یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
قرآن از نگاه امام علی(ع)
قرآن، جامعی است کامل، جاودانهای فراگیر، بزرگی است کریم و مجیدی است هادی، نوری است درخشنده و خیرهکننده.
اولین خاستگاه الگوی رفتاری و معتبرترین اعتقادنامه مسلمانان: «در قرآن است خبر آنچه پیش از شما بود و خبر پس از شما و حکم آنکه چگونه باید زندگی نمود.» (حکمت/۳۱۳)، «پندگویی است که فریب ندهد، راهنمایی که گمراه نکند، حدیثخوانی که دروغ نگوید و کسی با قرآن ننشست جز که چون برخاست بر وی فزون شد یا از وی کاست: فزونی در رستگاری و کاهش از دل بیماری. بدانید کسی را که با قرآن است نیازی دیگر نباشد و بی قرآن، بینیاز نباشد.» (حکمت/۱۷۶).
قرآن، خود بزرگترین کتاب است، اما پس از خود، قرآنشناختی بزرگتر از نهجالبلاغه نمییابد. پس «قرآن فرماندهندهای است بازدارنده، خاموش و گوینده، حجت خداست بر آفریدگانش که بدان پیمان گرفته است از ایشان، همگان را نهاده است در گرو آن. نور خدا را با قرآن تمام گردانید ودین خود را بدان، به کمال رسانید.» (خ/۱۸۳)
قرآن، اما خود صامت است و خاموش، کسی باید، که آنرا به سخن آورد. اما نه هر کسی، نه به هر شیوهای چراکه به قول امام، قرآن کتابی است «حمال ذو وجوه» دربردارنده و برتابنده معانی گوناگون.
امام در نامهای که به ابن عباس نگاشته، هنگامیکه او را به احتجاج نزد خوارج میفرستد از تأویلپذیری قرآن سخن به میان میآورد و به او توصیه میکند که با قرآن به مخاصمه آنان نرود چراکه تاب معانی گوناگون دارد. تو چیزی از آیهای میگویی و خصم تو چیزی – از آیه دیگر – لیکن به سنت با آنان گفتوگو کن که آنان را راهی نیست جز پذیرش آن.»، (نامه/۷۷)
امام از سوی دیگر بر ضرورت تفسیر و به بیان شیوه صحیح تفسیر آن میپردازد. «خدای سبحان گوید: فرونگذاشتیم در کتاب چیزی وگوید در آن بیان هر چیزی هست و یادآور شده است که بعض قرآن گواه بعض دیگر است.»(خطبه/۱۹)
در این فراز بهظاهر از شیوه تفسیری قرآن به قرآن سخن میرود، در فرازهای دیگر، اما، امام از اهمیت نقش اهل بیت(ع) و اولویت آنان در تفسیر سخن به میان میآورد. بنابراین باید شیوه تفسیری ایشان را خصوصا با توصیهای که به ابنعباس میکند، روشی میانه تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر روایی که طبعا شامل مجموعهای از احادیث اهل بیت(ع) است، دانست
در هر صورت از دیدگاه امام، رهآورد پیروی از قرآن چیزی جز نیکبختی که آرزوی ابناء بشر است، نیست. در نگاه نهجالبلاغه، اما گویی قرآن جایگاهی فراتر از آنچه گفته شد دارد چراکه «نوری است که چراغهای آن فرو نمیرد، چراغی که افروختگیاش کاهش نپذیرد، دریایی که ژرفای آن کس نداند، راهی که پیمودهاش را به گمراهی نکشاند، پرتویی که فروغ آن تیرگی نگیرد، فرقانی که نور برهانش خاموش نگردد، تبیانی که ارکانش ویرانی نپذیرد... پس در یک کلام قرآن معدن ایمان و اصل آن است، نهر جاری عدل و نهرهای جاری حقیقت و سرزمینهای آن است.»،(خ/۱۹۸)
این سخن امام می رساند که او چه اندازه بر بنیاد قرآنی معارف تأکید دارد. در واقع همین کلام است که عالمان و مفسران مسلمان را در طول تاریخ به استخراج مفاهیم اصلی اسلام از قرآن به تکاپو وا داشته است.
سهند صادقیبهمنی
منبع : روزنامه همشهری
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران جنگ رئیسی افغانستان گشت ارشاد
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور سازمان هواشناسی تصادف
قیمت دلار مالیات خودرو قیمت خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران فیلم سریال پایتخت سینما موسیقی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه آمریکا روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی سپاهان جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس رئال مادرید
فناوری همراه اول تبلیغات گوگل اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان ربات
خواب بارداری دندانپزشکی میوه مالاریا