یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 16 June, 2024
مجله ویستا


کودکان و کتابها در دنیای جدید: چشم‌اندازهای معاصر به مسئله سواد


کودکان و کتابها در دنیای جدید: چشم‌اندازهای معاصر به مسئله سواد
نویسنده : ماروم - اد
مترجم : ابراهیم‌آبادی - علیرضارجبی - مسعود
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۱۲/۰۹
رده دیویی : ۸۱۰.۹۹۲۸۲
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۶۸
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : PS۴۹۰/ه۲ک۹
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۷۲۱۷-۶۲-۵

در بخش نخست کتاب با عنوان 'چشم‌اندازهای ملی در خصوص سیاست‌های کلان مربوط به سواد' فراز و نشیب آموزش و پرورش در آمریکا, برنامه درسی زبان انگلیسی در انگلستان, و وضعیت برنامه‌های درسی نیز میراث فرهنگی و سواد در کشور نروژ بررسی می‌شود. بخش دوم کتاب (چشم‌اندازهای آموزشی و پژوهشی درباره سواد) حاوی مباحثی است در باب چگونگی ارزیابی برنامه درسی ادبیات, یادگیری و مطالب آموخته شده از آموزش ادبیات در مدارس متوسطه و مانند آن. در انتهای کتاب 'مطالعه در سطحی فراتر از مطالب و کتب چاپ شدنی', نوشته 'اداماروم' معرفی و بررسی شده است. نویسنده خاطر نشان می‌کند: 'مفهومی که ما برای سوادهای چندگانه در آینده در ذهن می‌پرورانیم نیازمند اعمال استراتژی‌های جدیدی در مدارس هستند؛ استراتژی‌ها و راه‌کارهایی که افزایش توانایی دانش آموز برای ساخت معنا از مطالب چاپ شده متکی است دیگر مفید واقع نخواهند شد... نظام مدرسه دولتی [باید] به گونه‌ای برنامه‌ریزی, مدیریت و تهیه منابع شود که دسترسی به پتانسیل‌های عظیم و بالقوه‌ای که یک جامعه واقعا چند سواد, دارا می‌باشد را تسهیل سازد و حداکثر بهره‌برداری از آنها را هم برای دولت و هم برای تمام شهروندان آینده‌اش ممکن سازد'.