جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
مجله ویستا
دانایان برترند
...قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ
...بگو: آیا آنهایی که می دانند با آنهایی که نمی دانند برابرند تنها خردمندان پند می پذیرند.
زمر/ آیه ۹
● اهمیت علم و دانش به قدری است که هیچ عاقلی آن را انکار نمی کند. به قرآن و روایات معصومین- علیهم السلام- هم که نگاه کنیم ارزش انسانیت را به علم او دانسته اند.با این حال به اطراف خود که دقیق می شویم چیزی که برایمان ارزش ندارد دانش است!
همه ما کسانی را می شناسیم که هم اکنون دانش آموز، دانشجو و یا کسانی هستند که برای کنکور درس می خوانند.هیچ از آن ها پرسیده ایم هدفشان از تحصیل چیست چند نفر را می شناسیم که برای خود دانش درس بخوانند بخوانند تا بیشتر بدانند و به رازهای عالم آگاه شوند
داشتن شغل مناسب، کلاس اجتماعی، درآمد بیشتر و امثال آن عمده انگیزه بسیاری از درس خوانده های ما را تشکیل می دهد.
● در فرهنگ اسلامی، علم و دانشی ارزشمند است که در مسیر شناخت اسرار جهان قرار گرفته و در نهایت به معرفت و شناخت بیشتر خالق آن بینجامد. با این بیان علوم اسلامی تنها به دانستن احکام دین و عقاید و اخلاق اسلامی محدود نشده و تمام علوم تجربی و ریاضی، علوم اسلامی خواهند بود.
در واقع تحقیق در شگفتی های آفرینش زمانی ارزش می یابد که از جسم بی جان جهان عبور کرده و به روح آن برسد.نگاه «آیه ای» به جهان همان چیزی است که قرآن در آیات فراوانی به آن تأکید می نماید.آسمان، زمین، گیاهان،حیوانات و حتی خود انسان از جمله موضوعاتی است که دعوت به تدبر در آن شده است.در همه این موارد هدف، فهم علم و قدرت بی مانند خالق آن هاست.
به نظر می رسد اگر نگاه هر یک از ما به دانش این گونه باشد جایی برای سستی و تنبلی در مراکز آموزشی نخواهد بود.دیگر معلمان و متعلمان سرگردان نخواهند بود که چرا باید درس بگویند و چرا باید بخوانند.در این صورت همان طور که برای خواندن آیات وحی وضو می گیریم، بدون وضو و نام خدا در کلاس آیات آفاقی و انفسی(مطالعه جهان بیرون و درون انسان) حاضر نخواهیم شد.و بالاخره جنبش علمی و تولید نرم افزار اسلامی از علوم مختلف با این دیدگاه محقق خواهد شد.
● در زمانی که تبلیغات فراوان رسانه ها، در سطح جهانی توان اندیشیدن را از بسیاری گرفته و آن ها را بی اختیار مسحور خود کرده است، تنها اهل فکر و دانش خواهند توانست خود را برهانند.از این رو بالا بردن سطح دانش خود و اطرافیان، بهترین شیوه ایستادگی در برابر انحرافات فکری و اخلاقی است.
● روش مقایسه از بهترین راه های فهماندن مفاهیم مختلف به دیگران است.با این کار طرف مقابل را به تأمل در موضوع واداشته ایم تا با استدلال و وجدان خویش،به درک بهتری از مسأله رسیده ،آن را با جان و دل بپذیرد.در این روش ماندگاری مطالب بیش از راه های دیگر خواهد بود.خداوند نیز وجدان بیدار انسان عاقل را خطاب کرده و می فرماید: آیا دانایان و نادانان یکسانند
...بگو: آیا آنهایی که می دانند با آنهایی که نمی دانند برابرند تنها خردمندان پند می پذیرند.
زمر/ آیه ۹
● اهمیت علم و دانش به قدری است که هیچ عاقلی آن را انکار نمی کند. به قرآن و روایات معصومین- علیهم السلام- هم که نگاه کنیم ارزش انسانیت را به علم او دانسته اند.با این حال به اطراف خود که دقیق می شویم چیزی که برایمان ارزش ندارد دانش است!
همه ما کسانی را می شناسیم که هم اکنون دانش آموز، دانشجو و یا کسانی هستند که برای کنکور درس می خوانند.هیچ از آن ها پرسیده ایم هدفشان از تحصیل چیست چند نفر را می شناسیم که برای خود دانش درس بخوانند بخوانند تا بیشتر بدانند و به رازهای عالم آگاه شوند
داشتن شغل مناسب، کلاس اجتماعی، درآمد بیشتر و امثال آن عمده انگیزه بسیاری از درس خوانده های ما را تشکیل می دهد.
● در فرهنگ اسلامی، علم و دانشی ارزشمند است که در مسیر شناخت اسرار جهان قرار گرفته و در نهایت به معرفت و شناخت بیشتر خالق آن بینجامد. با این بیان علوم اسلامی تنها به دانستن احکام دین و عقاید و اخلاق اسلامی محدود نشده و تمام علوم تجربی و ریاضی، علوم اسلامی خواهند بود.
در واقع تحقیق در شگفتی های آفرینش زمانی ارزش می یابد که از جسم بی جان جهان عبور کرده و به روح آن برسد.نگاه «آیه ای» به جهان همان چیزی است که قرآن در آیات فراوانی به آن تأکید می نماید.آسمان، زمین، گیاهان،حیوانات و حتی خود انسان از جمله موضوعاتی است که دعوت به تدبر در آن شده است.در همه این موارد هدف، فهم علم و قدرت بی مانند خالق آن هاست.
به نظر می رسد اگر نگاه هر یک از ما به دانش این گونه باشد جایی برای سستی و تنبلی در مراکز آموزشی نخواهد بود.دیگر معلمان و متعلمان سرگردان نخواهند بود که چرا باید درس بگویند و چرا باید بخوانند.در این صورت همان طور که برای خواندن آیات وحی وضو می گیریم، بدون وضو و نام خدا در کلاس آیات آفاقی و انفسی(مطالعه جهان بیرون و درون انسان) حاضر نخواهیم شد.و بالاخره جنبش علمی و تولید نرم افزار اسلامی از علوم مختلف با این دیدگاه محقق خواهد شد.
● در زمانی که تبلیغات فراوان رسانه ها، در سطح جهانی توان اندیشیدن را از بسیاری گرفته و آن ها را بی اختیار مسحور خود کرده است، تنها اهل فکر و دانش خواهند توانست خود را برهانند.از این رو بالا بردن سطح دانش خود و اطرافیان، بهترین شیوه ایستادگی در برابر انحرافات فکری و اخلاقی است.
● روش مقایسه از بهترین راه های فهماندن مفاهیم مختلف به دیگران است.با این کار طرف مقابل را به تأمل در موضوع واداشته ایم تا با استدلال و وجدان خویش،به درک بهتری از مسأله رسیده ،آن را با جان و دل بپذیرد.در این روش ماندگاری مطالب بیش از راه های دیگر خواهد بود.خداوند نیز وجدان بیدار انسان عاقل را خطاب کرده و می فرماید: آیا دانایان و نادانان یکسانند
منبع : روزنامه ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست