چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

اکنون همه ایران دیده می شود


اکنون همه ایران دیده می شود
زمانی كه دكتر احمدی نژاد سفر دوره ای دولت به استان های مختلف را به عنوان یكی از برنامه های مهم خود اعلام نمود ، كمتر كسی تصور می كرد وعده رئیس جمهوری برای بردن دولت به جای جای این كشور پهناور به این زودی عملی شود. مقصد نخستین سفر، در ۱۸ آبان ۸۴ استان محروم خراسان جنوبی بود و به زودی سفرهای استانی دولت نهم جای خود را بین توده های مردم و در ادبیات سیاسی كشور باز كرد.
تا لحظه نگارش این مطلب ، عدد سفرهای استانی دولت به ۲۵ رسیده و پس از این انجام ۲۵ سفر به یادماندنی كه رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان « تحقق آرزوی دیرینه خود » یاد كردند ، اكنون می توان بزرگترین دستاورد سفرهای استانی دولت دكتر احمدی نژاد را شكستن مرزهای واهی بین مردم و مسئولان دانست.
احمدی نژاد پیش از آن كه به عنوان رئیس جمهور برگزیده شود، و در جریان تبلیغات انتخاباتی همواره تأكید می كرد كه نباید تصمیمات در پشت در های بسته و فقط برای مركز كشور اتخاذ شود. اكنون او به وعده خود عمل نموده و تابوی «دولت مركزگرا» را شكسته است. اكنون دیگر به جای آنكه مردم كیلومترها راه را بپیمایند تا خود را به تهران رسانده و با مسئولان سخن بگویند، این دولت است كه به جای جای كشور می رود تا مرز بین مردم و مسئولان را بشكند و عالی ترین مسئول اجرایی كشور به همراه سایر اعضای دولت، مستقیماً پای درد دل مردم بنشینند.
شاید هیچ گاه مسئولان استان های مختلف به مخیله خود راه نمی دادند كه همه مسئولان اجرایی كشور در منطقه آنان دور هم جمع شوند تا در یك جلسه اختصاصی -كه گاهی مدت آن به بیش از ۵ ساعت نیز می رسد- مشكلات گوناگون استان و راهكارهای رفع آن را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند. اما اكنون مردم نیز به قدری فاصله میان خود و دولت را اندك می بینند كه به گونه ای دیدنی در سخنرانی های مردمی رئیس جمهوری، مطالبات خود را بر روی پلاكاردها نوشته و در معرض دید احمدی نژاد و همراهان او قرار می دهند.
البته اكثر این مطالبات پیش از انجام یك سفر استانی در كمیته های مربوطه و هیأت هایی كه اكثراً به صورت ناشناس وارد استان می شوند ، شناسایی شده اند ، ولی گاهی پیش می آید كه مطالباتی از طریق همین پلاكاردهای مردمی، رئیس جمهور را متوجه خود می كند كه در این صورت دكتر احمدی نژاد در پشت تریبون، جزئیات آن مطالبه را از مردم می پرسد و یا از مسئولان می خواهد كه در آن رابطه به او توضیح دهند.
به جرأت می توان گفت در سفرهای استانی هیچ یك از مردم از صحبت رودررو با رئیس جمهور ناامید نیستند و یقین دارند اگر به محل دیدار بروند، می توانند حرف شان را به گوش منتخبشان برسانند. البته خیلی ها روش دیگری را ترجیح می دهند. نامه های مردمی از مسائل جذاب سفرهای استانی دولت نهم است. از كودكان دبستانی گرفته تا كهنسالانی كه حتی توان نوشتن را ندارند، به دولت نامه می نویسند. طبق برآوردهای انجام شده، تاكنون تعداد نامه هایی كه در طول نزدیك به یك سال گذشته به دكتر احمدی نژاد نوشته شده، بیش از نامه هایی است كه مردم در طول ۸سال گذشته به رئیس جمهور سابق نوشته بودند و این آمار، حرفهای فراوانی را در خود دارد.
● تشریفات موقوف
اگر از دید خبرنگاران و كسانی كه دقیق تر به مسایل می نگرند، به این سفرها نگاه كنیم؛ تفاوت سفرهای احمدی نژاد سفر هایی مشابهی كه در گذشته صورت می گرفت ، زمین تا آسمان است.
حذف تشریفات زائد، استفاده از حداقل وسایل نقلیه ممكن برای تردد وزرا و همراهان رئیس جمهور و عدم توجه رئیس جمهور و وزرا به گزارش ها و تملق گویی های كلیشه ای از جمله موارد برجسته این سفرهاست.
یكی از خبرنگاران در خصوص بی تكلفی اعضای دولت در سفرهای استانی چنین می گوید: «در یكی از این سفرها با سایر خبرنگاران در یك مینی بوس در حال عزیمت به یكی از شهرها بودیم كه یك پژو، مینی بوس ما را متوقف كرد. وقتی در ماشین باز شد، دكتر الهام و آقای هاشمی ثمره به همراه محافظین شان وارد مینی بوس ما شدند. وقتی جریان را از همراهان جویا شدیم گفتند كه دكتر الهام وقتی مینی بوس ما را دیده، پرسیده كه آیا این اتومبیل جای خالی دارد یا نه و وقتی مطمئن شدكه می تواند با این مینی بوس نیز مسیر را بپیماید، به راننده پژو دستور بازگشت داد تا با كمترین وسیله نقلیه، راه پیموده شود».
وضعیت استراحت و خواب رئیس جمهور و وزرا در طول سفرهای استانی (و البته در خود تهران) نیز حكایت های شنیدنی دارد.
در همین راستا، در سفر استان گلستان وقتی رئیس جمهور با سایر همراهان بر سر سفره ناهار نشست، از خوردن ماهی سرخ شده ای كه برای ناهار در نظر گرفته شده بود امتناع كرد و در جمله ای كه برای خبرنگاران به یاد ماندنی بود گفت: «فكر می كنم این غذا بر سر سفره هر ایرانی نباشد».
از ویژگی های بارز رئیس جمهور كه در سفرهای استانی بسیار نمود دارد، غیرقابل پیش بینی بودن حضور او در جاهای مختلف است. اكنون در كشور، هیچ كس نمی تواند اطمینان داشته باشد كه از تیررس نظارت رئیس جمهور در امان است، چون او هر لحظه ممكن است در جایی حاضر شود كه برای هیچ كس قابل پیش بینی نیست.
عملكرد مدیران میانی و استانی از جمله مواردی است كه بعضاً در برخی نقاط، اعتراض مردم را برانگیخته است ولی مردم می دانند كه اگر این مشكلات را به گوش رئیس جمهور برسانند، او هرگز مجال تبعیض و بی عدالتی مسئولان نسبت به مردم را نمی دهد.
بارها این جمله بر زبان رئیس جمهور جاری شده است كه: «هر جا نشانی از تبعیض و بی عدالتی دیدید، آنچنان فریاد بزنید كه صدایتان به گوش احمدی نژاد یعنی خادمتان برسد».
و اینگونه، مطالبه گری مردم از مسئولان و نظارت دقیق مردم بر متولیان امور، در دولت احمدی نژاد كم كم در حال نهادینه شدن است. كاری كه سال ها ادعایش بود، اما هیچ گاه قدمی جدی برای تحقق آن برداشته نشد.
● خستگی هم خسته است
خستگی ناپذیری احمدی نژاد هم از آن خصلت هایی است كه برخی همراهان او را خسته كرده است! وقتی سفرهای استانی به اوج خود می رسد، از خبرنگاران گرفته تا سایر همراهان دیگر، كم می آورند. تا جایی كه حتی محافظین نیز گلایه می كنند! اما احمدی نژاد خستگی نمی شناسد. پزشك همراه او در پاسخ به این سؤال كه آیا این فعالیت های بیش از حد، احمدی نژاد را خسته نمی كند، می گوید: «احمدی نژاد همه ما را خسته كرده و خستگی ناپذیری او از نظر پزشكی برای ما نیز شگفت آور است!»
دكتر احمدی نژاد ملاحظات امنیتی را هم تا اندازه ای قبول دارد. اگر این ملاحظات بخواهد مانع رابطه او با مردم شود به آن وقعی نمی نهد. اتفاقاً این سؤالی بود كه در نخستین كنفرانس خبری از او پرسیده شد و احمدی نژاد پاسخ داد: «تا حدی به موارد امنیتی پایبندم كه به رابطه من و مردم آسیب نرساند.» و اینگونه نیز شد.
در یكی از سفرها وقتی سخنرانی احمدی نژاد پایان یافت و از پله های پشت جایگاه، قصد سوار شدن به اتومبیلش را داشت، یك نفر از مردم عادی خواست به همراه دوربینش به او نزدیك شود كه محافظین مانعش شدند. اما به محض اینكه احمدی نژاد متوجه این صحنه شد، علاوه بر آنكه آن جوان را نزد خود فراخواند، بلكه دوربین عكاسی او را نیز به یكی از محافظین داد تا از او و آن جوان عكس یادگاری بگیرد!
البته ذكر این نكته نیز ضروری است كه در جریان سفرهای استانی، برخی جریانات كه از روند عدالتخواهانه دولت احمدی نژاد متضرر شده اند، ساكت نمی نشینند. در طول سفرهای استانی، بارها از طرق مختلف همچون ترور یكی از همراهان، القای درگیری قومیتها در سفر رئیس جمهور، چاپ مطالب تنش زا و اختلاف افكن در برخی نشریات محلی یا سراسری و القای یأس به مردم، تلاش شده تا حركت بی وقفه و مثبت دولت نهم دچار وقفه شود ولی تاكنون هیچ یك از این كارشكنی ها نتوانسته احمدی نژاد را از حركتش باز دارد و همچنان معتقد است :«می شود و می توانیم.»
● معاونت اجرایی، مسئول پیگیری سفرها
معاون اجرائی رئیس جمهور، مسئول سامان دادن پروژه سفرهای استانی است. ساماندهی برنامه یكساله سفرهای استانی از ابتدا تا انتها، یعنی رفتن به سراغ استانداران، تنظیم برنامه، جلسات دائم با استانداران، جلسات با وزیران، همراهی با نمایندگان مجلس، انجام سفر و سرپرستی كل سفر با معاونت اجرایی است.
دكتر «علی سعیدلو» معاون اجرایی رئیس جمهوردر این خصوص می گوید: «این دولت، دولت تمام ایران است. تصمیم درباره مكانی كه تاكنون آن را ندیده ایم، نمی تواند تصمیم خوبی باشد. حضور مسئولان در مناطق و ارتباط نزدیك با مردم، اطلاعات مسئولان را به روز می كند و این احساس به مردم دست می دهد كه دولت و ملت یكی هستند. این عقیده ما است كه مردم باید بتوانند بدون ترس و تشریفات با مسئولان ارتباط برقرار كنند و سفرهای استانی باعث می شود انس و الفت بین مردم و مسئولان برقرار شود و نمونه آن سفرهای مقام معظم رهبری است كه در گذشته به استان ها سفر می كردند و امروز هم سفر می كنند».
● چگونه یك استان برای سفر انتخاب می شود؟
برای انجام سفر استانی هیأت دولت و رئیس جمهور، یكروزه تصمیم گرفته نمی شود بلكه استان ها به ترتیب اولویت از میان آنهایی كه كمتر برخوردار هستند، انتخاب می شوند. البته سفرهای گذشته رئیس جمهور، نشان داده كه شرایط آب و هوایی، آمادگی آن استان، حضور نمایندگان شهرها و نماینده ولی فقیه در استان نیز در تصمیم گیری برای آغاز سفر به یك استان مؤثر است. در عین حال برای تسریع در برنامه ریزی سفرها، معاونت اجرایی رئیس جمهور، همزمان برای ۵ استان كار كارشناسی انجام می دهد.
● یك سفر استانی چگونه آغاز می شود؟
برای سفر به استان ها و تصمیم گیری برای مشكلات آن استان، از ۴۵ روز یا یك ماه قبل، پیگیری مقدمات كار آغاز می شود. مدیران، مسئولان استانی و استاندار نیز به تهران می آیند و در جلساتی مشترك با سازمان مدیریت و وزرا، با نگاهی به مقدمات كار، تصویری از سیمای استان و مشكلات آن تهیه می شود كه تمام ارقام در آن گنجانده شده است. همچنین تصمیمات دولت های پیشین، سند توسعه استان و درصورت انجام سفر مقام معظم رهبری، كارهای ناتمام مانده از آن سفر كه با مشكل كسری اعتبار مواجه اند؛ برای تصمیم گیری درباره مصوبات سفر استانی در نظر گرفته می شود.
پس از آن، در تهران به همراه استاندار و نمایندگان آن استان، پیش مصوبات تهیه، مرور شده و نظرات نمایندگان نیز مطرح می شود كه در نهایت پیش نویس مصوبات جهت طرح و تصویب در جلسه استانی هیأت وزیران آماده می گردد.
البته یك روز قبل از آغاز سفر رئیس جمهور، تعدادی از وزرا به شهرستان های آن استان می روند و ضمن تشكیل جلسه شورای اداری، مجدداً مسائل را مرور می كنند و اگر نكات جدیدی باشد جمع آوری كرده و در جلسه هیأت دولت كه معمولاً در آخرین ساعات آخرین روز سفر رئیس جمهور در مركز استان تشكیل می شود، مطرح می كنند. با توجه به مقدمات انجام شده با طی شدن روابط قانونی، پیش مصوبات، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیمات به تصویب هیأت دولت می رسد.
● مصوبات جلسه استانی هیأت دولت
انتخاب مصوبات جلسه استانی هیأت دولت از مدیریت استان شروع می شود. حداقل ۵ ماه قبل از سفر، اسناد توسعه، اشتغال، اقتصاد و پروژه های اولویت دار استان بررسی می شود و با رویكردی كه مد نظر است تا توزیع اعتبارات در طرح های عمرانی و تأسیسات زیربنایی عادلانه صورت گیرد.
این اسناد بعد از آماده شدن به تهران ارسال می شود و در جلساتی چندجانبه با حضور استاندار، مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، وزیر مربوطه و نهاد ریاست جمهوری با صرف ساعات طولانی بررسی می شود و به صورت یك پیش نویس اولیه در دستور كار قرار می گیرد.
هنگامی كه زمان سفر نزدیك شد، این پیش نویس با نمایندگان استان مورد نظر دوباره مرور شده و معاونت اجرایی از آنها می خواهد كه ایده های خود را ارائه كنند.
در این میان، نظرات مردمی نیز از راه های گوناگون به دولت ارائه می شود. نظرات و پیشنهادات بسیار مبنایی در جلسات با منتخبین و روحانیون استان ها هم در تصمیمات و مصوبات نقش مؤثری دارد.مصوبات جلسات استانی هیأت دولت پس از تصویب در جلسه استانی، طی چند روز پس از پایان سفر، توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ می شود و مصوبات توسط معاونت اجرایی رئیس جمهور چك می شود تا مغایرتی با قوانین نداشته باشد. یك نسخه از مصوبات سفرهای استانی همیشه به مجلس ارسال می شود كه اگر مغایرتی با اعتبارات و قانون داشته باشد شخص رئیس مجلس آن را به دولت عودت می دهد.
این مصوبات بلافاصله پس از تصویب در معاونت اجرایی ثبت می شود و طبق زمانبندی خاصی كه در معاونت اجرایی پیگیری می شود، باید اجرا شود و در همین راستا هر یك یا دوماه یكبار، استاندار و معاونین اجرایی وزرا گزارش های خود را به این معاونت ارسال می كنند.
علی سعیدلو معاون اجرایی رئیس جمهور در این مورد معتقد است : «طی شدن مراحل مختلف برای تصویب تصمیمات در استان، می تواند به مردم این اطمینان را بدهد كه تصمیم سازی ها، تصمیم گیری ها و اجرای مصوبات به درستی انجام شده است و هر چه جلوتر برویم تصمیم سازی ها درست تر و تصمیم گیری ها نیز قاطع تر خواهد شد».
مصوبات سفرهای استانی هیأت دولت را می توان به سه دسته تقسیم كرد.دسته اول، مصوبات درباره آماده سازی زیربناها و بسترها با اختصاص تسهیلات ارزی و هزینه برای تكمیل پروژه ها است و دسته دوم و سوم نیز مصوباتی برای تكمیل كارهای برزمین مانده و اشتغال زایی است.
برخی از این مصوبات زمان بر است و احتیاج به گذر زمان دارد و برخی دیگر مربوط به اختصاص بودجه است كه به سرعت حالت اجرایی پیدا می كند.
بخش دیگری از مصوبه ها در چارچوب هماهنگی و دادن مجوز قرار می گیرد كه معمولاً به سرعت انجام می شود. برای رفع مشكلات و بروكراسی اداری نیز مصوباتی در جلسات استانی هیأت دولت قرار دارد كه به گفته مسئولان دولتی، حدود ۲۵ درصد مصوبات رفع این موانع اداری است.
● نامه های مردمی در سفرهای استانی
یكی از موضوعات جالب توجه در سفرهای استانی، سیل نامه های مردمی است كه به رئیس جمهور نوشته می شود. این نامه ها با مدیریت ستاد ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری و نیروهای بومی در شهرستان های مختلف جمع آوری می شود.
اغلب مردم نامه های خود را همزمان با سخنرانی رئیس جمهور در اجتماعات مردمی تحویل مسئولان مربوطه می دهند كه با پایان هر سفر، كار رسیدگی به نامه ها در استانداری همان استان آغاز می شود.
نامه های مردمی پس از خلاصه نویسی و ثبت رایانه ای، جهت اقدام به دستگاه های مربوطه ارجاع خواهد شد و به نویسندگان نامه پاسخ می دهند.
معمولاً میزان پاسخگویی به نامه ها در هر استان متفاوت است ولی به هر حال تأكید شخص رئیس جمهوری بر این است كه تمامی نامه ها به صورت اصولی رسیدگی شده و مشكلات مردم هرچه سریعتر برطرف شود.به گفته غرقی، مسئول ارتباطات مردمی و رسیدگی به شكایات نهاد ریاست جمهوری، در طول ۲۵ سفر گذشته هیأت دولت به استان ها، در مجموع بیش از پنج میلیون نامه به رئیس جمهور نوشته شده است.
وی تأكید دارد كه ۵۰ درصد نامه هایی كه موضوع آنها مساعدت و حمایت است تا شب عید و مابقی آنها ظرف شش ماه آینده پاسخ داده می شود.
● دستاورد سفر های استانی از منظر احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، چندی پیش در گفت و گوی زنده ای كه از سیما پخش شد، سفرهای استانی هیأت دولت را دارای ۴ دستاورد عمده خواند كه عبارتند از:
۱) ما در این سفرها به دنبال وحدت و همبستگی ملی هستیم، مردم كشورما باید بدانند كه دولت همیشه بدنبال منافع آنان بوده است و مختص مردم پایتخت نشین نیست.
۲) سفرهای استانی دولت باعث می شود كه ما چشم بسته تصمیم نگیریم كه همین امر به دولت برای اختصاص بودجه كمكی شایان می كند.
۳) این سفرها باعث شده است تا در سیستم دولتی تحرك شایانی بوجود آید، ما باید سیستم فعلی را تحریك كنیم تا به مطالبات مان دست پیدا كنیم.
۴) ما با این سفرها نیازهای كشور را به درستی شناسایی می كنیم و تصمیمات لازم را اتخاذ می كنیم، تكلیف دولت و مردم معلوم است، منافع دولت با این سفرها معین می شود كه همین امر باعث می شود ما هزینه ها را به درستی در كشور مصرف كنیم.
● شكوفایی اقتصادی در پرتو سفرهای استانی
آبان ماه سال ،۸۵ عمر سفرهای استانی رئیس جمهور و هیأت دولت به یك سال رسید. تا آن تاریخ ۲۰ سفر استانی انجام شده بود كه به همان مناسبت، غلامحسین الهام سخنگوی دولت گزارشی از دستاوردها و آمارهای این سفرها ارائه داد كه بخشی از آن بدین شرح است:
۱) در طول ۲۰ سفر هیأت دولت، ۱۸۸ شهرستان یعنی ۵۶ درصد كل شهرستان های كشور مورد بازدید رئیس جمهور قرار گرفته اند.
۲) این سفرها ۳۲۴۱ فقره مصوبه و توافق داشته است كه حدود ۲۴۷۰ مورد در زمینه احداث، تجهیز و تكمیل پروژه ها و طرح ها بوده و ۵۰۴ فقره آن در زمینه مطالعه پروژه ها و طرح ها می باشد.
۳) ۱۹‎/۳۳ درصد این طرح ها در سال ۱۳۸۴ مصوب شده كه اجرا و انجام شوند و از این موارد ۸۰‎/۷ درصدش در سال ۱۳۸۵ و اندكی هم به سال های بعدی برنامه موكول شدند كه پروژه های تقریباً مدت داری بود.
۴) دستگاه های اجرایی كه در این پروژه ها سهم دارند حدود ۳۳ دستگاه اجرایی هستند. وزارت نیرو با ۲۸۶ فقره نخستین عنوان را دارد و بعد از آن وزارت بهداشت با ۲۴۱ فقره قرار دارد.
۵) كل اعتباراتی كه در این ۲۰ سفر استانی ابلاغ شده ۸۱۱۷ میلیارد ریال و كل تسهیلات ارزان قیمتی كه دولت برای كارهای اقتصادی، طرح های اقتصادی زود بازده ارائه داده ۸۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
۶) تسهیلات ارزی كه در این سفرها از محل حساب ذخیره ارزی با رعایت همان چارچوب قانونی تخصیص داده شده، ۵۰ درصد برای بخش خصوصی است. اختصاص این تسهیلات برای كارهای اقتصادی بخش خصوصی است كه با تصویب هیأت امناء صورت می گیرد و ۷۴۵۰ میلیون دلار است.
۷) ۱۳۶۰ میلیارد ریال قرض الحسنه اختصاصی برای ازدواج، مسكن و اشتغال تخصیص یافته است كه اصولاً این منابع مربوط به همان اهدافی است كه صندوق مهر رضا(ع) دارد.
۸) ۸۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات قانونی در اختیار نهاد ریاست جمهوری برای تزریق به پروژه های مصوب در استان ها اختصاص پیدا كرده است
۹) تا كنون بیش از ۳۰۰ ورزشگاه به صورت جداگانه برای دختران و پسران، در شهرهای مختلف كشور احداث شده و در حال احداث است و سیاست به گونه ای پیش رفته كه در شهرستان های هر استان ورزشگاه اختصاصی بانوان و اختصاصی آقایان وجود داشته باشد.
۱۰) ۸۰۰۰ میلیارد ریال برای بخشش جرائم حوزه كشاورزی اعم از كشاورزان، دامداران، میگو كاران و كشاورزانی كه دچار مشكل بودند، اختصاص داده شد.
۱۱) در حوزه مسائل آموزشی و فرهنگی، ۱۸۰ مدرسه شبانه روزی، آموزشكده و مدارس فنی و حرفه ای احداث شده كه در جهت تقویت اشتغال، توانمندی حرفه ای و فناوری نیروهای آماده كار صورت می گیرد.
۱۲) تجهیز و ارتقای ۱۳۴ مركز آموزش عالی، اختصاص ۱۰۶ میلیارد ریال برای احداث، تجهیز و تكمیل مجتمع های فرهنگی و هنری، احداث و تكمیل ۳۱ باب خوابگاه، مسجد و فضاهای ورزشی و دانشگاهی نیز از دیگر موارد در این راستا قرار دارند.
۱۳) تعیین ۱۵۳ منطقه به عنوان مناطق نمونه گردشگری ملی و استانی و تأمین اعتبار برای ایجاد زیر ساخت برای ۷۵ منطقه گردشگری و مرمت و بهسازی ۴۵ بافت تاریخی، اختصاص ۵۷۰ میلیارد ریال برای گسترش پوشش تلویزیونی در ۲۵۰ شهر و روستا، بهسازی و بازسازی ۳۶ گلزار شهدا در شهرستان ها، اختصاص ۱۳ میلیون دلار برای تجهیز آزمایشگاه ها و كارگاه های آموزشی و تحقیقاتی، مؤسسات آموزش عالی و بیمارستان ها از منابع ارزی نهاد ریاست جمهوری و همین طور سازمان مدیریت هم از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص است.
۱۴) تكمیل و احداث ۶۹ طرح مهم پالایشگاهی، پتروشیمی، تولیدی، صنعتی و صدور مجوز اكتشاف معادن در ۱۹ منطقه، احداث و تكمیل ۶۰ شهرك صنعتی، تأسیس حداقل یا بیش از ۴۰۰۰ واحد تعاونی جهت اشتغال افراد جویای كار، تجهیز و احداث ۲۴ گمرك در مناطق مرزی، احداث ۱۵ نمایشگاه بین المللی در مراكز استان ها از اقدامات دیگری است كه در این زمینه انجام شده است.
۱۵) مطالعه و احداث ۱۰۵ پروژه راه اصلی و اتوبان، ۳۶ پروژه راه آهن و اختصاص ۵۰۹ میلیارد ریال برای احداث و بازسازی آسفالت راه های روستایی، تجهیز و تكمیل ۱۳ فرودگاه، افزایش تعداد پروازهای طول هفته در ۶ فرودگاه كشور، ۷۰۷ میلیون دلار فاینانس برای احیای بافت های فرسوده را نیز می توان از دیگر اقدامات دولت ذكر كرد.
۱۶) اختصاص بیش از ۲۸۰۰ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ماشین آلات راه سازی و آتش نشانی برای شهرها، گازرسانی به بیش از ۲۰۰۰ روستا، ۲۸ شهر و ۴ استان، احداث بیش از ۱۱۰ هزار واحد مسكونی استیجاری اجاره ای برای محرومین، احداث و تكمیل ۲۱ نیروگاه، مطالعه و احداث ۱۱۴ سد، اجرا و نصب ۷۲ فاضلاب شهری و تصفیه خانه واختصاص ۳۵۱ میلیارد ریال برای احداث مجتمع های آب رسانی روستایی را نیز می توان از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص عنوان كرد.
۱۷) تجهیز و احیای اراضی حداقل به میزان ۶۶۵ هزار هكتار با اختصاص دست كم ۳۱۱ میلیارد ریال اعتبار، احداث و تجهیز ۱۸ پاسگاه حفاظتی محیط زیستی، بقیه موارد، سیلوها و بهداشت و درمان را خصوصاً در باب بیمارستان ها و تجهیز مراكز بهداشتی و درمانی شهرستان ها كه از مسائل بسیار مورد نیاز آنها این موارد بوده، كه شامل مطالعه، احداث و تكمیل ۱۸۰ بیمارستان، ۲۱۰ پایگاه امداد جاده ای، اختصاص حداقل ۲۱۰ دستگاه آمبولانس بنز و تجهیزات به این پایگاه ها، احداث بیش از ۴۰۰ باب خانه پزشكان از دیگر موارد در این خصوص است.
۱۸) بیش از ۵۱۰ جلسه هماهنگی و با بیش از ۲۰۰ هزار ساعت كار كارشناسی و تصویر سازی برای انجام این سفرها تا كنون در دستگاه های مختلف انجام شده است.
● دور دوم سفرهای استانی
تا روز نگارش این مطلب، دولت ۲۵ سفر استانی داشته است و با انجام سفر به ۵ استان باقی مانده، قاعدتاً دور دوم این سفرها آغاز می شود.
معاون اجرایی رئیس جمهور چندی پیش در همین رابطه اظهار داشت: «سفرهای استانی
هیچ گاه قطع نخواهد شد و در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور، نگاه به نقاط محرومتر و نقش جدی وزرا و مدیران استانی در پیگیری مصوبات محور خواهد بود».
وی با بیان اینكه كاستی های سفرهای استانی را در دور دوم جبران می كنیم، افزود: «برای سفرهای دور دوم، نظارت تقویت شده و بیشتر به اعتباراتی كه به استان ها داده شده توجه خواهد شد و با مروری به عملكرد استانداران و مسئولان استانی، انگیزه و سرعت آنان در انجام وظایف محوله را ارزیابی خواهیم كرد».
سعیدلو با اشاره به سفرهای معاون اول رئیس جمهور در سالگرد سفر استانی دكتر احمدی نژاد، می افزاید: «دكتر داوودی همراه با چند تن از وزرا، برای پیگیری روند مصوبات به استان هایی كه رئیس جمهور به آنجا سفر كرده، می روند كه ضمن دیدار مجدد با مردم، دولت تلاش دارد كه نظارت خوبی بر اجرای مصوبات استانی داشته باشد و تماس هیأت دولت با مسئولان استانی هیچ گاه قطع نشود». در همین راستا، وزرا غیر از سفرهای استانی، خود سفرهایی به استان های مختلف دارند كه نشان می دهد مجموعه دولت نگاه دقیقی به استان ها دارد.
حامد طالبی
منبع : روزنامه ایران