جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
با فرزند نوجوان خود، چگونه رفتار میکنید؟
با فرزند نوجوان خود، چگونه رفتار میکنید؟
آیا رفتار شما درست و شایسته است؟ هنگامی میتوانید پاسخ درستی به این سؤال بدهید که بدانید فرزند شما چه دورهای از مراحل تربیت را میگذراند و بدانید که معلم بزرگ تربیت، حضرت محمد مصطفی (ص) رسول بزرگ خدای متعال دربارهٔ تربیت فرزند و شیوهها و مرحلههای آنچه فرمودهاند. آیا میدانید؟
دربارهٔ مراحل تربیت، رسول خدا فرمودهاند: فرزند در هفت سال نخست بزرگ و فرمانروا، و هفت سال دوم بنده و فرمانبردار، و هفت سال سوم وزیر و مشاور خانوادهها است. با الهام از این سخن و دیگر سخنهای ربانی رسول خدا (ص) میتوان مراحل تربیت را به سه مرحله اساسی تقسیم نمود: هفت سال نخست زندگی فرزند را، مرحله سیادت و فرمانروائی، هفت سال دوم را مرحله اطاعت و فرمانپذیری و هفت سال سوم از پانزده تا بیست و یک سالگی، یعنی دوره نوجوانی را مرحله وزارت، همفکری و همکاری نام نهاد. و همهٔ اولیاء و مربیان، مییابد چگونگی رفتار خود را، از این بیان متین الهام بگیرند.
میخواهیم اشارهای به ویژگیهای لازم در رفتار اولیاء و مربیان در ارتباط با سنین بلوغ و نوجوانی داشته باشیم:
توجه کنیم که کودک دیروز شما، اینک بزرگ و جوان شده از خردسالی و ناتوانی بدر آمده و از سوی خدای متعال لایق و توانا و مکلف شناخته شده است و خدای متعال او را بهعنوان یک انسان مکلف و مستقل پذیرفته و او را مورد خطاب قرار داده است.
اعضاء خانواده و جامعه نیز باید شخصیت و لیاقت او را بپذیرند و وزارت او را در زندگی به رسمیت بشناسند، وزیر کسی است که با احراز لیاقت، مورد مشورت و اعتماد قرار میگیرد و کاری مشخص را میپذیرد و در حسن انجام کار میکوشد و نتیجهٔ کار خویش را به مقامی برتر ارائه میدهد. نوجوان هم باید بهعنوان وزیر در خانواده، مورد مشاوره قرار گیرد و در تبادل افکار، والدین خود را یاری کند و در تدبیر زندگی همکار و یار و یاور آنان باشد. پدر و مادر و دیگر اعضاء خانواده هم باید به فکر و اراده و عملش احترام نهند:
▪ به فکرش احترام نهند، یعنی: در اموری که مربوط به او و مربوط به جمع خانواده است، به مشورت بنشیند که: هیچ همکاری و تعاونی همانند مشاوره سودبخش نیست. فرزند نوجوان خویش را باید در جمع مشورتی خانواده بپذیرند و از نور عقلش بهره برند و هم عقلش را بیفروزند، در مسائل زندگی و مشکلات و برنامهریزیهای خانوادگی نظرش را جویا شوند، سخنش را با صبر و متانت بشنوند و از نظر او بهرهمند گردند و در جمعبندی آراء و اندیشهها، رأی او را نیز به حساب آورند. با این روش او در مییابند که فکر او مورد احترام و یاریش برای پیشبرد زندگی مورد نیاز میباشد، شریک زندگی میگردد و به معنای واقعی وزیر و یار و همکار پدر و مادر و سایر اعضاء خانواده میشود.
به ارادهاش احترام گذراند، زیرا که اراده انسان تبلور تمام شخصیت او است و احترام به اراده جوان، احترام به کرامت و مقام وزارت او است. یعنی از تحمیل و اجبار بپرهیزند و از سرزنشها و تحقیرها و از نهیها و امرهای شکننده بکاهند و او را در جهت تحقیق صحیح ارادهاش و برنامهاش یاری دهند و در صورتیکه میسر و یا مصلحت نباشد، هرگز بدون بیان دلیل روشن، ارادهاش را نشکنند و برنامهاش را لغو نکنند و کرامت و شخصیت او را زیر پا نگذارند و از او نخواهند که همچون موم در پنجه پولادین دیگران، نرم و رام و شکلپذیر باشد.
این نکته روشن است که جوان و نوجوانی که در جمع مشورتی خانواده شرکت میکند، بهتدریج درست فکر کردن و به صلاح اندیشیدن را میآموزد و نور عقلش را میافروزد و لذا تصمیمی نمیگیرد که مصلحت نباشد و ارادهای نمیکند که از امکانات خانوادهاش به دور باشد.
به عملش هم احترام بگذارند، یعنی کارهایش را به دیده قبول و تحسین بنگرند، هر چند که چندان زیبا و ممتاز نباشد، چرا که او تازه کار و آغازگر راه استقلال و مهارت است، به یاری و همفکری پذیرش و تحسین و تشویق بزرگترها نیازمند است، اما این یاری و راهنمائی باید بهگونهای دقیق و لطیف انجام شود که او خود را وابسته و ناتوان نبیند، بلکه خود را بر پای عمل خویش توانا و استوار بیابد و از احساس توانائی و استقلال نسبی لذت ببرد.
▪ خلاصله اینکه: هرگز نباید طوری رفتار کرد که نوجوان خود را چون بندهای بیاختیار بیابد و حس کند که باید فرمانبردار بیقید و شرط و مطیع بدون چون و چرای اعضاء خانواده باشد، بلکه باید فکر و اراده و عملش را در جمع خانواده پذیرفت و با مشورت و برنامهریزی درست و تقسیم عادلانه کارها و مسئولیتها، از مشارکت فعال و صمیمی او در امور زندگی بهرهمند شد و در یک کلام: وزارت فکری و عملی او را به رسمیت شناخت و برای وصول به آیندهاش روشن و سرافراز، او را یاری و همراهی نمود.
در صورتی که رفتار اولیاء و مربیان بدینگونه شایسته باشد، جوان را برای وصول به قله فرازمند و پرشکوه کرامت و سعادت یاری میکنند و به او امید و قدرت میبخشند. و بر عکس رفتاری که بر آن اصول نباشد و اعتنائی به احساسها و خواستهها و برنامههای جوان ننماید، موجب رنج درونی جوان و احساس پریشانی او میگردد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست