سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

افزایش کوچ کاربران بهgmail


افزایش کوچ کاربران بهgmail
ماریسا مایر مدیرتولید بخش جست وجوگر شرکت گوگل از سال ۱۹۹۹ به این شرکت پیوست و هم اکنون یکی از موفق ترین مدیران این شرکت محسوب می شود. به گفته او در یک مطالعه جدید مشخص شده است کاربرانی که پیشتر در سایت های یاهو و msn مشترک بودند امروز از سرویس gmail بسیار احساس رضایت می کنند و آمارهای رسیده نشان می دهد بیشتر مخاطبان دو سایت یاهو و msn به سمت گوگل روی آورده اند. در یک بررسی دیگر گفته شده کاربران از نتایج جست وجوهای گوگل رضایت بیشتری دارند و معتقدند سایت اینترنتی گوگل آنها را بیش از دیگر جست وجوگرها به کلیدواژه ها نزدیک می کند. گوگل همه اهداف خود را با اهداف کاربران هماهنگ می کند.
این شرکت در اصل دنبال آن است که هرآنچه کاربران در اینترنت جست وجو می کنند و نیاز دارند را بتواند در جست وجوگر بزرگ گوگل بگنجاند. اگر گوگل بخواهد ارتباطات واقعی میان نظرات مختلف را پیدا کند تفاوت هایی را که بین دیدگاه های مختلف افراد مشابه در مورد نتایج حاصل از جست وجوهای گوگل وجود دارد را درخواهد یافت. این اختلاف نظرها و تفاوت ها می تواند شامل موارد زیر " آنچه که کارشناسان ما امروز اعلام می کنند این است که کاربران حتی به کوچک ترین اطلاعات منتشر شده در صفحات گوگل هم توجه می کنند و آنها را به دقت مورد بررسی قرار می دهند.... " شود: بین نتایج منتشر شده چه اندازه فضای سفید وجود دارد؟ در بخش مجزایی که در سمت راست صفحه گوگل ظاهر می شود چه اطلاعاتی منتشر شده است؟ کلماتی که در هر خط پررنگ تر نمایان شده اند چه بار معنایی دارند و آنهایی که به صورت عادی منتشر شده اند چه اندازه ما را برای رسیدن به اهداف مان کمک می کنند؟ و... آنچه که کارشناسان ما امروز اعلام می کنند این است که کاربران حتی به کوچک ترین اطلاعات منتشر شده در صفحات گوگل هم توجه می کنند و آنها را به دقت مورد بررسی قرار می دهند. شرکت گوگل برای انتشار تبلیغات در سمت راست صفحات خود، برجسته کردن کلیدواژه های جست وجو شده و کلمات مرتبط به آن، انتشار مطالب مرتبط با توجه به اولویت آنها و... سیاست های خاصی را اتخاذ می کند. مایر در این باره توضیح می دهد: «من فکر می کنم این مساله برای بسیاری از کاربران نیز سوالاتی را ایجاد کرده که گوگل با چه سیاست هایی این تبلیغات را منتشر می کند. باید بگویم ما برای انتشار کوچک ترین پیام تبلیغاتی تحقیقات گسترده ای را انجام می دهیم و سعی می کنیم پیش از تبلیغ دیگر شرکت ها، نظر مخاطبان خود را هم بدانیم. این مساله تنها مربوط به آگهی ها و تبلیغات نمی شود، بلکه ما حتی برای برجسته کردن کلمات یا خط کشیدن زیر کلمات به خصوص نیز مطالعات گسترده ای را انجام می دهیم. در برخی مواقع کارشناسان ما زیر پیام های بازرگانی یک خط باریک می کشند.
این مساله نشان می دهد این آگهی اهمیت بیشتری دارد و کاربران می توانند با کلیک روی آن اطلاعات بیشتر را دریافت کنند. آنچه امروز ذهن من و تمام همکارانم را به خود مشغول کرده مربوط به کاربرانی می شود که به تازگی با اینترنت آشنا شده اند و برای اولین بار می خواهند یک کلیدواژه را در گوگل جست وجو کنند. اگر صفحات اینترنتی ما به درستی طراحی نشده باشند و استفاده از ابزارها نیز ملزم به طی کردن یک فرآیند پیچیده باشد، به طور حتم این افراد نتیجه مورد نظر از جست وجوهای خود دریافت نخواهند کرد. برای مثال وقتی یک کاربر تازه کار با لیست بلندی از اطلاعات در مورد یک کلیدواژه مواجه می شود، " مدیران و کارشناسان گوگل همواره سعی کرده اند به نوعی تبلیغات و آگهی های سایت را کمتر کنند اما جدا از درآمدهایی که این آگهی ها می توانند برای گوگل داشته باشند، برخی کاربران هستند که به دنبال این آگهی ها می گردند تا بتوانند کالاهای مورد نیازشان را تهیه کنند. ... " برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود روی همه لینک ها کلیک می کند و این امر موجب می شود احتمال انتشار ویروس ها و برنامه های مخرب کامپیوتر وی افزایش یابد ولی گوگل صفحات خود را به گونه ای طراحی کرده که تازه کاران اینترنتی هم با آن احساس راحتی می کنند و کمتر با مشکلی مواجه می شوند.»گوگل در طول فعالیت خود همواره سعی کرده است کاربران را به طور درست هدایت کند و به واسطه آگهی های خود آنها را گمراه نکند. آنچه در سناریوی گوگل آمده نشان می دهد از تمام نتایجی که پس از جست وجو در یک صفحه منتشر می شود، برخی از لینک ها مربوط به شرکت های بزرگی می شود که با گوگل قرارداد دارند. البته این لینک ها به صورتی منتشر می شوند که کاملا با آنچه جست وجو شده در ارتباطند و به همین خاطر کاربر را گمراه نمی کنند.
کاربرانی که از گوگل استفاده می کنند تا به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند معمولا در سه یا چهار لینک اول نتیجه می گیرند. این در حالی است که لینک شرکت هایی که با گوگل در ارتباط هستند معمولا در رده های پایین تر قرار می گیرد و این امر موجب می شود کاربران هیچ نگرانی برای سردرگمی در اینترنت نداشته باشند. این مساله ای است که غول جست وجوگرهای اینترنتی جهان همواره به آن اندیشیده است. مدیران و کارشناسان گوگل همواره سعی کرده اند به نوعی تبلیغات و آگهی های سایت را کمتر کنند اما جدا از درآمدهایی که این آگهی ها می توانند برای گوگل داشته باشند، برخی کاربران هستند که به دنبال این آگهی ها می گردند تا بتوانند کالاهای مورد نیازشان را تهیه کنند. از این رو محدود کردن تبلیغات به اندازه زیاد می تواند نتایج نادرستی را پیش رو داشته باشد. به هر حال تبلیغاتی که در گوگل منتشر می شود با مطالب موجود در صفحات ارتباط تنگاتنگی دارد و گوگل سعی می کند آگهی ها را متناسب با نیازهای کاربران روی سایت خود بگذارد. گروه تبلیغات بزرگ ترین موتورجست وجوی اینترنتی جهان که smart ads نام دارد، شبانه روزی کار می کند تا مخاطبان از آگهی های سایت گوگل هم راضی باشند. امروزه در شرکت گوگل گروه های مختلفی وجود دارند که هر یک از آنها بخشی از وظایف این سایت را برعهده گرفته اند. شرکت گوگل برای افزایش انگیزه و کارایی در کارکنان، هر ساله به بهترین گروه خود جایزه ۱۰ میلیون دلاری اعطا می کند. بد نیست بدانید گروه آگهی های شرکت گوگل به واسطه فعالیت های ارزنده ای که انجام داده اند از اولین شرکت هایی بوده اند که این جایزه را دریافت کرده اند و همچنان به عنوان یکی از فعال ترین گروه های گوگل محسوب می شوند.
گوگل برای نمایش تصاویر در صفحات خود با توجه به کیفیت تصاویر " گروه تبلیغات بزرگ ترین موتورجست وجوی اینترنتی جهان که smart ads نام دارد، شبانه روزی کار می کند تا مخاطبان از آگهی های سایت گوگل هم راضی باشند. ... " بخش فوقانی صفحه را جدا می کند و این در حالی است که دو سایت یاهو و msn این کار را نمی کنند. بخش فوقانی صفحات اینترنتی گوگل ۳۳ درصد کل صفحه را به خود اختصاص می دهد و این در حالی است که رقم یاد شده برای سایت یاهو به ۱۴ درصد می رسد. گوگل برای طراحی این صفحه مذاکرات فراوانی را در گروه کارشناسی خود انجام داده و به جای آنکه این فاصله را با درصد حساب کند، آنها را با پیکسل محاسبه کرده است.
تفاوت در این بخش به معنی برتری از سایت گوگل نیست، بلکه این شرکت این اندازه را با توجه به موقعیت و وضعیت سایت خود سنجیده است. به هر حال استانداردی که ما هم اکنون برای نمایش سایت خود در نظر گرفته ایم ۶۰۰ در ۸۰۰ است. با توجه به مطالعاتی که ما انجام داده ایم، استاندارد بین المللی برای نمایش صفحات اینترنتی ۱۰۲۴ در ۷۶۸ است. در این میان در بررسی اخیر مشخص شد بیش از ۳۰ درصد مخاطبان گوگل صفحات اینترنتی را با کیفیت ۶۰۰ در ۸۰۰ مشاهده می کنند. با این وجود، ایده آل برای گوگل این است که همه مخاطبان آن صفحات این سایت را در اندازه ۱۰۲۴ در ۷۶۸ مشاهده کنند. این مساله باعث می شود هرآنچه گوگل برای مخاطبان خود تهیه کرده با کیفیت بالاتر نشان داده شود. هم اکنون مهندسان ما گوگل را طوری طراحی کرده اند که کاربران می توانند آن را در دو حالت ۶۰۰ در ۸۰۰ یا ۱۰۲۴ در ۷۶۸ مشاهده کنند. گوگل در همه این سال ها کوشیده است همچنان تبلیغات را به عنوان منبع اصلی کسب درآمد خود قرار دهد. در برخی مواقع دیده می شود گوگل بنرهای تبلیغاتی بزرگی را روی سایت خود می گذارد ولی باید توجه داشت تبلیغاتی که همواره در سمت راست یا پایین سایت گوگل قرار گرفته بیشترین پول را برای آنها به همراه آورده است. علاوه بر این روزانه درآمدهای اندکی نیز از سایت های شریک گوگل به این شرکت اختصاص می یابد و باعث تقویت هرچه بیشتر این موتورجست وجوی اینترنتی می شود. بر این اساس اصلا نیازی نیست کاربران نگران منافع خود در سایت اینترنتی گوگل و به خطر افتادن منابع مالی این شرکت باشند.
میثم لطفی
منبع : روزنامه فناوران