جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
مجله ویستا
فرآیند اذت از متن و تاثیر گذاری بازی«کیانیان»بر فضای نمایش«حرفه ای ها»
![فرآیند اذت از متن و تاثیر گذاری بازی«کیانیان»بر فضای نمایش«حرفه ای ها»](/mag/i/2/tsmgt.jpg)
نویسنده نمایشنامه «حرفهایها»، «دوستاكواچویچ» خود از مخالفان سرسخت رژیم كمونیست بوده است. وی پس از مرگ حكومت تیتو به سمت ریاست انتشارات دولتی منصوب میشود. او در این سمت وظیفه تصویب كتابهای هنری و ادبی را برای چاپ بهعهده دارد، تا اینكه با فردی ناشناس (مأمور تفحص) روبهرو میشود. فرد ناشناس «تئا» را در مورد ضرورت وظیفهاش به تردید میاندازد و...
با آوردن گوشهای از داستان نمایش «حرفهایها» بهخوبی درمییابیم كه مخاطب آنچه را كه بر صحنه نمایش میبیند تنها بازخوانی و اجرای متن «دوستاكواچویچ» نیست؛ بلكه فكر اجرا و شیوه ارائه آن از سوی كارگردان است كه به درستی در جهت آفرینش متن، عمل كرده است. پرهیز از فضای واقعگرایانه از یكسو و قرار دادن تماشاگران در حوزه دید، ارجاعهایی است كه درواقع در شكل اجرایی به خارج از متن داده میشود. بنابراین تحریك واكنشهای گوناگون نسبت به رخدادهای نمایشی در ناخودآگاه ذهن تماشاگر، پس از به اتمام رسیدن نمایش، شروع به زایش و بازآفرینی دوباره مفاهیم مستتر در ساختار نمایش «حرفهایها» میكند. میتوان اذعان داشت كه در دنیای مدرن شاهد انواع تجربهها برای یافتن شكلهای جدید در نمایش بودهایم. توجه به قراردادهای تئاتر سنتی جای خود را به تأكید و خلاقیت در رویدادها، در اعمال و حركات، در ایجاد مشاركت آنی تماشاگر، در برانگیختن حساسیّتها و بالأخره در ارتباط تنگاتنگ مخاطب با اثر داده است.البته چنین نگاهی كه از ادبیات مدرن، به دورهٔ پستمدرن و پسامدرن و سپس رجعت به بزنگاه حافظه ازلی ابدی ملل مختلف داشته و دارد، در نمایشنامه «حرفهایها»، به قلم «دوستاكواچویچ» تا حدودی دیده میشود. در حقیقت مفهومی كه در تئاتر مدرن از آن بهعنوان لذت فرامتن میتوان یاد كرد در نمایش «حرفهایها» به كارگردانی «بابك محمدی» تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است.به بیانی دیگر، نمایش «حرفهایها» را میتوان اثری تلقی كرد كه در آن تا حدودی فرم و محتوا بهعنوان عنصر جداییناپذیر از سوی عوامل صحنهای (نظیر نور، موسیقی، وسایل صحنه و...) در رابطه عینی و تنگاتنگ با یكدیگر بهطور صحیح و قابل قبولی قرار گرفتهاند. از نظر محتوا كار بر روی بازیگران چنین میتوان برداشت كرد كه بازی «رضا كیانیان» و «مریم سعادت» نسبتاً در راستای ایجاد فضای همذاتپنداری در تماشاگران روبه جلو میباشد و كارگردان توانسته است این حس را ایجاد كند كه میتوان با یك كمدی تراژیك غمگین با تأمل و حوصله بر صندلی سالن نشست و بدون اضطراب نظارهگر نمایش «حرفهایها» بود. نمایش برای عرضه جذاب و متناسب قصهاش از شیوه و شگردهای گوناگون نمایشی از جمله فاصلهگذاری، بازی در بازی و... گونه طنز تراژیك بهره برده است و همین عناصر طنز و شوخی كلامی در كنار استفاده مناسب از ابزار سادهٔ نمایشی (دكور ساده) و... بهدرستی در خدمت محتوای نمایش قرار گرفته است. بیان این نكته خارج از لطف نیست كه در اجرای «بابك محمدی» علاوه بر آنچه كه در این نوشتار آورده شد؛ شكل و فرم اثر نیز هر یك به تنهایی توانستهاند تا حدودی به موضوع ارتباطی قابل توجه مبدل گردند. در چنین حالتی است كه مخاطب در برقراری ارتباط با چنین اثری از فرآیندی بهمثابه لذّت فرامتن بهره میبرد و با كشف نشانههای زیباشناسانه متن و اجرا، به تأویل و تفسیر نظرات «بابك محمدی» بهعنوان كارگردان در فرامتن نمایش، از زاویه دید خویش به تحلیل و كند و كاو مینشیند.
منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست