان ۴۰۵ پس از یکسال از دور خارج می شد و قیمت پارس تا حد ۴۰۵ پایین کشیده می شد ، حال ۴۰۵ با چنین خفتی دچار بی توجهی مشتری نمی شد ، این در حالیست که در آن سوی میدان خریداران پارس نیز با توجه به قیمت بالای آن نسبت به رقبایش ، بسیار کاهش یافته است ( اختلاف قیمت ۴۰۵ و پارس که در بیش از ۸۰٪ قطعات یکسانند ، بسیار بی منطق به نظر می رسد ) .
این داستان در مورد سمند نیز در حال تکرار است و باید هر سال با ورود سمند سال ، تولید انواع قبلی آن متوقف گردد ، که تا کنون در این مورد نیز چنین اتفاقی رخ نداده است . در سمند LX اگر رینگهای بسیار زیبای این خودرو را حذف نمایند و از همان رینگ معمولی و قالپاق استفاده نمایند ، بجز هزینه ترمز ABS که زیر چهارصد هزار تومان برای تولید کننده مخارج دارد ، موارد تغییر یافته و یا اضافه شده دیگر رقمی بیش از صد هزار تومان را شامل نمی شود ؛ پس چرا نباید LX با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی جانشین سمند عادی شده و تولید سمند عادی متوقف گردد !
نویسنده : پویان
منبع : carx1
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست