چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

شهرداریهای دیجیتالی


شهرداریهای دیجیتالی
Information ACT سال گذشته در هفتاد و چهارمین اصلاحیه قانون اساسی اعلام کرد که با تشخیص و تایید بخش عمده محلی شهر بعنوان یک سوم از قشر سیستم دولتی هند در سال ۱۹۹۲ مشارکت مردمی در زمینه‌های مختلف قانونی و سیاسی دولت کمرنگ بوده است.
با وجود این آژانس ارزیابی اعتبار (ICRA)، در تحقیقات آوریل ۲۰۰۵ درباره دارائیهای دولت گفت، عدم کیفیت در ارائه گزارش ( درباره اطلاعات مالی عموم) مانع تحلیل می‌شود. این موضوع روی توانایی و قدرت دولت در افزایش میزان بودجه خارجی جهت توسعه، تاثیر می‌گذارد. متن ICRA نحوه دسترسی به ارقام اکانت را پس از یکسال نشان می‌دهد که یعنی تحلیلها می‌توانند بر مبنای تخمین اصلاحی درآمد و هزینه باشند.
مقایسه این موضوع با اجرای دو ماه قبل آن در ۶۳ منطقه محلی (ULB)‌ها در کارناتاکا eGov Financial Management System (سیستم کنترل مالی دولت الکترونیک) برنامه Nirmala Nagara برای تازه کاران، روش آن‌لاین، ورودی‌های درآمد و هزینه را بسرعت در نقطه ایجادشان، فعال می‌سازد و دسترسی فوری به اطلاعات را در همه سطوح اداری- ادارات مرکزی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای دولت تضمین می‌کند.
زمان برای دستیابی به هر گونه اطلاعات حیاتی است. این سیستم کنترل مالی که درون سایت وب هر ULB بصورت یکپارچه درآمده است، بسرعت مدیران را قادر می‌سازد تا خلاصه‌ای از گزارشات و خبرها را با استفاده از شاخصهای مهم مالی از ۶۳ منطقه محلی ارائه نمایند. اینکار یک ورودی دوگانه را پشتیبانی می‌کند، یکی سیستم حسابداری بر مبنای متعهدی با قابلیت ایجاد ترازنامه‌ها و حسابهای درآمد و هزینه‌ برای عملکرد آنها در سیستم بر منبای تعهدی، تشخیص درآمد در دوره حسابداری به زمان سبک درآمد بستگی دارد نه به زمان دریافت نقدینگی از بابت دستمزد و یا هدایا و کمکها. حتی هزینه‌های بدهی نیز بدون توجه به زمان پرداختشان ثبت می‌شوند. در سیستم حسابداری بر مبنای تعهدی درآمدها نیز فقط بر اساس زمانی تعیین می‌شوند که وجه نقد دریافت و واریز شده است. همچنین هزینه‌ها در دوره حسابداری طبق زمان پرداخت صورتحسابها، ثبت می‌شوند.
M.N.Vid yashankar دبیر IT در کارناتاکا می‌گوید، سیستم حسابداری بر مبنای تعهدی تنها روش پیشرفته در مناطق محلی شهر است و ما بزودی آنرا بعنوان بهترین روش انتخاب می‌کنیم چون باید پایبند تعهدات پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده برای‌ آن باشیم و مسئولیتهای در قبال آنرا بپذیریم. چنین سیستم حسابداری برای تنظیم اهداف واقعی‌تر مفید است.
یک مقام شهرداری می‌گوید، گذشته از محاسبات خودکار شده اعداد و ارقام در سیستم کنترل مالی، حسابداری تبادلاتی بیشتر برای حفظ قوانین و اصول National Municipal Accounting Manual که از قبل طراحی و پیکربندی شده، بکار می‌رود. تمام این موارد کاربردهای مختلفی برای دولت و شهروندان دارد. ولی آیا این مکانیسم به تقاضای شهروندان برای اطلاع از امور مالی عموم، پاسخ می‌دهد؟
● تقاضای ردیابی
ایالت کارناتاکا از ULB ۲۱۲ برخوردار است که شرکتها، شوراها و انجمنهای شهرداری شهر را در بر می‌گیرد. پروژه Nirmala Nigara در صدد قدرت دادن به آنها تا سال ۲۰۰۹ است و اولین فاز و مرحله آن در آگوست سال جاری در ULB۶۳ آغاز گردید. لازمه این کار وجود یک سیستم کنترل مالی یکپارچه در بین پیاده‌سازی‌های دیگر مثل سیستم اطلاع‌رسانی مالیات اموال با GIS بود (به مقامات مسئول اختیار نمایش، استفاده از نقشه‌ها و اموالی را می‌دهد که مالیات آنها پرداخت نشده است).
در دایره دولت، سرمایه موجود در IT حتی در دوره‌های زودگذر از افراد بدبینی برخوردار است که ضرورت وجود آن را نیز زیر سؤال می‌برند. در مورد پروژه Nirmala Nagara خود شهروندان به آن سؤالات پاسخ می‌دهند همانطور که راهنما نشان داده. این مرحله در جولای ۲۰۰۵ آغاز شد که هفت ULB از مجله Ralichur، Bijapur، mgsore را در بر می‌گرفت. این ماجول که یک سیستم جبران خسارت وارده بر عموم است ۶۰۰۰۰ شکایت را طی ۱۰ ماه اعلام کرده است.
پاسخی که هیئت مدیره وزارت شهرداری (DMA) با نظارت بر کاربرد ULB داده است اعتماد بیشتر به پیاده‌سازی سیستم کنترل مالی است. Nilaya Mitash، مدیر سابق DMA که در این پیاده‌سازی حضور داشته است خاطر نشان کرد که ما کار توسعه یک راهنمای حسابداری پیش‌نویس شده و مقدماتی را در سال ۲۰۰۴ آغاز کردیم ، که همان Karnataka Municipal Accounting Manual (KMAM) را تهیه می کند که اخیرا بر اساس National Municipal Accounting Manual و توصیه‌های رئیس حسابداری و حسابرس کل نیروی کارمند و مؤسسه chartered Account (حسابداری با مجوز رسمی) هند توسعه یافته بود.
● نحوه کار آن
اطلاعات بسته به درآمد و هزینه‌ای که در سیستم eGov (دولت الکترونیک) قرار می‌گیرد بطور وسیعی بین هزینه‌های عمومی تامین آب و شرکت توزیع می‌گردد. بنابراین حسابدار یک شهرداری بسته به نوع تبادلاتی که باید صورت گیرد (ورودی آن) بودجه خود را انتخاب می‌کند. حسابدار باید برای هزینه‌ای که لازم است در سیستم ثبت شود یک دستور و حواله تدارکات را در نام گروه تهیه و آماده نماید.
این دستور جزییات لازم مثل نام پیمانکار انتخابی (پس از فرآیند عرضه و شرکت در مناقصه) دستور کار، شماره سند و تاریخ رسید، را تقاضا می‌نماید. سپس حسابداری می‌تواند صورتحساب را به اندازه مقدار قید شده در حواله و سفارش تدارکاتی، بالا ببرد . سیستم کنترل مالی صورتحسابی را که اطلاعات آن با حواله تدارکاتی مغایرات داشته باشد، نمی‌پذیرد.
علاوه بر این، بر اساس ماهیت درآمد و هزینه، هر معامله بر طبق یک استاندارد کدگذاری انجام می‌شود که به عمل مقایسه شهرداریها یا دستیابی به قیمت و رقم کل کمک می کند. مثلا شهرداریهای Davanagere، Mahadevapura و R.R.Nagar بالاترین درآمد را در کارناتاکا بخود اختصاص دادند، جزییات مربوط به بیشترین روپیه در خزانه آنها در تراز آزمایشی مربوط به همان شهرستان‌ در دسترس می‌باشد. اینکار دامنه استخراج اطلاعات و ایجاد اطلاعات مربوط به آن شهرداری را گسترش می‌دهد.
● پنجره فرصت
این شهرداری‌ها از نظر ساختمانی در چند مجموعه ادغام می‌شوند که هر یک دارای مشاوری هستند که توسط دولت تعیین شده است. این مقام، مسئول و پاسخگویی به تنظیم سیاست، اختصاصی‌سازی نرم‌افزار و الگوهای آموزشی است و از فروشنده eGovernments Foundation که کارش توسعه نرم‌افزار، اختصاصی سازی آن، انتقال اطلاعات و آموزش نرم افزار است، متفاوت عمل می‌کند. بزرگترین چالش موجود در این پروژه، کیفیت کار اعضای IT‌ است. در پایان اینکه تقریبا همه ULB۶۳ موجود اکنون دارای متخصص IT هستند که هر یک کنترل پروژه را در سطح فنی و تخصصی بعهده دارند. متیاش می‌گوید، ULB‌ها همچنین دارای مشاوران در سطح منطقه بوده که نحوه حرکت آرام بسوی راه اندازی IT را تضمین می‌کنند.
اعضای متخصص نیز باید به حسابداری مسلط باشند. در ابتدا، حسابداران ارشد باید فارغ‌التحصیل بخش حسابداری دولتی باشند. ULBها نیز اکنون به پشتوانه افرادی کار می‌کنند که با مدرک لیسانس حسابداری استخدام شده‌اند و به صورت اضافه‌کار در مقام ارشد ایفای نقش می‌کنند.
چالش دیگر ارتباط با گزارش و اهمیت اتصال و برقراری ارتباط است. با وجود اینکه ULB۴۲ بوسیله باند پهن تقویت شده‌اند ولی حداقل ۱۵ شهرستان و شهرداری هنوز با مشکل برقراری ارتباط مواجه هستند. آنها هنوز از روش کنترل مالی به معنای واقعی استفاده می‌کنند. میتاش که اکنون نماینده کمیسیون شورای شهرداری شهر chickmagulur می‌باشد می‌گوید، DMA برای بهینه‌سازی اتصال و برقراری ارتباط در این مناطق با BSNL بطور مرتب در تماس است و این یک فرآیند دائمی‌است. او می‌افزاید اکثر این مناطق اکنون از روش شماره‌گیری استفاده می‌کنند. از دیدگاه اداری، DMA عملکرد شهرداریها را روی پلاتفرم eGov Financial Management تضمین می‌کند و مدیر آن نیز عملا می‌تواند گزارشات مالی چند ULB را روی صفحه کامپیوتر خود با هم مقایسه نموده و به عملکرد آنها پی ببرد. متیاش می‌گوید، ما از یک سیستم برجسته رتبه‌بندی هفتگی برخورداریم که در آن ارزیابی شهرداری به عوامل مختلفی مثل تعداد رسید و سندها و تکمیل کار آنها بستگی دارد.
شاخصهای مالی در دسترس ULB‌ها عبارتند از:
۱) گزارشات قانونی: ترازنامه‌ها، هزینه و درآمد با جدول زمان‌بندی شده.
۲) گزارشات حسابرسی: دفترروزنامه، دفتر عملیات نقدی، دفترچه حساب بانکی، تراز آزمایشی.
۳) گزارشات MIS: گزارشات مختلف در باره بودجه، جزییات کار ( ویژگی‌ها و جزییات پرداخت و صورتحساب پیمانکار).
ظرف دو ماه آینده این جزییات باید در دسترس شهروندان ۶۳ شهرستان قرار گیرد که در اولین مرحله خود به نمایش درمی‌آید. وقتی این پروژه در این مرحله به نتیجه می‌رسد، هر گروه محلی و شهروندان آن به اطلاعات مربوط به جریان‌های نقدی (گردش وجوه نقد) و نحوه استفاده از آن، دسترسی پیدا خواهند کرد.
افشای اطلاعات مالی با ارزش به بهترین نحو ممکن در گزارش Asian Development Bank یا ADB که در ماه مه سال جاری عرضه گردید، روی پروژه Orban Infrastructure Development کارناتاکا که از یک دهه پیش آغاز شده بود، خلاصه و جمع‌بندی گردیده است.
ADB در تجزیه تحلیل پروژه خود می‌گوید، مشارکت مردمی باید بطور کامل وجود داشته باشد و در طول زمان عرضه وام، مشاوره و تبادل نظر صورت گیرد. مثل گفتگو درباره جزییات مربوط به پایتخت و بکارگیری و کنترل هزینه‌ها و تأثیر آن روی بودجه؛ درآمد، مالیات و تعرفه‌های آنها. در ضمن در بودجه مقرر سال national urban reaeecal Mission (NURM) برای معرفی اصلاحات در مناطق محلی شهر جهت افزایش بازده و ارائه خدمات به حکومتهای دولتی نیاز دارد.
با هزینه ده میلیون و پنج هزار و پانصد روپیه (معادل ۱.۲۳ میلیارد دلار آمریکا) برای مراکز شهری، این مأموریت بیشتر روی مشارکت عمومی (PPP) و دولت الکترونیک فشار می‌آورد. کریشناروپاناگونتا، Coo موسسه دولت الکترونیک (eGovernment Foundation) که برای سیستم کنترل مالی یکپارچه طراحی شده است می‌گوید، فشار شهروندان و NURM از یکسو در اتخاذ چنین اصلاحاتی در شهرستانها، مؤثر است.
گذشته از ضرورت وجود اصلاحات منافع و مزایای ذکر شده برای شهروندان، پیاده‌سازی‌هایی همچون eGov Financial Management System تاثیربسزایی روی دولتها دارد البته اگر با افزایش بودجه برای پروژه‌های زیربنایی همراه باشد مخصوصاً وامهای مربوط به بازار. اکثر وامهای بازیربنای اقتصادی که به شهرستانها تعلق می‌گیرد بر اساس نرخ اعتبار آن صورت گرفته و صادر می‌شود. این نرخ فقط بر اساس شاخصهای مالی دقیق و کامل مثل ترازنامه‌ها شهرداریها، بدست می‌آید. در حال حاضر، حتی اطلاعات مربوط به درآمد شهری در هند نیز براحتی در دسترس نمی‌باشد.
در مرحله بعد، سیستم کنترل مالی با کارهای منطقه‌ای و کنترل فهرست موجودی توسعه یافته، یکپارچه خواهد شد. ULB۷۹ دیگر نیز تبدیل به قسمتی از شبکه کنترل مالی دولت می‌شوند. سپس با وجود یک راه‌حل یکپارچه و مناسب می‌توان اطلاعات را روی هر پروژه زیربنایی در هر سطح دلخواه جایگزین کرد. برای مثال پیمانکاران قادر خواهند بود برای هر بخش و هر بار یک پروژه قیمتی را پیشنهاد نمایند و پرداخت کنندگان مالیات نیز می توانند از هزینه‌ها و مخارج عمومی مطلع و باخبر باشند. این کار مرحله کوچک دیگری را در جهت نظم مالی بهتر رهنمون و تضمین می‌سازد.
نویسنده: Kunal N.Talgeri
مترجم: شراره حداد
منبع : علم الکترونیک و کامپیوتر


همچنین مشاهده کنید