چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
پیامدهای رحلت پیامبر اکرم (ص) در نگاه شاهد آن ایام
● ویژگیهای فرصت طلبان
رحلت پیامبر اكرم (ص) برای حكومت اسلامی و امت اسلام حادثهای سخت و جانسوز بود . چنانكه امیرالمؤمنین(ع) میفرماید:
« بابی انت و امی یا رسول الله (ص) لقد انقطع بموتك ما لم ینقطع بموت غیرك من النبوهٔ والانباء و اخبارالسماء . خصصت حتی صرت مسلیا عمن سواك و عممت حتی صار الناس فیك سواء و لولا انك امرت بالصبر و نهیت عن الجزع، لانفدنا علیك ماءالشؤون . و لكان الداء مماطلا و الكمد محالفا و قلالك . . . (۱) ؛ پدر و مادرم فدایت ای پیامبر خدا، با مرگ تو رشتهای پاره شد كه در مرگ دیگران چنین قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پیام و اخبار آسمانی بود . مصیبت تو دیگر مصیبت دیدگان را تسلی دهنده ست یعنی پس از مصیبت تو دیگر مرگ ها اهمیتی ندارد . و از طرفی این یك مصیبت همگانی است كه عموم مردم به خاطر تو عزادارند . اگر نبود كه امر به صبر و شكیبایی فرمودهای و از بیتابی نهی نمودهای آنقدر گریه میكردم كه اشك هایم تمام شود . و این درد جانكاه همیشه در من میماند و حزن و اندوهم دائمی میشد. كه همه اینها در مصیبت تو كم و ناچیز است.»
سختی مصیبت رحلت پیامبر به قدری بود كه امام علی میفرماید: « فضجت الدار الافنیهٔ(۲)؛ گویا در و دیوار خانه فریاد میزد.»
● موفقیت پیامبر اکرم (ص) در زمان حکومت
شاید تصور آن روز برای خیلیها امری مشكل به نظر میرسید، چرا كه پیامبر توانسته بود در مدت كمی علاوه بر ایجاد الفت و اخوت و صفا و صمیمیت بین مردم، حكومتی عدل گستر و نظامی قانونمند را پی ریزی كند كه مردم خصوصا طبقه عامه از آن بهره مند باشند.
چنانكه حضرت امیرمؤمنان(ع) میفرماید: « فانظروا الی مواقع نعم الله علیهم حین بعث الیهم رسولا . فعقد بملته طاعتهم . و جمع علی دعوته الفتهم، كیف نشرت النعمهٔ علیهم جناح كرامتها و اسالت لهم جداول نعمتها والتفت الملهٔ بهم فی عوائد بركتها فاصبحوا فی نعمتها غرقین . و فی خصرهٔ عیشها فكهین . قد تربعت الامور بهم فی ظل سلطان قاهر . و آوتهم الحال الی كنف عز غالب، و تعطفت الامور علیهم فی ذری ملك ثابت . فهم حكام علی العالمین و ملوك فی اطراف الارضین یملكون الامور علی من كان یملكها علیهم، و یمضون الاحكام فیمن كان یمضیها فیهم لاتغمزلهم قناهٔ ولا تقرع لهم صفاهٔ (۳) ؛ حال به نعمت های بزرگ الهی كه به هنگامه بعثت پیامبر اسلام (ص) بر آنان فرو ریخت بنگرید . كه چگونه اطاعت آنان را دین خود پیوند داد . و با دعوتش آنها را به وحدت رساند. چگونه نعمتهای الهی بال های كرامت خود را بر آنان گستراند و جویبارهای آسایش و رفاه برایشان روان ساخت و تمام بركات آیین حق، آنها را در بر گرفت در میان نعمتها غرق شدند و در خرمی زندگانی شادمان . امور اجتماعی آنان در سایه حكومت اسلام استوار شد . در پرتو عزتی پایدار آرام یافتند و به حكومتی پایدار رسیدند . آنگاه آنان حاكم و زمامدار جهان شدند و سلاطین روی زمین گردیدند و فرمانروای كسانی شدند كه در گذشته حاكم بودند و قوانین الهی را بر كسانی اجرا میكردند كه مجریان احكام بودند و در گذشته كسی قدرت درهم شكستن نیروی آنان را نداشت و هیچ كس خیال مبارزه با آنان را در سر نمیپروراند .»
● شمهای از حالات فرصت طلبان عصر پیامبر اكرم (ص)
شرایط قبل از اسلام و حتی بعد از حكومت اسلامی پیامبر به گونهای نبود كه تمام كسانی كه در جزیرهٔ العرب آن روز میزیستند از جان و دل تسلیم اوامر حكومت نبوی شوند و چه بسا بودند كسانی كه نه از سر تسلیم بلكه از ناچاری به بیعت حكومت حضرتش درآمده بودند . و حتی كسانی كه در حیات حضرت نتوانستند كاری كنند .
چنانكه امام علی (ع) میفرماید: « فاراد قومنا قتل نبینا واجتیاح اصلنا و هموا بنا الهموم و فعلوا بنا الافاعیل و منعونا العذب واحلسونا الخوف واضطرونا الی جبل وعر واوقدوا لنا نارالحرب فعزم الله لنا علی الذب عن حوزته والرمی من وراء حرمته (۴) ؛ خویشاوندان ما از قریش میخواستند پیامبرمان (ص) را بكشند و ریشه ما را درآورند و در این راه اندیشهها از سر گذراندند و هر چه خواستند نسبت به ما انجام دادند. و زندگی خوش را از ما سلب كردند . و با ترس و وحشت به هم آمیختند و ما را به پیمودن كوههای صعب العبور مجبور كردند و برای ما آتش جنگ افروختند . اما خدا خواست كه ما پاسدار دین او باشیم و شر آنان را از حریم دین بازداریم .
آنان منتظر رحلت پیامبر بودند تا بتوانند به مطامع نفسانی خود دست یازند .
چنانكه امام علی (ع) خطاب به برادرش عقیل نوشتند: « فدع عنك قریشا و تركاضهم فی الضلال و تجوالهم فی الشقاق و جماحهم فی التیه، فانهم قد اجمعوا علی حربی كاجماعهم علی حرب رسول الله (ص) قبلی ... (۵) ؛ قریش را بگذار تا در گمراهی بتازند و در جدایی سرگردان باشند . و با سركشی و دشمنی زندگی كنند همانا آنان در جنگ با من متحد شدند آنگونه كه پیش از من در نبرد با رسول خدا (ص) هماهنگ بودند.»
البته بیانات پیامبراكرم (ص) در حق امیرالمؤمنین و در راس آنها در غدیر خم توانسته بود از شدت و حدت آن بكاهد .
چنانكه حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:
«... كانكم لم تعلموا ما قال یوم غدیر خم، والله لقد عقد له (علی علیهالسلام) یومئذ الولاء لیقطع منكم بذلك منها الرجاء ... (۶) ؛ گویا از آن چه رسول خدا (ص) در روز غدیر خم فرمود، آگاهی ندارید؟ سوگند به خدا كه ایشان در آن روز ولایت و رهبری امام علی (ع) را مطرح كرد و از مردم بیعت گرفت تا امید شما فرصت طلبان تشنه قدرت را قطع نماید.»
گروهی نیز توان و توفیق معرفت پیامبر و حكومت حضرتش را پیدا نكرده بودند . چنانكه خداوند متعال میفرماید:
« قالت الاعراب آمنا، قل لم تؤمنوا ولكن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبكم.» (۷)
● شرایط حاد و تاسف بار بعد از رحلت پیامبر اكرم (ص)
این عوامل و عواملی دیگر دست به دست هم داده بود تا بعد از رحلت پیامبر اكرم جامعه آن روز با مشكلات خاصی مواجه شود. چنانكه امام علی (ع) میفرماید:
«... حتی رایت راجعهٔ الناس قد رجعت عن الاسلام، یدعون الی محق دین محمد (ص) فخشیت ان لم انصر الاسلام و اهله ان اری فیه ثلما او هدما تكون المصیبهٔ به اعظم من ولایتكم ... (۸) ؛ تا آنجا كه دیدم گروهی از اسلام بازگشته، میخواهند دین محمد (ص) را نابود سازند. پس ترسیدم كه اگر اسلام و طرفدارانش را یاری نكنم، رخنهای در آن بینم یا شاهد نابودی آن باشم كه مصیبت آن بر من سختتر از رها كردن حكومت بر شماست.»
● پیامدهای رحلت از لسان مبارک حضرت زهرا (س)
در این مقال بنابر آن است كه پیامدهای رحلت پیامبر اكرم (ص) از نگاه تنها یادگارش، حضرت فاطمه سلام الله علیها بیان شود. او كه بضعهٔ الرسول است (۹) و به تعبیر امام علی (ع) بقیهٔ النبوهٔ (۱۰) است و به اعتراف دیگران، خیرهٔ النساء و ابنهٔ خیر الانبیاء، صادقهٔ فی قولك، سابقهٔ فی وفور عقلك است. (۱۱)
او كه خلیفه اول در جمع مردم مدینه دربارهاش چنین گفته است: انت معدن الحكمهٔ و موطن الهدی و الرحمهٔ و ركن الدین و عین الحجهٔ است. (۱۲)
و حتی عایشه نیز گفته است: « ما رایت احدا كان اصدق لهجهٔ من فاطمهٔ الا ان یكون الذی ولدها. » (۱۳)
او كه هم مردمان مكه و مدینه را دیده و هم شاهد حیات پیامبر اكرم (ص) بوده و هم در كنار پیامبر و حضرت امیر(ع) حوادث ریز و درشت عصر نبوت و روزهای بعد از رحلت و حوادث تلخ و دردناك آن ایام كوتاه را به دقت زیر نظر داشته است . آری او میتواند پیامدهای تاسف بار رحلت پیامبر را خوب بیان كند . در اینجا به مواردی از آنها میپردازیم:
آن حضرت در خطبه فدكیه (۱۴) و خطبهای كه بعدا در جمع زنان مدینه كه به عیادت ایشان آمده بودند (۱۵) ایراد فرمودهاند، پیامدهای رحلت پیامبر را بیان میكنند از جمله آنها عبارتند از:
▪ ایجاد ضعف و سستی در میان مردم .
استومع وهنه « یا وهیه.» (۱۶)
حضرت در خطبهای كه در حضور زنان مدینه كه به عیادت ایشان آمده بودند نیز این امر را تذكر دادند و با تاسف فرمودند:
« فقبحا لفلول الحد واللعب بعد الجد و قرع الصفاهٔ (۱۷) ؛ چه زشت است سستی و بازیچه بودن مردانتان پس از آن همه تلاش و كوشش .»▪ تفرقه و اختلاف به وجود آمد
«استنهر فتقه وانفتق رتقه (۱۸) ؛ تشتت و پراكندگی گسترش یافت . و وحدت و همدلی از هم گسست.»
استنهر از نهر به معنای وسعت و زیادی است، فتق به معنای جدایی و پاره پاره شدن است. انفتق از انفتاق یعنی شكافتن و رتق هم به معنای همبستگی و اتحاد است .
در قرآن كریم نیز آمده است كه: «ان السموات والارض كانتا رتقا ففتقناهما (۱۹) ؛ (آیا كافران ندیدند) كه آسمان ها و زمین به هم پیوسته بودند و ما آنها را از یكدیگر باز كردیم .»
▪ امید و آرزوهای مسلمانان به ناامیدی تبدیل شد
آنان كه به پیامبر اكرم (ص) و احكام عالیه اسلام ناب حضرتش دلخوش كرده بودند از نعمت دین الهی و حكومت اسلامی بهره مند گشته بودند. اكنون با دیدن حوادث بعد از آن حضرت مایوس شده و امیدشان به یاس مبدل گشت .
« واكدت الامال.» (۲۰)
▪ به حریم پیامبر بی حرمتی شد
« اضیع الحریم و ازیلت الحرمهٔ عند مماته (۲۱)؛ هنوز جسد مبارك پیامبر بر زمین است. در اجتماع سقیفه (۲۲) بدون نظرخواهی از خاندان پیامبر به تعیین جانشین برای آن حضرت میپردازند. و حق اهل بیت حضرتش را ضایع میكنند .
چنانكه حضرت علی(ع) میفرماید:" فوالله ما كان یلقی فی روعی، ولا یخطر ببالی ان العرب تزعج هذا الامر من بعده (ص) عن اهل بیته ولا انهم منحوه عنی من بعده" (۲۳) ؛ به خدا سوگند نه در فكرم میگذشت و نه در خاطرم میآمد كه عرب خلافت را پس از رسول خدا از اهل بیت او بگرداند. یا مرا پس از وی از عهده دار شدن حكومت باز دارند.»
و حتی در لحظات واپسین عمر حضرت و هنگام رحلت ایشان، هنگامی كه قلم و لوحی طلب فرمودند به آن حضرت بی حرمتی كردند و ندای " فانه یهجر" سر دادند. (۲۴)
و مدتی هم از رحلت حضرت نگذشت كه به در خانه تنها یادگارش آمدند و چه بی حرمتی ها كه نكردند. چنانكه حضرت زهرا فرمود: یا ابتاه یا رسول الله هكذا كان یفعل بحبیبتك وابنتك ... . (۲۵)
یا ابتاه یا رسول الله ماذا لقینا بعدك من ابن الخطاب وابن ابی قحافهٔ (۲۶) ؛ بابا ای رسول خدا پس از تو از دست زاده خطاب و زاده ابی قحافه چه بر سر ما آمد. (۲۷)
▪ خط نفاق و دورویی آشكار شد
« ظهر فیكم حسكهٔ النفاق.» (۲۸)
حضرت در جای دیگری از همین خطبه، با كنایه زیبایی به این نفاق افكنی پرداخته است و فرموده است:
« تشربون حسوا فی ارتغاء و تمشون لاهله و ولده فی الخمر والضراء و نصبر منكم علی مثل حز المدی، و وخز السنان فی الحبشاء (۲۹) ؛ شیر را اندك اندك با آب ممزوج نمودید و به بهانه این كه آب مینوشید، شیر را خوردید. كنایه از نفاق است كه تظاهر به عملی میشود كه در واقع خلاف آن است (۳۰) و برای نابودی اهل بیت او در پشت تپهها و درختان كمین كردید . و ما بر این رفتار شما كه مانند بریدن كارد و فرو بردن نیزه در شكم، دردآور و كشنده است صبر میكنیم .»
▪ دین و معنویت كم رنگ شد
« و سمل جلباب الدین.» (۳۱)
«جلبب» چادر یا عبایی كه بدن انسان را میپوشاند، حضرت زهرا (س) تعبیر به جلباب دین فرموده . چون دین نیز تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی انسان را در بر میگیرد، همانگونه كه چادر و عباء تمام بدن انسان را در بر میگیرد. (۳۲)
و در عبارتی دیگر فرمودهاند: «... اطفاء انوار الدین الجلی و اهمال سنن النبی الصفی (۳۳) ؛ به خاموش كردن انوار درخشان دین و بیاهمیت كردن و مهمل گذاردن سنتهای پیامبر برگزیده خدا همت گماردید.»
۷ ) مردم دچار بیتفاوتی شدند .
حضرت خطاب به انصار كه با جان و مال پیامبر را كمك كرده بودند چنین فرمودند:
« یا معاشر الفتیهٔ و اعضاء الملهٔ، و حضنهٔ الاسلام ما هذه الغمیزهٔ فی حقی و السنهٔ عن ظلامتی (۳۴) ؛ ای گروه جوانمرد، ای بازوان ملت و یاوران اسلام، این غفلت و سستی و ضعف شما در حق من و تغافل و بیتفاوتی و خواب آلودگی درمورد دادخواهی من، چیست؟»
▪ مردم پیمان شكنی كردند
فرمودند:« فانی حرتم بعد البیان و اسررتم بعد الاعلان و نكصتم بعد الاقدام (۳۵) ؛ پس چرا بعد از بیان حق حیران و سرگردانید، و بعد از آشكار كردن عقیده پنهان كاری میكنید و بعد از آن پیشگامی و روی آوردن به عقب برگشته پشت نمودهاید.»
حضرت زهرا سلام الله علیها، در این فراز به حادثه غدیر اشاره میكند كه پیامبر اكرم (ص) آن را برای مردم بیان فرمود و به آنها اعلام كرد و آنان نیز با علی (ع) بیعت كردند . اما اكنون بیعت خود را شكستند .
▪ مردم دچار وسوسههای شیطانی شدند
« تستجیبون لهتاف الشیطان الغوی (۳۶) ؛ به شیطان گمراه كننده پاسخ مثبت دادید.»
و در جای دیگر از خطبه فرمودهاند:« اطلع الشیطان راسه من مغزره هاتفا بكم فالفاكم لدعوته مستجیبین (۳۷) ؛ شیطان سر خود را از مخفی گاه به در آورد. شما را فراخواند، دید كه پاسخگوی دعوت باطل او هستید... .»
«مغزر» یعنی مخفی گاه . در اینجا شیطان به سنگ پشت و خارپشت تشبیه شده است. چون آن هم وقتی دشمن را میبیند، سرش را در لاك خود فرو میبرد. اما وقتی كه محیط را بدون خطر احساس كرد، سر خود را بیرون میآورد. شیطان نیز تا وقتی كه پیامبراكرم (ص) زنده بودند، سرش را در لاك خود فرو برده بود و جرات نمیكرد خود را نشان دهد . ولی بعد از آن سرش را بیرون آورد و به تحریك مردم پرداخت. (۳۸)
▪ شتاب در شنیدن حرف های بیهوده و بیاساس .
« معاشرالناس المسرعهٔ الی قیل الباطل المغضیهٔ علی الفعل القبیح الخاسر (۳۹) ؛ ای گروه مردم كه به سوی شنیدن حرف های بیهوده شتاب میكنید، و كردار زشت زیانبار را نادیده میگیرید.»
۱) نطفه مظاهر فساد روئیدن گرفت .
در پایان خطبه عیادت خطاب به زنان مهاجر و انصار فرمود:
« اما لعمری لقد لقحت فنظرهٔ ریثما تنتج ثم احتلبوا ملء القعب دما عبیطا و ذعافا مبیدا(۴۰) ؛ به جان خودم سوگند نطفه فساد بسته شد، باید انتظار كشید تا كی مرض فساد پیكر جامعه اسلامی را از پای درآورد كه پس از این از پستان شتر به جای شیر خون بدوشید و زهری كه به سرعت هلاك كننده است .
۲) فرصت طلبان به سر كار آمدند .
حضرت سلام الله علیها در فرازهایی از خطبه فدكیه به گروه های فرصت طلب كه منتظر بودند تا بعد از رحلت پیامبر از موقعیت بهره برند پرداخته است . و ویژگیهای آنها را نیز بیان فرموده است .
▪ گروه های فرصت طلب
الف) گمراهان ساكت و منتظر .
« نطق كاظم الغاوین (۴۱) ؛ گمراهان خاموش به سخن درآمدند.»
اینان كه در حیات پیامبر جرات حرف زدن هم نداشتند با رحلت ایشان وارد میدان شدند . كسانی مانند ابوسفیان را میتوان جزو این گروه نام برد.
ب) فرومایگان بی نام و نشان .
« و نبغ خامل الاقلین (۴۲) ؛ آدم های پست و بیارزش با قدر و منزلت شدند .»
كسانی كه نه از سابقه در دین و نه فداكاری در جنگهای پیامبر برخوردار بودند . به بهانه ترس از فتنه در حالی كه بدن پیامبر بر زمین بود در تعیین خلیفه پیامبر مردم را تحریص میكردند .
ج) شجاعان و دلاور مردان از اهل باطل .
« و هدر فنیق المبطلین (۴۳) ؛ شتر اهل باطل بانگ برآورد و در میدانهای شما به جولان درآمد.»
▪ ویژگیهای فرصت طلبان
حضرت در جای دیگری از همین خطبه ویژگیهای آنان را چنین بیان میكند .
ـ در ظاهر ساكت و آرام بودند،" وادعون" فروگذاران .
ـ اهل خوشگذرانی بودند، " فاكهون" .
ـ راحت طلب و رفاه زده بودند، " انتم فی رفاهیهٔ من العیش" .
ـ منتظر پیش آمد حوادث برای پیامبر و اهل بیت بودند، " تتربصون بنا الدوائر" .
ـ اخبار و رویدادها را دنبال میكردند، " تتولفون الاخبار" .
ـ در جنگها عقب نشینی و یا فرار میكردند، " تنكصون عند النزال و تفرون من القتال." (۴۴)
میتوان با مطالعه تاریخ به عنوان نمونه ملاحظه كرد كه در جنگ احد چه كسانی عقب نشینی كردند و یا فرار كردند و چه كسانی تا آخرین لحظات در كنار پیامبر اكرم (ص) باقی بودند . (۴۵)
هر چند ممكن است با قدری دقت و تامل موارد دیگری از این پیامدهای تاسف بار را از بیانات حضرت زهرا (س) به دست آورد، اما در این نوشتار به همین دوازده مورد اكتفا میشود .
متاسفانه جامعه امروز نیز با بعضی از این پیامدها گریبان گیر است . امید است با بهره گیری از اسلام ناب و مكتب اهل بیت علیهم السلام در پیرایش این آفات كوشا باشیم .
پینوشتها:
. نهج البلاغه (صبحی صالح) خطبه ۲۳۵ .
. همان، خ ۱۹۷ .
. همان، خ۱۹۲، بندهای ۹۸ - ۱۰۲ .
. همان، نامه ۹ .
. همان، نامه ۳۶ .
. نهج الحیاهٔ فرهنگ سخنان فاطمه علیهاالسلام، ۱۳۸، حدیث ۵۹ .
۷ . حجرات (۴۹) آیه۱۴ .
. نهج البلاغه، نامه ۶۲ .
. بحارالانوار، ج۴۳، ص۲۳، حدیث۱۷ .
۰ . الاحتجاج، (اسوه) ج۱، ص۲۸۲ .
۱ . همان، ۲۷۰ .
۲ . همان، ۲۷۷ .
۳ . الغدیر (دارالكتب آخوندی) ج۲، ص۳۱۲ .
۴ . این خطبه در منابع متعددی آمده است . از جمله: الاحتجاج طبرسی (چاپ اسوه) ج۱، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۱۶، ص۲۱۱ به بعد . و در كتاب های مستقلی نیز ترجمه و شرح آن نوشته شده است از جمله: درس هایی از خطبه حضرت زهرا، حسینعلی منتظری . شرح خطبه حضرت زهرا در دو جلد . عزالدین حسینی زنجانی، قطرهای از دریا . علی ربانی گلپایگانی .
۵ . ر . ك به الاحتجاج، ج۱، بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۵۸ به بعد .
۶ . الاحتجاج، ج۱، ص۲۷۰ .
۷ . همان، ص۲۸۷ .
۸ . همان، ص۲۷۰ .
۹ . انبیاء، ۳۰ .
۰ . الاحتجاج، ج۱، ص۲۷۰ .
۱ . همان .
۲ . دربار سقیفه از جمله ر . ك به شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۰ - ۶۰ و ج۶، صص ۵ - ۵۰ .
۳ . نهج البلاغه، نامه۶۲ .
۴ . الارشاد شیخ مفید، ترجمه آقای رسولی محلاتی چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج۱، ص۲۵۰
۵ . نهج الحیاهٔ فرهنگ سخنان فاطمه سلام الله علیها، ۱۴۷ .
۶ . همان، ۲۵۰ .
۷ . امام علی، عبدالفتاح عبدالمقصود، (ترجمه به فارسی) ج۱، ص۳۲۸ .
۸ . الاحتجاج، ج۱، صص۲۶۳ و ۲۶۴ .
۹ . همان، ۲۶۶ .
۰ . ر . ك به قطرهای از دریا، شرح خطبه حضرت زهرا، ۱۲۶ .
۱ . الاحتجاج، ج۱، ص۲۶۴ .
۲ . درس هایی از خطبه حضرت زهرا، ص ۱۱۸ .
۳ . الاحتجاج، ج۱، ص۲۶۶ .
۴ . همان، ۲۶۹ .
۵ . همان، ۲۷۲ .
۶ . همان ۲۶۶ .
۷ . همان ۲۶۴ .
۸ . درس هایی از خطبه حضرت زهرا، ص۱۲۰ .
۹ . الاحتجاج، ج۱، ص۲۷۸ .
۰ . همان، ص ۲۹۰ .
۱ .همان، ص ۲۶۴ .
۲ . همان .
۳ . همان .
۴ . همان، ص ۲۶۳ .
۵ . ر . ك شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۵، صص۲۰ - ۲۵ .
× . در ترجمه عبارات: بیشترین استفاده از ترجمه نهج البلاغه و نهج الحیاهٔ آقای محمد دشتی شده است.
. نهج البلاغه (صبحی صالح) خطبه ۲۳۵ .
. همان، خ ۱۹۷ .
. همان، خ۱۹۲، بندهای ۹۸ - ۱۰۲ .
. همان، نامه ۹ .
. همان، نامه ۳۶ .
. نهج الحیاهٔ فرهنگ سخنان فاطمه علیهاالسلام، ۱۳۸، حدیث ۵۹ .
۷ . حجرات (۴۹) آیه۱۴ .
. نهج البلاغه، نامه ۶۲ .
. بحارالانوار، ج۴۳، ص۲۳، حدیث۱۷ .
۰ . الاحتجاج، (اسوه) ج۱، ص۲۸۲ .
۱ . همان، ۲۷۰ .
۲ . همان، ۲۷۷ .
۳ . الغدیر (دارالكتب آخوندی) ج۲، ص۳۱۲ .
۴ . این خطبه در منابع متعددی آمده است . از جمله: الاحتجاج طبرسی (چاپ اسوه) ج۱، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۱۶، ص۲۱۱ به بعد . و در كتاب های مستقلی نیز ترجمه و شرح آن نوشته شده است از جمله: درس هایی از خطبه حضرت زهرا، حسینعلی منتظری . شرح خطبه حضرت زهرا در دو جلد . عزالدین حسینی زنجانی، قطرهای از دریا . علی ربانی گلپایگانی .
۵ . ر . ك به الاحتجاج، ج۱، بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۵۸ به بعد .
۶ . الاحتجاج، ج۱، ص۲۷۰ .
۷ . همان، ص۲۸۷ .
۸ . همان، ص۲۷۰ .
۹ . انبیاء، ۳۰ .
۰ . الاحتجاج، ج۱، ص۲۷۰ .
۱ . همان .
۲ . دربار سقیفه از جمله ر . ك به شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۰ - ۶۰ و ج۶، صص ۵ - ۵۰ .
۳ . نهج البلاغه، نامه۶۲ .
۴ . الارشاد شیخ مفید، ترجمه آقای رسولی محلاتی چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج۱، ص۲۵۰
۵ . نهج الحیاهٔ فرهنگ سخنان فاطمه سلام الله علیها، ۱۴۷ .
۶ . همان، ۲۵۰ .
۷ . امام علی، عبدالفتاح عبدالمقصود، (ترجمه به فارسی) ج۱، ص۳۲۸ .
۸ . الاحتجاج، ج۱، صص۲۶۳ و ۲۶۴ .
۹ . همان، ۲۶۶ .
۰ . ر . ك به قطرهای از دریا، شرح خطبه حضرت زهرا، ۱۲۶ .
۱ . الاحتجاج، ج۱، ص۲۶۴ .
۲ . درس هایی از خطبه حضرت زهرا، ص ۱۱۸ .
۳ . الاحتجاج، ج۱، ص۲۶۶ .
۴ . همان، ۲۶۹ .
۵ . همان، ۲۷۲ .
۶ . همان ۲۶۶ .
۷ . همان ۲۶۴ .
۸ . درس هایی از خطبه حضرت زهرا، ص۱۲۰ .
۹ . الاحتجاج، ج۱، ص۲۷۸ .
۰ . همان، ص ۲۹۰ .
۱ .همان، ص ۲۶۴ .
۲ . همان .
۳ . همان .
۴ . همان، ص ۲۶۳ .
۵ . ر . ك شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۵، صص۲۰ - ۲۵ .
× . در ترجمه عبارات: بیشترین استفاده از ترجمه نهج البلاغه و نهج الحیاهٔ آقای محمد دشتی شده است.
منبع : سایت پیامبر اعظم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست