یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
مبانی موسیقی (سلفژ)
مبانی موسیقی را سلفژ (solfeggio) میگویند. آموزش بنیاد موسیقی در دو جنبه نظری و عملی (سرایش و تربیت شنوایی و نت نویسی) صورت میگیرد. برای آموزش سلفژ مفاهیم چندی لازم است که برخی از مهمترین آنها در زیر میآید. (بخشی از برابرهایی که میآید از فرهنگستان زبان فارسی است).
▪ بنمایه (tonic): نت و صدایی که محور یک قطعه موسیقی مقامی است.
▪ مایه (tonality): کیفیت ناشی از روابط بُنمایه با سایر اصوات در یک قطعه موسیقی
▪ پرده: فاصله موسیقایی (نسبت بسامد دو صدای معین).
▪ موسیقی مایه ای: اثر موسیقایی غربی که بر مبنای گامهای بزرگ (ماژور) و کوچک (مینور) تصنیف میشود.
▪ تندا (tempo): اندازه تندی و کندی موسیقی به گفته دیگر شمار ضربها در یکای زمان.
▪ توافق (آکورد): چند آوا و صدای همزمان یا هماهنگ.
▪ مقام (mode): شیوه قرار گرفتن صداها با بازههای گوناگون نسبت به گرانیگاهی به نام بُنمایه
▪ پویه (movement): هر یک از بخشهای مستقل در یک قطعه موسیقی.
فرآهنگ، صدای فرعی (overtone): هر یک از صداهایی که پس از صدای پایه ایجاد و با آن میآمیزد و در پدید آمدن رنگ صوت مؤثر است
▪ سازگان (orchestra): مجموعه واحدی متشکل از نوازندگان سازهای گوناگون برای اجرای قطعات موسیقی
▪ سازآرایی: تعیین نقش سازها برای اجرای قطعات موسیقی
▪ پیش نوا (overture): قطعهای سازی که به عنوان مقدمه برای اپرا و باله و سایر آثار دراماتیک یا به عنوان یک قطعه مستقل اجرا میشود
▪ آواز (canto): بخشی از قطعه موسیقی که برای اجرای آواز در نظر گرفته میشود
▪ نغمه: درمعنای وسیع به تعدادی آواهای موسیقی که به دنبال هم اجرا یا شنیده شوند، نغمه یا ملودی گویند. نغمه هیچ گاه نمیتواند از ضرب جدا باشد.
▪ همنوایی (ensemble): نوعی اجرای چندنفره سازی، آوازی یا سازی و آوازی که در آن سلیقه فردی پیرو سلیقه جمعی است.
▪ همنوایان: گروهی که به صورت همنوایی برنامه اجرا میکنند.
▪ همه نوازی: بخشی از سازگان که همه با هم مینوازند.
در یک سازگان بخشهایی هست که در آن تکنوازی، دونوازی، سه نوازی وغیره صورت میگیرد. همچنین تک سرایی، دوسرایی، سه سرایی و غیره نیز پیش میآید.
▪ سمفونی: گونهای موسیقی که معمولاً از چهار پویه تشکیل شده است. و پویه نخست آن به شکل مهرانه است.
▪ مهرانه (سونات): قطعهای سازی برای یک یا چند تکنواز که از سه بخش گشایش، گسترش و بازگشایش تشکیل شده است.
▪ نوازگری (کنسرت): اجرای موسیقی برای همگان
▪ رسیتال: نوازگری یک تکنواز یا تکخوان گاه با همراهی یک یا چند اجرا کننده.
▪ فروبنمایه (subtonic): درجه هفتم در گام دیاتونیک غربی که فاصله آن با اکتاو یک پرده باشد
▪ فرابنمایه: درجه دوم در گام دیاتونیک غربی
▪ بنمایه (tonic): نت و صدایی که محور یک قطعه موسیقی مقامی است.
▪ مایه (tonality): کیفیت ناشی از روابط بُنمایه با سایر اصوات در یک قطعه موسیقی
▪ پرده: فاصله موسیقایی (نسبت بسامد دو صدای معین).
▪ موسیقی مایه ای: اثر موسیقایی غربی که بر مبنای گامهای بزرگ (ماژور) و کوچک (مینور) تصنیف میشود.
▪ تندا (tempo): اندازه تندی و کندی موسیقی به گفته دیگر شمار ضربها در یکای زمان.
▪ توافق (آکورد): چند آوا و صدای همزمان یا هماهنگ.
▪ مقام (mode): شیوه قرار گرفتن صداها با بازههای گوناگون نسبت به گرانیگاهی به نام بُنمایه
▪ پویه (movement): هر یک از بخشهای مستقل در یک قطعه موسیقی.
فرآهنگ، صدای فرعی (overtone): هر یک از صداهایی که پس از صدای پایه ایجاد و با آن میآمیزد و در پدید آمدن رنگ صوت مؤثر است
▪ سازگان (orchestra): مجموعه واحدی متشکل از نوازندگان سازهای گوناگون برای اجرای قطعات موسیقی
▪ سازآرایی: تعیین نقش سازها برای اجرای قطعات موسیقی
▪ پیش نوا (overture): قطعهای سازی که به عنوان مقدمه برای اپرا و باله و سایر آثار دراماتیک یا به عنوان یک قطعه مستقل اجرا میشود
▪ آواز (canto): بخشی از قطعه موسیقی که برای اجرای آواز در نظر گرفته میشود
▪ نغمه: درمعنای وسیع به تعدادی آواهای موسیقی که به دنبال هم اجرا یا شنیده شوند، نغمه یا ملودی گویند. نغمه هیچ گاه نمیتواند از ضرب جدا باشد.
▪ همنوایی (ensemble): نوعی اجرای چندنفره سازی، آوازی یا سازی و آوازی که در آن سلیقه فردی پیرو سلیقه جمعی است.
▪ همنوایان: گروهی که به صورت همنوایی برنامه اجرا میکنند.
▪ همه نوازی: بخشی از سازگان که همه با هم مینوازند.
در یک سازگان بخشهایی هست که در آن تکنوازی، دونوازی، سه نوازی وغیره صورت میگیرد. همچنین تک سرایی، دوسرایی، سه سرایی و غیره نیز پیش میآید.
▪ سمفونی: گونهای موسیقی که معمولاً از چهار پویه تشکیل شده است. و پویه نخست آن به شکل مهرانه است.
▪ مهرانه (سونات): قطعهای سازی برای یک یا چند تکنواز که از سه بخش گشایش، گسترش و بازگشایش تشکیل شده است.
▪ نوازگری (کنسرت): اجرای موسیقی برای همگان
▪ رسیتال: نوازگری یک تکنواز یا تکخوان گاه با همراهی یک یا چند اجرا کننده.
▪ فروبنمایه (subtonic): درجه هفتم در گام دیاتونیک غربی که فاصله آن با اکتاو یک پرده باشد
▪ فرابنمایه: درجه دوم در گام دیاتونیک غربی
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران جنگ رئیسی گشت ارشاد رئیس جمهور
هواشناسی تهران تصادف پلیس شهرداری تهران دستگیری سیل قتل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات قیمت خودرو خودرو بانک مرکزی دلار بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدرضا گلزار سریال سینمای ایران تلویزیون سینما سریال پایتخت موسیقی فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی سپاهان جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا
تبلیغات اپل ایرانسل فناوری سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان ربات
سرطان خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا