جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
مجله ویستا
ترافیک - Trafic

کشور تولیدکننده : فرانسه و ایتالیا
محصول : روبر دورفمان
کارگردان : ژاک تاتی
فیلمنامهنویس : ژاک لاگرانژ و تاتی
فیلمبردار : ادوارد وان دن اندن و مارسل وایس
آهنگساز(موسیقی متن) : شارل دومون
هنرپیشگان : تاتی، ماریا کیمبرلی، مارسل فراوال، اونره بوستل و فرانسوا مایسونگروس
نوع فیلم : رنگی، ۹۶ دقیقه.
«آلترا» یک مؤسسه کوچک سازنده موتورهای اتوموبیل در پاریس، بهتازگی آخرین مدلش - یک سواری واگندار بسیار مجهز - را تکمیل کرده و میخواهد در نمایشگاه بینالمللی آمستردام ارائه کند. سه گروه از کارخانه راه میافتند: یک کامیون بزرگ حامل سواری واگندار به رانندگی «مارسل» (فراوال)؛ یک اتوموبیل چهار در سبز به رانندگی «فرانسوا» (مایسونگروس) و همراهی طراح سواری واگندار، مأمور فروش آلترا و «آقای اولو» (تاتی)؛ و بالاخره یک اتوموبیل اسپرت زرد به رانندگی مسئول آمریکائی روابط عمومی کارخانه، «ماریا» (کیمبرلی). وقتی لاستیک کامیون میترکد، و بعدتر وقتی بنزین تمام میکند، کارآئیهای «آقای اولو» بروز میکند؛ هنگامی که بقیه به آمستردام میرسند، «ماریا» برمیگردد تا ببیند کامیون کجاست، و آن را در گاراژی در بلژیک پیدا میکند. در گذر از مرز هلند، «ماریا» - و به دنبالش «مارسل» - از مرز گمرک عبور میکنند و چیزی نمیگذرد که پلیس هلند، «آقای اولو» و دوستانش را متوقف میکند و چون به وجود قاچاق مشکوک شده، اصرار میکندکه تمام قطعات سوار باید پیاده شوند. در همین بین در آمستردام، غرفه آلترا برپا شده و همه چیز اماده است، به جز سواری واگندار. شیطنتهای «ماریا» در یکی از چهارراهها تصادف وحشتناکی بهراه میاندازد و سواری واگندار هم آسیب میبیند. «آقای اولو» پیرمردی هلندی را که جراحت خفیفی برداشته به خانه میرساند و در گاراژی، سواری را درست میکنند. صبح روز بعد به سمت آمستردام به راه میافتند، ولی وقتی به نمایشگاه میرسند که همه دارند میروند و مدیرعامل شرکت هم بسیار عصبانی است. با این همه مردم دور سواری واگندار جمع میشوند و تحسینش میکنند. «ماریا»، «آقای اولو» را تا ایستگاه قطار میرساند؛ باران میآید و «آقای اولو» میخواهد با قطار برگردد.
* در ترافیک، تاتی اتوموبیلها را قرینه انسانها مینمایاند و در واقع طوری به انان نگاه میکند که ویژگیهای «انسانی» پیدا کنند. با این حال کار او ستایش از ماشین نیست، بلکه تکیه بر آسیبپذیری ماشین و نیاز مداوم به انسان است: چه آن گاراژدار هلندی که در تعمیر اتوموبیلهای درب و داغان، معجزه میکند و چه خود «آقای اولو» که جابهجا حاضر و آماده کمک است. تاتی به روشنی نشان میدهد که چگونه ماشین ممکن است وقت بیشتری از آدم بگیرد تا این که باعث صرفهجوئی در وقت شود و به این ترتیب تناقضهای زندگی مدرن را به سطح میآورد. نگاه او همچنان در آن واحد مهرآمیز و بازیگو شانه است و اگرچه در عنوانبندی از «مساعدت برت هانسترا» تقدیر شده است، تاتی بیشتر نشان داده که مرز میان مستند و داستانی را چهقدر راحت میتوان به هیچ گرفت. استاد کشف زیبائیهای غیر منتظره در معمولیترین شرایط، در نمای پایانی کولاک میکند: تصویر چترهائی که میان انبوه اتوموبیلهای رنگارنگ بیحرکت میگردند و واقعیت را برجسته میکند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست