چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا
داستان دولتی شدن شرکت واحد اتوبوسرانی تهران (در این روز ۴ سپتامبر)
در این روز در سال ۱۳۴۶ (سپتامبر ۱۹۶۷) شهرداری تهران به دلایل بسیار از جمله زیان دهی، از خیر شركت واحد اتوبوسرانی گذشت و از دولت خواست كه آن را تحویل بگیرد. افزایش بهای بلیت باعث تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران شده بود و دولت آن را لغو كرده بود. اتوبوسرانی تهران تا سال ۱۳۳۶ توسط شركتهای غیردولتی ۲۳ گانه اداره می شد كه این خطوط از نخستین روز سال ۱۳۳۷ یكی پس از دیگری دولتی شدند. نخستین رئیس شركت واحد اتوبوسرانی تهران ژنرال علوی مقدم رئیس وقت شهربانی بود.
شركتهای غیر دولتی اتوبوسرانی تهران تلاش بسیار كردند كه دولتی نشوند، ولی موفق نشدند مخصوصاً كه اقساط اتوبوسهای مرسدس بنزی را كه دولت وارد كرده بود و در اختیار آنها گذارده بود پرداخت نكرده بودند و برای افزایش بهای بلیت كه یك ریال بود دستاویزی به عنوان "ادامه خط" و "خط فرعی" اختراع كرده بودند و به این بهانه از مسافر نیم ریال (ده شاهی) بیشتر میگرفتند.
دولت قرار بود كه به جای اموال شركتهای خصوصی اتوبوسرانی، به آنها از سهام شركت واحد بدهد كه بالاخره این وعده عملی نشد. مدیران شركتهای غیر دولتی سابق دولت را متهم میكردند كه به منظورهای سیاسی دست به ملی كردن شركتهای آنها زده است و میخواهد به این ترتیب كنترل رفت و آمد در شهر را به دست داشته باشد و از اعتصابات آینده جلوگیری كند. بعضی از صاحبان این شركتها به دلیل كمك به كودتای ۲۸ مرداد حتی انتظار این كار را از دولت نداشتند و تا آخرین لحظه آن را باور نمیكردند.
شركتهای غیر دولتی اتوبوسرانی تهران تلاش بسیار كردند كه دولتی نشوند، ولی موفق نشدند مخصوصاً كه اقساط اتوبوسهای مرسدس بنزی را كه دولت وارد كرده بود و در اختیار آنها گذارده بود پرداخت نكرده بودند و برای افزایش بهای بلیت كه یك ریال بود دستاویزی به عنوان "ادامه خط" و "خط فرعی" اختراع كرده بودند و به این بهانه از مسافر نیم ریال (ده شاهی) بیشتر میگرفتند.
دولت قرار بود كه به جای اموال شركتهای خصوصی اتوبوسرانی، به آنها از سهام شركت واحد بدهد كه بالاخره این وعده عملی نشد. مدیران شركتهای غیر دولتی سابق دولت را متهم میكردند كه به منظورهای سیاسی دست به ملی كردن شركتهای آنها زده است و میخواهد به این ترتیب كنترل رفت و آمد در شهر را به دست داشته باشد و از اعتصابات آینده جلوگیری كند. بعضی از صاحبان این شركتها به دلیل كمك به كودتای ۲۸ مرداد حتی انتظار این كار را از دولت نداشتند و تا آخرین لحظه آن را باور نمیكردند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت سیدابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ابراهیم رئیسی رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد حسین امیرعبداللهیان بالگرد
کنکور سازمان سنجش سازمان هواشناسی تهران هواشناسی امتحانات نهایی سانحه بالگرد رئیسی بارش باران آموزش و پرورش هلال احمر سیل قوه قضاییه
خودرو راه آهن قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان سایپا یارانه نقدی
تلویزیون سینمای ایران سینما آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی لیلا حاتمی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
غزه رژیم صهیونیستی روسیه امیرعبداللهیان فلسطین آمریکا ترکیه سوریه چین ولادیمیر پوتین عربستان اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال والیبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال لیورپول
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل سامسونگ گوگل ناسا تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان کاهش وزن مغز طول عمر آلزایمر مغز انسان سلامت روان افسردگی