شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

یکشنبه، یکشنبه لعنتی - Sunday, Bloody Sunday


یکشنبه، یکشنبه لعنتی - Sunday, Bloody Sunday
سال تولید : ۱۹۷۱
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : جوزف جانی
کارگردان : جان شله‌زینجر
فیلمنامه‌نویس : پنه‌لوپی گیلیات
فیلمبردار : بیلی ویلیامز.
آهنگساز(موسیقی متن) : ران گیسین
هنرپیشگان : گلندا جکسن، پیتر فینچ، مورای هد، پگی اشکرافت، ماریس دنهم، ویویان پیکلز و توماس باپتیست.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۰ دقیقه.


«باب الکین» (هد)، طراحی بیست و پنج ساله، محبتش را بین دو دل باخته خود تقسیم می‌کند: «الکس گرویل» (جکسن)، زنی مطلقه و سی و چند ساله‌ که مشاو تجاری است و «دانیل هرش» (فینچ)، یک دکتر میانه سال یهود. «الکس» و «دانیل» هر دو از وجود هم آگاهند ولی وضعیت پیش آمده را قبول کرده‌اند تا یک تعطیلی آخر هفته که «الکس» و «باب» قبول می‌کنند از فرزندان دوستان‌شان «خانواده هادسن‌ها» که برای شرکت در یک کنفرانس رفته‌اند، مراتب کنند. وقتی «باب» یکشنبه بعد از ظهر به ملاقات «دانیل» می‌رود و «الکس» را با یک سگ و میمون و پنج بچه تنها می‌گذارد، او به شدت عصبانی می‌شود. «دانیل» در این میان به فکر گذراندن تعطیلات با «باب» در ایتالیاست. وقتی «باب» به «الکس» می‌گوید که به او علاقه‌مند است و نمی‌خواهد او را از دست بدهد، «الکس» می‌گوید که به او علاقه‌مند است و نمی‌خواهد او را از دست بدهد، «الکس» متوجه می‌شود که نمی‌تواند بیش از این به «باب» امیدی داشته باشد. در اینجا «باب» که برای برگزاری نمایشگاهی از آثارش به آمریکا دعوت شده، ناگهان تصمیم به رفتن می‌گیرد. یکشنبه بعد، «الکس» و «دانیل» با امید به بازگشت او تنها برجای می‌مانند.
* شله‌زینجر در تجسم روابط شخصیت‌ها و مثلث عاطفی فیلم حتی از کابوی نیمه شب (ساخته خودش، 1969) هم فراتر می‌رود. فیلم‌نامه هوشمندانه گیلیات گفت‌وگوهای موجز و درخشان دارد که به‌نیازهای احساسی شخصیت‌ها و چگونگی برآورده کردن‌شان می‌پردازد. آدم‌هائی که به‌رغم جاه‌طلبی‌شان، مهربان و دوست‌داشتنی‌اند و حضورشان صرفاً نمادین نیست. صحنه‌ها و لوکیشن‌ها حسی متوازن و آمیخته از شادی و دل‌تنگی بروز می‌دهند. سه بازیگر اصلی، حالت‌های احساسی متغیر و پُرنوسانی ارائه می‌دهند و در کنار آنان بازیگران فرعی هم حضور تحسین‌آمیزی دارند.


همچنین مشاهده کنید