چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
ماداگاسکار - MADAGASCAR
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : میرییل سوریا
کارگردان : اریک دارنل و تام مگرات
فیلمنامهنویس : مارک برتن، بیلی فرولیک، دارنل و مگرات
آهنگساز(موسیقی متن) : هانس زیمر
نوع فیلم : رنگی، ۸۶ دقیقه. نقاشی متحرک
صدا : بن استیلر، کریس راک، دیوید شویمر، جادا پینکت اسمیت، ساشا بارون کوئن، سدریکِ نمایشگر، اندی ریکتر و مگرات
̎الکسِ̎ شیر (استیلر)، رفیقش، ̎مارتیِ̎ گورخر (راک)، ̎ملمنِ̎ زرافه (شویمر) و ̎گلوریا̎ (اسمیت)، اسب آبی، حیوانات نازنازیِ باغوحش پارک مرکزی هستند که با هنرنمائیهایشان سر بچهها را گرم میکنند. دهمین سالگرد تولد ̎مارتی̎، جرقهٔ بحران میانسالگیاش را میزند. او نیز الهام با الهام از پنگوئنها که خیال دارند به قطب جنوب فرار کنند، رؤیای رفتن به محیط وحش را در سر میپروراند. با وجود تلاشهای ̎الکس̎ در منصرف کردن او، ̎مارتی̎ میگریزد و عازم ایستگاه بزرگ قطار نیویورک میشود. دیگران هم در پیاش راه میافتند و وحشتی در شهر به راه میاندازند. سرانجام آنها را به دام میاندازند و در جعبههای بزرگ سوار یک کشتی میکنند و به طرف کنیا میفرستند. پنگوئنها کنترل کشتی را در اختیار میگیرند و باعث میشوند صندوقهای چوبی حاوی دوستانشان در آب بیفتد و امواج دریا آنها را به سواحل جنگلی براند. ̎الکس̎ به خاطر دردسری که تویش افتادهاند از ̎مارتی̎ دلخور است. آنها در جنگل به یک قبیلهٔ میمونهای ماداگاسکاری (̎لیمور̎) به رهبری ̎سلطان جولیین سیزدهم̎ (کوئن) برمیخورند که در حال جشن و پایکوبیاند. ̎لیمور̎ها به آنها میگویند که آنجا ماداگاسکار است. در حالیکه حیوانات باغوحش با موقعیتی که درش گیر کردهاند، کنار آمدهاند، ̎سلطان جولیین̎ به فکر میافتد تا از ̎الکس̎ برای دفاع از ̎لیمور̎ها در مقابل ̎فوسا̎ها (حیوانات شکارگر گربهشکل) استفاده کند. سلطان با زیبائیهای ماداگاسکار، ̎الکس̎ را اغوا میکند؛ ولی غرایز طبیعی، به طرز غافلگیرکنندهای دوباره به سراغ شیر گرسنه میآید. شیر پس از حمله به ̎مارتی̎، به قسمتهای وحشی جزیره میگریزد و سعی میکند قلمرو محصور خود را در باغوحش در آنجا بازسازی کند. پنگوئنها که از قطب جنوب خوششان نیامده با کشتی برمیگردند. ̎مارتی̎ سروقت ̎الکس̎ میرود و سعی میکند او را سر عقل بیاورد ولی ̎فوسا̎ها به او حمله میکنند. سایر حیوانات نیز وارد معرکه میشوند ولی دست آخر ̎الکس̎ است که آنها را نجات میدهد.
● تجربهٔ کلاسیک والت دیزنی وفقید در جانبخشی و شخصیت دادن به حیوانات، حالا پس از سالها در یک نقاشی متحرک سهبُعدی دریم ورکز به نتیجهای قابل توجه نرسیده است. حیوانات جورواجور ماداگاسکار بهانهٔ قصهها و صحنهها و مناظر مختلفی شدهاند که در برابر خلاقیت و توان فنی کمپانی رقیب (پیکسار) کم میآورد. حتی در مقایسه با روباتها و عصر یخبندان (هر دو ساختهٔ کریس وج و کارلوس سالدانا، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵) هم نمیشود به ماداگاسکار امتیاز چندانی داد. دوبلورهای فیلم خیلی در کارشان موفق نیستند و فیلم پدر و مادرهائی را که همراه بچهها به تماشای فیلم نشستهاند راضی نمیکند (این یکی از مهمترین نکاتی است که سازندگان نقاشی متحرک حتماً باید رعایت کنند). زوج فیلمساز قبلاً در مورچهها (۱۹۹۸) هم همکاری داشتند. مادونا و جنیفر لوپز قرار بود جزو دوبلورهای فیلم باشند تا بار تبلیغاتی آن بالاتر برود، اما در نهایت هیچکدام در فیلم حرف نزدند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست