پنجشنبه, ۲۹ شهریور, ۱۴۰۳ / 19 September, 2024
مجله ویستا
گراهام فولر
گراهام فولر متخصص علوم سیاسی در مؤسسه راند و كارشناس امور روسیه، خاور میانه و جهان سوم است. وی مدرك لیسانس و فوقلیسانس خود را در رشته مطالعات روسیه و خاور میانه از دانشگاه هاروارد دریافت نمود. فولر مدت ۲۰ سال به عنوان كارمند سرویس خارجی، در وزارت امور خارجه خدمت نموده است كه بیشتر این دوره را (حدود۱۷ سال) در كشورهای خاور میانه (تركیه، لبنان، عربستان سعودی، یمن شمالی و افغانستان) مشغول خدمتبوده است. نامبرده در سال ۱۹۸۲ به عنوان مامور اطلاعات داخلی برای پیشبینیهای بلندمدت خاورمیانه، در سازمان سیا مشغول بكار شد. گراهام فولر در سال۱۹۸۶ به سمت معاون شورای اطلاعات داخلی سازمان سیا منصوب شد.
● آثار
وی در سال ۱۹۸۸ به مؤسسه راند واشنگتن پیوست و از آن زمان تاكنون، مطالعاتی در زمینههای خاور میانه، آسیای مركزی و امور ملیتشوروی سابق، روابط روسیه و خاورمیانه، بنیادگرایی اسلامی و مشكلات دموكراسی در خاور میانه به انجام رسانده است. از وی كتب و مقالات متعددی در زمینه اسلام سیاسی معاصر به چاپ رسیده است كه میتوان موارد زیر را برشمرد:
۱) كرانه باختری اسرائیل: نقطه بیبازگشت
[The west Bank of Israel:Point of No Return]
۲) بنیادگرایی اسلامی در پاكستان: ویژگیها و چشمانداز (۱۹۹۱)
Prospects] [Islamic Fundamentalism in Pakistan:Its Character and
۳) بنیادگرایی اسلامی در افغانستان: ویژگیها و چشمانداز (۱۹۹۱)
andProspects] [Islamic Fundamentalism in Afghanistan:Its Character
۴) دام دموكراسی: خطرات دنیای پس از جنگ سرد (۱۹۹۲)
World] [The Democracy Trap:Perlis of the post Cold War
۵) قبله عالم: ژئوپولتیك ایران (۱۹۹۲)
[The Center of the Universe:Geopolitics of Iran]
۶) سیاستخارجی جدید تركیه: از بالكان تا چین غربی، بایان لسر (۱۹۹۳)
Western China] [The New Foreign policy of Turkey:From the Balkans to
۷) احساس محاصره: ژئوپولتیك اسلام و غرب، بایان لسر (۱۹۹۵)
[A Sense of Siege:the Geopolitics of Islam and the West]
۸) "بنیادگرایی اسلامی: تهدید نه چندان طولانی"، واشنگتنپست،۱۳/۱/۱۹۹۲.
[Islamic Fundamentalism:No Long-Term Threat]
● نظرات
به عقیده گراهام فولر، بنیادگرایی اسلامی (كه برای اهداف تحلیلگرانه، واژهای نادرست و نارسا است) طی دو دهه گذشته، بویژه با ضعیف شدن كمونیسم، به تنها نیروی ضد غربی مبدل شده است. بنابراین دولتهای اسلامی، برخلاف دیگر نقاط دنیا، از خود چهرههای عجیب و هراسانگیزی به غرب نشان دادهاند; جمال عبدالناصر، معمر قذافی، آیتالله خمینی (ره) و صدام حسین، نمونههای قابل توجهی در [مقوله] اهریمنشناسی غربی هستند.
وی معتقد است، با فروپاشی كمونیسم هیچ باور و عقیده منسجم دیگری - كه در گستره جغرافیایی وسیعی میان مردم شیوع یافته باشد - همچون اسلام تندرو، صراحتا و قویا از غرب انتقاد سیستمیك نكرده است. در عین حال، خاور میانه در خلال چند دههگذشته، بویژه زمانی كه اسرائیل به عنوان یك قدرت غربی تلقی میشود، تنها گستره مداخله نظامی غرب بوده است. (۱)
وی بر این باور است كه روابط بین اسلام و غرب بیانگر صحنه "مبارزه ایدئولوژیك جهانی در آینده" نخواهد بود و علیرغم رقابتهای تاریخی این دو مدعی برای تبدیل شدن به "دینی جهانی"، اسلام به عنوان یك مذهب، قصد رویارویی با مسیحیتیا غرب را ندارد. (۲)
به عقیده وی، اسلام سیاسی هماكنون فرصتی برای شكل دادن به اندیشهها و اجرای آنها در جهان اسلام و جوامع مسلمان در غرب یافته است و جهان غرب در خصوص بعضی از گروههای حاكم در جهان اسلام، بیمناك است، اما واشنگتن و اروپا مجبورند این واقعیت را بپذیرند. (۳) به نظر گراهام فولر، گمان میرود كه نقش اسلام در سیاست داخلی كشورهای اسلامی افزایش یابد و از آنجا كه پدیده اسلام سیاسی در شماری از دولتهای مهم اسلامی، نادرست اعمال میشود، در طی چند سال آینده، اسلامگرایان برای رسیدن به قدرت، در یك یا تعدادی از كشورهای خاورمیانه، فرصتهای بهتری دارند. وی در عین حال معتقد است، بیشترین تهدید برای نظام[های] دیرین در اغلب كشورهای اسلامی، از جانب اسلام سیاسی است، نه تهدیدات ناشی از خود غرب. اسلام سیاسی به بهرهبردن از نارضایتیهای ناشی از نظام كهن، برنامهای را در جهتبدست گرفتن قدرت و دگرگونی وضع موجود، دنبال میكند. (۴)
گراهام فولر طی سخنرانی خود در سمینار "اسلام سیاسی و غرب" كه در روزهای هشتم و نهم آبان۱۳۷۶ در نیكوزیا برگزار شد، عنوان میدارد: "من میخواهم بگویم كه اسلام سیاسی در این مرحله از پیشرفتش، باید بپذیرد كه در هیچ كشوری به قدرت كامل نمیرسد. اگرچه شرایط در كشوری نسبتبه كشور دیگر و از حزبی به حزب دیگر متفاوت است، ولی اسلام سیاسی فاقد تجربه كاری در حكومتها و تمام پیچیدگیهای مسائل سیاسی معاصر میباشد. دوم اینكه رسیدن به قدرت قبل از موعد مقرر و عدم آمادگی برای رو در رو شدن با مسائل خیلی جدی، تنها باعثبدنامی اسلامگرایان در انظار مردم و جهان میگردد. در این اثنا، بهتر استبیشتر احزاب اسلامگرا بهصورت محدود، در حكومت مشاركت نمایند تا تجربه عملی و هوشمندانه بدست آورند." (۵)
از سوی دیگر، وی معتقد است، بسیاری از برخوردهای موجود و بالقوه میان اسلام و غرب، الزاما به اسلام سیاسی مربوط نمیشود. این رویارویی میتواند به عنوان بیان ناكامی و یا دشمنی از سوی مسلمانان نمایان شود، مسلمانانی كه به طور مشخص هوادار اسلام سیاسی نیستند، اما با این وجود، اعتراضاتی دارند كه بر رفتار سیاسیشان علیه غرب تاثیر میگذارد. (۶)
نكته حائز اهمیتی كه گراهام فولر به آن اشاره میكند، مساله اسلام در غرب است. به عقیده وی، "موضوع تنها مساله اسلام و غرب نیست، بلكه مساله اسلام "در" غرب است. بسیاری از موضوعات اساسی در روابط میان اسلام و غرب، با مسائل اجتماعی در خود غرب مرتبط است تا روابط بین دولتها. خشونت علیه اجتماعات بزرگ و جاافتاده مسلمان، عامل مهم بیثباتی در اروپای جدید میباشد و بر روابط گسترده میان اسلام و غرب، تاثیر منفی داشته است. سرنوشت مسلمانان و بیتفاوتی و سكوت غرب، بر رفتار مسلمانان نسبتبه آمریكا و غرب، حتی در اغلب محافل غیرمذهبی میانهرو در جهان اسلام تاثیر قابل توجهی داشته است." (۷)
مهدی شوشتری
پینوشتها:
۱- گراهام فولر و یان لسر، ژئوپولتیك اسلام وغرب، ترجمه مجید بقالپور و مجید چمنی، پایاننامه كارشناسی، تهران: دانشكده روابط بینالملل وزارت امور خارجه،۱۳۷۶، ص ۴.
۲- همان، ص ۲۱۸.
۳- گراهام فولر، "اسلام سیاسی و سیاست ایالات متحده"، ترجمه مهدی شوشتری، ماهنامه اسلام و غرب، دفتر تحقیقات اسلامی وزارت امورخارجه، شماره ۵ و۶، دی و بهمن۱۳۷۶، ص۳۹.
۴- گراهام فولر و یان لسر، منبع پیشین، صص۷-۶.
۵- گراهام فولر، "اسلام سیاسی و سیاست ایالات متحده،" منبع پیشین، ص ۴۰.
۶- گراهام فولر و یان لسر، منبع پیشین، ص۹.
۷- همان، ص۲۲۹.
ماهنامه اسلام و غرب ، شماره ۱۸
پینوشتها:
۱- گراهام فولر و یان لسر، ژئوپولتیك اسلام وغرب، ترجمه مجید بقالپور و مجید چمنی، پایاننامه كارشناسی، تهران: دانشكده روابط بینالملل وزارت امور خارجه،۱۳۷۶، ص ۴.
۲- همان، ص ۲۱۸.
۳- گراهام فولر، "اسلام سیاسی و سیاست ایالات متحده"، ترجمه مهدی شوشتری، ماهنامه اسلام و غرب، دفتر تحقیقات اسلامی وزارت امورخارجه، شماره ۵ و۶، دی و بهمن۱۳۷۶، ص۳۹.
۴- گراهام فولر و یان لسر، منبع پیشین، صص۷-۶.
۵- گراهام فولر، "اسلام سیاسی و سیاست ایالات متحده،" منبع پیشین، ص ۴۰.
۶- گراهام فولر و یان لسر، منبع پیشین، ص۹.
۷- همان، ص۲۲۹.
ماهنامه اسلام و غرب ، شماره ۱۸
منبع : بلاغ
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست