دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
روش نهایی علمی
![روش نهایی علمی](/mag/i/2/rbish.jpg)
● روشهای سنتی :
▪ قدمت طولانی در کاربرد آنها وجود دارد
یکی از این روشها تحت عنوان روش نمایش علمی ذکر شده باز وقتی میگویم نمایش علمی، با ایفای نقش، نقش بازی کردن اشتباه نگیرند . روش نمایش علمی مبتنی بر یادگیری به اصطلاح مهارتی ، عملی براسا س مشاهد میباشد . من یک جایی مهارت عملی را با اجراء و انجام دادن یاد میگیرم . این یک فرآیند دیگری است ولی یک جا یک مهارت عمل را از طریق فقط مشاهد ه کردن مثل روش سنتی در گذشته، مثلاً در یک روستایی کار کردم کار حرفه خود را فقط از طریق نگاه کردن کار استاد کار یا پدر و مادر یاد میگیرد.
چه زمانی این روش را بکار میگیریم. ما میخواهیم بچه ها یک مهارت عملی را در روی یک دستگاه بدست بیآورند، اما این دستگاه محدود است و در اختیار همه نیست، با این کار بکنند.
معلم این را وارد کلاس میکند و با توضیح دادن و به نمایش گذاشتن آن مهارتها را به بچه ها یاد میدهد. به این روش به اصلاح گفته میشود، نمایش علمی و یک وسیله علمی، مثلاً موتور دیزل را برایشان توضیح میدهیم . این روش نیز مراحل خاص خود را دارد .
▪ اولین مرحله، آمادگی است
آمادگی چیست ؟ من یک وسیله را آوردم و میخواهم کار کنم و بارها در کلاس استفاده کردم . آیا لازم است مجدداً آن را چک کنم و با آن تمرین کنم ، ببینم جواب میدهد یا نه، حتماً لازم است، چرا؟
گاهی اوقات ممکن است وسیلهای دستکاری شد. دقیق کار نکند و در کلاس. ولی بچه ها گفتم کار کرده آن این است، وقتی میخواهم به مرحله عمل دربیاورم جواب نمیدهد. بچه ها بین خراب شدن دستگاه و دانش من نمیتوانند زیاد فرق قائل شوند و شروع میکند، به خندیدن میگویند خود استاد و معلم بلد نیست. این را من شاهد بودم .
دانشکده کشاورزی یکی از دانشگاهها، استاد بزرگواری، عنوان درس من نمیدانم ولی روی تراکتورهای کشاورزی و نحو روشن کردن آن استاد صحبت کردند، این نه، تمام حرفها را زد و بعد آمد استارت بزند دین ماشین روشن نمیشد. شروع کردن دانشجویا هر هر خندیدن، ببینید استاد خودش بلد نیست میخواهد به من یاد بدهد.
مثلاً به شاگرد بخواهیم بگوئیم چگونه از اوهد در کلاس میخواهیم استفاده کنیم، وی ناخود آگاه میخواهیم لامپ آن سوخته حتی بعضی ار ما را دیدیم ،حتی دکمهاس را بلد نیست .
آزمایش کردن دستگاه ، چک کردن و نحوه کار کردن که خود معلم مسلط بشود و بعد بردن سرکلاس و در جای معین که همه بچه ها بتوانند ببیند قرار دهد. این مرحله آمادگی است.
▪ مرحله دوم مرحله توضیح :
قبل از اینکه به توضیح تشریح کار کرد این دستگاه بپردازد این معلم باید بگوید هدف چیست ؟ و میخواهد چه مهارتی را یاد بدهد. بعد شروع میکنیم به نحوه کار کرد این دستگاه، این را وقتی توضیح دادیم در مرحله سوم به نمایش این قسمتها میتوانیم قطعات را باز کنیم، ببندیم و کار هر قسم را به نمایش بگذاریم .
بچه ها ببینید که این دستگاه چه جوری کار میکند. بسیاری ار متخصصین روشهای جدید توصیه میکنند که توصیه خوبی است و میگویند : « مرحله سوم و دوم را با هم ادغام کنیم. یعنی در ضمن اینکه کار کرد قطعات را نشان میدهیم همان موقع توضیح دهیم . چون شاگرد از طریق سمعی بصری هم میشنود و هم میبیند اثراتش خیلی بیشتر است.
گاهی همین توضیح را که ما برای معلمین در استفاده از تخته گچی یا تخته سیاه میدهیم، گاهی اوقات معلمان را میبینید که مینویسند سکوت مقطع مینویسند بعد توضیح میدهند.
لحظهای که ارتباط قطع شد. ارتباط و قلم سند که شروع میکند به کارکردن تا ارتباط را مجدداً برقرار کردند کار بسیار مشکلی است. توصی میکنیم ضمن نوشتن ، حرفهایتان را بزنید.
اما در مرحله آخر ، چهارم بعد از اینکه نمایش و توضیح تمام شد حالا به تناسب ابزاری که داریم. محدودیتش ممکن است یک ؟ سه بچه ها بیایند کنار دستگاه قرار بگیرند . مثلاً خاموش و روشن کنند، یا قسمتهای دیگر که قبلاً توضیح دادن کار کنند درست این معنای کار عمل نیست و نیاز به زمان بیشتری دارد .ولی همین قدر آوردن بچه ها کنار دستگاهها از نزدیک دیدن و خاموش و روشن کردن میتواند مؤثر باشد این برنامه میگویم آزمایش سنجش ،از یک طرف دستگاه را آزمایش میکند و از طرف دیگر من معلم متوجه میشویم که این مهارت چقدر در ذهن آن جای گرفته، البته بعد از این مرحله آموزش ، اگر امکانات به ما اجازه بدهد تا با دستگاه کار کنند تا مهارت لازم را بدست بیآورند .
از محاسن این روش حالا من همین قدر بگویم شاید اولین باری است در زندگی آموزش انسانها وسیله و اشیا، حقیقی وارد کلاس میشود. بسیار مهم است که فرد پیوند ایجاد بسته که بین محیط آموزشی گفتاری و یک وسیله حقیقی .اما از معایب برجسته این است که مهارتهای عملی را تنها از راه مشاهده نمیتوانیم ببینیم .
مهارتهای عملی نیز به ممارست دارد، حالا در بعضی از کتابها به عنوان حرفهآموزی و مهارتهای حرفهآموزی از آن بحث میشود. و من امیدوارم آن مهارت علمی درآمد و در آنجا عزیزان میتوانند رجوع کند. ای روش با این ساختار خیلی ساده میگویم روش نمایش البته دقت کنید اشتباه نکیند در بعضی از کتابهای انگلیسی و روانشناسی روش سخنرانی را روش نمایشی ذکر کردند چون در آنجا معلم به طور شفاهی دارد نمایش میدهد یا خودش را به نمایش میگذارد.
▪ سؤال : شما در روش سخنرانی فرمودید تغییر کانالهای ارتباطی مثلاً از گوش دادن دانشآموز به نگاه کردن تعببیر میشود.
پس آیا میتوانیم بگوئیم این روش نمایش تلفیق شود . اگر دقت کنید برای اینکه از یک نواختی وقت کشی در بیایید کانال را عوض کنید . وقتی کانال عوض کنید دیگر روش سخنرانی نیست، تلفیق و ترکیب است .
در روشها هر چقدر هم تلفیقی عمل کنیم اثرش بیشتر خواهد بود. طبیعی است در همین روش هم یک بحث مرحله توضیح است اما چرا نمایش ، میخواهیم مهارت را یاد بدهیم آنهمه از راه مشاهده و نشان دادن به همی دلیل نمایشی است.
شما در کلاس درس به هیچ وجه بطور مطلق یک روش خاص را نمیبینید ، همیشه معلمین ما در عمل ترکیبی و تلفیقی عمل میکننند.
اما روش دیگری که در این مقوله خیلی نزدیک است به روش نمایش علمی روش آزمایشگاهی است حالا یک سؤال من نمیدانم به ذهن عزیزان میآید که تفاوت این دو روش چیست؟
در روش آزمایشگاه دانشآموز کار میکند .
▪ روش آزمایشگاهی
روشی است که داشجویان و دانشآموزان با در اختیار داشتن ابزار آموزشی خود شخصاً به مطالعه تحقیق و یادگیری میپردازند یعنی خودشان فعالند ولی در اینجا معلم فنی است.
شما در آزمایشگاه هم دید که آید در آزمایشگاهی معلمی بیاید آزمایشی را انجام بدهد. حتی در آزمایشگاه و بچه ها نشسته این مرحل را از راه دیدن یادمیگیرند. آیا این آزمایشگاهی است یا نمایشی
ـ آزمایشی
گاهی دیدید که معم آزمایشگاه اینکار را انجام می اینکار را انجام میدهد میرود وارد آزمایشگاه میشود واما خودش انجام میدهد و بچه ها میبینند این روش آزمایشگاهی نیست بلکه روش نمایشی است . گفتم در روش آزمایشگاهی با در اختیار داشتن ابزار خو شخصاً تجربه کسب میکند
اما آیا در روش آزمایشگاهی ما گاهی ناچار میشویم که نمایش عمل کنیم یا نه . میگوییم بله ، مواردی هست که معلم باید بجای آزمایشی، نمایشی عمل کند
۱) آزمایش خطرناک است ، هنوز نکات ایمنی را شاگرد یاد نگرفته است اگر بخواهیم ابزار در اختیارش میگزاریم ضایعه دارد. مخصوصاًدر بسیار از آزمایشگاهی پزشکی .
۲) ابزار گران قیم ت است شاگرد با آن مسلط نیست بر کار ممکن است استادگرد با این ابزار کا رکند ابزار خراب میشود، منحصر به فرد و ممکن است کل نظام آزمایش را مختل کند. خود معلم باید خودش عمل کند از همه مهمتر شاگرد هنوز روش آزمایش کردن را بلد نیست در این سه حالت ، در این شرایط معلم باید در آزمایشگاه از روش نمایش علمی استفاده کند .اما اگر این سه مرحله وجود نداشت حتماً باید روش آزمایش ، آزماشی را که بسیار قویتر و اثربخشتر در فرایند است دنبال کند.آن موارد کجاست؟
اینجا مراحلی دارد :
معلم قبل از اینکه بچه را وادار کند این آزمایش را انجام بدهد مفاهیم نظری را باید به بچه ها آگاهی داشته باشد و چون آزمایش کردن نیاز به مفاهیم علمی در ذهن دارد .
مثلاً اگر چند دارو است. بدانیم این دارو چیست ویژگی آن چیه و چرا میخواهم این کار را انجام بدهم و بدنبال چه چیزی هستم .چه را میخواهم دنبال کنم . بعد بیاید این معلم آزمایشگاه بزارها را به تناسب بچه ها تقسیم کند روی میزها قرار بدهد. گروه در دست این معلم آزمایشگاه است با توجه به امکانات مثلاً اگر ما پنج قسمت از دستگاه باید پنچ نوع ابزار را داریم و ۳۰ نفر از این دانشآموزان آن را داریم . ما ناچاریم به بچه ها را بخ گروههای ۶ نفری تقسیم کنیم من باید این ابزارها را روی میز بچینم. تقسیم کنم و گروهبندی خاصخود را انجام بدهم ، و مراحل کار را به بچه ها یاد بدهم .
دقت کنیم در همین جا هیچ وسیلهای که مربوط به آزمایش است نباید روی میز آزمایش بچه ها باشد ،چرا؟
فرض کنید من امروز در این آزمایشی که میخواهم امروز انجام بدهم به چراغ الکلی نیاز دارم ، ولی این چراغ الکلی از قبل روی میز بود ومعلم آن را تغییر نداد .این ؟؟ نوع اختلاتی ایجاد کند
در تمام این موارد ممکن است فکر کند این چیه، چرا اینجا گذاشته شده به چه درد میخورد، بنابراین مجموعه اضافی را این وظیفه معلم آزمایشگاه است که آنها را بردارد فقط وسایلی که مورد نیاز است باز بحث دیگری آنکه :
آیا معلم آزمایشگاه باید با بچه ها آزمایش کند؟ نه خیر او فقط ناظر و ارزیاب است.مخصوصاً با چی چیزی باید نظارت کند به فرآیند آزمایش.
به قول فرونر: « به فرآیند باید بیش از نتیجه توجه کند چون بسیاری از بچه ها هستند در آزمایشگاه که معلم باید بخواهد از بچه ها گزارش کتبی بنویسند،» مثلاً بعضی از بچه ها هستن آن مراحل دقیق اجرا نکردهاند ایشان میآید مثلاًمیبیند گروه بنام دستی دارد انجام میدهد آنها به هما نتیجه رسید همان را مینویسد یا نتیجه را در کتاب خواند
عملاًخودش کار نکرده . اگر معلم آزمایشگاه در کلاس باشد حضور فعال از نظر چک کردن فعالیتها داشته باشد میبیند کی فعالیت میکند کی فعالیت نمیکند به فرآیند آزمایش باید نمره میدهد و نظارت کند. نه تنها نتیجه بنابراین بچه ها یاد میگیرند که اگر درست این مراحل را طی نکنند ممکن است معلم آن امتیازی را که میخواهد به آنها بدهد ندهد.
باز نظارت دیگری که معلم باید انجام بدهد . همه و اعضای گروه که دور میز آزمایشکاه همه فعال باشند همه بتوانند کار بکنند نه اینکه یک عده کار ویک عده نگاه کنند.
تقسیم کار و تقسیم وظایف را باید انجام بدهند و مخصوصاً باز یادآوری بکنم این معلم این ابزارها و داروها را که روی میز میگزارد خودش بایدقبلاً آزمایش کردند.
چرا؟ ممکن است تغییر تحولی مثلاً یک اسید را میخواهیم با باز ترکیب کنید و نمک بسازید ممکن است یکی شیطنت کرده باشد آب قاطی آن کرده باشد .
من بیا شیطنت خودمان در دوران دبیرستان داشتیم یک آزمایشگاه خوب داشتم دبیر شیمی بسیار فعالی داشتیم اما خیل تنبیه میکرد بچه ها اگر دقت نمیکردند . یک روز تصمیم گرفتیم اذیتش کنیم ، چ.ن بعد از هر آزمایشی مستخدم مدرسه میآمد انجارا نظافت میکرد .یکی ار بچه ها میگوید آقای دبیر گفته اینها رابریزد دور و آب بکش و آب بریز بگذار آنجا رینجتومان به آن هم میدهد.
این بنده خدا آمد هر کاری کرد. اصلاً تست نکرد که اسید دارد یا خیر .ممکن بود چون هر هفته کار میشد .اما هر کاری کرد جواب نداد و بعد هر هر بچه ها بلند شد و بعد متوجه شد و گفت من دیگر تسلیم شدم از این موارد خیلی اذیت میکردند .این کارها ممکن است پیش بیاید مثل هما دستگاه نمایش کار نکنند.
بنابراین معلم باید این فرصت را به بچه ها بدهد که واقعاُ آزمایش کنند نتیجه را ببیند ، نتیجه را از قبل به بچه ها نگویید که چه میشود . ما معمولاًدرس میدهیم این اسید یا آن باز میشود نمک بیاید، آزمایش کند بگذارید خودش آزمایش کند و ببیند و آزمایش کند. و چون این محصول جدید یا تولید جدید چیست . اینکار را اگر انجام دهیم و فرد عملاً تجربه کند در محیطی به این روش میگوییم روش آزمایشگاهی .
این روش روش بسیار خوبی است چون عملاً موجب تجربه مستقیم شاگرد میشود.اما بشرطی که ابزار و امکانات در اختیار باشد.
▪ نظارت معلم :
شما دیدید در بسیاری از موارد متأسفانه معلم آزمایشگاه وقتی ابزار را در اختیار بچه ها میگذارد میرود دنبال کارخودشان .این ارزش آزمایش کردن را ندارد ، چرا فرآیند را از دست میدهد.
درکنار این روش روش دیگر است و آن گردش علمی. اگر گفتید تفاوت گردش علمی با نمایش علمی و آزمایشگاه چیست؟
در گردش علمی دانشجو عینیات را خودش میبیند و خودش کشف میکند . کشف آن است که تجربه مستقیم بکند و تجربه مستقیم بکند .
آیا در گردش علمی و یادگیریهای فرد مبتنی بر مشاهده است یا مبتنی بر عمل و آزمایش عمل است.
خارج از آزمایشگاه انجام میگیرد، حتماً خودش تجربه مستقیم میکند ، تجربه مستقیم من این رااشاره کنم فرض کنید من یک گروه بچه های علوم پزشکی را میخواهم ببریم یک منطقهای که بیماری خاصی وجود دارد،اینها خودشان تحقیق کنند و علت بیماری را کشف کنند و بعد راههای استفاده از .
یا یک گروه زمین شناس میروند در قسمتی و شروع میکند به شناسایی این تجربه مستقیم است ولی در گردش علمی حسن آن این است که ما بعضی از موضوعات درسی را از کلاس میبریم.
پیوند ایجاد میشود بین کلاس اما یادگیری بصورت مشاهده است.
شما من را میبرید از پالایشگاه نفت بازدید کنم من کجا دخالت دارم .من میروم از فلان موزه بازدید کنم ، جالب این است ، در فرهنگ ما وقتی که میگوئیم گردش علمی رابه عنوان روش نمیشناسیم . گردش میدانیم به همین دلیل حساب نمیداینم از شاگرد چی میخواهیم .
در حالی که دقت کنید ما وقتی از روش گردش علمی در آموزش استفاده میکنیم که ببینیم هدفهای آموزش در کلاس درس نمیرسیم ، جواب نمیدهد.
مثلاً شاگرد من دریک از درس حرفهوفن در گذشته بود کراکین نفت بود ؟ خوب من معلم نمیدانم یعنی چی؟ همینطور از روی کتاب می خوانم .
برای این کار بهتر ایت من یک روز دانش آموز را ببرم بیرون از کلاس در خود پالایشگاه تهران اینها را از نزدیک این مراحل را ببیند و حتی هیچ نیاز نیست من توضیح دهم.
از مهندسین آنجا کمک میگیریم ولی دقت کنیم وقتی میگوییم گردش علمی دیگر تجربه مستقیم نیست مشاهده است . یادگیری در گردش علمی بر مبنای مشاهده است.
یا گاهی در بعضی از کتابهای به عنوان تجربه مستقیم ذکر شده خودش آزمایش میکند و خودش دستکاری میکند خودش نتیجهگیری میکند اما در گردشهای علمی ما این اجاره را نداریم حتی گاهی ما پدیده را با فاصله مورد مشاهد قرار میدهیم.
در اینجا نکاتی است که معلمین بزگوار باید دقت کنند مثلاً از مشاهده باید از محل مشاهده بازدید کرد، معلم باید ببیند آیا هزینه کرد ، خطرات احتمالی را در نظر گرفت به عرض میرسد یا نه .
آیا واقعاً به عرف میر سد یا نه اگر قرار است من ببریم و ببینم که اثرش به اندازه کلای باشد نیازی به برون نیست. بنابراین وقتی گردش علمی را مطرح میکنید که اهداف فعالیت به مراتب به قویتر ار فعالیت باشد.
اما قبل از گردش علمی بایدبه بچه ها تذکر بدهند آماده بشوند و باید من نکتهای را از لحاظ آموزش و پرورش ما گاهی خطرات در این زمینه داریم .
و گاهی مشکلساز شده برای معلم حتماً باید گردش علمی با مجورز اداره و والدین بچه ها بگویم که در حدبلوغاند که امضاء کند و برگهای پرکنند در غیر اینصورت والدین باید دقت کنیم بجای والدین کس دیگر امضاء نکند ،چون خطری وجود دارد . بعد باید به بچه ها بگویم که قلم کاغذ گزارش و بعد از هر باز دید باید گزارش تهیه کنند در تمام طول بازدید معلم باید نظارت کنند که بچه ها مشاهده کند و گروهبندی و بعد گزارشات را گروهی بنویسند و بعد فعالبت بعد از گردش علمی؟؟ به محض اینکه بچه ها برگشتند باید گروههای باید گروهها مشاهدات خود را ذر کلاس ارائه بدهند چه دیدند.
چه نتایجی گرفتند بعد حتی مطرح شد و با یکدیگر بحث کردند گروهها ینمایئت گروهها باید با همدیگر جمع شوند و گزارش نهایی از بازدید تهیه کند . حتی اگر مدرسه امکانات دارد آن را تایپ کند.
در آرشیو یا کتابخانه مدرسه بگذارند که اگر گروهی دیگر فرصت نشد بتوانند آنجا راببیند بتواند از مشاهدات بجه ها استفاده کنند.
جالب این است که برخی از مراکز و مدارس خارج از ایران وقتی بچه ها میرفتند گردش علمی دو هفته بعد دارین واقعاً عزا میگرفتند زیرا میباید مطالعه میکرده گزارش تهیه میکردند و لی ما به بچه هایمان میگویم
هم معلم و هم شاگرد هر دو فکر میکنند که به تفریح میروند و هیچ نوع یادگیری و جمعبندی صورت نمیگیرد و هیچ گاهی فعالیت ضد آموزشی صورت میگیرد
من یادم هست در یکی از نمایشگاهای تهران یکی ازمدارس منطقهای بچه ها را به نمایشگاه بینالملی میبرد با اتوبوس اجارهای و بعد موقع برگشت میگوید بچها من کاردارم شما میآید . بچه ها نه خیر . پس من میروم و بعداً شما بیایید. و بعد مسول نمایشگاه دیدم بچه ها گریه میکند که آقا پول بازگشت نداریم .
جالب این بود که خانواده ها نگران بچه ها بودند غروب همه بچه ها توسط مینیبوس نمایشگاه باز گردانده شدن معلم هم توبیخ شد .
بنابراین دقت کنیم که آن ضایعات این روش را محدود کنیم . مخصوصاً در گردش علمی که دچار مشکل نشویم.
منبع : کلوب
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست