پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

نگاه سنتی و مدرن جهان غرب به عدالت


نگاه سنتی و مدرن جهان غرب به عدالت
افلا طون در حوزه عدالت نیز همچون بسیاری از حوزه های دیگر پیشگام طرح نظریه ها و آرای بدیعی است که تا امروز نیز مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است.
به عبارت دقیق تر، او نخستین کسی است که به شیوه ای تحلیلی استدلالی نظریه ای جامع پیرامون عدالت مطرح کرده است.
شاید بتوان گفت کتاب اول جمهوری، مهمترین منبع برای بررسی دیدگاه افلا طون پیرامون مساله عدالت است.
دیالکتیک که روح حاکم بر اندیشه های افلا طون است خود را در مساله عدالت نیز نشان می دهد. گفت وگوی سقراط با تراسیما خوس سوفسطایی فتح بابی برای طرح پرسش «عدالت چیست؟» است. هنگامی که سقراط از تراسیما خوس در خصوص مفهوم عدالت پرسش می کند، او بدون تامل و به آسانی چنین پاسخ می دهد که «عدالت همان منفعت اقویاست». او بیان می کند که در هر جامعه ای هنجارها ومعیارهایی وجود دارد که بیان کننده عادلا نه بودن یا ناعادلا نه بودن امور است و چنین هنجارها و معیارهایی به وسیله نخبگان حاکم وضع می شوند. نزاع میان سقراط و تراسیما خوس بعدها به شکلی دیگر در آموزه های مارکس و پیروان او نمایان شد.
مارکس و پیروانش چنین تعلیم می دهند که آنچه مردم عادلانه می نامند در حقیقت، تنها منفعت طبقه حاکم است. هنجارها و ارزش هایی که در فرهنگ یک جامعه تبلور می یابد، در اصل بازتاب منافع طبقاتی است. طبقه حاکم است که با در نظر گرفتن منفعت خویش حد و حدود عدالت را تعیین می کند. در نگاه افلا طون عدالت بیش از هر چیز یک فضیلت (virtue) محسوب می شود. در نتیجه عدالت فردی به عنوان مفهومی ارزشی اخلا قی در کانون توجه قرار می گیرد. هنگامی که از عدالت فردی به عنوان فضیلتی اخلاقی سخن به میان میآید به آن علت است که پیوند عمیقی میان عدالت و حالت درونی انسان وجود دارد. فرد عادل کسی است که روح او به وسیله بصیرتی از خیر هدایت می شود و عقل او بر احساسش غلبه دارد. مسلما در منظومه فکری افلا طون عدالت فردی در قیاس با جامعه معنا و مفهوم می یابد; زیرا در نظام سیاسی افلا طون فرد هویتی مستقل از جامعه ندارند. افلا طون همچون سقراط از چهار فضیلت حکمت، شجاعت، خویشتنداری و عدالت سخن به میان میآورد. در این میان، عدالت جایگاهی بس رفیع دارد و مهمترین فضیلت و سرچشمه سایر فضایل در نظر گرفته می شود. هنگامی که سخن از عدالت به میان میآید، به این معناست که در جامعه هر فرد و طبقه ای به کار و وظیفه مخصوص به خود بپردازد. مسلما پس از افلا طون مهمترین فیلسوف ارسطو است. هر دو فیلسوف عقل گرا هستند و چنین دیدگاهی در بحث این دو فیلسوف از عدالت کاملا آشکار است. ارسطو در قیاس با افلا طون کمتر به جنبه فضیلت اخلا قی بودن عدالت تاکید می کند و عدالت را در عواملی وضعی که عمدتا نسبت به فرد عادل بیرونی است جست وجو می کند. او در اخلا ق نیکو ما خوس چنین می نویسد: «عدالت (دیکایون) عبارت است از آنچه که طبققانون و از روی انصاف و مساوات است اما بی عدالتی عبارت است از خلاف قانون و نابرابری». تفکیک ۲ نوع از عدالت در قالب عدالت کلی (عام) و عدالت جزیی نشان از تامل دقیق ارسطو پیرامون این مساله است. عدالت کلی و عام در اصل معادل پیروی از قانون و هم مرز فضیلت به شمار می آید. به عبارت دیگر، عدالت در مفهوم عام خویش، شامل ارتکاب فضایل و احتراز از رذائل است. از سوی دیگر عدالت جزیی خاص خود به ۲ قسم تقسیم می شود:
الف) عدالت توزیعی (justice bistridutive)
ب) عدالت جبرانی (اصلاحی) «emebial justice» در عدالت توزیعی دولت تلاش می کند که منافع و مزایا را بر حسب تناسب های هندسی میان شهروندان تقسیم کند. مقصود از تناسب های هندسی به این معنا است که مزایا و منافع برحسب شایستگی و استحقاق شهروندان میان آنها توزیع می شود. اما در قسم دوم رابطه ای میان عدالت و پاداش وجود ندارد و تنها اصلاح خطا یا جبران خسارت مدنظر است.
عدالت جبرانی از طریق تناسب عددی حسابی اعمال می شود و تحقق این امر به این صورت است که طرف در دادگاه به طور یکسان در معرض قضاوت قاضی قرار گرفته و قاضی تلاش می کند حد وسط عددی میان طرفین را پیدا کند. یافتن حد وسط عددی نیز به این صورت است که قاضی بررسی می کند فعل خطا برای فرد خاطی چه مقدار منفعت داشته به همان مقدار برای او اعمال زیان می کند. ارسطو در کتاب اخلاق نیکوماخوس عدالت را حد وسط (mean the) میان فعل ظالمانه و مورد رفتار ظالمانه واقع شدن در نظر می گیرد.
جهان مدرن به همان مقدار که عدالت در جهان سنتی و یونان باستان مفهومی انتزاعی در نظر گرفته می شد که همچون دیگر مثل افلاطون حاوی حقیقتی غیرقابل گفت وگو و دربسته بود در جهان مدرن عدالت چهره ای بشری و زمینی به خود گرفت که از دل توافق خرد جمعی خود را نمایان می کرد. دیگر برای عدالت ماهیتی از پیش تعیین شده وجود نداشت و امکان ارائه تعریفی جامع و مانع پیرامون آن تقریبا غیرممکن بود. در عصر جدید ۲ تعریف از عدالت در قالب سنت هابزی و سنت کانتی مقبولیت یافت. هابز با توجه به شعار آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران روا مدار که قرابت بسیار با قانون طلایی (golbenrule) ]با دیگران چنان کن که خواهی با تو آن چنان کنند[ دارد مساله قرارداد و توافق را مطرح می کند. او معتقد است هر فرد با عمل به وعده و قرارش به صیانت از خود می پردازد و در عین حال خطری نیز برای دیگران به حساب نمی آید.
در واقع، هابز عدالت را در رابطه قراردادی افراد درک می کند. به عبارت دیگر در دیدگاه هابز عدالت جنبه حفظ منابع و مصالح را دارد و جنبه اخلاقی آن نادیده گرفته می شود. اما درسنت کانتی دیدگاه هابز واژگون می شود و چنین بیان می شود که از طریق میل، منفعت و قرارداد نمی توان پی به مفهوم عدالت برد.
در دیدگاه کانت مفاهیمی همچون عدالت، آزادی و فضیلت از کنش عقلانی حاصل می شود.
به عبارت دیگر نمی توان عدالت را از طریق امیال طبیعی و شخصی تحقق بخشید. از نگاه کانت سازگاری میان عدالت و منفعت بی معنا است و این به آن علت است که فرمان اخلاق که عدالت هم بخشی از آن است به هیچ چیز مشروط نیست.
در نگاه کانت رابطه عمیقی میان آزادی و عدالت وجود دارد. آزادی برای انسان حقی ذاتی است که مبنای آن چیزی جز انسانیت فنی نفسه نیست.
هنگامی که آزادی جنبه بیرونی به خود بگیرد در واقع به معنای تعین معقول ذات عاقل است. در حوزه سیاسی کانت تصریح می کند که آزادی اراده هر فرد باید با قانون عام آزادی سازگار باشد. حال این پرسش مطرح می شود که آیا می توان برای آزادی محدودیتی قائل شد؟ پاسخ کانت چنین است: آزادی تنها یک محدودیت دارد و آن عبارت است از حق دیگران به داشتن آزادی مشابه. اما تحقق چنین آزادی خود مستلزم شرطی است و آن شرط، عدالت است.
● رالز و عدالت
هنگامی که رالزسخن از عدالت به میان میآورد به عدالت به عنوان صفت نهادهای اجتماعی می نگرد و عدالت به مثابه ویژگی فردی یا عدالت به مثابه صفت جهان مد نظر او نیست.
در دیدگاه او، عدالت آرمان اصلی نهادهای اجتماعی است و غایت اصلی نهادهای اجتماعی رسیدن به عدالت است.
رالز بیان می کند که در یک جامعه می توان هم سخن از تضاد منافع به میان آورد و هم وحدت منافع را مورد توجه قرار داد. همکاری اجتماعی افراد برای تحقق یک زندگی بهتر نشان از وحدت منافع است.
اما از سوی دیگر، تضاد منافع نیز خود را در جامعه نشان می دهد آن گاه که افراد یک جامعه نسبت به چگونگی توزیع و تقسیم محصول همکاری خود حساسیت نشان می دهند و درصدد کسب منافع و امتیازات بیشتر نسبت به دیگر افراد بر میآیند. در چنین شرایطی برای انتخاب تشکیلا ت اجتماعی که تقسیم این منافع و امتیازات را به عهده دارد و همچنین برای بستن قراردادی در خصوص اختصاص صحیح سهم ها، نیاز به مجموعه ای از اصول است که از آن به عنوان اصول عدالت اجتماعی یاد می شود. از طریق این اصول است که می توان حق ها و تکلیف ها را مشخص کرده و منافع و هزینه های همکاری اجتماعی را به شیوه ای منصفانه تقسیم کرد. رالز در باب نگاه دولت عدالت پرور به شهروندان بیان می کند که چنین دولتی تا حد امکان باید از تحمیل هر عقیده واحد در باب معنای زندگی اجتناب کند و به حکم عدالت باید راه تساهل و مدارا را در پیش گرفت.
از نگاه کانت، عدالت عبارت از مجموعه شرایطی است که تحت آن شرایط اراده یک فرد می تواند بر طبق یک قانون عام آزادی با اراده دیگران متحد و سازگار شود. با بررسی ۲ سنت هابزی وکانتی، اکنون به سراغ مهمترین فیلسوف سیاسی معاصر رفته و نظر او را پیرامون عدالت جویا می شویم.
جان رالز (rawls john) که از او به عنوان قهرمان تامل نظری در باب عدالت یاد می شود به عنوان مشهورترین نظریه پرداز در زمینه دولت قدر قدرت و از جمله آخرین فیلسوفان برجسته مکتب لیبرالیسم محسوب می شود.
او با نگارش کتاب تئوری عدالت (justice of theory) در سال ۱۹۷۲ چنان محبوبیت و جایگاهی در میان اندیشمندان یافت که گروهی کتاب او را بالا ترین معیار لیبرالیسم برشمردند. لیبرالیسم مفهومی سیاسی در اندیشه غرب است که قدمت آن در حدود ۳۰۰سال است. متفکرانی همچون آدام اسمیت، جان لا ک، مونتسکیو، کانت و جان استوارت میل را می توان از جمله وارثان اصلی این اندیشه به حساب آورد. پس از فروپاشی شوروی، لیبرالیسم از جایگاهی خاص در اندیشه سیاسی برخوردار شد. آزادی فردی در لیبرالیسم اصل بنیادین محسوب می شود.
از نگاه لیبرال ها وجود تشکیلا ت سیاسی تنها آن زمان قابل توجیه است که به مسائل مورد علا قه فرد کمک کند و مسلما این مسائل فردی اموری جدا از مفهوم سیاست و جامعه در نظرگرفته می شود. لیبرال ها بر این نکته تاکید می کنند که فرهنگ، جامعه و دولت نباید فی نفسه غایت محسوب شوند.
یکی از دغدغه های اصلی فیلسوفان لیبرال تلا ش برای توجیه و حل مساله تاسیس جامعه مدنی و مشروعیت بخشیدن به دولت است.
به همین دلیل اندیشمندانی همچون هابز، لاک و روسو به طرح فرضیه وضعیت طبیعی روی آورده اند.
از دیدگاه این دانشمندان انسان ها ابتدا در وضع طبیعی زندگی می کنند. در توصیف چنین وضعیتی میان اندیشمندان و فیلسوفان چندان اتفاق نظر وجود ندارد.گروهی چنین وضعیتی را جنگ همه با هم توصیف کرده و گروهی نیز معتقدند که در چنین وضعیتی با وجود این که افراد به حقوق یکدیگر واقفند، ولی امکان احقاق حقوق افراد وجود ندارد. با وجود اختلا ف در توصیف وضع طبیعی می توان به حداقل اشتراک نیز قانع شد و چنین بیان نمود که هر دو گروه معتقدند که در وضع طبیعی خلا » قانون و قاعده کاملا آشکار است و چون قانونی نیست مسلما متولی برای اجرای آن نیز وجود ندارد و در نتیجه نمی توان سخن از عدالت به میان آورد. انسان ها برای رهایی از چنین وضعیتی توافق می کنند که با صرف نظر کردن از بخش قابل توجهی از آزادی خود موجبات زندگی توام با امنیت را فراهم آورند.لا زمه تحقق چنین هدفی تاسیس نهادی به نام دولت است که قوانینی را وضع کرده و به اجرا می گذارد و به تعبیر ماکس وبر انحصار قوه قهریه را به دست می گیرد. توافق و پیمان اولیه که میان انسان ها صورت گرفته منشای مشروعیت دولت و ضرورت اطاعت از قوانین و دستورهای حکومت است.
با ذکر مطالب بالا به بررسی یکی از نظریه های جان رالز که نظریه وضع اولیه است می پردازیم. او در بیان این نظریه به شدت تحت تاثیر نظریه قرارداد اجتماعی است.
رالز برای توصیف وضع اولیه تمثیلی را مطرح می کند که چنین است: انسان هایی که تصور کنید که در بخشی از کره خاکی قصد زندگی کردن دارند و این افراد از شعور و فهم متوسط و عادی برخوردارند. این افراد برای بهره مندی از یک زندگی خوب قراردادهایی را وضع می کنند که مهم ترین ویژگی آنها منصفانه بودن است.
او معتقد است در وضع اولیه هیچ فردی از وضعیت آینده باخبر نیست و نمی داند چه اتفاقی رخ خواهد داد.
به همین دلیل، همه تلا ش می کنند تصمیم های خود را به طور منصفانه اتخاذ کنند. همه افراد می کوشند به بهترین شرایط مطلوب دست یابند، ولی حصول این شرایط مستلزم تجاوز به دیگران نیست. در نتیجه نظریه ای که در این وضعیت وضع می شود عادلا نه خواهد بود و چنین است که نظریه عدالت رالز با مفهوم انصاف پیوندی عمیق پیدا می کند.
نتیجه گیری با توجه به مطالبی که در این مقاله بیان شد، می توان به چنین جمع بندی دست یافت. نگاه به عدالت در فضای اخلا ق سقراطی نگاه فضیلت آمیز است و عدالت در مقام یک فضیلت مورد بررسی قرار می گیرد.
هنگامی که سخن از عدالت به مثابه فضیلت در میان است در واقع شخصیت انسانی مدنظر می باشد. در تفکر یونان باستان و بالا خص از نگاه افلا طون و ارسطو عدالت تنها یک فضیلت به شمار نمیآید بلکه در برگیرنده تمام فضایل است و همه فضایل به نحوی از انحا با عدالت پیوند دارد.
برای توضیح این مطلب می توان چنین گفت که یک فرد در یونان باستان چه دروغ بگوید و چه مرتکب قتل شود و چه به عنوان انسانی ترسو در جامعه شهرت داشته باشد همه این موارد در مقام بی عدالتی محسوب می شود و این در حالی است که در جریان مدرن عدالت فضیلتی هم طراز با دیگر فضایل است و نه فضیلتی بر فراز آنها. به عبارت دیگر، در مباحث مدرن عدالت تنها به عنوان بخشی از اخلا ق فردی در نظر گرفته می شود.
نویسنده : علی تاریکی نژاد
منابع در روزنامه موجود است
منبع : روزنامه مردم سالاری