پنجشنبه, ۷ تیر, ۱۴۰۳ / 27 June, 2024
مجله ویستا
جایگاه سیاستهای حمایتی درمجموعه سیاستهای بازرگانی کشورها
آدام اسمیت ، بنیان گذار اقتصاد بازار ، تجارت آزاد را موتور رشد اقتصادی می دانست ومعتقد بود که تنها آن دسته ازملل ، رشد اقتصادی خواهند داشت که شرایط تجارت آزاد را بپذیرند. وی ذکر می کند که برای توسعه اقتصادی بایستی درهای کشور برروی کالاها وخدمات تولیدی دیگران باز باشد.
با نگرشی برچگونگی تحول تئوریهای تجارت بین الملل ، جایگاه سیاستهای حمایتی درمجموعه سیاستهای بازرگانی کشورها بهتر مشخص می گردد.
درقرن هجدهم تجارت بین الملل را می توان تحت تاثیر مرکانتالیستها دانست، آنها اعتقاد داشتند که برای افزایش ثروت دولتها می باید سعی کنند تا واردات راکاهش وصادرات را افزایش دهند وبه نوعی سرمایه داری تجاری را تبلیغ می کردند . آنها بدست آوردن هرچه بیشتر مسکوکات بهادار را عامل ثروت یک کشور می دانستند.
دولت با ایجاد انحصار درواردات به نفع گروهی ازتاجران وصنعت گران داخلی ، سبب می شد تا سود سرشاری نصیب آنان گرددوبه منظور صادرات بیشتر تسهیلاتی برای ورود مواد اولیه قائل می گشت. دراین برهه اززمان به نوعی سیاستهای حمایتی وجودداشت.
دراواخر قرن هجدهم با تحولات سریع صنعتی درغرب ، آدام اسمیت ، بنیان گذار اقتصاد بازار با انتشار کتاب ثروت ملل انتقاد شدیدی به افکار مرکانتالیستها وارد نمود. اوتجارت آزاد را موتور رشد اقتصادی دانست ومعتقد بود که تنها آن دسته ازملل ، رشد اقتصادی خواهند داشت که شرایط تجارت آزاد را بپذیرند.
اسمیت دلیل تجارت را مزیت مطلق هر کشوردانسته ، اما درمورد نحوه مبادله ، بحث زیادی را بعمل نیاورده است وتنها ذکر می کند که برای توسعه اقتصادی بایستی درهای کشور برروی کالاها وخدمات تولیدی دیگران باز باشد تا بدین وسیله با کالاهای جدید آشنا شده ودصورت تولید، کیفیت تولید داخلی افزایش یابد وازسوی دیگر نفع اقتصادی خودرا با دراختیار گرفتن بهترین کالا(ازنظر کیفیت وقیمت) به حداکثربرساند.
پس از اسمیت ، اقتصاددان دیگر کلاسیک ، دیوید ریکاردو با طرح نظریه مزیت نسبی سعی نمود تا تنگناهای نظری مزیت مطلق را پاسخ گوید. گرچه ریکاردو فروضات واقعی تری را درمورد علل تجارت بین کشورها مطرح می ساخت اما درمورد نقش دولت درسیاستگذاری بازرگانی ، اعتقادداشت که دولت نمی بایستی درجریان اقتصاد دخالتی داشته باشدو این رقابت آزاد است که اقتصادرا خودبه خود درشرایط تعادل قرار می دهد.
امروزه محدودیتهای تجاری ، یکی از شیوه های رایج سیاستگذاری تجاری کشورها می باشد. از عمده ترین دلایل حمایت می توان به بهبودی نرخ مبادله، حمایت از صنایع نوزاد، ایجاد اشتغال ، جلوگیری از دامپینگ وبهبودی موازنه ترازپرداختها ... اشاره نمود.
سیاستهای حمایتی به طورکلی به دودسته :
۱) سیاستهای تعرفه ای
۲) سیاستهای غیر تعرفه ای
تقسیم می گردند . امروزه درتجارت بین الملل ثابت گردیده است که تعرفه تحت شرایطی به کشور وضع کننده نفع می رساند و اقتصاددانان سعی می کنند نرخ تعرفه بهینه را محاسبه کنند ، زیرا معتقدند وضع تعرفه بهینه به طور همزمان بهبودی رابطه مبادله را به دنبال دارد ، گرچه سبب محدودیت تجارت ازطریق کاهش حجم واردات وصادرات می گردد.
برگرفته از : ماهنامه بررسیهای بازرگانی
محمدرضا عادلی مسبب کودهی
محمدرضا عادلی مسبب کودهی
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قالیباف ایران پزشکیان علیرضا زاکانی مناظره انتخاباتی مناظره
سیل تهران بازنشستگان هواشناسی قوه قضاییه سوادکوه قتل فضای مجازی شهدای خدمت آتش سوزی شهرداری تهران آلودگی هوا
مسکن نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو قیمت سکه ایران خودرو بانک مرکزی خودرو طلا
سینمای ایران سریال بهرام بیضایی تلویزیون رسانه ملی دفاع مقدس سینما تئاتر حج پایتخت فیلم شهید
دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی روسیه آمریکا غزه جنگ غزه فلسطین اوکراین لبنان ترکیه اتحادیه اروپا حزب الله لبنان حماس
پرسپولیس فوتبال یورو 2024 استقلال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر خوان کارلوس گاریدو جواد نکونام باشگاه استقلال جام ملت های اروپا لیگ برتر ایران علیرضا بیرانوند
همراه اول نمایشگاه الکامپ هوش مصنوعی عیسی زارع پور فناوری وزیر ارتباطات گوشی سامسونگ اپل ایلان ماسک ماه
کبد چرب دیابت رژیم غذایی سرطان سلامت روده ویتامین مغز سنگ کلیه