دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
مزدا ۶، طراحی زیبا و عملکرد اسپورت
فرض كنید شیفته و عاشق خودرو هستید و مدتی را ترجیح میدهید كه رانندگی با آن سرگرمكننده و لذتبخش باشد. اگر در تمام عمر خود با خودروهای اسپورت رانندگی كرده باشید، فرمانپذیری و قدرت در تعادل مطلوب برای شما مهم است، اما اكنون به خودروی بزرگتر از «میاتا» یا هر سدان اسپورت نیاز دارید كه كارایی آن بیشتر باشد و به قیمت از دست دادن لذت رانندگی، تمام نشود.
در این شرایط چه باید كرد؟ معمولاً در خودروهای اسپورت كارایی، زیر سؤال میرود مگر آنكه خودروی جادهای را انتخاب كنید. هاچبكها بیش از اندازه كوچك و خودروهای اسپورت اروپایی بیش از اندازه گران هستند. احتمالاً برای خرید به بازار كساد خودروهای متوسط یا سدانهای رایج سركشی خواهید كرد.
نظر شما درباره خودروی اسپورت مزدا ۶ چیست؟ این خودرو دارای فضای كافی، تنوع كاربرد، شاسی اسپورت، ۲۲۰ اسببخار قدرت، موتور ۳ لیتری و ۶ سیلندر است. قیمت ۲۴ هزار و ۲۵ دلاری آن رقبای اروپایی را پشتسر میگذارد.
این مدل یكی از ۳ طرح مزدا ۶ است. سدان مدل «i» موتوری به حجم ۳/۲ لیتر، ۱۶۰ اسببخار قدرت و ۴ سیلندر دارد، اما مدل «s» ۲۲۰ اسببخار قدرت و ۶ سیلندر دارد. این مدل، شبیه هاچبكی است كه بسیار زیركانه طراحی شده و مانند سدان معمولی به نظر میرسد. قسمت عقب این خودرو جادار و برای گذاشتن بار اضافی، مناسب است. این موضوع در مورد مدلهای «i» و «s» نیز رعایت شده است. تنوع، نمك زندگی است. مزدا در میان خودروهای یكنواخت كلاس متوسط، به اندازه كافی نمك دارد.
در رانندگی با مزدا ۶ اسپورت، تركیب خارقالعادهای بر عملكرد سدان اسپورت، فضای مفید و طراحی مناسب، جلب توجه میكند. این ویژگی در SUV و خودروهای شاسی بلند شهری دیده نمیشود. فرمانپذیری آن مانند سدانهای اسپورت دیفرانسیل جلو و فضای مفید داخل آن شبیه SUVهای بزرگ است.
مزدا ۶ اسپورت با بخشهای بلند و باریك و طراحی محكم و قاطعانه، هرگز با وسیله حمل و نقل صرف اشتباه نمیشود. مزدا ۶ نسبت به مزدا ۳ بزرگتر و سنجیدهتر است، اما قدیمیتر به نظر نمیرسد. بدنه همه مدلهای مزدا ۶ از قسمت شیشه جلو شبیه یكدیگرند. طراحی كاپوت و گلگیر، خودرو را پهنتر نمایش میدهد. مزدا ۶ دارای حفاظ آهنی ۶ وجهی در كنار، چراغهای بزرگ جلو، سپر اسپورت RX-۸ و جلو داشبورد است. كشیدگی و شیب ملایم خط سقف این خودرو با تعبیه بادگیری در عقب، تقویت میشود و كشیدگی شیشههای كناری بر اسپورت بودن آن تأكید میكند.
تنوع كاربرد و فضای مناسب مزدا ۶، دلیل خرید مشتریان آن است. مزدا ۶ حتی با ۴ یا ۵ سرنشین، هنوز فضای كافی برای بار دارد، اما SUVهای كوچكتر فضای بسیار كمی در صندلی عقب دارند. صندلی عقب مزدا برای استفاده سرنشین یا بار به صورت ۴۰/۶۰ خم میشود. میله عرضی متحركی كه پشت محل قرارگیری بار قفل میشود، توری هم دارد و به سقف متصل است تا اسباب خردهریز را در بالای محوطه بار نگه دارد. بعضی از مدلهای مزدا ۶ بستهای اضافی شامل روكش چرمی صندلیها، گرمكن صندلیهای جلو، آینه و ابزار شبنما دارند.
راحتی صندلیهای مزدا ۶ مطلوب است و صندلی راننده به صورت برقی تنظیم میشود. اغنای فرمان این خودرو به صورت دستی تنظیم میشود. در اطراف فرمان ضخیم مزدا ۶ برای چسبندگی بهتر دست، كنترل دكمههای سیستم صوتی و كنترل راهبری، نوار چرمی پیچیده شده است. رنگ یكنواخت و تریم پلاستیكی با ظاهر فلزی در كنسول وسط و روی درها طراحی سنجیده خودرویی اسپورت و كوچك را نمایش میدهد. جای پول خرد در چپ فرمان، كنسول دولایه و جیبهایی روی در برای بطری آب از دیگر موارد طراحی این خودرو است.
برای رعایت ایمنی مزدا ۶ از ساختار محكم اتاق، سیستم ضد قفل دیسكهای ترمز و كیسه هوای جلو استفاده شده است. كیسههای هوای كناری بر روی همه مدلهای استاندارد وجود دارند به جز سدان مزدا ۶ «i» كه نصب كیسه هوا در آن اختیاری است.
مزدا ۶ خودروی قدیمی خانوادگی نیست و این مزیتی مهم برای آن است. شاسی یكتكه مستحكم مزدا ۶ با كمك جناغ ۲ تایی جلو و فنربندی عقب سبب حركت نرم خودرو، راحتی رانندگی و فرمانپذیری اسپورت شده است. میلههای تعادل از هر دو طرف، لغزش بدنه را كاهش میدهند و انتقال وزن را در پیچهای تند بهبود میبخشند. كالیبراسیون فنربندی برای «رانندگی تفریحی» ساخته شده است. ظرفیت سرنشین و بار و تنوع داخلی، مزدا ۶ را وسیله نقلیهای بسیار مطلوب برای دنیای واقعی ساخته است. عملكرد اسپورت و كارایی مزدا ۶ در كنار یكدیگر قرار گرفتهاند و اسپورت بودن بر آن غالب شده است.
موتور ۶ سیلندر مزدا ۶ اسپورت از آلیاژ آلومینیم با بادامك ۲ تایی و شیر زمانسنج متغیر ساخته شده است، در ۶۳۰۰ دور بر دقیقه ۲۲۰ اسببخار قدرت با حداكثر گشتاور ۱۹۲ پوند بر فوت در ۵ هزار دور بر دقیقه ایجاد میكند. قدرت موتور آن در محدوده سرعتهای متوسط بهتر ازسرعتهای بالاست، اما شیر زمانسنج متغیر باعث میشود قدرت از ۲۵۰۰ تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه مفید باشد. هر چه گشتاور در پایان كمتر باشد چرخش چرخها و گشتاور پیچشی فرمان در شتابهای بالا، كمتر خواهد بود. بهترین عملكرد در ۳۵۰۰ دور بر دقیقه بهدست میآید. این قدرت با جعبهدنده دستی ۵ سرعته به راحتی كسب میشود. برای كسانی كه با دنده دستی راحت نیستند، مدل دنده اتوماتیك عرضه شده است. دنده اتوماتیك ۴ حالته در سال جاری به ۶ حالته ارتقا یافته و عملكرد و صرفه اقتصادی آن بهینه شده است. وزن این خودرو ۱۲۰ پوند بیشتر از سدان مشابه مزدا ۶ است. این وزن، تفاوتی اندك در عملكرد و مصرف سوخت ایجاد میكند.
نویسنده : نوشین دیانتی
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست