دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا
کادر آموزشی مدارس در ایام امتحانات باید چه کنند؟
«شهروز پرورش» كارشناس روانشناسی بالینی نقش والدین و اولیای مدرسه را به یك نسبت مهم میداند و بر این عقیده است كه در كنار آمادهسازی فضای خانه برای بهتر درس خواندن دانشآموزان باید محیط و فضای مدرسه را نیز مورد توجه قرار داد. استرسها روی هم انباشته میشوند و در یك زمان به فرد حمله میكنند و كارآیی او را پایین میآورند و این میتواند موجب ضعف حافظه و حواسپرتی بچهها شود.
برای انتخاب مراقب برای امتحانات باید به این نكات توجه كنیم.
● افراد در روانشناسی بالینی به چند گروه تقسیم میشوند.
۱) افراد تیپآ:
لاغراندام، تندخو، رنگپریده، عصبی، عجول و بدبین هستند و رفتاری تكانهای دارند. یعنی به سرعت كنترل خود را از دست میدهند و زمانی كه كاری انجام میدهند نمیتوانند جایی بنشینند، بیقراری حركتی دارند و مضطربند. پس پرواضح است كه چنین افرادی برای ممتحن بودن مناسب نیستند
۲) در مقابل افراد تیپ «ب» برونگرا، خوشمشرب، خوشرفتار هستند و آرامش بیشتری دارند. این افراد برای حضور در جلسات امتحانی مناسبترند.
بهتر است آموزش و پرورش در كنار گزینش برای استخدام به بهداشت روانی هم توجه شایانی داشته باشد.
بهداشت روانی كادر آموزشی كه فرزندان این جامعه با زحمات آنها رشد میكنند بسیار اهمیت دارد. معلمان به علت سختی كار و شرایط معیشتی بیشتر دچار ملال روانی و شخصیتی میشوند و این شخصیت مضطرب را با خود به درون كلاس میبرند. این كارشناس دفتر امور آسیبدیدگان اجتماعی به این نكته اشاره میكند كه این مسئله مهمی است و مسئولان نباید براحتی از كنار آن رد شوند ولی متأسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نمیگیرد. «پرورش» در ادامه به مسئله كاهش استرس و اضطراب كودكان در فضای آموزشی در زمان امتحانات اشاره میكند و میگوید: «نور سالن و فضاهای مدرسه باید كنترل شده باشد یعنی نور به اندازه كافی موجود باشد ولی از شدت آن نیز كاسته شود. نور بسیار شدید هم استرس را بر دانشآموز زیاد میكند. فضاهای آموزشی باید دلباز باشند و بهطور مثال بسیار دیده شده كه صندلی بعضی از دانشآموزان در زمان امتحان كاملاً رو به دیوار و یا چسبیده به تخته قرار میگیرد كه شاید كادر آموزشی این كار را برای كنترل بیشتر روی بچهها انجام میدهند ولی این به ضرر دانشآموز است و تمركز و بهرهوری هوشی او را كاهش میدهد.
سرمایش و گرمایش هم استرس را بالا و پایین میبرد. فضا باید دارای دمای متعادلی باشد. صدای بلندگو و صدای بلند دیگر، تذكرات پیدرپی، تهدید بچهها برای ترساندن آنان از تقلب و اینكه دانشآموز دائم فكر كند كه اولیای مدرسه به او اطمینان ندارند و دائم كنترل میشود، سالنهای كوچك با تعداد ممتحنهای زیاد، امنیت روانی او را تحت فشار قرار میدهد و این موضوع حتی روی شاگردان زرنگ نیز تأثیر بسیار بد و منفی دارد.»او اضافه میكند كه هر تغییر مكانی در دانشآموز ایجاد استرس میكند. وقتی كه دانشآموزان مجبور شوند در محیطهایی كه به آن خو نكرده و آشنا نیستند، امتحان دهند، استرس آنها بالاتر میرود. پس بهتر است در همان محیطهای آشنا برایشان جلسات امتحانی را برگزار كرد.
منبع : روزنامه تهران امروز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست