یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
موسیقی در تئاتر!
یکی از عناصری که دست به دست هم داده تا تئاتر از هر زاویهای دارای بیان تفکرات و تحلیل های پدیدآورنده باشد، موسیقی است. اصولا موسیقی در تئاتر را میتوان به دو فرم یا حالت درونگرا و برونگرا تقسیم کرد که معمولا فرم برونگرای آن که حال و هوای کنونی اجرا را بیان میکند از فرم درونگرا که به بیان تفکرات درونی اثر میپردازد متاسفانه مرسومتر است.اصولا شواهدی که برای بیننده تئاتر کاملا قابل درک است و قرار نیست تاکید خاصی بر آن باشد، لزومی به استفاده موسیقی کاملا منطبق با صحنه نیست؛ چراکه موسیقی خود عنصری پویا و گویاست که به تنهایی احساس برانگیز ، شاد ، رمانتیک و ... است و اگر قرار باشد صحنهای را که مخاطب به وضوح از آن بهرهمند و بازیگران به درستی حس صحنه را بیان کردهاند را تکرار کند نه تنها ممکن است موسیقی در آن لحظه دیده نشود، چه بسا ممکن است صحنه را به مخاطره اندازد.موسیقی در تئاتر میبایست دارای ریتم، دینامیک و رنگ صوتی بسیار ویژهای باشد تا بهعنوان یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار هنر تئاتر، جذابیتی در گرو اثر پدید آورد، نه به تنهایی رخنمایی کند، چرا که تئاتر و موسیقی هر دو از جمله هنرهای زنده هستند و هماهنگی و تعامل این دو هنر و عواملی با تفکرات صرفا موسیقایی و صرفا تئاتری بسی دشوار اما لذتبخش است.
شاید تاثیرگذارترین بخش موسیقی در تئاتر خلق موتیف یا همان تم اولیه اثر است که در بخشهای مختلف خاصیت بسط و گسترش را دارد. در تئاتر ایران، اگر موسیقی از ارکان یک اتفاق هنری (مانند موسیقی – نمایش) نباشد، متاسفانه به موسیقی پس از شکلگیری کار فکر میشود که این طرز کار دست آهنگساز را جهت ارائه یک موسیقی خلاقانه بسته میگذارد. نکتهای که باید به آن اشاره کرد آن است که معمولا نویسنده یا کارگردان هنگام نگارش و تحلیل متن، موسیقی دلخواهی را میشنود که تا اندازهای با فضای کار نیز هماهنگی دارد. این کار موجب میشود تا در طول زمان آن موسیقی ملکه ذهن شده و بالطبع از آهنگساز نیز درخواست میشود موسیقی شبیه آن اثر خلق کند و حال اگر حتی موسیقی بهتر و متناسبتر از اثر انتخابی هم خلق شود نظر نویسنده، کارگردان را به سختی جلب میکند.از دیگر مسائلی که در موسیقی تئاتر ایران میتوان به آن اشاره کرد قواعد و ساختارهای موسیقایی است که به آن اهمیتی داده نمیشود. ارکستراسیونهای ناهمگون، رنگهای صوتی با اختلافهای بسیار، عدم تعادل سبک و استفاده از ادوات الکترونیک و ... سبب میشود تا موسیقی تئاتر تنها از رکن مهم خویش دور شود بلکه جذابیتهای موسیقی در کنار صحنه را برای بیننده از بین میبرد.
مهدی وجدانی
آهنگساز تئاتر
منبع : روزنامه فرهنگ آشتی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی رئیس جمهور جنگ
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات قیمت خودرو خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون یمن تئاتر سینمای ایران قرآن کریم سریال پایتخت فیلم موسیقی سینما
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
فناوری همراه اول گوگل تبلیغات اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا