دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
رقابت بر سر انتخاب بهترین خودروی سدان
بررسی و مقایسه خودروهای آكورا RL، آئودی A۶، بی ام و ۵۴۵i، كادیلاك STS، اینفینیتی M۴۵، جگوار s-type، لكسوز GS۴۳۰ و مرسدس بنز E۵۰۰ این خودروهای سدان رانندگی حقیقی را برای شما به ارمغان میآورند. هر كس آرزوی داشتن این خودروها را دارد. هر یك از این خودروها دارای جنبهای از صفات خودروهای اسپرتی هستند و رویاهای شما را به حقیقت تبدیل كرده و به نوعی به بدنه فلزی خود عظمت میدهند. این خودروها حاصل هنر طراحان زبردستی هستند كه هر روزه به دنبال طراحی خودرویی همهپسند و بیادماندنی هستند. بی ام و سری ۵ به نسل خودروهای قدیمی و سنتی كه از مجموعهای از سطوح شكسته تشكیل میشدند پایان داد و این تنها خودرویی است كه میتوان آن را الهام گرفته از نقاشیهای پیكاسو دانست. كادیلاك STS به نظر خودرویی آزمایشی میآید، خطوط كار شده روی آن در خودروهای مدل بهتر عمل خواهند كرد. خودروهای آكورا، اینفینیتی و لكسوز نیز طراحیهای خاصی دارند.ظاهر خودروی آكورا خیلی تغییر نكرده است، اما خبر از ایجاد نسل جدیدی از مدل آكورا میدهد. طراحی هندسی اینفینیتی M۴۵، پیشرو و بسیار جذاب است، چراغهای عقب بزرگ این خودرو یادآور هواپیمای جت استار فایر است.خودروی لكسوز GS۴۳۰ برخلاف BMW كاملا ابتكاری به نظر نمیرسد، اما اولین رد پا از طراحی كامل لكسوز را دارد. خودروهای جگوار و مرسدس بنز در میان این هشت خودرو، شركتكنندههایی كلاسیك به حساب میآیند. مدل S جگوار یك مدل شناخته شده بوده و امروزه با جزئیات اضافه شده به آن بهتر هم به نظر میرسد. طراحی اخیر مرسدس بنز عجیب و غریبتر شده اما هنوز مدل E۵۰۰ نشانگر این خودرو است. شیشه جلو خودروی آئودی A۶ كمی بحثبرانگیز است. این خودرو در شیشه جلو كمی مشكل دارد اما این تغییر در مدل قدیمی آئودی مطلوب و لازم است، این گونه طراحی شیشه جلو نشانگر پشت سر گذاشتن گذشته است. شخصیت واقعی آئودی A۶ با چیزهایی كه درباره آن میشنوید كاملا نزدیك و آئودی یكی از خودروهای مناسب برای بازار خودرو به حساب میآید. در هنگام رانندگی كردن در داخل شهر وقتی در حال حركت با سرعت ۴۵ mph از چهارراهی به چهار راه دیگر هستید، آئودی A۶ با طراحی داخلی مجهز و زیبای خود رانندگی جذابی را به همراه دارد. یادآور میشویم خودروهای اسپرت چهاردر سدان خودروهایی نسبتا جمع و جور هستند و این خودروها به تنهایی برای شما رانندگی به یادماندنی را به دنبال خواهند داشت، همچنین این خودروها میتوانند به عنوان یك خودروی خانوادگی مورد استفاده قرار گیرند. دیدن خودروی آئودی A۶ احساس خوبی را به فرد القا میكند زیرا در طراحی این خودرو موادی به كار رفته است كه دیدن و استفاده از این خودرو را جذاب میكند. رانندگی با این خودرو به دلیل فضای زیاد اتاق و طرحبندی تجهیزات مناسب و صندلی و فرمان راحت، لذتبخش است. در خودروی آكورا RL نیز مانند خودروی آئودی A۶ طراحی و طرحبندی بسیار با دقت انجام گرفته است. شما هیچ عیب و نقصی در این خودرو احساس نخواهید كرد، به هر حال این خودرو به عنوان یك خودروی لوكس رسمی به حساب میآید. مرسدس بنز E۵۰۰ دارای بیشترین شباهت به این خودرو است. جگوار s-type خودرویی بیهمتاست و طراحی قسمت داخلی این خودرو نسبت به مدلهای قبلی بهتر شده است اما تجهیزات و جزئیات آن هنوز فاقد كیفیت هستند. همچنین اتاق این خودرو كمی تنگ به نظر میرسد. داخل خودروی بی ام و ۵۴۵i در عین تاریكی، باشكوه است. خودروی لكسوز GS۴۳۰ با استفاده از مواد با كیفیت، طراحی داخلی و تركیب بهتری را به ارمغان آورده است. خودروی اینفینیتی M۴۵ دارای طراحی داخلی بسیار معمولی بوده كه البته از این خودرو انتظار نمیرود. در طراحی داخلی خودروی كادیلاك نیز مواد نامرغوب استفاده شده كه باعث تیرگی نام این خودرو خواهد شد. این هشت خودرو دارای سیستم كنترلی عالی برای سیستم صوتی، سیستم ناوبری و سیستم تهویه هوا هستند. ازجمله انتخابهای دیگر برای این خودروها صفحه نمایش لمسی است كه بعضی از ما صفحه نمایش لمسی را ترجیح میدهیم و در این ارتباط، بالاترین تیپ لكسوز را انتخاب میكنیم. بعضی دیگر كنترل ماوسی را ترجیح داده و خودروی محبوبشان آئودی است، اما در حقیقت كنترل فعالیتها با صدا باید سیستم اصلی تمامی خودروها باشد و البته به زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارد. مهمتر از روشهای كنترل سیستم، منطق خود سیستم است و به نظر میرسد خودروی آكورا با منوهای تصویری خود در این زمینه پیشتاز باشد. همچنین سیستم ناوبری این خودرو به آسانی برنامهریزی شده و به هیچ عنوان دچار اشتباه نمیشود.شما میتوانید با این خودروها در بزرگراهها به آسانی حركت كنید و از بیابانهای خشك عبور كنید و از سراشیبیهای كوهها بالا روید و از جنگلهای كوهستانی گذر كنید و دوباره از كوه به سمت بزرگراه روانه شوید. شما میتوانید هر چیزی را در این خودروها مورد آزمایش قرار دهید، این خودروها هر چیزی را كه یك خودرو باید در مسیرهای پرپیچ و خم طولانی داشته باشند، دارا هستند.مطلوبترین گزینه برای رانندگی بر روی سطوح بیابانی، خودروی آكورا RL است زیرا بسیار آرام و كاملا مسلط روی این سطوح حركت میكند. این خودرو دارای موتوری ۳/۵ لیتری با ۶ سیلندر است كه نمیتوان آن را یك موتور با قدرت متوسط دانست، وزن این خودرو ۴۰۲۰ پوند بوده كه البته ۵۸ درصد وزن آن روی قسمت جلو وارد میشود. اگرچه آن طور كه ما میخواهیم روی سطوح یخی كنترل خوبی ندارد، اما حداقل سیستم دو دیفرانسیل آن در پیچها خوب عمل میكند. كادیلاك STS به صورت دو دیفرانسیل (روی چهار چرخ) حركت میكند و این قابلیت خودرو را هنگامی كه روی سطوح پوشیده از یخ حركت میكند، استوار و متعادل میگرداند. این خودرو دارای ۸ سیلندر و وزنی معادل ۴۲۸۰ پوند میباشد. در صورت سنگینی این خودرو، حركتش نامنظم خواهد بود. سیستم تنظیم تعلیق این خودرو نقش موثری در ایجاد تعادل و كنترل خودرو دارد، اما فرمان آن مانند كنترل بازیهای ویدئویی بوده و رانندگی در جادههای شبیهسازی شده را تداعی میكند. آئودی A۶ هم به شیوه مرسوم به صورت دو دیفرانسیل ارائه شده است. در هنگام رانندگی با این خودرو اصطكاك كاملا احساس میشود، اگرچه این خودرو مانند خودروی كادیلاك سنگین است اما رانندگی با این خودرو بسیار لذتبخش است و روی پیچهای تند به خوبی عمل میكند. مهندسان خودروی آئودی تلاش بسیاری كردهاند تا موتوری هشت سیلندر طراحی كنند كه توانایی رسیدن دور موتور به خط قرمز را داشته باشد (باوجود حجم كم سیلندر) در حالی كه سیستم تعلیق عالی جلو نیز با چهار رابط، دو نقطه مجازی در محور بیرونی دارد تا هم فرمان و هم مانور هندسه تعلیق را اصلاح كند. رانندگی با جگوار S-type دارای ظرافت و وقار خاصی است و رانندگی با این خودرو دقیق و دوستداشتنی است. این خودرو روی جاده بسیار نرم و كنترل شده حركت میكند. در هنگام رانندگی، انتقال قدرت از موتور با سر و صدا همراه بوده اما توازن شاسی عالی است. به همین ترتیب مرسدس بنز E۵۰۰ نیز در بزرگراهها با سرعتهای بالا، فوقالعاده آرام است و با تعادل حركت میكند. حركت خودرو روی یك خط مستقیم نشانه تنظیم بسیار عالی شاسی و فرمان آن است. وقتی در جاده بپیچید، همه اجزاء این خودرو خوب كار خواهند كرد. میتوان گفت موتور مرسدس بنز E۵۰۰ مانند لوكوموتیو كار میكند. در دور موتور ۲۷۰۰-۴۲۵۰ rpm، گشتاور آن به ۳۳۹lb.ft میرسد. بی ام و ۵۴۵i خودرویی است كه آن را برای رانندگی در سرعت بالا میشناسند اگرچه بسیاری از طرفداران این خودرو، آن را در مدل اسپرتی با چرخهای حجیم و پهن میپسندند اما ما ترجیح میدهیم مدل معمولی با قیمت مناسبتر آن را امتحان كنیم. موتور این خودرو دارای ۸ سیلندر بوده و بسیار قوی است و دارای صدایی غرش مانند در هر دور موتور است اما فرمان فعال آن بسیار نرم كار میكند و در هنگام چرخیدن قسمت جلوی خودرو شاسی به خوبی عمل میكند. تمام تكنولوژیهای به كار رفته در فرمان باعث میشود كه شما بدون آن كه احساس كنید بر تایرها و شاسی چه میگذرد، رانندگی خوبی را تجربه كنید. اینفینیتی M۴۵ تمام ویژگیهای بی ام و را در اختیار گرفت و آنان را قوت بخشید. بدنه این خودرو به طور باورنكردنی مقاوم و موتور این خودرو بسیار قدرتمند است و ترمزهای آن خیلی سریع عمل میكند.این خودرو در آزمایشها بهترین نمره را كسب كرده است، اما به علت سبكی این خودرو شما احساس ناخوشایندی به ویژه در هنگام رانندگی در پیچها دارید.خودرویی كه شباهت زیادی به بی ام و سری ۵ دارد خودروی لكسوز GS۴۳۰ است كه دارای تكنولوژیهای متعددی است. این خودرو به علت داشتن سیستم هدایتكننده الكتریكی دارای كنترلپذیری و استحكام بینظیری است. با این حال خودروی GS ثابت كرد كه آسانترین خودرو برای رانندگی در سرعت بالاست، به ویژه آنكه وزن آن فقط در حدود ۳۸۶۰ پوند است. موتور این خودرو با قدرت متوسط، متحیركنده است. طبقهبندی و مرتب كردن برنده و بازنده در این مقایسه خودروهای سدان كه همگی بسیار خوب عمل میكنند، كار مشكلی است. برای اینكه آزمایش این خودروها كامل شود، آنها را در حال رانندگی مورد آزمایش قرار میدهیم و برای انتخاب بهترین خودرو به قیمت آن توجه نمیكنیم. خودروی آكورا RL بیشترین مزیت را در بین این خودروها داراست، اما هنوز میتوان این خودرو را به عنوان یك خودروی نزدیك به خودروهای لوكس دانست. این خودرو، رقابت سختی با رقیب خود بی ام و ۵۴۵i كه دارای سرعتی هولناك است، دارد. عملكرد خودروی آكورا RL پیچیده است و این نقطه ضعفی برای چنین خودرویی به حساب میآید، مسئولان كارخانه آن را »خوب، بد، زشت« نامیدهاند. همین طور كادیلاك STS بسته به نوع تجهیزات اضافی اختلاف قیمتی در حدود ۱۹۰۰۰ دلار خواهد داشت. اینفینیتی M۴۵ از خودروهای دیگر امیدبخشتر است ولی این خودرو در مرحله آزمایش است و برنامهریزان و طراحان آن در حال تست كردن این خودرو هستند. در این رقابت جگوار مدل S توجه ما را به خود جلب كرد و ثابت كرد بهترین خودرو برای رانندگی روزانه در شهر است. ولی برای اینكه جگوار به عنوان بهترین خودرو انتخاب شود، باید كیفیت خود را كمی بالاتر ببرد. مرسدس بنز E۵۰۰ مطمئنا جزو بهترین خودروها به حساب میآید، این خودرو قابل اطمینان و دارای توازن و تعادل بالایی است. در لوكس بودن این خودروی آلمانی شكی نیست. خودروی لكسوز GS۴۳۰ به عنوان خودروی بهتری نسبت به مرسدس بنز E۵۰۰ به حساب میآید زیرا این خودرو دارای تجهیزات فوقالعاده و از استاندارد بالایی برخوردار است و رانندگی با این خودرو بسیار لذتبخش خواهد بود. این خودرو در مقایسه با ماركهای دیگر اروپایی از اعتبار خاصی برخوردار است.در هنگام رانندگی با خودروی آئودی A۶، در حالتهای مختلف این خودرو احساس رضایتمندی فوقالعادهای خواهید داشت. در هنگام رانندگی با سرعت ۸۰mph با این خودرو، احساس كسلی خواهید كرد و در سرعت ۱۰۰mph با اینكه رانندگی جذاب است، اما ترسناك نیست. هیچ كدام از اجزاء آئودی A۶ به تنهایی جذاب و شگفتآور نیست و در كل این خودرو دارای سطح بالایی از كیفیت بوده و میتوان آن را لایق مدال طلا دانست. از مزیتهای این خودرو میتوان به طراحی فوقالعاده و رانندگی و كنترلپذیری عالی اشاره كرد. اگر بخواهیم آئودی A۶ را برتر از دیگر رقبا بدانیم باید دارای مزیتهای كاربردی باشد و این همان چیزی است كه هنوز اثبات نشده است. به هر حال خودروی آئودی A۶ خودروی بزرگی است و كمپانی تولیدكننده این خودرو دارای بنیانی محكم و پایدار است.
قیمت پایه اتومبیلهای معرفی شده:
آكورا: ۴۹/۴۷۰ دلار
آئودی: ۵۱/۲۲۰ دلار
بی ام و: ۵۶/۴۹۵ دلار
كادیلاك: ۴۷/۴۹۵ دلار
اینفینیتی: ۴۷/۳۶۰ دلار
جگوار: ۵۱/۹۹۵ دلار
لكسوز: ۵۱/۷۷۵ دلار
مرسدس بنز: ۵۷/۶۲۰ دلار
مشخصات موتور اتومبیلهای معرفی شده:
آكورا: ۳/۵ لیتر، شش سیلندر، ۳۰۰ اسب بخار
آئودی: ۴/۲ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۳۵ اسب بخار
بی ام و: ۴/۴ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۲۵ اسب بخار
كادیلاك: ۴/۶ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۲۰ اسب بخار
اینفینیتی: ۴/۵ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۳۵ اسب بخار
جگوار: ۴/۲ لیتر، ۸ سیلندر، ۲۹۴ اسب بخار
لكسوز: ۴/۳ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۰۰ اسب بخار
مرسدس بنز: ۵ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۰۲ اسب بخار
سیستم رانندگی در اتومبیلهای معرفی شده:
آكورا: دو دیفرانسیل
آئودی: دو دیفرانسیل
بی ام و: دیفرانسیل عقب
كادیلاك: دو دیفرانسیل
اینفینیتی: دیفرانسیل عقب
جگوار: دیفرانسیل عقب
لكسوز: دیفرانسیل عقب
مرسدس بنز: دیفرانسیل عقب
شهرام اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست