دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
نگاه بوقی به رسانه
![نگاه بوقی به رسانه](/mag/i/2/uzhms.jpg)
اگر بوق از زندگی حذف شود نهتنها مشکلی نداریم که از آلودگی صوتی هم خلاص میشویم و احساس راحتی داریم، اما اگر رسانه حذف شود احساس کمبود میکنیم. البته در جامعه ما چون رسانه را تجربه نکردهاند، درک روشنی از این کمبود وجود نخواهد داشت. بوق اعصاب خردکن است و لذا باید زودتر از شر آن خلاص شوی اما روزنامهای که رسانه باشد، تو را به درون خود میکشد و با تو همدلی و همراهی میکند. بوق از بوق نمیترسد، در واقع بوق با بوق رقابت میکند، گرچه هر دو به ظاهر دشمن یکدیگرند، به همین دلیل است که از یکدیگر نقلقولهای فراوانی را میکنند و چه بسا حقانیت خود را با ارجاع به بوقهای دیگر ثابت میکنند. از همه مهمتر اینکه رقابت میان بوقها برای آنها جذابیت هم دارد اما بوق از رسانه میترسد و بهدلیل ماهیت رسانه قادر به رقابت با آن نیست و خیلی راحت متوجه میشود که حضور رسانه، موجب تخته شدن دکان بوق میشود. بنابراین دشمنی بوق با رسانه راهبردی و کلیدی است. چون با حضور رسانه، قاعده بازی تغییر میکند. رسانه اصل را بر حقانیت پیام میگذارد، امکان انتخاب را برای مخاطب فراهم میکند، برخلاف بوق به شعور مخاطب احترام میگذارد و آماده است که مسوولیت رفتار و پیام خود را بپذیرد. اگر بوق وسیلهای برای قیمومیت بر افکار عمومی است، رسانه برعکس آن ابزاری برای رهایی و راهیابی و خارج شدن از قیمومیت است.
دلیل مخالفت و دشمنی حاد بوق با رسانه نیز همین است. رسانه نیز با رسانه دیگر رقابت میکند، اما برخلاف رقابت بوق با بوق که منجر به بازی با حاصل جمع منفی میشود، رقابت رسانه با رسانه بازی برد- برد و حاصل جمع مثبت برای مردم است. مفهوم بازخورد در بوق با رسانه هم متفاوت است. در بوق، بازخورد به صورت تسلیم به انفعال و پذیرش مطلق است، اما در رسانه بازخورد انتقادی و فعال است، لذاست که رسانه از مخاطب متأثر میشود، اما بوق از مخاطب نه. در بوق فضای اجتماعی و عینیت، به رنگ سیاه یا سفید است و چون سیاه را نباید انتخاب کرد، پس رنگ سفید را باید پذیرفت اما در رسانه تنها رنگهایی که وجود ندارد سیاه و سفید است. انواع رنگهای دیگر را میتوان دید و با آنها همراهی کرد و حتی خواهان افزایش برخی از رنگها در رسانه شد. مخاطب بوق گوش است، عنصری که در اکثر حیوانات به غیر از انسان هم وجود دارد و لذا برای جانداران کاربرد دارد اما مخاطب رسانه، ذهن و عقل و شعور است که مختص انسان است.
بنابراین بوق وجه حیوانی انسان را مخاطب قرار میدهد و رسانه وجه انسانی او را. از این رو رسانه برحسب شعور مخاطب تنظیم میشود و کارکردش ارتقای آن است اما بوق حتی برحسب شور مخاطب هم تنظیم نمیشود. از این رو میتوان گفت بوق مخاطب را احمق و نادان فرض میکند و رسانه او را مطلع و دانا. آلودگیهای صوتی یکی از بدترین آلودگیها است که اثرات مخرب روانی دارد و حتی از آلودگیهای هوا و آب هم تأثیرات مخربتری دارد. آلودگی صوتی را با دسیبل میسنجند که در مناطق شهری نسبتا بالا است، اما اگر کسی دستگاهی داشت که آلودگی صوتی ناشی از بوقهای <رسانهنما> را اندازه میگرفت، آنگاه معلوم میشد که تا چه حد تحت تأثیر اثرات تخریبی این آلودگی هستیم و روح و روان ما تا چه اندازه دچار اختلال ناشی از این آلودگی است و چه خوب است که در کنار مبارزه با آلودگیهای دیگر، گروهی هم برای مبارزه با این آلودگی مخرب تشکیل شده و فعالیت کنند.
عباس عبدی
منبع : روزنامه اعتماد ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست