جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
چرا مقدار دیه در ماههای حرام، بیشتر میشود؟
● افزایش دیه در ماههای حرام
شكی نیست كه هر جرمی از هر مجرمی با عمد و اختیار، استحقاق جریمه و مجازات را دارد و از سوی دیگر، همه مجرمان، یكسان نیستند و بدون شك، شرایط زمانی، مكانی، روانی و ویژگیهای دیگر آنها تفاوت دارد.
به همین دلیل، امروزه در تمام قوانین جهان، اموری را با عنوان عوامل تشدید و تخفیف، در كنار قوانین كیفری و جزایی قرار می دهند؛ مثلاً بیماری روانی را عامل تخفیف و تكرار در جرم را عامل تشدید میدانند.
اسلام نیز از چهارده قرن پیش، عوامل تشدید و تخفیف را به صورتی جامع و جالب، هم در مجازاتهای دنیوی و هم در مجازاتهای اخروی، پیشبینی كرده است. در یك بررسی ساده، معلوم میشود كه در اسلام، عوامل تخفیف از عوامل تشدید، بیشترند و این به خاطر آن است كه اساس دین اسلام، بر رحم و عاطفه و هدفش، مهرورزی و هدایت است.
یكی از عوامل تشدید مجازات در اسلام، مكان و زمان جرم است؛ چنانچه جرمی در مكه مكرمه رخ دهد، مجازات، به علت قداست مكان مكه مكرمه، شدیدتر است. همچنین مجازات در ماههای حرام (ذیقعده، ذیحجه، محرم و رجب)، به علت قداست آنها، بیشتر است.(۱)
این نوع مجازات، به خوبی نشان میدهد كه اهمیت جرم، تنها مربوط به جنبه ذاتی آن نیست؛ بلكه خصوصیات زمانی و مكانی، كاملاً در آن موثر است.
از سوی دیگر، بدیهی است كه اگر كسی حرمت اماكن و زمانهای مقدس را نگه نداشت، مشخص میشود كه روح طغیانگری و جسارت او بیشتر است و چنین فردی، ضرر و خطرش برای جامعه، بیشتر است.
در آیات متعددی از قرآن كریم، به مسئله حرمت و قداست این چهار ماه، پرداخته شده است. به نمونههای زیر توجه كنید:
«در این چهار ماه، جنگ نكنید؛ امّا اگر به شما تعدّی شد، حق مقابله به مثل برایتان محفوظ است».(۲)
«حرمت و پاسداشتِ این چهار ماه را با حلال دانستن خشونت و جنگ، از بین نبرید».(۳)
«اساسِ احترام و عظمت این چهار ماه، منشأ الهی داشته، از اراده او برخاسته است».(۴)
«اگر توصیههایی را كه گفته شد، رعایت نكنید، در واقع، به خودتان ظلم كردهاید».(۵)
صرف نظر از سایر مفاهیمی كه در این آیات وجود دارد، منظور واقعی این آیات، آن است كه بشر را متوجه حرمت و عظمتِ زمان (در قالب این چند ماه) كرده، به او بگوید كه فایده این ارجگذاریها، به خودت برمیگردد. علاوه بر این، همان طور كه حفظ حریمها، شایسته قدردانی و ثواب است، طغیانگریها و هنجارشكنیها هم، مجازات در پی دارد.
● حكمتها و عوامل حكم
۱) اراده انسان بر كردارش اثر میگذارد. خود اراده نیز از ذهنیتها تبعیت كرده، اثرپذیری میكند. وقتی این تفكر در جامعه حاكم باشد كه قتل، حرام و مستحق مجازات (دیه) است، دیگر به این زودیها، به حریم خون و حیاتِ انسانها، تعرض نمیشود و اكثریت افراد تلاش میكنند تا خویشتنداری كنند و متعرض جان و حیات دیگران نشوند. حال اگر این ذهنیت و تفكر، شدت بیشتری پیدا كند و افراد دریابند كه در بعضی زمانها - مثل چهار ماه حرام - و در برخی مكانها - مثل مكه - این مجازات، تشدید میشود، خود به خود، ارادهها بیشتر كنترل میشود و سعی مضاعفی در خویشتنداری و رعایت احتیاط میشود. بنابراین، شدت حكم دیه در ماههای حرام، موجب تشدید مراقبتهای روانی شده، با ایجاد تعادل ذهنی، روانی و كرداری، آمار قتل، جنایت، دعوا و بیاحتیاطی، كاهش مییابد. بنابراین، حكم دیه، به اهرمی بازدارنده در برابر غضبها، خطاها و هنجارشكنیها تبدیل میشود.
در تفسیر آیه ۲ سوره مائده، چنین آمده است: «مواظب باشید تا با زنده كردنِ ذهنیتهای منفی (و هر چند واقعیتدار)، زمینههای سوق به تعدی و انتقام پدید نیاید و شما به جای این كه دست به هم بدهید تا از همدیگر انتقام بگیرید، باید دست اتحاد در راه نیكیها و تقوا به یكدیگر بدهید؛ نه این كه به پشتیبانی از هم، آن هم به قصدِ همكاریهای شرارتبار و دردسرساز بپردازید».(۶)
۲) یادآوری حرمت و احترامِ زمان و توصیه به عدم جنگطلبی و استمرار به جنگ و سرانجام، تهدید به مضاعف شدنِ مجازات دنیوی و اخرویِ در این مناسبتها، بسترسازی برای آتشبس در جنگهای بینالمللی و درگیریهای داخلی است. به بیان دیگر، ساز و كار یاد شده، روش اسلام برای دعوت به آرامش و صلح در سطح كلان (بین كشورها) و خُرد (میان مردم و خردهفرهنگها) است و این مضاعف شدنِ دیه، روشی برای جلوگیری از جنگ، از طریق راهبردهای مالی است.
۳) ارجگذاری به حرمت ماههای حرام و اتخاذ روش حقوقی - مالی ویژه، تلاش در جهتِ پاسداشتِ آداب و رسوم صحیحی است كه ریشه در وحی داشته، در بین مردم نهادینه شده، جزء فرهنگ آنها شده است؛ زیرا این ماهها از دیرباز، حرمت داشتهاند. بعضی از مفسران، تحریم جنگ در این چهار ماه را از زمان حضرتِ ابراهیم علیهالسلام میدانند؛ چنان كه در عصر جاهلیت عرب نیز این حرمت به عنوان یك سنت، به قوت خود باقی بود؛ هر چند آنها طبقِ امیال و هوسهای خود، گاهی جای این ماهها را تغییر میدادند؛ ولی در اسلام، این حكم، همواره ثابت و تغییرناپذیر است. از برخی روایات استفاده میشود كه تحریم جنگ در این چهار ماه، علاوه بر آیین حضرت ابراهیم علیهالسلام، در آیین یهود، مسیح و سایر آیینهای آسمانی نیز بوده است.(۷) به این ترتیب، روشن میشود كه پیشبینی افزایش دیه قتلها، راهكاری برای حفظِ سنتهای حسنه و مصلحتآفرین است.
۱. طبق تصریح روایات و نظر فقیهان، كسی كه در ماه حرام مرتكب قتل شود، موظف است تمام مقدار دیهای را كه در سایر ماهها پرداخت میشود، پرداخت كند و علاوه بر آن، به مقدار یك سوم دیه نیز بر آن بیفزاید و دو ماه پی در پی از ماههای حرام را نیز روزه بگیرد؛ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۹، ص ۱۴۹.
۲. بقره، آیه ۱۹۴.
۳. مائده، آیه ۲.
۴. همان، آیه ۹۷.
۵. توبه، آیه ۳۶.
۶. تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۵۰،
۷. تفسیر نمونه، ج ۷، ص ۴۰۵
۲. بقره، آیه ۱۹۴.
۳. مائده، آیه ۲.
۴. همان، آیه ۹۷.
۵. توبه، آیه ۳۶.
۶. تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۵۰،
۷. تفسیر نمونه، ج ۷، ص ۴۰۵
منبع : پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست