چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا
مد مسافرت
![مد مسافرت](/mag/i/2/oax9b.jpg)
دولت با تمامی تلاشی كه برای كنترل وضعیت نابسامان ترافیكی در كشور داشته است اما همچنان در فاصله بعیدی از تمایلات مردم به راهسازی ادامه می دهد. در عقب ماندن طرح توسعه راه ها و امكانات ملی برای امنیت جاده ها همین بس كه اخیرا اعلام شد با وجود گذشت دهه ای از آغاز به ساخت بزرگراه تهران شمال و هزینه ۵۰ میلیارد تومانی برای آن هنوز بایستی چیزی در حدود ۹۵۰ میلیارد تومان به این طرح ملی تزریق كرد. در این مسیر دولت علاوه بر كمبود منابع مالی و نبود مدیریت صحیح و دست و پنجه نرم كردن با انواع رانت ها و سوءاستفاده ها با یك مشكل طبیعی نیز روبه رو است. اصولا ایران سرزمینی كوهستانی و با طبیعتی پرفراز و نشیب است و ساختن جاده در دل كوهستان های البرز و زاگرس و در میان كویر سوزان توانی فراتر از استاندارد جهانی را طلب می كند. از طرفی نبود فرهنگ ترافیك در بین ایرانیان كه از سوی پلیس دلیل اصلی تصادفات مرگبار عنوان می شود، همگی دست به دست هم داده اند تا چشم انداز پیش رو اندكی یاس آور جلوه كند. به نظر می رسد در این وانفسا این خوره سفر كردن و اشتهای سیری ناپذیر ایرانیان به تفریحات به ویژه در میان طبقه متوسط نوظهور كه روز به روز فربه تر می شود است كه وضعیت را بغرنج تر می كند. اگر در اوج شكوه صفویه در دوره شاه عباس اول، برای تجارت كالا در جای جای ایران كاروانسراهای امنی برپا می شد و كاروان ها به تجارت و رونق اقتصادی كشورمان به كمك امكانات زیربنایی محكم آن دوره كمك می كردند، هم اكنون تمامی توش و توان حكومت در این جهت هزینه می شد كه مجتمع های گردشگری میان راهی احداث كند تا هموطنانی كه بدون ملاحظه وضعیت جاده ها خود و خانواده را به امید دولت به بیابان ها می كشانند، در امان باشند.
به هر حال در پی هر اتفاقی حتی اگر از سر بی مبالاتی خودمان باشد این دیوار كوتاه دولت و حكومت است كه باید پاسخگو باشند. عملكرد دولت در ایجاد مجتمع های میان راهی كه به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی هم اكنون حدود ۱۰۰ واحد از آنان دایر است و ۲۰۰ واحد دیگر در راه، هرچند در حوزه میراث فرهنگی و بحث توریسم قابل توجیه است اما باید پذیرفت برای مردمی كه در مسافرت با خود خشكبار و مواد اولیه به علاوه چادر و پتو حمل می كنند، صحبت از توریسم و گردشگری چندان جایی ندارد.
به نظر می رسد كه باید قدردان تلاش های دولتی در این زمینه بود. هرچند تقدیر از دولت چندان پدیده مورد قبولی در فرهنگ ما نیست اما مردمان ایران اگر كمی منصف باشند در مواقعی بایستی مقداری از توقعات بی پایانشان بكاهند. حال كه فرهنگ رانندگی خود را اصلاح نمی كنیم و به مد مسافرت نیز دچار شده ایم حداقل قدردان مسئولینی باشیم كه برایمان راه می سازند و امنیت جاده ها را در حد توان برعهده می گیرند در حالی كه در این دنیای رقابتی كه با قانون جنگل اداره می شود، هزار دل مشغولی دیگر نیز دارند.
روح الله نصرتی
منبع : روزنامه شرق
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت سیزدهم عزاداری علی باقری دولت چهاردهم پزشکیان دولت رئیس جمهور ترور رهبر انقلاب علیرضا زاکانی
شهرداری تهران محرم هواشناسی تهران قتل تب دنگی زلزله تیراندازی اربعین پشه آئدس عزاداری محرم شورای شهر تهران
واردات خودرو قیمت دلار خودرو قیمت طلا قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بازنشستگان سایپا ترافیک بازار خودرو ایران خودرو همستر کامبت
عاشورا سینمای ایران وزیر ارشاد امام حسین تلویزیون دفاع مقدس لیلی رشیدی مهران غفوریان سینما مداحی سریال مختارنامه
فناوری ماه
دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه ترور ترامپ چین جو بایدن طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال علیرضا بیرانوند رئال مادرید تراکتور باشگاه پرسپولیس یورو 2024 نقل و انتقالات لیگ برتر رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس
هوش مصنوعی دیابت ناسا اینترنت کد مورس شیائومی اپل
کاهش وزن گرمازدگی تخم مرغ افسردگی