پنجشنبه, ۳۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 20 March, 2025
مجله ویستا
نظام سیاسی و دولت مطلوب در اندیشه سیاسی شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی

در این دوران خلفای عباسی که نماد حاکمیت اهل سنت میباشند تضعیف شده و آل بویه به عنوان حامیان شیعه فضای سیاسی را به نفع شیعیان تغییر میدهند و از این طریق موازنهای میان گروههای اسلامی برقرار میگردد.آل بویه در دوران حکومت خود روش متعادلی را در برابر گرایشها و جریانهای مختلف فکری و سیاسی اتخاذ کردند و به هیچ گروه مشخصی که بر ضد دیگری باشد نپیوستند و به رای و نظر خاصی گرایش نیافتند، بلکه مردم را در عقاید و آرایشان آزاد گذاشتند و حتی جلوی اقامهی شعائر مذهبی را که میتوانست عامل ایجاد تنش و بحران گردد گرفتند و در این راه حتی تا تبعید شیخ مفید که در زمان خود بزرگترین فقیه شیعی محسوب میگردید، پیش رفتند.
آرای متفکران شیعه در هر دوره با حفظ اصول و مبانی، نگاه به شرایط عصر خویش داشته و به یک معنا پاسخی به نابسامانیهای زمانه یا طرحی برای سامان اوضاع جامعه بوده است. از این رو، دیدگاه هر کدام در مواجهه با موضوعات سیاسی با دیگران تفاوتهایی دارد؛ لذا میتوان در این باره از اسپریگنز یاد کرد که اندیشمندان فرزند زمانهی خویشاند و در جهت پاسخگویی به مشکلات زمان خود اقدام به نظریهپردازی مینمایند.مهمترین شخصیتهای علمی - فرهنگی شیعی که تاریخ تشیع به آنان میبالد، محصول همین دوران میباشد. افرادی چون شیخ کلینی ، ابن قولویه، صدوق ، ابن عقیل عمانی، شیخ مفید ، سید مرتضی و شیخ طوسی مهمترین شخصیتهای شیعی میباشند که در این دوران فقه شیعه را تاسیس کرده و تحول عمدهی فقه تفریعی (در آثاری چون المبسوط) و فقه تطبیقی (در آثاری چون الخلاف) محصول همین دوران میباشد.این دوران درخشان علمی - فرهنگی در اندیشهی شیعه تا سال ۴۴۷ ق و ورود طغرل بیگ سلجوقی به بغداد و هجرت شیخ طوسی به نجف و تاسیس حوزهی علمیهی نجف اشرف ادامه دارد.آنچه در این تحقیق ارائه میگردد بررسی اندیشه و رفتارهای سیاسی مرحوم شیخ مفید، سید مرتضی و مرحوم شیخ طوسی میباشد که در سه بخش به سامان آمده است؛ ولی آنچه دغدغههای نویسندگان این مجموعه بوده و به عنوان سوال اصلی پژوهش مطرح گردیده است ،همان پرسش همگانی علمان در عرصهی سیاست و اجتماع است: در دوران حضور و غیبت امامان شیعه، حکومت چگونه اداره میشود و اصولا سیاست چیست؟ چه کسی باید سیاست وحکومت را راهبری کند؟ و چگونه به این رهبری ادامه دهد؟ در پاسخ به این پرسش فرق فرضیهای مطرح شده است که عموم شیعیان بر امامت ائمهی هدی (علیهالسلام) که احصا شدهاند، اعتقاد دارند و بر این باورند که در زمان حضور ائمه، آنان حاکم اسلامی و منصوب از ناحیهی خداوند خواهند بود، ولی در صورت غیبت آنان، این عالمان و جانشینان آنانند که ادارهی حکومت و جامعه را بر عهده خواهند داشت.
در این که حاکمان پس از ایشان دارای چه صصفات و شرایطی هستند، متون شیعی ،همان صفات و شرایط را از کلام امامان اقتباس نموده است و بر اساس روایات وارده عموما، آنان بر نیابت عالم عالمان و فقیهان اعتقاد دارند. شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی نیز در پاسخ به سوال اصلی از رهیافتهای فقهی ، کلامی و فلسفی سود جستهاند و پژوهش حاضر، به معرفی و بررسی این دیدگاه میپردازد.
تالیف: خالقی،شفیعی و موسویان
منبع : روزنامه رسالت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست