جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا
مبانی موسیقی (سلفژ)
مبانی موسیقی را سلفژ (solfeggio) میگویند. آموزش بنیاد موسیقی در دو جنبه نظری و عملی (سرایش و تربیت شنوایی و نت نویسی) صورت میگیرد. برای آموزش سلفژ مفاهیم چندی لازم است که برخی از مهمترین آنها در زیر میآید. (بخشی از برابرهایی که میآید از فرهنگستان زبان فارسی است).
▪ بنمایه (tonic): نت و صدایی که محور یک قطعه موسیقی مقامی است.
▪ مایه (tonality): کیفیت ناشی از روابط بُنمایه با سایر اصوات در یک قطعه موسیقی
▪ پرده: فاصله موسیقایی (نسبت بسامد دو صدای معین).
▪ موسیقی مایه ای: اثر موسیقایی غربی که بر مبنای گامهای بزرگ (ماژور) و کوچک (مینور) تصنیف میشود.
▪ تندا (tempo): اندازه تندی و کندی موسیقی به گفته دیگر شمار ضربها در یکای زمان.
▪ توافق (آکورد): چند آوا و صدای همزمان یا هماهنگ.
▪ مقام (mode): شیوه قرار گرفتن صداها با بازههای گوناگون نسبت به گرانیگاهی به نام بُنمایه
▪ پویه (movement): هر یک از بخشهای مستقل در یک قطعه موسیقی.
فرآهنگ، صدای فرعی (overtone): هر یک از صداهایی که پس از صدای پایه ایجاد و با آن میآمیزد و در پدید آمدن رنگ صوت مؤثر است
▪ سازگان (orchestra): مجموعه واحدی متشکل از نوازندگان سازهای گوناگون برای اجرای قطعات موسیقی
▪ سازآرایی: تعیین نقش سازها برای اجرای قطعات موسیقی
▪ پیش نوا (overture): قطعهای سازی که به عنوان مقدمه برای اپرا و باله و سایر آثار دراماتیک یا به عنوان یک قطعه مستقل اجرا میشود
▪ آواز (canto): بخشی از قطعه موسیقی که برای اجرای آواز در نظر گرفته میشود
▪ نغمه: درمعنای وسیع به تعدادی آواهای موسیقی که به دنبال هم اجرا یا شنیده شوند، نغمه یا ملودی گویند. نغمه هیچ گاه نمیتواند از ضرب جدا باشد.
▪ همنوایی (ensemble): نوعی اجرای چندنفره سازی، آوازی یا سازی و آوازی که در آن سلیقه فردی پیرو سلیقه جمعی است.
▪ همنوایان: گروهی که به صورت همنوایی برنامه اجرا میکنند.
▪ همه نوازی: بخشی از سازگان که همه با هم مینوازند.
در یک سازگان بخشهایی هست که در آن تکنوازی، دونوازی، سه نوازی وغیره صورت میگیرد. همچنین تک سرایی، دوسرایی، سه سرایی و غیره نیز پیش میآید.
▪ سمفونی: گونهای موسیقی که معمولاً از چهار پویه تشکیل شده است. و پویه نخست آن به شکل مهرانه است.
▪ مهرانه (سونات): قطعهای سازی برای یک یا چند تکنواز که از سه بخش گشایش، گسترش و بازگشایش تشکیل شده است.
▪ نوازگری (کنسرت): اجرای موسیقی برای همگان
▪ رسیتال: نوازگری یک تکنواز یا تکخوان گاه با همراهی یک یا چند اجرا کننده.
▪ فروبنمایه (subtonic): درجه هفتم در گام دیاتونیک غربی که فاصله آن با اکتاو یک پرده باشد
▪ فرابنمایه: درجه دوم در گام دیاتونیک غربی
▪ بنمایه (tonic): نت و صدایی که محور یک قطعه موسیقی مقامی است.
▪ مایه (tonality): کیفیت ناشی از روابط بُنمایه با سایر اصوات در یک قطعه موسیقی
▪ پرده: فاصله موسیقایی (نسبت بسامد دو صدای معین).
▪ موسیقی مایه ای: اثر موسیقایی غربی که بر مبنای گامهای بزرگ (ماژور) و کوچک (مینور) تصنیف میشود.
▪ تندا (tempo): اندازه تندی و کندی موسیقی به گفته دیگر شمار ضربها در یکای زمان.
▪ توافق (آکورد): چند آوا و صدای همزمان یا هماهنگ.
▪ مقام (mode): شیوه قرار گرفتن صداها با بازههای گوناگون نسبت به گرانیگاهی به نام بُنمایه
▪ پویه (movement): هر یک از بخشهای مستقل در یک قطعه موسیقی.
فرآهنگ، صدای فرعی (overtone): هر یک از صداهایی که پس از صدای پایه ایجاد و با آن میآمیزد و در پدید آمدن رنگ صوت مؤثر است
▪ سازگان (orchestra): مجموعه واحدی متشکل از نوازندگان سازهای گوناگون برای اجرای قطعات موسیقی
▪ سازآرایی: تعیین نقش سازها برای اجرای قطعات موسیقی
▪ پیش نوا (overture): قطعهای سازی که به عنوان مقدمه برای اپرا و باله و سایر آثار دراماتیک یا به عنوان یک قطعه مستقل اجرا میشود
▪ آواز (canto): بخشی از قطعه موسیقی که برای اجرای آواز در نظر گرفته میشود
▪ نغمه: درمعنای وسیع به تعدادی آواهای موسیقی که به دنبال هم اجرا یا شنیده شوند، نغمه یا ملودی گویند. نغمه هیچ گاه نمیتواند از ضرب جدا باشد.
▪ همنوایی (ensemble): نوعی اجرای چندنفره سازی، آوازی یا سازی و آوازی که در آن سلیقه فردی پیرو سلیقه جمعی است.
▪ همنوایان: گروهی که به صورت همنوایی برنامه اجرا میکنند.
▪ همه نوازی: بخشی از سازگان که همه با هم مینوازند.
در یک سازگان بخشهایی هست که در آن تکنوازی، دونوازی، سه نوازی وغیره صورت میگیرد. همچنین تک سرایی، دوسرایی، سه سرایی و غیره نیز پیش میآید.
▪ سمفونی: گونهای موسیقی که معمولاً از چهار پویه تشکیل شده است. و پویه نخست آن به شکل مهرانه است.
▪ مهرانه (سونات): قطعهای سازی برای یک یا چند تکنواز که از سه بخش گشایش، گسترش و بازگشایش تشکیل شده است.
▪ نوازگری (کنسرت): اجرای موسیقی برای همگان
▪ رسیتال: نوازگری یک تکنواز یا تکخوان گاه با همراهی یک یا چند اجرا کننده.
▪ فروبنمایه (subtonic): درجه هفتم در گام دیاتونیک غربی که فاصله آن با اکتاو یک پرده باشد
▪ فرابنمایه: درجه دوم در گام دیاتونیک غربی
منبع : مطالب ارسال شده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست