یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
نقش فرهنگ در پیشبرد اهداف استراتژیک سازما نها

فرهنگ را میتوان مجموع رفتارهای اكتسابی و ویژگیهای اعتقادی اعضای یك جامعه معین تعریف كرد . فرهنگ مجموعه به هم پیوسته ای از شیوه های تفكر ، احساس و عمل است كه كم و بیش مشخص است و توسط تعداد زیادی از افراد فراگرفته میشود و بین آنها مشترك است و به دو شیوه عینی و نمادین به كار گرفته میشود تا این اشخاص را به یك جمع خاص و متمایز مبدل سازد .
از سوی دیگر در مباحث مدیریت استراتژیك سازمانها میبایست به این نكته توجه كنند كه اگرچه طرحهای استراتژیك سازمانها توسط متخصصین و استراتژیست ها بنا نهاده میشود ولیكن در مرحله اجرا لزوم همكاری و همراهی مدیران عالی ، مدیران میانی و پرسنل اجرایی سازمان را طلب میكند ، درمراحل مختلف تدوین ، اجرا و ارزیابی استراتژی ، سازمانها میبایست استراتژی فرهنگی را نیز لحاظ كنند تا به میزان تطابق بیرونی و انسجام درونی اهداف خود بپردازند .
با توجه به خصوصیات فرهنگ همچون اكتسابی بودن ، اشتراكی بودن ، قابل انتقال بودن ، الگویی بودن ، سمبولیك بودن ، و تطبیق پذیر بودن فرهنگ، مدیران عالی سازمان با اعمال مدیریت فرهنگ سازمان میتوانند به تشخیص باورهای و هنجارهای ناسازگار ، تغییر باورهای ناسازگار و تثبیت آن بردازند .
اگر باورها ، ارزش ها و انگیزه ها و شوق و ذوق ها در یك سازمان بصورت منسجم و یكپارچه شكل بگیرند سازمانها با همان امكانات موجود میتوانند در مقابل رقبای داخلی و حتی بین المللی خود قد برافرازند .
در این پژوهش ضمن بررسی ابعاد مختلف فرهنگ و تشریح خصوصیات اصلی یك فرهنگ به نقش همسو بودن ارزشها و باورهای افراد یك سازمان بویژه باورها و نگرش های مدیران عالی ، مدیران میانی و پرسنل اجرایی در جایگاه و موقعیت موسسات اقتصادی و تولیدی و صنعتی درجهان كنونی و كسب برتری نسبی شركت ها با همان امكانات موجود و از طریق اعمال مدیریت فرهنگی سازمان پرداخته شده است .
● مقدمه
امروزه دیگر این اصل غیر قابل انكار است كه توسعه صنعتی در كل چرخش فرایند توسعه بدون گسترش مبانی فرهنگی غیر ممكن است .
به طور كلی اثر فرهنگ در اقتصاد به حدی است كه الوین تافلر در جایی مینویسد (تاریخ اقتصاد جهان سه طبقه مجزا را نشان میدهد دوران كشاورزی ، دوران صنعتی ، دوران فراصنعتی كه در هر یك از این دوره ها اقتصاد در حول یك سری از ضوابط فرهنگی مشخص شكل گرفته است . نمیتوان در دوران فراصنعتی زندگی كرد اما از الگوهای فرهنگی دوران كشاورزی تبعیت كرد.
سازمانها تا زمانی كه فرهنگ صنعتی و الزامات فرهنگ صنعتی را نشناسند امكان ندارد بتوانند پیشرفت كنند و در سطح ملی و بین المللی به رقابت با سایر شركتها بپردازند .نبود فرهنگ صنعتی ذوق و قدرت تحقیق و خلاقیت درونی بنگاههای صنعتی را دچار بحران كرده است . در چنین واحدهای صنعتی آنچه اتفاق میافتد اینستكه آنان نمیتوانند از درون برای ادامه حیات خود تلاش كنند و مدیریت آنان دچار نوعی بی تفاوتی ناشی از فرهنگ روستایی است .
فرهنگ صنعتی یعنی داشتن تعهد و جدیت برای انجام كار كه مشخصه امروز دنیای صنعتی است
چنانچه در سازمانها نیروی انسانی بخواهد بهره وری صنعت را افزایش دهد در مرحله نخست باید انگیزه داشته باشد و در مرحله بعد باید صاحب قابلیت و مهارت باشد .
نبود فرهنگ صنعتی اصل مشتری گرایی را در واحدهای تولیدی از بین میبرد وقتی چنین اصلی وجود نداشته باشد واحدهای صنعتی علاقه ای به تحقیق و توسعه درونی نخواهند داشت . هدف ارائه این مقاله بررسی رابطه بین استراتژی سازمانها و فرهنگ و تقسیم بندی عوامل تاثیر گذار جهت دستیابی سازمانها به اهداف از پیش تعیین شده و برنامه ریزی شده است .
● طبقه بندی سیستمها و جایگاه فرهنگ :
هزاران سال است كه آدمی در اندیشه طبقه بندی پدیده هاست . هر طرح طبقه بندی هر چند هم قراردادی باشد با یك هدف ذهنی ویژه ای تنظیم میشود . طبقه بندی سیستمها را میتوان بر مبنای عوامل متعددی انجام داد یكی از این عوامل میزان پیچیدگی است . بولدینگ سلسله مراتبی را برای طبقه بندی سیستمهای گوناگون ارائه داده است . در این سلسله مراتب میزان پیچیدگی سیستمها ی هر سطح از سیستم های پیشین بیشتر است و قوانین سطوح پیشین در سطوح بعدی نیز صدق میكند . در حالی كه سطوح بعدی هر یك خصوصیاتی دارند كه طبقات پیشین فاقد آن هستند ( بولدینگ ۱۹۷۱ . ص ۲۰-۲۸ ) این سطوح عبارتند از
۱) سطح ساختار ایستا یا سطح چهار چوبها
۲) سطح سیستمهای متحرك ساده
۳) سطح سیستمهای سایبر نتیكی
۴) سطح سیستمهای باز ، سیستمهای خودكفا و سیستمهای قادر به تولید
۵) سیستم های تكاملی و رستنی گیاهان
۶) سیستم های حیوانی
۷) سیستمهای انسانی
۸) سیستمهای اجتماعی
۹) سیستمهای ماورا’ الطبیعه نمادی و مجردی دنیای ناشناخته
سطح هشتم شامل سیستمهای سازمانی است . این سیستم ها تحت تاثیر عوامل ای نظیر ارزشها ، نقشها ، تاریخچه ، فرهنگ و آثار هنری قرار دارند . این دسته از سیستمها در شمار پیچیده ترین سیستمهای شناخته شده قرار میگیرند ، واحد تشكیل دهنده اینگونه سیستمها انسان نیست بلكه نقشی است كه انسان در سیستمهای اجتماعی بازی میكند برای مثال در یك اداره از میان ۳ نفر كه كار معینی انجام میدهند یك نفر به خاطر دریافت حقوق ، دیگری به خاطر علاقه به كار و شخص دیگر به خاطر خدمت به مردم كار میكند بدین ترتیب گرچه كار آنها یكسان است ولی هر یك نقشهای متفاوتی را اجرا میكند .
همانطور كه در شكل آورده شده است فرهنگ برای اجتماع و جامعه قابل تعریف است و در این حوزه مورد بررسی قرار میگیرد .
فرهنگ را میتوان مجموعه رفتارهای اكتسابی و ویژگیهای اعتقادی اعضای یك جامعه معین تعریف كرد . فرهنگ مجموعه به هم پیوسته ای از شیوه های تفكر ، احساس و عمل است كه كم و بیش مشخص است و توسط تعداد زیادی از افراد فرا گرفته میشود و بین آنها مشترك است .
با توجه به جایگاه فرهنگ در شكل بالا میتوان گفت فرهنگ یك جامعه شامل معارف ، معتقدات ، هنر ، حقوق ، اخلاق و رسوم و توانایی های عاداتی كه بشر از جامعه اخذ میكند جزو پیچیده ترین سیستمهاست شناخت و اصلاح فرهنگ با توجه به پیچیدگی های آن نیاز به بررسی و مطالعه دقیق دارد . خصوصا با توجه به اینكه در سازمانها باورها و تصورات و تمایلات و گرایش ها و به طور كلی فرهنگ به عنوان نیمه پنهان یك كوه یخی است
● فرهنگ و استراتژی :
علی رغم اینكه طی سالیان دراز تعاریف متددی از استراتژی بیان شده است ولیكن همگی آنها نقاط مشترك همچمن طرح ریزی ، برنامه ریزی ، موفقیت و اهداف ،محیط ، مدیریت و رهبری را در بر میگیرند.
استراتژی در حیطه سازمان و مدیریت عبارتست از تجزیه و تحلیل روابط بین سازمان با محیط خویش و علم و هنر و توجه بكارگیری قدرتها و عوامل سیاسی و اقتصادی و فنی و اجتماعی و نیروهای سازمان برای به دست آوردن و فراهم كردن حداكثر پشتیبانی و خط مشی های سازمان است . عواملی كه در بالا ذكر شد همبستگی گسترده ای با هم دارند ، جهت دستیابی به موفقیتهای سازمانی و ملی استفا ده از همگی عوامل ضروری است . فرهنگ سازمان در قدرت اجتماعی و روانی ظهور میكند.
شاید استفاده از هیچكدام از عوامل مدیریت استراتژیك به اندازه عامل اجتماعی و روانی پیچیده و مبهم نباشد زیرا فرهنگ سازمان پدیده مبهمی است ،. در حال حاضر نه تنها دارا بودن توان لازم برای تنظیم واكنشهای استراتژیكی مناسب لازم است بلكه اجرا بهنگام و سریع آن واكنشها نیز نشانگی برتری رقابتی در بازارهای بین المللی است .
برای دست یافتن به این برتری شركتها باید سرعت عمل داشته باشند .
اهمیت دادن به استراتژی و تاكید بر فرهنگ سازمان به عنوان وسیله ای كه در مورد هدایت و هم در مورد اجرا و یا ممانعت از اجرای آن استراتژی موثر واقع شود .
مطالعات گسترده ای كه صورت گرفته است نشاندهنده این موضوع است كه الگوهای ملی و فرهنگی در مدیریت استراتژیك نقش بسزائی ایفا میكنند .
● تاثیر فرهنگ در استراتژی سازمانها:
در قسمت قبل در مورد عواملی كه تشكیل دهنده استراتژی هستند بحث كردم ، اكنون به وسیله الگویی به بررسی نقش فرهنگ در شكل دهی استراتژی سازمانها میپردازیم .
در مبحث مدیریت استراتژیك در اولین گام vision موسسه مطرح میشود . vision هر جایی است كه سازمانها قصد رفتن به آنجا را دارند. وظیفه برنامه ریزان استراتژیك فرمول بندی و قاعده دادن و توضیح آینده روشن و ساده كردن اهداف و مقصود های استراتژیك است و دوری جستن و دور انداختن فعالیتهای است كه مخالف آنهاست .
به طور كلی میتوان گفت برنامه ریزی استراتژیك به سازمانها در جهت شكل دادن به سرنوشت موسسه و سازمانها به وسیله موارد زیر كمك میكند :
۱) تعیین ماموریت ( mission ) دور نما ( (vision ، اهداف كلی ( goals ) ، اهداف فرعی ( objective )
۲) ارزیابی مراحل مختلف ای كه در استراتژی ها شما مشخص شده است .
۳) ایجاد یك توافق عمومی در میان هیئت مدیره
۴) در یك ردیف قرار دادن ساختار ، مردم و فرهنگ ، برنامه ها ، خدمات و تولیدات
در قسمت اول عوامل قدرت برنامه استراتژیك با یك جهت شدن سبب قدرت و سرعت حركت استراتژیك در مسیر اصلی بسوی vision سازمان شده اند. در حالیكه در قسمت دوم شكل عوامل با خنثی كردن حركت عوامل دیگر موجب انحراف و كاهش قدرت و سرعت حركت استراتژیك سازمان شده اند .
● خصوصیات اصلی فرهنگ:
خصوصیات فرهنگ متعدد است و تنها با توسل به پیكره عناصر میتوان به شناخت عمیق آن دست یافت برای ارائه تصویری كامل از پیكره عناصر میتوان به شناخت عمیق آن دست یافت .
۱) اكتسابی بودن
۲) اشتراكی بودن
۳) قابلیت انتقال
۴) تطبیقی بودن
● اكنون به توضیح مختصری از خصوصیات فرهنك میپردازیم :
۱) اكتسابی بودن فرهنگ بدین معناست كه فرهنگ مقوله ای موروثی نیست بلكه اكتسابی است . فرهنگ از راه آموختن و تجربه كسب میشود.
۲) اشتراكی بودن به ماهیت اجتماعی بودن فرهنگ اشاره دارد زیرا فرهنگ كاملا جمعی است و افراد در آن سهمی دارند .هر فردی به عنوان عضوی از اعضایك گروه ، یك سازمان ، یا یك جامعه در فرهنگ سهیم است . برای یك فرد یك فرهنگ خاص وجود ندارد .
۳) قابلیت انتقال فرهنگ بدین موضوع اشاره دارد كه فرهنگ از یك نسل به نسل دیگر انتقال می یابد .
۴) تطبیقی بودن یعنی فرهنگ بشر نسبت به تغییر یا تطابق بستگی دارد . درست مثل تطابق ژنتیكی جانوران در طی تطابق اجباری با محیط
● مدل سازی تغییرات در فرهنگ
در نهایت به این نتیجه میرسیم كه برای دستیابی به نتایج و اهداف استراتژیك سازمان مدیریت منابع انسانی سازمان میبایست از طریق اعمال تدابیری ویژه به همسو كردن باورهای مدیریت استراتژیك و باورهای مشترك كاركنان ( فرهنگ و مردم ) بپردازند . فرایند اعمال مدیریت فرهنگ و استفاده بهینه از فرهنگ موجود و همسو ساختن باور های ناسازگار را میتوان در سازمانها از طریق مدل سازی تغییرات به صورت زیر نشان داد .
● نتیجه گیری :
فرهنگ میتواند یا آرمانی یاشد یا موجود . فرهنگ آرمانی آن است كه الگوهای رفتاری آشكار و رسما تایید شده را در بر گیرد ، در حالیكه فرهنگ موجود ( واقعی ) آن چیزی است كه عملا بر جامعه حاكم است . در برخی از سازمانها نمونه های بسیاری از عدم تطابق میان فرهنگ موجود و فرهنگ مطلوب را میتوان بر شمرد كه این عدم همسوئی باعث كند شدن یا انحراف حركت سازمانها به سمت vision یا دورنمای سازمان آنان میگردد .
اگر نظام توقعات رفتاری اصولی و دقیق باشد دستیابی به فرهنگ یكپارچه و وحدت فرهنگی امكان پذیر است ، وحدت فرهنگی ، انسجام سازمانی و عملیاتی همه عناصر و مجموعه های فرهنگی است كه كاركرد واحدی دارند و فرهنگ یكپارچه فرهنگی است كه عناصر و مجموعه های پیچیده آن پیوند نزدیكی با یكدیگر دارند .این وحدت فرهنگی چنانچه در جهت حركت استراتژیك سازمان باشد موجب تسریع حركت سازمانها بسمت اهداف استراتژیك و برتری آنان نسبت به رقبای خود با همان امكانات و شرایط موجود میگردد.
در هر سازمان فرهنگ از تعدادی فرهنگ های فرعی یا خرده فرهنگ تشكیل شده است ، كارگران ، مهندسان ، كارمندان ، گروههای مذهبی ، گروههای شغلی و .... هر كدام دارای فرهنگ ویژه ای هستند . در عین حال دارای یك سری مشتركات فرهنگی نیز هستند . خرده فرهنگ ها عملا الگویی از رفتارها و اعتقادات هستند كه هر كدام دارای مبنایی مشترك با فرهنگ كلی بوده و در عین حال از جهاتی نیز با آن افتراق دارند .
خرده فرهنگ مربوط به گروههای اجتماعی است ، این فرهنگ در عین حال كه از فرهنگ كل جامعه متمایر است . زیرا برخی هنجارها و موازین خاص خود را دارد. یكپارچه كردن فرهنگ میبایست با یكپارچه كردن خرده فرهنگ ها و در یك ردیف قراردادن آنها با حركت استراتژیك سازمانها باشد تا موفقیت سازمان را موجب گردد.
مهران خلج
[۱] علی رضائیان تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ، انتشارات سمت
۱۳۷۶
[۲] استانلی دیویس مدیریت فرهنگ سازمان ، ترجمه دكتر ناصر میر سپاسی ۱۳۷۳
[۳] اینترنت سایت http://www.mim.gov.ir
[۴] ادوارد برمن كنترل فرهنگ ، ترجمه دكتر الیاسی،۱۳۶۶
[۵] علی اكبر فرهنگی مجموعه سخنرانیها و مقالات ۱۳۷۹
سایر منایع و ماخذ :
(۶) دكتر منصور منصوركیا تجزیه و تحلیل سیستمها و روشها در مدیریت
(۷( روش بلاو/دكتر محمد دادگران روانشناسی اجتماعی۱۳۷۶
[۱] علی رضائیان تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ، انتشارات سمت
۱۳۷۶
[۲] استانلی دیویس مدیریت فرهنگ سازمان ، ترجمه دكتر ناصر میر سپاسی ۱۳۷۳
[۳] اینترنت سایت http://www.mim.gov.ir
[۴] ادوارد برمن كنترل فرهنگ ، ترجمه دكتر الیاسی،۱۳۶۶
[۵] علی اكبر فرهنگی مجموعه سخنرانیها و مقالات ۱۳۷۹
سایر منایع و ماخذ :
(۶) دكتر منصور منصوركیا تجزیه و تحلیل سیستمها و روشها در مدیریت
(۷( روش بلاو/دكتر محمد دادگران روانشناسی اجتماعی۱۳۷۶
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست