دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
امام رضا علیه السلام و قرآن
این نوشتار بسیار كوتاه، به سیره، رفتار و تعامل حجّت هشتم الهی، حضرت رضاعلیه السلام با قرآن پرداخته و گزارشی ناتمام از سیره قرآنی امام رضاعلیه السلام ارائه میدهد.گرچه در این گستره، گزارشهای حدیثی و تاریخی، بسیار اندك است. ولی همین اندك كه خوشبختانه در منابع دست اول، به چشم میخورد و به یادگار مانده، به عنوان بهترین رهیافت، تقدیم به دوستداران قرآن میشود.
●تلاوت قرآن همراه با اندیشه
یكی از یاران و راویان حضرت رضا علیه السلام كه نامش ابراهیم بن عباس است، در تبیین رفتار حضرت با قرآن، گزارش جالبی را ارائه میدهد؛ او میگوید:امام رضا علیه السلام همه قرآن را در مدت سه شبانه روز تلاوت میكرد و بارها به یاران خود میفرمود: اگر میخواستم قرآن را در كمتر از این زمان، ختم میكردم ولی روش من چنین است كه: هیچ یك از آیههای قرآن را نمیخوانم مگر این كه در آن تأمل و اندیشه میكنم كه در چه زمینهای و در چه زمانی نازل شد، و بدین سبب است كه قرآن را در سه شبانه روز به پایان میرسانم.(۱)
●گفتمان با قرآن
در جای دیگر میگوید: تمام سخنان امام رضاعلیه السلام و پاسخهایی كه به اشخاص میداد و مثالهایی كه میفرمود، همه آنها، بر گرفته از آیات قرآن بود.(۲)
●تلاوت قرآن در هنگام سفر
رجاء بن ابیضحاك، كه یكی از كارگزاران حكومت مأمون و مسئول بردن حضرت از مدینه به خراسان بود، در ضمن گزارش بلندی كه از چگونگی نماز و عبادت و مسائل جانبی آن ارائه نموده است، درباره قرآن خواندن آن بزرگوار میگوید:چه بسیار، كه در نیمههای شب از رختخواب خویش حركت میكرد و به تلاوت قرآن میپرداخت، هر گاه به آیهای میرسید كه در آن نامی از بهشت یا جهنم، برده شده بود، آن حضرت میگریست و از خداوند بهشت طلب مینمود و از آتش جهنم به خدا پناه میبرد.(۳)
●راز جاودانی قرآن
وقتی در نزد حضرت امام رضا علیه السلام از جایگاه والای قرآن، سخن به میان آمد، آن بزرگوار در پاسداشت برهان و معجزه بودن این كتاب فرمود:« قرآن، ریسمان و رشته مستحكم و دستگیره نیرومند و راه روشن و تعالیبخش خدا است كه انسان را به سمت و سوی بهشت رهنمون میشود و از گرفتار شدن به آتش جهنم نجات میبخشد. این كتاب آسمانی در گستره زمان هرگز كهنگی نخواهد پذیرفت و تلاوت آن بر زبانها دشوار و خسته كننده نیست، راز و رمز این حقیقت آن است كه قرآن فقط برای زمان خاص و امت ویژهای قرار داده نشده، بلكه این كتاب عالیترین دلیل است برای هر انسانی، و هیچ گاه باطل و كاستی در آموزههایش راه پیدا نمیكند. بدین سبب كه از نزد پروردگار حكیم و ستودنی نازل شده است.(۴)
پینوشتها:
۱. لو أَرَدْتُ أَنْ أَخْتِمَهُ أَقَلَّ مِنْ ثلاثٍ لختمتُهُ، لكن ما مَرَرْتُ بِآیَهٍٔ الاَّ فَكَرْتُ فیها... (عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۲۰، چاپ اختر شمال، ۱۳۷۳ ش/ بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۰۴، چاپ مكتبهٔ الاسلامیهٔ، تهران/ مسند الرضا، ج ۱، ص ۴۰/ المناقب، ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۳۶۰، انتشارات علامه، قم.)
۲. كانَ كَلامُهُ كُلُّهُ و جوابُه و تمثّله، اِنتِزاعاتٍ مِنَ القرآنِ (همان).
۳. كانَ یُكْثِرُ بِالّلیلِ فیفراشه مِنْ تلاوهِٔ القرآن، فاذا مَرَّ بِآیهٍٔ فیها ذِكر جنّهٔ او نارٍ، بَكی، وَ سَأَلَ اللهَ الجنَّهٔ و تَعوّذ باللهِ من النّار. (عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۲۸/ بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۱۸۰ و ج ۴۹، ص ۹۰/ كشف الغمه، علی بن عیسی اربلی، ج ۲، ص ۳۱۶، چاپ مكتبهٔ بنیهاشم؛ انوارالبهیه، ص ۱۰۴.)
۴. هو حبلُ الله المتین، و عروته الوثقی و طریقته المُثلی ولا یخلقُ علی الأزمنِهٔ ولا یغثَ علی الألسنهٔ لأنّه لم یُجعَل لزمانٍ دون زمانٍ بل جُعل دلیل البرهان والحجّهٔ علی كلّ انسانٍ، لایأتیه الباطل من بین یدیه و من خلفه تنزیل مِن لَدُن حكیم حمید. (مسند الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۳۰۹).
منبع:
كوثر، شماره ( ۶۲ )
۱. لو أَرَدْتُ أَنْ أَخْتِمَهُ أَقَلَّ مِنْ ثلاثٍ لختمتُهُ، لكن ما مَرَرْتُ بِآیَهٍٔ الاَّ فَكَرْتُ فیها... (عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۲۰، چاپ اختر شمال، ۱۳۷۳ ش/ بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۰۴، چاپ مكتبهٔ الاسلامیهٔ، تهران/ مسند الرضا، ج ۱، ص ۴۰/ المناقب، ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۳۶۰، انتشارات علامه، قم.)
۲. كانَ كَلامُهُ كُلُّهُ و جوابُه و تمثّله، اِنتِزاعاتٍ مِنَ القرآنِ (همان).
۳. كانَ یُكْثِرُ بِالّلیلِ فیفراشه مِنْ تلاوهِٔ القرآن، فاذا مَرَّ بِآیهٍٔ فیها ذِكر جنّهٔ او نارٍ، بَكی، وَ سَأَلَ اللهَ الجنَّهٔ و تَعوّذ باللهِ من النّار. (عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۲۸/ بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۱۸۰ و ج ۴۹، ص ۹۰/ كشف الغمه، علی بن عیسی اربلی، ج ۲، ص ۳۱۶، چاپ مكتبهٔ بنیهاشم؛ انوارالبهیه، ص ۱۰۴.)
۴. هو حبلُ الله المتین، و عروته الوثقی و طریقته المُثلی ولا یخلقُ علی الأزمنِهٔ ولا یغثَ علی الألسنهٔ لأنّه لم یُجعَل لزمانٍ دون زمانٍ بل جُعل دلیل البرهان والحجّهٔ علی كلّ انسانٍ، لایأتیه الباطل من بین یدیه و من خلفه تنزیل مِن لَدُن حكیم حمید. (مسند الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۳۰۹).
منبع:
كوثر، شماره ( ۶۲ )
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست