شنبه, ۲۴ شهریور, ۱۴۰۳ / 14 September, 2024
مجله ویستا
مهار تورم در نوروز و ماه رمضان
یكی از مشكلات و معضلاتی كه دولت هر ساله با آن مواجه است ، افزایش بی رویه قیمتها در ایام ماه مبارك رمضان و نزدیكی به نوروز است و علیرغم برنامه ریزی هایی كه هر ساله انجام می شود، هنوز تورم روزهای منتهی به ماه مبارك همچنان لاینحل باقی مانده است.
در این چند ساله دولت برای تنظیم بازار مبادرت به افزایش عرضه كرده است مثلا در نزدیكی ماه مبارك رمضان اقدام به فروش مرغ و گوشت در میادین اصلی می نماید و یا در نزدیكی نوروز، با كمك اصناف نمایشگاههای بهاری راه می اندازد و با قیمتهای كنترل شده، مایحتاج عمومی را عرضه می كند .
در این سالها تمام راههایی كه دولت جهت كنترل تورم شب عید و ماه مبارك اعمال می كرده، اهتمام به طرف عرضه اقتصاد بوده است. شاید تاكنون به طرف تقاضا اقتصاد در این ایام توجه خاصی نشده است.
یكی از اقداماتی كه بیشتر وزارتخانه ها و شركت هایی دولتی در این ایام انجام می دهند وبسیاری از شركتهای بزرگ بخش خصوصی نیز از آن تبعیت می كنند، عرضه كالا به كارمندان و كارگران ( نظیر گوشت ، مرغ ، برنج ، حبوبات مواد شوینده و..) است .
در ماه رمضان گذشته یكی از این شركتهای دولتی ۱۵ كیلو برنج ، ۱۰كیلو مرغ ، ۴ كیلو انواع حبوبات به هر یك از كاركنان خود اهداء كرد . با توجه به تعداد بیش از ۳۰ هزار پرسنل این شركت، تهیه این حجم عظیم از كالا، تقاضای ناگهانی و بسیار زیادی از اقلام ضروری در بازار بوجود آورد و جالب اینكه چه بسا برخی از كاركنان و دریافت كنندگان این هدایا، اصولا در آن مقطع نیازی به آن كالاها نداشته اند!
سیاست اهدا كالا های مصرفی ، ممكن است برای«برخی كاركنان» مفید باشد اما به لحاظ تحریك تقاضا در بازار- مراجعه ماموران خرید شركتها و ادارات كه اغلب حساسیت كمی به قیمت دارند و كمتر چانه می زنند - برای كل جامعه مفید نیست.
روشن است كه تزریق حجم یكباره تقاضای ماموران خرید شركتها و ادارات، منجربه افزایش قیمت در بازار می شود. اگرمصرف كننده مستقیما برای تامین مایحتاج ( كالاهای اساسی ) خود به بازار رجوع نماید اجناس فوق را با قیمتهای متفاوت تهیه می نماید و یا اینكه جانشین آن را تهیه خواهد كرد و از همه مهمتر به قیمتهای بالا حساسیت (كشش قیمتی) نشان داده و برخی خرید های خودرا به تعویق خواهد انداخت.
از نظر تئوری اقتصادی هم اثبات شده است كه هدایای نقدی نسبت به هدایای غیر نقدی بمراتب رضایت بیشتری برای مردم و پرسنل یك مجموعه در پی خواهد داشت.
امید است ادارات و شركتهای دولتی در مواقعی كه در جامعه بستر تقاضا بسیار زیاد است (نظیر ماه مبارك رمضان و نوروز) ، خود به افزایش تقاضا دامن نزند.
علی حسینی
منبع : سایت الف
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست