شنبه, ۲ تیر, ۱۴۰۳ / 22 June, 2024
مجله ویستا

تراکتور


یکی از قدیمی‌ترین ماشین‌های مولد نیروست که در کارهای کشاورزی کار می‌کند و روز به روز ساختمان این خدرو تکمیل‌تر می‌شود. قدرت تمام تراکتورها با هم برابر نیست. امروزه متناسب با هر کاری تراکتور ویژهٔ آن ساخته شده است. تراکتور از متداولترین ماشین‌های کشاورزی است. در تمام نقاط دنیا کم و بیش از این خودرو استفاده می‌شود.
● ساختمان تراکتور
اصول ساختمان تراکتور مانند خودروهای دیگر می‌باشد. با این تفاوت که در ساختمان آن از وسایل ظریف و زینتی کمتر استفاده شده است و تا آنجائی که امکان داشته بر قدرت و استحکام قسمت‌های مختلف آن افزوده‌اند.
● موارد استفاده از تراکتور
از تراکتور در بسیاری از کارهای کشاورزی، از جمله شخم زدن، دندانه‌زدن، تسطیح، بذرافشانی و حمل و توزیع کود دامی استفاده میظشود.
● تراکتور
انتخاب یک تراکتور که در حقیقت یکی اصلی‌ترین ابزار تولید محصولات در کشاورزی است در واقع هیچ تشابهی با انتخاب سایر کالاهائی مانند اتومبیل یا موتورسیکلت ندارد که بخواهیم بهترین و یا بدترین آن را انتخاب کنیم. در انتخاب تراکتور گذشته از جنبه فنی باید جنبه‌های دیگری که یک دستگاه را مناسب با شرایط موجود در منطقه می‌سازد و یا سبب مردود شدن آن می‌گرداند مد نظر داشته باشیم. جنبه‌های فنی کلاً یک بعد انتخاب تراکتور بوده و اگر بخواهیم فقط یک بعد را در نظر بگیریم عملاً انتخاب مردودی خواهیم داشت. نتیجتاً باید ابعاد دیگری مانند موقعیت اقتصادی و مالی مصرف کنندگان که در مورد تراکتور، کشاورزان هستند، وضعیت اجتماعی فرهنگی حاکم بر روستا شرایط جغرافیائی و اقلیمی منطقه و بالاخره هم آهنگی سیاست‌های کلی مملکت در ارتباط با کشور سازنده تراکتور را در نظر بگیریم.
● جنبه‌های فنی انتخاب مناسب‌ترین تراکتور
جنبه‌های فنی خود دارای دو بعد جداگانه است:
بعد اول مشخصات فنی موتور مانندمنحنی‌های گشتاور ـ دور، مصرف مخصوص سوخت ـ دور، توانائی کششی ـ دور همچنین آلیاژهای به‌کار رفته در ساختمان تراکتور و سایر نکات مشابه را در بر می‌گیرد. مقایسه این جنبه‌ها، بین مارک‌ها و سازندگان مختلف عملاً کار پیچیده‌ای نیست و حتی می‌توان از مراکز آزمایش (تست) بین‌المللی تراکتور که این مقایسه‌ها را به نحو احسن انجام داده‌اند کمک گرفت.
بعد دوم مسئله انتقال تکنولوژی از کشور سازنده را به ایران نمایان می‌کند که در این مورد هنگام انتخاب مارکمورد نظر باید کارخانه سازنده تعهد آن را بدهد. دقیقاً تکنولوژی را می‌توان در انتقال روش‌های ساخت، روش‌های آزمایش و کنترل اجزاء کل سیستم، جدول‌های کنترل مرغوبیت و آموزش افرادی که در ساخت و هدایت و سرویس و نگهداری دستگاه نقش دارند جستجو کرد. در هر حال از کارخانه سازنده باید تعهدات لازمه را که در قرارداد منظور می‌شود گرفت. ضمناً واگذاری لیسانس ساخت، کمک به تولید داخلی و ارائه پروژه‌های ساخت از جمله نکاتی است که باید زیر نظر کارشناسان ایرانی به‌عهده کارخانه ما در گذاشته شود. این تعهدات در واقع نمودار ساخت مرحله‌ای تراکتور در ایران توسط کارخانه مادر می‌باشد.
● جنبه‌ەای منطقه‌ای و اقلیمی انتخاب مناسب‌ترین تراکتور
این جنبه‌ها نیز دارای ابعاد کشاورزی از قبیل رعایت وسعت مزارع، بزرگی واحد بهره‌برداری نوع مالکیت، روش کشت، وضعیت آبیاری، شبکه تعمیر‌گاه‌ها، ارتباطات و برق‌رسانی روستاها می‌باشد. از نکات دیگری که باید در رابطه با شرایط اقلیمی در نظر گرفت مسئله وضعیت پستی و بلندی زمین، کوهستانی و جلگه بودن مناطق کشاورزی میزان رطوبت و مقدار گرد و غبار هوا و نوع خاک می‌باشد که لازم است هنگام انتخاب تراکتور مدنظر قرار داده شود.
● جنبه‌های اقتصادی انتخاب مناسب‌ترین تراکتور
جنبه‌ەای اقتصادی انتخاب در مرحله اول ارتباط مستقیم با قیمت تمام شده تراکتور هنگام واگذاری آن و همچنین هزینه‌های مستمر جهت سرویس و نگهداری و تعمیرات و تهیه قطعات یدکی آن دارد. قیمت گذاری خدمات پس از فروش باید مناسب با درآمد روستاییان باشد تا کشاورزان بتوانند در طول عمر تراکتور هزینه‌های مربوط به تعمیرات و تهیه قطعات یدکی را به راحتی بپردازند.
در اینجا این مسئله مطرح می‌شود که چرا مارک‌های گران قیمت در کشاورزی عملاً به بازار روستاهای ایران راه نیافته است در صورتی که در سیستم‌های حمل و نقل درون کشوری مانند وسایل حمل و نقل در جاده‌ها و همچنین وسایل و ماشین‌آلات ساختمانی مارک‌های گران قیمت به‌خوبی راه پیدا کرده‌اند.
منبع : مطالب ارسال شده