یکشنبه, ۱۶ دی, ۱۴۰۳ / 5 January, 2025
مجله ویستا
هتلهای پرستاره مدیران بیستاره
ستارهها، تنها در آسمان هتلها قابل شمارشند چرا كه هنوز به تعداد انگشتان دو دست نرسیدهاند. بدیهی است كه بهترین هتلهای جهان با ارایهء خدمات ویژهفاتح ستارههایی به اندازهء انگشتان یك دست بودهاند.
حتی هتلهایی كه میلیاردها تومان هزینه صرف تجهیز و ساخت و سازشان شده است، اما تنها درخشیدن این ستارهها بر تابلوی هتلها تعیین كنندهء بهترین بودن آنها نیست بلكه در سنجش، درجه و گروه یك هتل بسیار حایز اهمیت است. نوع خدماتی كه هر هتل به مسافران ارایه میدهد در تعیین این مقیاس بسیار مهم است.
حتی برخی از بزرگترین هتلهای پنج و یا هفت ستارهء جهان بر دستیابی درجه و گروه بالاتری از دیگری به رقابت میپردازند. امروزه هتلداری در دنیا یك علم است و در بخش اقتصادی از آن به عنوان یك صنعت نام برده میشود. در كشور ما نیز همگام با رشد صنعت گردشگری،شاهد راهاندازی مدارس هتلداری و كلاسهای آموزشی تخصصی هستیم كه البته توسعهء این امر موجب ارایهءخدمات بهتری به گردشگران داخلی و خارجی میشود. میتوانید برای دریافت اطلاعات تخصصی درخصـــوص هتـــلداری بـــه سایت www.hoteldari.com مراجعه كنید.
در این سایت به بخشهای مختلفی كه بهطور مستقیم و غیرمستقیم با این صنعت درگیر هستند اشاره شده است. البته برخی از نكاتی كه در این بخش اطلاعاتی آمده شاید به طور مستقیم به هتلداری بستگی نداشته باشد، اما برای رسیدن به شعار ورود ۲۰ میلیون گردشگر به كشور بسیار حایز اهمیت است كه فرازهایی از آن در پی میآید.
هتلهایی كه مبلغی به عنوان ورودیه از مشتریان برای ورود به هتل دریافت میكنند هنوز نمیدانند اگر هتل پرستاره است مدیران بیستاره انتخاب كردهاند زیرا اطلاعات اندكی از امور هتلداری ندارند و نمیدانند كه لابی علاوه بر مراجعهء مسافران برای گرفتن اتاق، محل ملاقات مهمانان و انتظار آنان برای دیدن دوستان و استراحت مسافران است كه باید مبلمان راحت و با دوام و آبرومند، برای این منظور اختصاص داده شود. امر ورود و خروج مهمانان نیز، از لابی آغاز میشود.
باید از این مدیران بیستاره سوال كرد اگر در چنین هتلی مهمانی داشته باشید برای این كه بخواهید دنبال مهمانتان بروید كه از او دعوت به عمل آورید یا مهمانتان را به فرودگاه ببرید باید ورودیه بپردازید؟
چنانچه بناست در چنین هتلهایی اتاق رزرو كنید باید ورودیه پرداخت كنید؟
لابی محل قرار مهمانان هتل است اگر شما در هتل اقامت دارید و قرار ملاقات دارید باید در خیابان ملاقات كنید؟ و در كافیشاپ بیرون از هتل پذیرای مهمانتان باشید؟
اگر هتلی مبلغی برای ورودیه در نظر گرفته اطمینان میدهیم كه هتلی نخواهد بود كه بتواند رضایت مهمانان را فراهم كند زیرا مدیریت چنین هتلی شایستگی اداره كردن هتل بیستاره را هم نخواهد داشت بهتر است از اقامت در این هتلها صرفنظر كنید این مدیران موزه را با هتل اشتباه گرفتهاند و هنوز نمیدانند كه امروزه در جهان بسیاری از موزهها هم ورودی دریافت نمیكنند در هتلها هنگامی كه_ رفت و آمدها زیادتر باشد، سود بیشتری عاید خواهد شد. رفت و آمدها زمانی افزایش خواهند یافت كه مشتریان از خدمات و سرویسهای ارایه شده رضایت داشته باشند و این رضایت هنگامی حاصل خواهد شد كه آنچه به مشتریان ارایه شده است ارزش مبلغ دریافت شده را داشته باشد تا مشتریان به طور دایمی به هتل مراجعه كنند و این روند همچنان ادامه یابد فقط بعضی از رستورانهای خاص كه برنامههای زنده دارند مجاز هستند مبلغی به عنوان ورودیه charge mini دریافت كنند كه مشتریانی كه مایل هستند یك قهوه یا چای صرف كنند از سالنی كه فاقد برنامههای زنده است استفاده كنند مبلغی را كه برای ورودی از مشتریان دریافت كردهاند در زمان پرداخت صورت حساب محاسبه و از حساب مشتری كسر میكنند.
● وقتی مسافر به فروش میرسد
پول پرداختن به تاكسی به دلیل این كه مسافر به هتل آورده، عدم مدیریت و ناآشنا بودن با اصول هتلداری است. چنین مدیرانی كه به امید راننده تاكسی باشند كه مهمانی به هتل بیاورد و از این بابت وجهی به تاكسی پرداخت كنند هرگز نمیتوانند سرویس مطلوبی ارایه كنند و مدیریت هتل را به عهده بگیرند حتی اگر آموزش ببینند. در تمام جهان هتلداری رقابت و ابتكار برای جلب مشتری است وای به حال چنین هتلی كه مدیریت هتل به جای رقابت در سرویسدهی بهتر به مهمانان برای راضی نگهداشتن رانندهء تاكسی تلاش كند تا مسافر بیشتری به هتل او بیاورد بهتر است با كنجكاوی و جستوجو و بررسی رمز موفقیت رقیبان را به دست آورد و با پیروی از آنها و یا ایجاد تغییر در شیوهء آنها، آن طور كه مناسب باشد به مقصود دست یافت.
از تعداد مسافری كه به هتل مراجعه كرده میتوان آماری گرفت كه چنین هتلی در سال چه مبلغ پول به تاكسی پرداخت كرده آیا این مدیران فكر كردهاند اگر این مبلغ را هزینهء تبلیغ در نشریات یا رادیو، تلویزیون یا سایتهای مرتبط میكردند سود بیشتری عاید میشده یا وسایل كهنهء فرسوده را تعویض میكردند یا كمی زحمت به خود میدانند و سرویسدهی خدمات را بهتر میكردند.
نكتهء جالبتر آن كه از نام هتل بزرگ و هتل بینالمللی استفاده میكنند و وابسته به رانندهء تاكسی همان شهر هستند و برای راضی نگهداشتن رانندهء تاكسی كه مسافر بیشتری برای او ببرد سكهء طلا جایزه تعیین میكنند، ولی برای راضی نگهداشتن مهمانان هتل هیچ هزینهای نمیكنند در حالی كه برای جلب و جذب مهمان راههای فراوانی وجود دارد.
منبع : روزنامه سرمایه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست