جمعه, ۲۰ مهر, ۱۴۰۳ / 11 October, 2024
مجله ویستا


هفت حوزه ضروری تمرکز کارآفرین ها


هفت حوزه ضروری تمرکز کارآفرین ها
هنگامی که کسب و کاری را راه می اندازید ممکن است احساس کنید هزاران اقدام باید انجام دهید اما واقعیت این است که در ابتدا و ادامه کار درواقع هفت حوزه مهم وجود دارد که باید بر آن ها متمرکز شوید. معمولاً افراد به سه دلیل وارد حوزه کارآفرینی می شوند:
۱) به ایده ای بزرگ دست یافته اید و مایلید رییس خود باشید،
۲) احساس می کنید می توانید کاری را بهتر از دیگران به ویژه رییس تان انجام دهید
۳) مجبور هستید یک کارآفرین باشید. اما صرف نظر از علت شروع کسب و کار، اکثر ما بدون پول کافی، بدون داشتن تعداد کافی نیروی کار متبحر، بدون تجربه کافی برای تبدیل کردن افکار خود به عمل و سودده کردن شرکت کار را آغاز می کنیم.
با این حال ما از موانع عبور کرده و ایده تجاری خود را به اجرا می گذاریم. پشت کار و استقامت بسیار مهم است اما متمرکز ماندن بر اموری که در کوتاه مدت اهمیت دارند حیاتی است. برای تضمین دستیابی به کسب و کاری سودده و ماندگار در مقاله حاضر به هفت زمینه که باید بر آن ها تمرکز کنید اشاره شده است.
۱) تمرکز بر مشتری های سود ده
جذب مشتری های جدید برای محصولات شرکت بسیار مهم است اما حفظ سودده ترین مشتری ها و نیز مشتری هایی که تلاش زیادی برای جذب آن ها کرده اید مهم تر است. واقعیت این است که در نهایت شرکت شما بر مبنای تعداد مشتری های دایمی سودده خواهد شد. همچنین باید بهترین و بیش ترین خدمات را به مشتری هایی ارایه دهید که بیش ترین خرید را از شما می کنند. در بسیاری از مواقع شرکت ها به دنبال هر مشتری می روند چه کوچک و چه بزرگ. از این طریق انرژی و وقت لازم جهت حفظ مشتری های پرسود وجود نخواهد داشت. به جای این کار مشتری های ایده ال را حفظ کنید.
۲) تمرکز بر جریان وجوه نقد
جریان وجوه نقد برای کسب و کار همان کارکرد خون در بدن را دارد. هرگز رسیدگی به ورودی و خروجی پول نقد را بیش از یک هفته به تعویق نیندازید. در کسب و کارهای کوچک هر روز باید مخارج و درآمد محاسبه شود. از این طریق متوجه می شوید درآمدها کجا خرج می شود و آیا سرعت ورود پول به شرکت با سرعت خروج آن متناسب هست یا نه. با محاسبه هزینه ها متوجه می شوید برای آن که از همان ابتدا شرکت سودده باشد باید چه میزان پول از مشتری گرفته شود. مدیرانی که بدون توجه به درآمد و سرعت کسب آن هزینه می کنند، به سرعت توانایی مالی خود را از دست می دهند.
۳) تمرکز بر زمان مولد
در ابتدای کار باید ۸۰ درصد از روز را به زمینه سازی برای کسب درآمد اختصاص دهید. فروش، بازاریابی و تحویل محصول کانال های اصلی کسب درآمد هستند. به عبارت دیگر پشت میز نشستن عامل اصلی از میان رفتن کسب و کار است.
۴) تمرکز بر تقاضای بازار
به عنوان صاحب کسب و کار بسیار ساده است که بر نقاط ضعف یا آن چه که بازار نمی خواهد متمرکز شوید اما باید به این تمایل غلبه کرده و تلاش کنید تقاضای بازار و مشتری های بالقوه را شناسایی کنید. صرفا به این دلیل که شما تصور می کنید فلان محصول بسیار مفید است و باعث نمی شود مشتری ها برای آن پول بدهند. ترتیبی دهید که کسب و کار شما از انعطاف کافی برای حرکت از آن چه بازار نمی خواهد به سوی آن چه مشتری می خواهد برخوردار باشد.
۵) تمرکز بر ارایه خدمات به مشتری
مطمئنا مایل هستید مشتری هایتان دائمی باشند برای این کار باید خدمات مناسب به آن ها بدهید. همچنین ضروری است زمینه را طوری فراهم کنید که مشتری ها شما را به دوستان شان توصیه کنند اما به یاد داشته باشید خدمات عالی تنها هنگامی مفید و موثر است که به مشتری هایی ارایه شود که قدر آن را می دانند. اگر به هر دلیل مشتری ارزش خدمات شما را نداند، کوشش شما برای تامین این خدمات به هدر رفته است در اینجاست که ارزش مشتری های سودده مشخص می شود. برای رعایت این توصیه بهتر است مخاطب خوذ را خود بشناسید و با سلیقه آن آشنا باشید. نکته مهم این که یک مشتری همواره سلیقه ثابتی ندارد و عوامل گوناگون بر تغییر میل او تاثیر می گذارند. بنابراین باید انعطاف لازم جهت تولید مطابق با خواست در حال تغییر مشتری ها را داشته باشید.
۶) تمرکز بر استخدام بهترین نیروی کار
هرگز به واسطه نگرانی از حقوق بالا، سراغ نیروهای کم استعداد یا بی تجربه نروید. نیروهای متبحر و با تحربه احتمالا ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه بالاتری دارند اما چند برابر دیگر نیروها به موفقیت کسب و کار شما کمک خواهند کرد. در دنیای کنونی نیروی انسانی مبنای مزیت رقابتی شرکت ها را تشکیل می دهد. تمام نوآوری ها و خلاقیت ها که مبنای مزیت رقابتی شرکت ها را تشکیل می دهد توسط نیروی انسانی متبحر و با تجربه انجام می شود. نکته دیگر حفظ کارکنان برتر از طریق ایجاد انگیزه های گوناگون برای آن هاست البته لازم نیست تمام کارکنان شما تمام وقت باشند. راه کم هزینه استفاده از نیروهای متخصص و استخدام نیمه وقت آن هاست.
۷) تمرکز بر کیفیت نه کمیت
در آغاز فعالیت کسب و کار، کارآفرین ها اغلب در دام « بزرگ تر، بهتر» می افتند اما واقعیت این است که در بسیاری از موارد میزان کوچک تر با کیفیت بالا که باعث قیمت و سود بالاتر می شود بهتر است. همین گفته در مورد تعداد مشتری ها و کارکنان صادق است. تعداد محدودتر مشتری های پرسود و کارکنان متخصص در بلند مدت بیش ترین سود را به شرکت می رسانند البته این به معنای محدود نگه داشتن تعداد مشتری ها نیست.
در مراحل آغاز فعالیت مستقل اقتصادی بر اموری که درآمد و سود شما را افزایش می دهند تمرکز کنید اما درست شبیه لوکوموتیوی که شروع به حرکت کرده، نخستین مرحله دشوارترین مرحله است اما قانون انباشت را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید کارهای بزرگ یک روزه و طی یک مرحله انجام نمی شوند. با تیزبینی قدم به قدم در راه موفقیت کسب و کار خود حرکت کنید و مطمئن باشید به نتیجه موردنظر خواهید رسید.
منبع: www.entrepreneur.com
اکرم حمیدیان
منبع : روزنامه سرمایه